مهاجران متخصص به کشور دعوت می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۱/۳۰ کد خبر: 150036 منبع: پرینت

حکومت مهاجران متخصص افغانستانی را نظر به نیازها به کشور دعوت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان روز چهارشنبه 29 حمل 97 در کابل با بیان اینکه افراد متخصص در کشور کمتر از حد نیاز دولت است گفت: تلاش هایی جریان دارد که روند برگشت پناهجویان متخصص از کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه به 60 تن در سال افزایش یابد.

بلخی بیان کرده است که بر همین اساس حکومت در تلاش برای تشکیل تیمی مشترک از تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام) در افغانستان هستیم تا مهاجران متخصص افغانستانی را نظر به نیازهای کشور دعوت کنیم.

وی با بیان اینکه حکومت از متخصصین بازگشت کننده بصورت دوامدار حمایت خواهد کرد افزود: روند دعوت از مهاجران به چند کشور محدود نیست بلکه مهاجران با مدارک علمی بالاتر و مورد نیاز از هر کشور مورد بررسی می گیرند پس از دعوت به افغانستان در ادارات دولتی جذب خواهند شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارت مهاجرین
بازگشت متخصصین
نظرات بینندگان:

>>>   متخصصین که به داخل کشور است بیکار است حالا به این بهانه افراد مزدور وتیم خود را جابجا میکنند مردم افغانستان گوسفند نیستند که این قسم چال ونیرنگ را ندانند
جمیل هروی

>>>   برای عودت مهاجرین به افغانستان به چند چیز ضرورت است که در حال حاضر در افغانستان موجود نیست:
۱. امنیت
۲.حقوق و امتیازات کاری و شغلی، معادل امتیازات آنها در خارج کشور.
۳.آزادی کار و عمل در ساحه های کاری شان بدون مداخلات دیگران.
۴.تضمین جای کار برای ادامه کارهایشان و از بین نرفتن جای کارشان با تغیر دولت ها و واسطه و واسطه بازی ها و رشوت خواری ها و بیروکراسی و فساد اداری و غیره.
۵. از همه مهمتراستادان و پژوهش گرانی که سالها در عرصه علوم طبیعی پژوهش نموده اند و تحقیقات نموده اند و در کشور های خارجی بصورت درست علوم طبیعی را آموخته اند، در کشور افغانستان، نظر به احساسات مذهبی مردم و نظر به این که در قانون اساسی افغانستان درج شده است که کشور افغانستان یک کشور اسلامی است و هیچ قانونی خلاف شریعت اسلامی وضع نمیگردد و تبلیغات علیه دین صورت نمیگیرد، خود یک مانع بزرگ برای متخصصین علوم طبیعی است، که جایی برای جهان خلقت در تحقیقات علمی آنها وجود ندارد و آنها صرف جهان واقعی طبیعت را با قوانین آن به مردم می آموزند و به آنها نشان میدهند که چگونه ازین جهان طبیعت در حیات روزمره خویش استفاده کنند و چگونه با تغیرات در آن زمینه رشد و پیشرفت و انکشاف و در نتیجه زمینه زندگی راحت مردم را فراهم کنند.

>>>   حفاظت از اکوسیستم ها ، زندگی مردم را بهبود می بخشد!

اکوسیستم عبارت از « مجموعه جانداران یک محیط به همراه کلیه عوامل و تشکیل دهندههای آن محیط است » که این کلمه از دو واژه : « اکولوژیکی » به معنی زمین شناسی و « سیستم » به معنی سامانه مشتق شده و برای اولین بار در سال « 1935 م » توسط دانشمند انگلیسی بنام « تانسلی اکولوژیست » ، پیشنهاد و رواج یافت.
برنامه توسعه سازمان ملل متحد، اکوسیستم ها را به پنچ دسته تقسیم نمود اند :
« کوه ها ، جنگل ها ، مناطق خشک ونیمه خشک ، زراعت و آب شیرین ، اکوسیستم های دریایی وساحلی » . البته تمامی این اکوسیستم ها نقش مهمی را در حفاظت از گونه های گیاهی ، گونه های جانوری وزندگی انسان را بر دوش دارند.
سازمان بین المللی حفاظت محیط زیست در صدد است تا اکوسیستم ها را در کشور های آسیب پذیر؛ و نحوه زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم کشور عقب ماننده را با برنامه ریزی پروژه های بزرگ کلید ی مدیریت ، بازسازی و سازماندهی کند تا از این طریق بتواند با امران معاش نحوه زندگی مردم را بهبود بخشد
مدیریت و بازسازی اکوسیستم کوهستان افغانستان :
کوه ها تقربیاٌ بلاتر از ۷۵ درصد خاک افغانستان پوشانیده است و ۳۹ در صد آن قابل سکونت است که سهم بسزایی در اقتصاد کشور ما دارد ، ما همه تولید کوهستانیم چه در کنار دریا ، چه کیلو متر ها دور از کوهستان وچه در مناطق دره ها زندگی می کنیم. و از نظرجنبه های گوناگون ( مانند: آب ، غله ، معدن ، چوب ، برق ، چرگاه و مواد ساختمانی ) وابسته به اکوسیستم کوهی هستیم.
رشته کوه ها ( مانند: خاواک ، بابا ، سیاه کوه ، سفید کوه ) شکل داده است و تامین آب آبیاری زراعت ، آب آشامی دنی و چاروادا ری مردم را برعهده دارد. مناطق کوهستانی افغانستان دره های شاداب حاصلخیز دارد که مردم در دره ها به زراعت و باغداری و چارواداری مشغول هستند.
طوریکه ارقام نشان می دهد « ۷۵ در صد » آب شیرین کشور ما از کوه ها تامیم می شود ، مردم زراعت پیشه ما به ریزش برف در کوهستان و آبخیزی در یاها هرساله چشمه انتظار می باشند، و« سه در صد » جنگل کشور ما نیز در مناطق کوهستان قراردارند وبرای نشونمای خود نیاز به آب باران رطوبت بیشتر دارند.
کوه ها تامین کننده حیات دشتها هستند ، پنا گاه حیات وحش ( آهوی قوچهار، بزکوهی ، پلنگ برفی ) پرندگان ناب ( کبک اوازخوان و کبک دری ) و بزرگترین چراه مراتع های ( مانند : قلات واخان ، شیواه شغنان ، خاواک پنچشیر ، کلفگان تخار ، کوه بابا بامیان و ناوه غزنی ) می باشد.
هدف ما از مدیریت وبازسازی یا حفظ اکوسیستم کوهستان این است که چیزی کم از نصف جمعیت
کشور ما در مناطق دامنه های کوهستانی ساکن هستند ، و از طریق « زراعت ، باغداری و چاروا داری » امراری حیات میکنند.
همچنان کوه ها محل نشونما ی خود روی گونه مختلف بته های جنگلی و علوف چراه حیوانات اهلی و حش و بخصوص گیاهان دارویی است. در ارتفاعات گیاهان و حیات وحش بومی ساز و گاز های و یژه ای برای بقای خود بوجود می آورند، گل ها و گیاهان آلپ در صخراه ها و سایه سنگ زندگی می کنند.
بیشتری از نزولات آسمانی ( مانند : برف ، باران و ژاله ) در ارتفاع کوها ذخیره می شود که ذخیره شدن آن بصورت نفوذ در داخل خاک یا بصورت یخچالیها در قله ها مي باشد كه درایام تابسان برفچالها به مرور زمان ذوب شده جریان دریاها را تشکیل می دهد.
باید یاددهنی کرد : مدیریت ، بازسازی و حفظ اکوسیستم کوهستان ضرورت فوری و حیاتی است به دلیل وجود شیب و قله ها ، یالها و دره ها کما بیش به طور دائیم مرطوب هستند و در صورت استفاده بی رویه از منابع آن ، یا احداث سرک های غیر اصولی محیط آن و ضعیت پیچیده ای را بوجود می آورد.
بگونه مثال : پیامد های آسیب رسانی به محیط کوهستان برف کوچ ذوب سریع برفچالها سیل خیز و طغیان دریا باعث تخریب صد هکتار زمین منزل مسکونی با آب دریا یجا می شود و احداث سرک های غیر اصولی در محیط کوهستان زخمی ابدی برسیمای کوهستان وارد می شود که ترمیم و بازسازی پوشش گیاهان در یالها و شیب های تند مشکل است.
مدیریت و بازسازی اکوسیستسم زراعت و آب های شیرین آفغانستان:
افغانستان از نظر آب های شیرین و اراضی یکی از کشور غنی در منطقه به حساب می آید که در صورت انسجام آب ومهار دریاهای خروشان ، بوسیله ساخت کاسه بند های کوچک ذخیره وی آب را در داخل دره های طویل می توان کنترول ونگهداری کرد و در ایام فصل گرما جهت آبیاری به دسترس زراعت پیشه گان و میوه پروران باغدار را از کاسه بند ها به وسیله کانال، نهر ، لوله های آب گذران بدون ضایع به مزرعه به دستر دهقان رساند و آینده ای در خشان را برای مردم کشور موُثر کرد.
باید خاطر نشان ساخت : افغانستان فعلآ از نبود کادر های مسلکی طرحه ریز در مدیریت بازسازی اکوسیستم ها و هم در حفاظت و احیای محیط زیست در حالت بد قرار دارد و از جانب هم ضرورت است تا دولت منابع طبیعی کشور را مدیریت و بازسازی کند.
مثلآ در حدود « ۳،۳۰۰ میلیون » هکتار زمین آبی موجود را با تجهیزات ( مانند : ماشین الات زراعتی ، کمباین به خصوص ماشین های قلبه خورد دستی میخانیکی یا دیزلی و بنزینی ) مناسب به زمین دهاقین تامین کند.
اطلاعات ارقامی نشان می دهد که تولید غلات در زراعت آبی دو یا سه بار بزرگ تر از در یک زراعت للمی است.
البته نیازمندی تحول چشمگیر زراعت در قدم اول ازدیاد حاصلات با کفیت برفی هکتار زمین وابسته با عمق شخم ، تخمهای اصلاح شده و رژیم آبیاری است.
امید وارم تا دهه آینده آب شیرن ما انسجام پیدا کند و با حفر جوی های عنعنوی نهر ها سنتی و عمار کانال ها مدرن آب آرسانی و با ساخت آبگردان ها یا پرچاب ها مسیر دریا ها را هدف مندانه تغیر دهیم و آب را رساندن به دشت های مستعد ، یکی از وسیله اصلی جلوگیری از خشک سالی می باشد.

مدریت و بازسازی اکوسیستم مناطق خشک ونیمه خشک افغانستان :
افغانستان کشوریست با آب و هوای خشک و نیمه خشکه در یک کمر بند اقلیمی هولناک بدون انجام دادن کارهای بنیادی و طرح ریزی وبرنامه های عملیاتی در بخش منابع آبی برای بهبود زندگی امروزه و فردای مردم ما بی دیلی است. در حالیکه ازدیدگاه دانش محیط زیست ؛ صلاح کیفیت زندگی شهروندان از طریق حفاظت و اصلاح محیط زیست کشور می باشد.
۱ـــ مناطق خشک بی آب که انواع گیاهان در آن بسیارکم می روید، مانند : دشت مارگو ، مارچه ، ریگستان و دشت زرد در جنوب غرب.
۲ـــ مناطق نمیه خشک : مانند دشت آب دان میرعلم امام صاحب ، دشت لیل اندخوی دشت کیلگی بغلان است که در این دشت ها بوته خاردار و بوته های ساکسول نمو می کنند.
با اجرای طرح کمربند سبز در دشت های شمال و جنوب غرب بمنظور درخت شانی و یا کشت بوته دانه ها و ایجاد هر پوشش سبز گیاهی تاثیر مثبت در مهار خسارا ت های فرسایش بادی و کنترول دیکر رویداد های طبیعی دارد.
منابع آبی اجرای کمربند سبز از دریاها خروشان با عملیات لوله گذاری و یا حفر چاه هایی عمیق در مناطق جنگل شانی دربسیاری از کشور های انجام و نتجیه این طرح کمربند سبز شهود است.
مزایایی مدیریت بازسازی اکوسیستم ها :
به اساس استراتژی انکشاف ملی مسُولیت اداره ملی محیط زیست سخنوری و صرف رهنمود نیست بلکه به دنبال کار عملی حافظت واحیای محیط زیست با همکاری و هماهنگی اداره مبارزه با حوادث و زرارت زراعت آبیاری و آنرژی وآب مسُولیت دارد که مناطق خشک و نیمه خشک کشور را سرسبز نمایند.
مهمترین کارهای بازسازی اکوسیستم ها کمک به کاهش فقر و افزایش فرصت های توسعه اقتصادی برای جامعه است. گسترش این تفکر نیازمند همکاری و هماهنگی در تصمیم بازسازی اکوسیستم ها و راه عملی آن از طرف اداره ملی حفاظت محیط زیست است. .
از دیدگاه مسلک محیط زیست ، راهکاری دراز مدت و پایدار به منظور کاهش و نهایتا از میان بردن فقر، گسترش رفاه عمومی در کشور در مدیریت بازسازی اکوسیستم سلسله کوه ها هندوکش نهفته است.
در اولیت حفظ یخچالها و برفچالها نقشی بسیار برجسته در تامین آب آبیاری زراعت و تامین مواد غذایی در کشور ما ایفا می کند. با تائسف که در سالهای آخیر از بابت عدم کنترول در حفاظت از جنگل ها و نبود نحوه اداره چراه و هم از اثر خشکسالی های پیهم و کم ریزش برف و باران های موسمی در کوه ها از مقدار آب دریاها کاسته شده است.
ذخایر آب یخچالهای طبیعی کشور در نحوه زندگی مردم ما رابطه اقتصادی تعیین کننده داشته و از عدم مدیریت سالم منابع آبی در طی این سالهای اخیر، مردم ما با کمبود شدید آب آبیاری و مواد غذایی مواجه است و بیقین میتوان گفت که با مدیریت خوب در بازسازی اکوسیستم آب های شیرین کشور از قسمت بلایی جریان دریا ها بوسیله ساخت آب گردان یا آبگیر آب انتقال توسط جوی های عنعنوی ، نهرهای سنتی ، کانالهای مدرن از دامنه های میلان دار به وادی ها ی دره های نواحی جهت توسعه زمین های زراعتی و باغداری کم مصرف است و به این طرز می توان خدمت گزاری د لسوزان به قشر زحمت کش زراعت کار روستاها نواحی ولایات کشورکردد.
یکی از راه اصلی رشد اقتصادی پایدار کشور ما انسجام آب های و احیا پروژه های سکتور زرعت با استفاده از سیستم های مدرن آبیاری با مدیریت خوب بازسازی اکوسیستم کوهی است.
از جانب هم باید افزود که:
مدیریت انسجام آب و طرح پروژه های بزرگ شبکه های تظیم آب و بخصوص رساندن آب بوسیله کانالها به دشت ها بزرگ مانند:
« دشت آب دان میرعلم امام صاحب ، دشت کیلگی ، دشت لیل اندخوی ، مارگو ، مارچه ، ریگستان و دشت زرد دشت پشت میدان هوای بگرام و غیره » نه تنها در بلند بردن زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم کشور بهبود می بخشد ، بلکه زمینه کار را نیز مساعد میسازد.

داکتر یارمحمد « حیدر زاده »
داکتر علوم محیط زیست
منابع و ماخذ :
۱ــ گزارش راجع به قطع جنگلات افغانستان « روز نامه ۸۸ صبح
۲ـــ مبادی جنگلنداری پوهنتون کابل ۱۳۸۵ .
۳ـــ استفاده از یادداشت های شخصی و سایت اینترنتی جنگل پروری کشور سویدن

>>>   اهمیت احیاء جنگلات و درختان سایه بان

در دامنه ها و وادی ها جنگلات و درختان به عنوان یکی از مهم ترین سامان های حیات بخش جامعه بشری است که موجودیت ، احیا و حفاظت از آن در طبیعت ؛ بر علاوه تامین آسا یش ، رفاه ، پاکی ، طراوت ، صحت و سلامتی مردم و جامعه میگردد. بلکه حیوانات و پرندگان مختلف را بخاطر غذا و پناگاه تولید مثل به محل میکشد و از جانب هم باعث رشد جنگلات شده و بعضی پرندگان نیز در انتقال دانه ها از یکجا ، بجای دیگر و در گسترش ساحه سبز میشوند . کارشناسان فائو « سازمان خواروبارو زراعت ملل متحد » متعقداند که :
اگر سطح جنگلات یک کشور از « ۲۵ در صد» خاک آن کمتر شود، آن کشور از نظر وضعیت محیط زیست انسانی ، در حالت بحرانی به سر میبرد.
این در حالی است که سطح پوشش جنگلات و مرتع در وطن ما افغانستان « ۳،۵ در صد » ساحه آن را جنگلات طبیعی انبوه ارچه ، بلوط و چوب چهار تراش و از جمله حدود « ۴۵۰ هزار» هکتار آن در ختان پسته پرا کنش در لایات شما ل ، شمال شرق و شمال غرب کشور که محیط آنجا به نشونما پسته زار بطور خود رو مساعد است و روییده است.
حدود « ۴۶ در صد » چراگاه های طبیعی سرزمین وطن ما ، در دامنه ای کوها قرار داشته و شکل موسمی « فصلی » را دارد .
علفچر ها در غذا و حاصل دهی حیوانات تاثیر مستقیم داشته و تابع شرایط جوی و اقلیمی و رشد نباتی همان چراه گاه می باشند . بعضی چراگاه نواحی ولایات از عدم نحوه اداره چراه گله ها به خاطر اضافه چراندن حیوانات از بین رفته اند.
بگونه مثال : در نواحی جنوب ، بامیان ، پنجشیر ، دایکندی ،غزنی ، بادغیس ، تخار و بدخشان چراگاه ها مراتع به کمبود علوفه ذخیره برای زمستان چهارپایان مواجع شده اند.
بر اساس مطالعاتی که در سال « ۲۰۰۴ م » با همکاری مُو سسات خارجی در مور پوشش درختان سایه بان صورت گرفت ، مشخص ساخته اند که :
درولایات بدخشان و هرات « ۵۰ درصد » و در ولایت بادغیس « ۸۰ در صد » از اثر قطع و اضافه چرانی گله ها پشش گیاهی و درختان سایبان از بین رفته است. همچنان کوههای غربی کشور که عاری از جنگلات است و« ۶۰ الی ۸۰ در صد » نیاز به کاشت نباتات سیابان دارند و دیگر کو های کشور « ۳۰ الی ۵۰ در صد » نیاز به کاشت نباتات سایبان دارند.
وضیعت محیط زیست کشور ما فغانستان ، در سایر بخشها ی اکو سیستم طبیعی آن آسیب دیده ار « ۳۰ الی ۵۰ درصد » دامنه های کوه ها عریان از پوشش نباتی شده و هر لحظ امکان رانش توده های لای گل و سیل وجود دارد.
گزارشات و برسی اداره محیط زیست سازمان ملل متحد حاکی از آن است که افغانستان در طی سه دهه سال جنگ ، نظارت بر جنگلات و اضافه چرانی گله ها در چراگاه ندارد و از جانب هم بخاطر احیای ساحات سبز تدابیر لازمه اتحاذ نشده و نه هم اقدامات عملی و طرح پلان پیشبنی برای احیا ی مجدد جنگلات و در ختان سایبان اتخاذ شده است . بنآ ؛ ضرورت مبرم است تا به مطالب ذیل در بخش « جنگلات و درختان سایه بان در دامنه ها و وادی ها » توجه لازمه و تخصصی توام با جلب همکاری « ادارات محیط زیست سازمان بین المللی » صورت گیرد:
ــ از دست دادن جنگلات ، پوشش بوته ها جنگلی در مراتع و دشت ها ، در حقیت محیط زیست در معرض نابودی قرار میگیرد.
چون زمانی که پشش جنگلی قطع شود ، پرندگان حیوانات وحش در محل کم شده و آرام آرام آلودگی های محیط زیستی در محل بیشتر می شوند . اگر درخت و ساحت سبز در منطقه وجود نداشته باشد با کمبود هوای تازه تنفس مواجه خواهند شد.
ــ احیای مجدد جنگلات و درختان در کشور ما افغانستان مهم است ! و همچنان برای تامین علف چرای و هزم سوخت پخت پز و گرم کنی خانه ها ی چیزی کم از نصف جمعیت کشور ما که در مناطق دامنه ها در روستا ها ساکنند، زندگی شان بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به منابع طبیعی محل شان وابسته اند و هم از طریق « چاروا پروری و پیشه زراعت » امراری حیات میکنند. .
ــ عوامل آب و هوا و جنس خاک در پراکندگی نشونما نباتات و گیاها ن در یک سرزمین نقش بی سزایی دارند. نشو نما درختان در یک محل در جذب آب باران وهم در جلوگیری از فرسایش خاک موثر می باشد.
ــ با غرس در ختان و کاشت بوته های دانه ها ی بومی در نقاط صیقل شده از پوشش گیاهی از وقوع زمین لغزش ها و انواع حرکات دامنه ای و آمدن سیل جلوگیری خواهیم کرد و از جانب هم پوشش گیاهی و نباتات از خطرات احتمالی جلوگیری مینماید.
ــ پوشش نباتی مانع از برخورد مستقیم باران به زمین می شده و در نتیجه آب باران به آرامی از سطح پوشش گیاهی به زمین می رسد وجریان آن در اثر موجودیت نبات به علت یکی از عوامل عمده کندی حرکت نمودن توده ای تخریبی خاک و برف کوچ یا رواناب سیلاب می گرد.
ــ در میان تمام نباتات درخت به نسبت داشتن ریشه های عمیق مهم ترین تبخیر کننده ها به شمار میروند و در واقع به کمک ابحار این درختان است که دامنه باران ها را در روی زمین گسترش میدهند و تولید آب قابل استفاده برای سایر اجسام حیه مینمایند وهمین درختان هستند که منابع آبی را حفظ و فرسایش خاک را نیز کاهش می دهند.
ـــ موجودیت درختان و بوته ها در یک محل باعث خنکی هوا و افزایش ذخیره منابع آب زیر زمینی در منطقه میشوند. قرار احصائیه یک درخت در یک محل معمول بطور نورمال در طول یک روز از ۱۲۵۰ الی ۱۵۰۰ لیتر آب زیرزمین را بشکل دوامدار به اتمسفیر هوا تبخیر میمناید .
ــ احیای پوشش جنگلی و بوته ها ودرختان در یک محل موجب ایجاد اکوسیستم طبیعی می کنند. و گروه خاصی از حیوانات وحش ، از جمله پرندگان مختلف را به محل می کشاند و نباتات بخاطر فعالیت های میتابولیکی « آب سوخت و سازی » شان برای جذب مقدار زیاد آب ضرورت دارند و یک مقدار آب را بشکل دوامدار و دورانی از سطح برگ ها وساقه خود به هوا تبخیر مینمایند.
باید خاطر نشان ساخت :
اهمیت ، احیای و حفاظت از محیط زیست کشور یکی از مکلفیت های اساسی اداره حفاظت محیط زیست کشور با واحد های دومی آن در تمام ولایت میباشد .
از جانب هم سازمان بین المللی حفاظت محیط زیست در صدد است تا اکوسیستم ها را در کشور های آسیب پذیر؛ و نحوه زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم کشور عقب ماننده را با برنامه ریزی پروژه های بزرگ کلیدی مدیریت ، بازسازی و سازماندهی کند .
بنآ ؛ ضرورت است تا با طرح پلان منطقی ، تخصصی و انکشافی توجه اساسی سازمان بین المللی حفاظت محیط زیست معطوف گردد .
****
داکتر یارمحمد « حیدر زاده »
داکتر علوم محیط زیست
منابع و ماخذ :
۱ــ گزارش راجع به قطع جنگلات افغانستان « روز نامه ۸۸ صبح » .
۲ـــ مبادی جنگلنداری پوهنتون کابل ۱۳۸۵ .
۳ـــ استفاده از یادداشت های شخصی و سایت اینترنتی جنگل پروری کشور سویدن

>>>   هر سال فقط ۶۰ ‌متخصص!!!!
اینقدر افغانستانی دارن فارق التحصیل میشن همه جای دنیا و فقط ۶۰ نفر احتیاج دارین؟
این امار برای افغانستان بعنوان یه کشور واقعا خجالت اوره که اینهمه صرو صدا فقط برای استخدام ۶۰ نفر راه انداخته
هزاران نفر افغانستانی فارق التخصیل میشن تو دنیا و فقط همینقدرشون لازمه؟
لعنت بر حکومتی که اینقدر مردم رو خارو خفیف کرده
محمد قیاسی ایران

>>>   این متخصصان کی هستند؟؟؟
همان های که بنانم phd آمدند کسی کدام هنر از آنان ندید ، اگر براستی اینها متخصص باشند حتما درخارج برایشان کار ومعاش بالاتر از ینجا یافت میشودوهرگز نمی ایند واگر صرف همان کاغذ سند تحصیلی را متخصص فکر میکنند درست است بیایند وبا نشان دادن آن کاغذ صاحب همه چیز میشوند مشروط براینکه واسطه باشد درغیر آن خودرا زحمت ندهند

>>>   بلخی صاحب!
بر سر اینهمه متخصصین ماستر و لیسانسی که سالها و ماهها در خانه های خود بیکار نشسته اند، چه تاجی گذاشته اید که بر سر مهاجران متخصص خواهید گذاشت؟؟ اگر منظور تان اولادها، خواهرزاده ها و برادرزاده های تکنوکراتهای جاسوس و دزد است، آنها همه لااقل در پستهای مشاورین با معاشهای گزاف مصروف چور و چپاول اند!!!!!
انشاء الله فهمانده توانستم.

>>>   باید در بخش صحت ، تخنیک ، زراعت ، امنیت ، تحصیلات ، قضا ، خدمات ، و سایر بخشهای مورد نیاز بطور دوامدار تشویقها و حمایتها ارائه گردد تا هم سکتورها تقویت شوند و هم سایر متخصصین واقعی علاقه مراجعت پیدا کنند و این تشویقها و حمایتها باید دقیقاً در جهت اطمینان آنها و متقابلاً موثریت خدمات متمرکز گردد

>>>   غنی متفکر را به ریاست جمهوری رساندند چه حاصل شد که از متخصص
بی صلاحیت در زیر دست انها ( عین و غین ) توقع برد غنی تشنه قدرت
کجا به شرافت کاری یک وزیر و مامور و متخصص بند و واز است که
ما از انها توقع داشته باشیم .
م. امین تحصیل کرده باغداری

>>>   به حد کافی متخصص در داخل وجود دارد از آنها استفاده کنید.

>>>   چرا از متخصصين كوچي كار نميگرند ؟؟؟
ويااز نسل يهود پشتون كه دعوا حكومت وقدرت را دارند

>>>   شروع کن از اول بچه های عنی را اگر راست می گویی بیاور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است