قانونی در ناگفته های تاریخ گذشته
بیش از اینکه ناگفته های قانونی پاسخی برای اما و اگرهای حکومت پسا کنفرانس بن باشد تلاش مقامی را نشان می دهد که در روزگار گمنامی و اتهام ها خواهان حضور در عرصه سیاسی نزدیک به انتخابات است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۰    ۱۳۹۷/۲/۱ کد خبر: 150129 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جبهه مقاومت زمانی که در راس قدرت به سر می برد بنا به اختلاف های درونی، راه معامله در کنفرانس بن را پیش گرفت و با قبول حکومتی از دل قومیت پشتون بنا به استراتژی امریکا و اهداف پاکستان راه را بر تداوم طالبان و جنگ هموار کرد.

این در حالی است که دیگر از جبهه مقاومت تنها نامی باقی مانده و شمال دستخوش ناامنی تروریستان و درگیر با هرج و مرج است، ناگفته های قانونی از کنفرانس بن و چگونگی دورماندن این جبهه از حکومت، تلاش مقامی را می رساند که در یک قدمی انتخابات خواهان حضور فعال تر سیاسی است و چه چیزی بهتر از افشاگری ها.

و همچنان که به تاریخ هشتم ثور نزدیک می شویم و بازار انتخابات در کشور داغ است، رهبرانی شناخته شده با نام جهاد و مقاومت به دنبال استفاده دگرباره از گذشته ای هستند که جز تلخی و تباهی برای مردم، ناامنی های بیشتر برجای گذاشت و کشتار وسیع تر.

انتخابات در افغانستان پسا طالبان همواره محرکی قدرتمند برای سیاستمداران بوده است که در اتحاد و ایتلاف های ناهمگون به دنبال رسیدن به حداکثر امتیاز و معامله های پرسود می باشند به طوری که جدای از شهرت انتخابات گذشته ریاست جمهوری به گوسفندی، رهبران با اتحادهایی ناممکن سبب شگفتی های شدند که تاکنون نیز ادامه دارد، همچون همراهی دوستم و مسعود با اشرف غنی و رویدادهای پس از آن و حمایت همه جانبه عطا از عبدالله و دشمنی هایی بی سابقه.

اینکه چگونه کنفرانس بن تعیین کننده حکومت جدید در افغانستان شد و جبهه مقاومت از راس قدرت به زوال کشیده شد، تنها به دلیل خواست غرب نبود بلکه روسای این جبهه در معامله با امریکا، حامی اصلی حکومت انتقالی و ریاست جمهوری کرزی بودند.

پاکستان در راستای اهداف خود در افغانستان با اعمال فشار و سیاستمداری توانست از تیم ضعیف شرکت کننده در بن، نهایت استفاده را کسب کند در حالی که سوال مهم این است که چرا قانونی، فهیم و عبدالله مطابق میل این کشورها عامل حذف جبهه مقاومت از قدرت شدند تا حکومت از دل قومیت پشتون در اختیار گمنام ترین فرد افغانستان قرار بگیرد؟.

زمانیکه طالبان از بایدی برای حذف، تبدیل به ابزاری در اختیار امریکا و پاکستان شد و کشور در سلطه قبیله گرایان پشتون با تمامی توان رهبران جهادی را حذف و به انزوا می کشید، قانونی، عبدالله، دوستم و ... دلخوش به مقام و امتیازهای ناچیز بودند.

رهبران جهادی غیرپشتون با وجود نبردهای چنددهه در افغانستان از زمان تجاوز شوروی تا دوران جدید، دچار اختلاف های شدید و اساسی بودند به طوری که در روزگار وحشت و خون طالبان ، عطا محمد، محقق و جنرال دوستم با وجود حضور در جبهه مقاومت برای تصاحب شمال در دشمنی با یکدیگر به سر می بردند.

امریکایی که به بهانه حضور القاعده به افغانستان لشکر کشی کرد متحد استراتژیک پاکستانِ حامی طالبان بود و با آگاهی کامل نسبت به معامله گری رهبران داخلی بنا به اهداف مشترک با اسلام آباد، حکومتی وابسته و طالب محور را به قدرت رساند.

اینکه کدام یک از مقام ها سبب تشکیل حکومت انتقالی شد و کدام یک با وجود مخالف بودن، موضع سکوت اختیار کرد برای اکنون افغانستان چه تاثیری می تواند داشته باشد آنهگام که مردم از هر قومیتی قربانی خیانت ارگ و بی کفایتی رهبران می شوند و هر روز بر دامنه سلطه گروه های تروریستی افزون می شود.

ناگفته های قانونی رازگشای هیچ علامت سوالی نیست و تنها تلاش مقامی را نشان می دهد که در میانه اتهام ها خواهان تاثیرگذاری بر جریان های سیاسی است تا در انتخابات آینده به منافع خود دست یابد، همانگونه که پس از همراه شدن با برنامه های امریکا در حکومت کرزی به مقام و قدرت رسید.

همانگونه که عبدالله با حمایت حامد کرزی بدل به یکی از قدرتمندترین مقام ها از دل جبهه مقاومت شد و همچنان با سیاست مصالحه بیش از اینکه معرف حزب جمعیت و قومیت تاجیک باشد پشتون تر از هر رهبر پشتونی در حکومت عمل کرد و باقی خواهد ماند.

کد(18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانونی
کنفرانس بن
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر عبدالله عبدالله دردوران حکمت خود هیچ کار را انجام ندادن

>>>   تنظیمی ها روزتاروز دامن یکدیګررابالا وګند شان ظاهر میشود .

>>>   درمورد فساد های وزارت معارف چی زمانی سخن میگوید؟؟؟

>>>   مضامین بالا ارزش خواندن را ندارد دروغ میگویند انه این مطلب را بخوانید بازهم ورزش کار ما پاکستانی هرار شکست داد:
علی رضا محمدی دیگر ورزشکار کشور ۷ بر ۳ در برابر دیگر ورزشکار از عراق به پیروزی رسید.
آرمان تاجیک هم با حساب ۲۲ بر ۱۲ حریفی از پاکستان را از پیشرو برداشت و علی اکبر امیری از سد دیگر ورزشکار پاکستانی گذشت.
ر

>>>   سوال عمده اینست که آقای قانونی چرا قبل ازین این سخنانرا نه می گفت.
این قانونی بود کد در جلسات بن به استاد ربانی رهبر جمعیت پشت کرد
اگر همه چیز را بنویسم باید مقاله داستانی اما مستند نوشت .
م. عاشور یفتلی

>>>   اینهانه تنها به یچ کس صادق نیستند بلکه حتی به همان استاد ربانی هم صادق نبودند

>>>   کدام مقاومت درکولاب ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است