مبلغ ۳۴۵ میلیون افغانی کجا مصرف شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۵    ۱۳۹۷/۱/۱۵ کد خبر: 149344 منبع: پرینت

یک گزارش روزنامه‌ی ۸صبح نشان می‌دهد که که حکومت وحدت ملی تنها در سال مالی ۹۵ نزدیک به دو میلیارد افغانی را به صورت قانونی تحت عنوان «پول‌های اپراتیفی» به بخش‌های استخباراتی و کشفی هزینه کرده است، اما گزارش دقیقی از مصرف آن وجود ندارد.

این گزارش که زیر عنوان «پول‌های اپراتیفی یا چک‌های سفید بدون حساب؟» منتشر شده، نشان می‌دهد در کنار این مقدار پول، حکومت وحدت ملی در همین سال، ۳۴۵ میلیون افغانی دیگر را خلاف قانون تحت عنوان «پول اپراتیفی» بر علاوه‌ی شماری از نهادهای امنیتی، در اختیار برخی از نهادهای ملکی نیز قرار داده است.

اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری، ریاست محافظت رییس‌جمهور، ریاست اجرایی و دادگاه عالی از شمار نهادهایی استند که مبالغ هنگفتی را به‌همین عنوان به‌دست آورده‌اند.

«پول اپراتیفی» مبلغی است که به‌خاطر مصرف در ساحات خاص و عمدتاً در نهادهای امنیتی در سند بودجه و برای بعضی از واحدهای بودجوی منظور شده است. به عبارتی دیگر، از این پول بیشتر برای کشف دسیسه‌های مخالفان و همچنان خنثاسازی پلان‌های آن‌ها استفاده می‌شود. به دلیل محرم‌بودن همین موضوع، گزارش این پول‌ها نیز با جزئیات، با وزارت مالیه و اداره‌ی عالی تفیش در میان گذاشته نمی‌شود.

در گزارش آمده که با آن که در طرح نخست بودجه‌ی سال مالی ۹۵، برای شورای امنیت ملی کشور مبلغ ۱۵۰ میلیون افغانی، پول اپراتیفی در نظر گرفته شده بود، اما بر اساس آمار وزارت مالیه، این نهاد ۷۰ میلیون افغانی را بیشتر از پول تعیین‌شده از سوی وزارت مالیه به‌دست آورده است. مجموع پول اپراتیفی شورای امنیت ملی کشور در سال مالی ۹۵ به ۲۲۰ میلیون افغانی می‌رسد.

مسوولان نهادهای امنیتی در پاسخ گفته‌اند که به‌دلیل مصرف این پول‌ها در بخش‌های محرم، جزییات دقیق آن پخش نمی‌شود.
سیداکرام افضلی، رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان گفته است که تخصیص پول اپراتیفی برای ادارات ملکی دور از منطق به نظر می‌رسد. آقای افضلی افزود که دست باز دادن به ادارات ملکی به‌خاطر مصرف پول‌های اپراتیفی، خود زمینه‌ساز فساد است و ممکن همین پول شرایط را برای کارهای غیرقانونی فراهم کند.
با آن که ماده‌ی دهم اصول‌نامه‌ی اجرای بودجه، تنها هشت اداره را مستحق دریافت پول‌های اپراتیفی شناخته، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که شماری از ادارات خلاف این ماده‌ی قانون، پول‌های هنگفت اپراتیفی دریافت کرده‌اند.

حنان معروف، رییس تفتیش ادارات بودجوی مرکزی اداره‌ی عادلی تفتیش به ۸صبح گفته ادعاهایی را در مورد مصرف نادرست این پول دریافت کرده و به همین دلیل به دستور رییس این اداره، تفتیش مسائل مالی اپراتیفی دولت را آغاز کرده است. او افزوده یافته‌های ابتدایی این اداره نشان می‌دهد که «یک مقدار از این مصارف خلاف اهداف تعیین شده به مصرف رسیده است.»

محمدحسین فهیمی، رییس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نمایند‌گان نیز که حساب‌های قطعیه دولت را بررسی کرده، با انتقاد از «پول‌های اپراتیفی»، نسبت به مؤثریت این پول‌ها به دیده‌ی شک می‌نگرد. او گفته که «پول‌های اپراتیفی» موارد مصرف خودش را دارد اما حکومت تحت همین عنوان، تخطی‌های زیادی را موجب شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانی
پول اپراتیفی
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه روسای دوایر بیشمار امنیت ناملی همه صاحب کمپنی های تجارتی شده اند از همین پول هاست مکدام کشف کردند کدام فعلیت استخباراتی کردند؟؟
مانند چوپان دروغگو متواتر به تمام ادارات رسمی وخصوصی مکتوب می فرستند که شما زیر تهدید هستید پول ها مصرف همین مکاتب جعلی ودروغین شد؟؟
زمانی شاید افشاشود که وزارت داخحله نه بلکه همین کمپنی خصوصی پنشیر وردک مرکز فساد بوده است
از کد 91 شاید بیشتر ازین مصرف کرده باشند

>>>   خوب این برادران تروریست حامد و غنی و.... هم خرج و مصرف دارند و از طرف دیگر مواد منفجره باید خریداری و منتقل شود. شاید ۳۵ ملیون آن در مصرف طالب و داعش و نصف دیگر هم حق نلا مشروع غارتگران دولتی. حسابات بدون کسر بدست آمدلطفا دوسیه بیلانس را ببندید که پیاله چای تان یخ نکند.
آزاده

>>>   و این جا است که ماهی از سر گنده شده.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است