اشرف غنی تمام قدرت را در قبضه خود گرفته است
حاضر نیست همه تمرکز قدرت را از دست دهد نه تنها با همه انتقادات ملی و بین المللی که وجود دارد با گذشت هر روز نظام متمرکز می شود و یک دست می شود و همه چیز را در قبضه خود آورده است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۶    ۱۳۹۷/۱/۵ کد خبر: 149001 منبع: پرینت

بحث حکومتداری خوب در افغانستان یکی از چالش های بسیار جدی توسعه سیاسی در افغانستان که بیشتر تمام ابعاد را تحت شعاع خود قرار داده است. بحث بحران امنیتی، رکود اقتصادی، مشکلات اجتماعی و مجموع چالش هایی که به کارهای حکومت داری به افغانستان برمی گردد. فشارهای زیاد جامعه بین المللی به عنوان تمویل کننده حکومت وحدت ملی، هم وجود دارد. حالا حکومت در حال سه ساله شدن است. نوع حکومت داری اشرف غنی تا چه حدی توانسته است از آن بحران و چالش ها و قهقرای دوران اول یا سالهای اول حکومت داری خود را بیرون کند، یک مسیر درست بگیرد که بتواند بازتاب مثبت برای آینده سیاسی دور بعد که انتقال می شود ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «تحول» گفت: یک نظام اسلامی وقتی در راسش یک زعیم می باشد از جمله شرایط زعامت چند شرط است. یکی از آنها هم سلامت جسمی و روانی است. حکومت اما کوشش کرده است که در کشور، کسانی که تجربه چندانی نداشته باشند و ریشه در بین مردم نداشته باشند را جابجا کنند تا بتوانند سمبلیک این چهره ها را در وزارت ها و مقام های مهم بگمارند و استفاده جویی خود را بکنند و اداره ها در دست خاص حلقه ارگ تمرکز پیدا کنند. حالا هم اگر ببینیم در تمام دنیا راس نظام و مقام های ارشد حکومتی پست های سیاسی هستند. شخصیت ها و چهره هایی که در بین مردم نفوذ دارند یک نوع وزنه را در نظام ایجاد می کنند و می توانند لنگری را در نظام ایجاد کنند که اهمیت نظام را بالا ببرند حیثیت آن را بالا ببرند اعتبارش را بالا ببرند. شکی نیست که پایین آن در قاعده شخصیت های متخصص، کارفهم و صاحب مسلک را می گمارند. اما ما کشور خودمان را برعکس ساختیم. در راس نظام کسانی را که کنترل می شوند، خوب اداره شوند و کسانی باشند که هیچگونه پشتیبانی سیاسی نداشته باشند آورده می شوند. تا بتوانند خوب آنها را کنترل کنند و به نحوی شاید بسیاری از آنها خواب آن را نمی دیدند که روزی وزیر شوند. اما یکبارگی آمدند بدون اینکه یک روز ماموریتی را در نظام افغانستان انجام داده باشند وزیر می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر می بینیم مثلا یک نفر را می آورند در ظرف یک سال یا دو سه سال به وی پنج شش رتبه می دهند تا به دگر جنرالی می رسد و سپس وی را وزیر دفاع معرفی می کنند. دلیل این کار چیست؟ آیا در این مملکت قطع الرجال است؟ آدم پیدا نمی شود؟ اکثر افرادی که آورده است از همین قماش است. دلیل اصلی اش هم این است که این افراد زیر کنترل خودش هستند و فقط نقش سمبلیک در اینجا دارند. کنترل شان در داخل ارگ باشد و از این طریق عایدی هم که به دست می آید در همان حلقه خاص برود و آنچه را که من معلومات دارم. متاسفانه که برای انتخابات بعدی دارند پول جمع می کنند و افراد حکومت کنونی می دانند که در بین مردم ازنفوذی برخوردار نیستند که بار دیگر کسانی پیدا شود که برای اینها جعل کند. رای مردم که دیگر وجود ندارد. حتی ارگ به این نتیجه رسیده است که ممکن است کسی علاقه جعل کردن هم برایشان نداشته باشد. پس به این نتیجه می رسند که یگانه چیزی که در این کشور فقیر می تواند جواب بدهد مساله پول است و از این طریق هم می خواهند در انتخابات امسال اعمال نفوذ کنند. هر قدر ما به طرف انتخابات نزیک تر می شویم این حرص بیشتر می شود و این مساله در یک کشوری مانند افغانستان است که از یک طرف فشار جامعه بین المللی وجود دارد. از یک طرف ثبات سیاسی ما متزلزل است و از جانبی هم می بینیم که هر روز دشمن قوی تر می شود.

معنوی، در خصوص اینکه چرا آمریکایی ها به حکومت کمک نمی کنند تا وضعیت بهتر شود می گوید: آمریکایی ها مجبور هستند از این نظام حمایت کنند. آمریکایی ها هم درصدد این هستند که چهره های وابسته تر را در اختیار داشته باشند و از این چهره هایی که هم اکنون وجود دارد شاید مهره های بهتری را آمریکایی ها نیابند. واضح است که در این حکومت که همه چیزش به هم ریخته است تصمیم را یک نفر می گیرد و هر روز بیشتر از اینکه درصدد باشد که چگونه می تواند مخالفان را بر سر جایش بنشاند چگونه می تواند پیشرفت بوجود بیاید همه هم و غمش این است که همین حریفان سیاسی خود را چگونه بتواند حذف کند، کنار بزند و به حاشیه براند و این هم از هیچ کسی پوشیده نیست.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات می گوید: یک نفر حاضر نیست همه تمرکز قدرت را از دست دهد نه تنها با همه انتقادات ملی و بین المللی که وجود دارد با گذشت هر روز نظام متمرکز می شود و یک دست می شود و همه چیز را در قبضه خود آورده و هیچ حاضر نیست از موضع خود پایین بیاید. شاید یکی از دلایلی که موجی از انتقادها متوجه ریاست اجرایی است دلیلش همین باشد که گذشت تا این حد ولو که به مصلحت هم باشد قابل پذیرش نیست و این می تواند که به یک جناح بزرگ سیاسی صدمه بزند و اعتبارش را ساقط کند و یک نوع از انظار بیفتد. بنابراین مصلحت همیشه یک حد و مرزی می تواند داشته باشد. یک نقطه وجود دارد که باید در آنجا بایستد. شاید یکی از دلایل انتقاد شدید هم همین باشد. به هر حال ما هر قدر به طرف انتخابات نزدیک می شویم در این وقت نیاز به این است که جناح های سیاسی، شخصیت های سیاسی باید دستاوردهای بزرگ سیاسی داشته باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معنوی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   این آغا تز گذشته ها و تجربه های خود صحبت میکند که هر لندغر را جنرال و هر پنچرمین را متخصص ساختند ، این تحلیلگر اگر کدام پیشنهاد برای بهبودی در بخشهای امنیتی اقتصادی و یا اجتماعی دارند ، پس ارائه کنند گپ زدن مفت آسان است .

>>>   خیلی کاری خوبی کرده ، کاش کرزی هم همین کار را میکرد وجنگ سالاران فساد پیشه رااجازه نمیداد غصب واختلاس وقانون شکنی کنند
ر

>>>   مكر هست كدام شخصيت سياسى كه به زوق تو هست كه دستش به خون مردم سرخ نباشد، دزد و غاصب و متعصب نباشد؟؟ اكر يكى هست دا كَز او دا ميدان ؟؟. اكر نه خفه شو!!!

>>>   قبضه کردن قدرت دولتی درکشور ما سابقه خوبی ندارد دیر یا زود فنا پذیر شده. فقط یک مثال زنده: دوکتور نجیب بایک وحدت حزبی وملی توانست بعدازسقوط شوروی تقریباً مدت چهار سال دوام کند. بمجرد که درفکر قبضه قدرت وغیر ملی عمل کرد سقوط نمود. درحالیکه کشور ما همیشه این تجربه ناکام را تجربه میکنند وهیچ پند نمی گیرند وبه خر جهل خود سوار هستند.

>>>   قبضه کردن قدرت دولتی درکشور ما سابقه خوبی ندارد دیر یا زود فنا پذیر شده. فقط یک مثال زنده: دوکتور نجیب بایک وحدت حزبی وملی توانست بعدازسقوط شوروی تقریباً مدت چهار سال دوام کند. بمجرد که درفکر قبضه قدرت وغیر ملی عمل کرد سقوط نمود. درحالیکه کشور ما همیشه این تجربه ناکام را تجربه میکنند وهیچ پند نمی گیرند وبه خر جهل خود سوار هستند.

>>>   بسیارچیغ نزن دوران شما خلاص شد چراکه شما درامتحان نزد مردم شریف افغانستان ناکام شدین این تخریبات توهرگزجائی رانمیگیرد بیغم باش برادر عزیز

>>>   والله ای خوخوب کارنکرده باید نصفی شه باشما تقسیم میکرد
میگویندکه :
خسک دریک شب 70 چوچه میزاید بازهم چیغ میزند وای ازروزبیکسی ام
فکرمیکنم همینقدربس تان بود دیگرش رامردم قضاوت میکند

>>>   خوب کارکرده که جناب رئیس جمهور قدرت رابه دست خود گرفته تا ازین طریق جلودزدان وچپاولگران رابگیرد وتاانداززه هم جلودزدان گرفته شده ملت درکنارش ایستاده است

>>>   همینکه گفته میشود که اقای اشرف غنی احمدزی دستش در خون نیست خیلی شرم اور و خنداور است کشتار این تعداد افسران و سر بازان که به اثر غفلت و نا رسایی سرقوماندان اعلی غنی احمدزی از جانب ترورستان طالبان برادران ناراضی اش بشهادت رسانده میشود این دستش در خون نیست پس چیست؟
به اثر بی کفایتی و قومگرایی و فکر کردن به تمام قبضه قدرت دولت توسط غنی احمدزی و سه چهار نفرک اش در داخل ارگ که مصروف چنین کار هستند و جز همین فکر قدرت خواهی عام و تام و دور زدن دیگران از بدنه قدرت در ذات خود زمینه سازی برای انجام قتل و ترور به طالبان چیزی دیگری نیست ایا دست داشتن در قتل و خون بی گناهان که توسط ترورستان طالب در شهر و بازار و در مسجد و مکتب و کوچه و پس کوچه بشهادت رسانده میشوند مشترک با ترورستان طالبان دست داشتن در خون بی گناهان نیست پس چیست ؟
همینکه ترورستان قاتلین مردم ما را با وصفحکم اعدام شان از جانب محکمه ثلاثه مانع تطبیق حکم محکمه گردیده همکاری با قاتلین شریک در جرم قتل است دست داشتن در خون نیست چیست ؟
در مورد چور بیت المال بردن تمام مسایل اقتصادی بداخل ارگ زیر نظر شخص خودش و انجام فساد های مالی که هرروز صدای ان بلند است چور نیست پس چیست ؟شما فکر میکنید که سهم قانونی شان است بیشتر از صد سال است درین کشور اگر پادشاه بوده و یا ریس جمهور خدایی خدمت نکرده دستش در خیانت بوده .

>>>   پنجرمین بچیش هیچ شرم نداری خوب میدانی کی همه حست بودت ازمال بیت المال است

>>>   اشرف غنی دیکتاتور به تمام معنا است. اسم دموکراسی را با خود برای فریب مردم یدک می کشد. نه به تصمیمات مجلس گوش می دهد و نه به داد مردم. او فقط یک هدف دارد و آن آقایی و سروری پشتونها بر سایر اقوام کشور است به هر وسیله ای که شده می خواهد به این هدف برسد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است