رقص اوغانی بر گورِ خون جامگان مدافع غزنی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۶    ۱۳۹۷/۱/۵ کد خبر: 148972 منبع: پرینت

یک: دره‌ی قیاق گلوگاه‌‌‌ «هزارستان» است،شهروندان شهرستان‌های ناور، مالستان، جاغوری، بهسود، دایزنگی، دایکندی، ارزگان و ... از این راه عبوری رفت و آمد می کنند، روزهایی، پس از وضع ناهنجار امنیتی در «تکانه و جلریز» حتی مسافران کابل- هزارستان، این مسیر را انتخاب می کردند و با استفاده از شاهراه کابل- غزنی و ورود به شهر غزنی، از دره‌ی قیاق سفر می نمودند؛ اما این دره نیز شاهد مرگ‌ها و خونریزی ها بوده است، چند سال پیش،«ایستگاه مرگ» کوتل مهمند بود و جوانان غیوری در آنجا به شهادت رسیدند، پس از افراز چند پوسته در این دره، در سال‌های پسین وضع امنیتی به گونه‌ی هنجار بوده است، ولی در این اواخر، فشارها بر پوسته‌ها افزایش یافته است و به تازگی پوسته‌ی فولاد نمبر ۴ سقوط کرد و ۴ عسکر غیور به شهادت رسیدند و از دیرهایی ست که مدافعان مردم ما در این سنگرها با تجهیزات اندک می جنگند و شهید می شوند.

دو: شب آرامی در این شهر وجود ندارد،کودکان این شهر با بوی باروت و صدای گلوله عادت کرده اند،جنگ در حومه‌های شهر کشانده شده است؛ اما نظام محلی غزنی در رسانه‌ها وضعیت را بر «خلاف واقع» گزارش می دهد، از باب نمونه: پس از شکست پوسته‌ی فولاد نمبر۴ و شهادت جوانان غیور در دره‌ی قیاق، نظام محلی غزنی شکست پوسته و شهادت عسکران را رد کرد، دروغ‌هایی که همواره از تریبون نظام محلی غزنی در رسانه ها انعکاس می یابند.

سه: پس از شکست پوسته ها، شهادت جوانان و شدت جنگ در غزنی، عبد الکریم متین والی غزنی با رهبران اغتشاشگران و تکفیری ها، در یک «رقص اوغانی» شرکت جسته اند، تلاش‌هایی که دو سالی ست توسط شووینیست ها سازمان دهی می گردد، این «قوم» در «پایتخت محمودی» از نوروز فقط با «رقص اوغانی» بزرگداشت می کنند، در این گونه برنامه ها ارزش‌های فرهنگی پارسی دری زبانان جایگاهی ندارند، این گونه تلاش‌ها از سال ۲۰۱۳ آغاز گردید، از باب نمونه مجله ای به نام «ناور» به زبان پشتو نشر می گردید و تمام تلاش نویسندگان آن بر این متمرکز بود که ناور را «سرزمین اوغانان» قلمداد کنند، حالا نیز تلاش شووینست ها بر این است تا غزنه را با «افغانیت» توامان عرضه نماید، و این دغدغه، به ویژه این روزها که در مسند «رودکی» «وردکی» نشسته بیشتر شده است و در شدت جنگ، نوروز را متین ها،شلگری ها و ... با«رقص اوغانی» تجلیل می کنند و بر گور خون جامگان مدافع شهر می رقصند.

میثم صحرا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میثم صحرا
رقص اوغانی
غزنی
نظرات بینندگان:

>>>   من ور عجبم از مردم هزاره
یک وقت که مسعود در کابل قدرت داشت و درگیر جنگ با گلبیدین و طالب بود نیرو های هزاره در چندین جبحه جنگ را بر ضد حکومت کابل راه انداختند و دیدیم که در نهایت چه شد.

مگر فعلن با همه کش و فش و داشتن معاون ریس جمهور و معاون ریس اجراییه و معین امنیتی و صد ها پست دیگر توانایی گشودن راه رفت و آمد به هزاره جات را ندارند.
چرا در مقابل اوغو شما این همه بی غیرت تشریف دارید؟
به جای گریه و زاری با یک یورش همگانی و تثبیت یک راه اساسی و امن برای همیشه خود را از ذلت برهانید.

>>>   رقص های هزاره ګی ظلم و وحشت را که مردم هزارستان کرده کسی تا حال نی در کدام داستان خوانده و نی در کدام فلم دیده است رقص مرده. تیل داغ کردن. مردم را زنده در کانتینر انداختن. و اتش زدن سینه های زنان را بریدن که در هیچ ایین وجود ندارد و زن را به زور ولادت دادن. این ها از یاد مردم نظلوم افغانستان نمیرود. و کسانیکه این هزارستان و هزارستان بازی میکند باید بداند که این کشور افغانستان نام دارد. و نام این مملکت را به بد یاد کردن همرای سر خود بازی کردن است ملت افغان دیګر کولی ګری را تحمل ندارد و از این به بعد یک مملکت یک نام و یک ملت خواهد بود

>>>   پشتون ها مهاجر هستند وباید از این کشور رانده شوند
اوغان کوچی باید به سرزمین خود پاکستان رانده شوند

>>>   خراسان سرزمین هزاره وتاجیک وازبک است پشتون کوچی باید به وطن خود در پاکستان اخراج شوند.

>>>   پشتون ها هیچ ربطی به این کشور ندارند وهیچ گونه وابستگی به این سرزمین ندارند ودلشان ودستشان وپا وروح وهمه جوارحشان برای سرزمین اصلی یعنی پاکستان میتپد. حتی در مناطق قصب شده توسط پشتون یعنی قندهار و پکتیا و پکتیکا و...به جا پول این کشور پول سرزمین مادریشان پاکستان را رواج داده اند.

>>>   اقوام غیر پشتون باید اوغان ها را از سرزمین پاک خراسان به کشور اصلی شان پاکستان برانند

>>>   اوغان کوچی به کشوت پاکستان برگرد.وجان مارا رها کن.برو در پشاور ووزیرستان انتحار وانفجار کن.

>>>   اوغان مهاجر هیچ دلبستگی به این کشور ندارند پس جز خرابی به این کشور نیاورده. ولی ما اقوام غیر پشتون باید به میهن خود دل بسوزانیم.وان را اباد کنیم
از خارجی واجنبی انتظاری جز ویرانی و انتحار وانفجار نداشته باشید.

>>>   کسی که از علم و فن بهر نداشته باشد پس غیر از رقص و رقاصگی دیگر چه کردهمیتواند.

>>>   چند وقت دیگرهم صبرکنید باز پشتونهای کوچی میروند هههههههههه به دلت گفتم

>>>   تا زمانی که همه اقوام به شمول پشتونهای که مخالف جنگ وانتهار با هم متحد نشوند وضع افغانستان از این بهتر نمیشود و روز به روز بدتر خواهد شد .این را همه ساکنان افغانستان میدانند . در این سالها کاملأ روشن شده که با نفاق و دشمنی و حزف هم دیگر کشور روی سلح و امنیت را نخواهد دید . کشورهای دیگر هر روز به فکر ترقی پیشرفت کشورشان هستند با تنوع اقوامی که دارند .باهم بدون هیچ مشکلی برای کشور خود تلاش میکنند .بد بختانه مردم افغانستان هنوز گرفتار این هستند که چطور یک روز دیگر زنده بمانند از دست انتحار یهایی که نه دین دارند نه شرف مردم را در مسجد بازارمیکشند و این کار را افتخار پیروزی میدانند .با کدام عقل منطق این کار را انجام میدهند با این کار هم دنیا هم آخرت خود را تباه میکنند .خداوند عقل اینهارا کور کرده .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است