اسپانیا ناوچه جنگی به عربستان نفروشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۷/۱/۲۳ کد خبر: 149718 منبع: پرینت

چهار سازمان غیر دولتی اسپانیایی از دربار، نخست وزیر و وزیران خارجه و اقتصاد اسپانیا خواستند که به دلیل جنایت جنگی دولت عربستان در یمن، قرارداد شرکت کشتی سازی 'ناوانتیا'ی اسپانیا درمورد ساخت پنج فروند ناوچه را برای ارتش این کشور امضا نکنند.

خبرگزاری افه روز (چهارشنبه) در گزارشی در اینباره افزود: سازمان های غیر دولتی موسوم به 'کارزار سلاح های تحت کنترل' متشکل از عفو بین الملل، فوندی پایو، صلح سبز و آکسفام اینترمون، در حالی‌ این تقاضا را کرده ا‌ند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی قصد دارد به اسپانیا سفر کند و یکی‌ از اهداف مهم این سفر امضای قرارداد تسلیحاتی مذکور است.

سازمان های مذکور همچنین با اشاره به اینکه بر اساس آمارهایشان، در بین سال 2015 و ژوین 2017، معادل 528.7 میلیون یورو سلاح از اسپانیا به عربستان سعودی صادر شده، از اسپانیا خواستند که به صادرات اسلحه به عربستان سعودی پایان دهد.

این چهار سازمان حقوق بشری هشدار دادند که اسپانیا می‌ تواند به دلیل این خطر قابل توجه که ناوچه ها برای حمله های نظامی مستقیم علیه غیر نظامیان، حمله های کلی یا برای حفظ محاصره هوایی و دریایی اعمال شده در یمن توسط ایتلاف سعودی استفاده شوند، به همدست مرتکبان جنایات یمن تبدیل گردد.

آنها اظهار داشتند که محاصره یمن، جریان غذا، سوخت و دارو را بطور وخیمی محدود کرده، موردی که نقض حقوق بشر به شمار می رود و فاجعه انسانی‌ در یمن را بدتر کرده است.

یک سوم بمبارانهای سعودی در یمن علیه مدارس، بیمارستان ها و ... بوده است.

«استبان بلتران» مدیر سازمان عفو بین الملل اسپانیا در این مورد گفت: در یک سوم بیش از 15 هزار بمباران گروه ایتلاف سعودی در سه سال اخیر جنگ، مدارس، بازارها ، بیمارستان ها یا خانه ها را مورد حمله قرار دادند.

«ماریو رودریگز» مدیر صلح سبز اسپانیا هم از دولت خواست که به جای فروش سلاح به ایتلاف سعودی، به شمار روزافزون کشورهایی نظیر آلمان، سویدن، کانادا، فنلاند، نروژ و بلجیم بپیوندد که صادرات سلاح را به ایتلاف سعودی که در یمن عملیات می کنند، قطع کرده ا‌ند.

«خوسه ماریا ورا» مدیر آکسفام اینترمون اسپانیا نیز فروش سلاح های اسپانیایی را به عربستان سعودی به دلیل خطر استفاده آنها در جنایات جنگی در یمن به کار برده شوند، مزخرف توصیف کرد.

«جوردی آرمادانس» مدیر فوندی پایو هم گفت که یمنی های بیگناه نباید هزینه بحث کاهش فرصت های شغلی‌ را در ناوانتیا یا شرکت های دیگر با جان خود پرداخت کنند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
اسپانیا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است