باعث خشنودی دشمنان نشوید
هیچ تابلو و بنری سر در مراکز رای دهی زده نشده که مردم متوجه شوند آنجا باید برای انتخابات ثبت نام کنند و روی یک تکه فرسوده ای که از سال ها قبل در آنجا بوده و کج شده بحیث بنر حساب شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۸    ۱۳۹۷/۲/۱ کد خبر: 150135 منبع: پرینت

یک هفته از آغاز ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها در مراکز رای دهی ولایت ها می گذرد تاکنون سه حمله مسلحانه بر مراکز رای دهی در ولایت های خوست، بادغیس و جلال آباد گزارش شده است و شماری از نیروهای امنیتی در این حملات که مسوولیت حفظ امنیت مراکز ثبت نام مردمی را برعهده داشتند کشته و زخمی شده اند؛ در ولایت غور نیز شماری از افراد مسلح سه کارمند و دو نگهبان یک مرکز رای دهی را با خود بردند که با وساطت بزرگان قومی این افراد از بند رها شدند. این حوادث تنها در هفته اول آغاز ثبت نام رای دهندگان رخ می دهد و همزمان طالبان نیز با نشر بیانیه های متعدد سعی در تشویش افکار عمومی برای انحراف این پروسه مردمی دارند؛ در این میان اما اخباری از کم کاری کمیسیون های انتخاباتی نیز در آگاهی دهی شفاف به مردم در چگونگی ثبت نام رای دهندگان و تمدید و گرفتن تذکره های جدید برای این پروسه شنیده می شود که توجیهی جز خیانت ملی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان در گفتگو با "نگرش" درخصوص نگرانی ها از وضعیت آگاهی دهه عامه کمیسیون انتخابات گفت: کمیسیون انتخابات درعرصه آگاهی دهی بسیار ضعیف عمل می کند و حتی گاهی مشکوک می شویم که کدام برنامه ای هست که پروسه اینقدر ضعیف پیش می رود.

شهیر بیان کرد: مردم آگاهی و معلومات درست از پروسه ثبت نام رای دهندگان ندارند و نوعیت پروسیجر را نمی فهمند تاجاییکه یکی از تلویزیون ها به مردم گفت که بروید و کارت انتخابات بگیرید در حالیکه باید شفاف به مردم گفته شود آنها باید برای انتخابات تذکره هایشان را در مراکز رای دهی ثبت کنند.

رییس شورای متخصصان، ضمن اظهار نگرانی از وضعیت مراکز رای دهی می گوید: مراکز رای دهی بسیار ضعیف هستند و هیچ تابلو و بنری که مردم متوجه شوند آنجا باید برای انتخابات ثبت نام کنند زده نشده و روی یک تکه فرسوده ای که از سال ها قبل در آنجا بوده و کج شده بحیث بنر حساب شده است درحالیکه خرج تهیه یک بنر 200 افغانی بیشتر نیست.

وی اضافه کرد: در هرات 50 مرکز رای دهی وجود دارد که هزینه بنر برای تمام مراکز 10 هزار افغانی بیشتر نیست؛ شخصا به رییس کمیسیون تلفن زدم و گفتم که با نصب بنرها به مردم اطلاع رسانی کنید اما وی گفت که یک افغانی هم ندارد.

شهیر افزود: وقتی موضوع را به والی هرات گفتم و خواستم که ده هزار افغانی به کمیسیون برای نصب بنرها کمک کنید به من گفته شد که خودت این کمک را بکن؛ حال آنکه کمک من بعنوان شهروند نوعی مداخله بحساب می آید.

این فعال سیاسی عدم کار درست در مراکز رای دهی را مشکوک خوانده و می گوید: مردم حتی بدرستی آدرس مراکز رای دهی را بلد نیستند و روی این موضوع کار نشده است. در اینجا حیثت دولت مطرح است و عدم اشتراک یا پایین بودن اشتراک مردم در انتخابات، مشروعیت نظام را بشدت زیر سوال می برد و باعث خشنودی دشمنان می شود.

وی می گوید: دولت می تواند با صرف هزینه برنامه را طوری پیش ببرد که حضور مردم در انتخابات بیشتر شود و بسمت فاجعه ای بزرگ نرویم.

شهیر در باره تفاوت تذکره و کارت رای دهی اظهار کرد: از انتخابات قبلی خاطرات بدی داریم و می دانیم که ثبت نام رای دهندگان یک اصل است. سابق در زمان توزیع کارت یک نفر می توانست در هر جا کارت بگیرد و بسیاری تا 30 کارت را گرفته بودند، امروز اگرچه که پروسه اخذ تذکره کمی طولانی است اما باید با دقت و ضمانت انجام شود.

رییس شورای متخصصان درخصوص تهدیدهای امنیتی فرا راه انتخابات می گوید: ار روزی که نظام جدید روی کار آمده و پروسه های انتخاباتی در کشور تطبیق می شود مشکلات امنیتی وجود داشته است و مشکلات نباید مانع تدویر انتخابات شود.

وی علاوه کرد: اگر قرار باشد انتخابات بدلایل ناامنی دایر نشود به این معنی است که دشمنان کشور موفق شده اند؛ چالش های امنیتی وجود دارد اما اطمینان که از طرف نیروهای امنیتی و همکاران بین المللی داده شده که ساحه حاکمیت دولت را افزایش می دهند و امید است که زمینه انتخابات در مناطق دور دست نیز مساعد شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثبت نام رای دهندگان
آگاهی دهی عامه
نظرات بینندگان:

>>>   راست مى كوهيد باعث خوشنودى شما وطنفروشان شوند تا به تقلب جوكى ها را غصب نموده وكيسه هاى تانرا دالر بر نماهيد .

>>>   شهیر بچش مثل اینکه خودت هم دلت می خادوکیل شوی اما به گروپ خونت نمیخورد
بی خود پول خوده مصرف نکن
هرات شهر علم و فرهنگ است به بی دینهای مثل تو رای نمی دهند.
حارث از ۶۴ متره

>>>   مشلیکه قبلا به دیندار ها رای داده بودید بیشتر وکلای هرات سر از کشور های خارجی برای عیاشی بیرون میکنند و هزاران فجایع دیگر را میکنند که میبینید دروغ میگویند بد انلاقی میکنن رشوت میخورند کمیشن کاری میکنند دیگر چه بکنند ازین بد تر چیست

>>>   جناب استاد شهیر یکی از افتخارات هرات است. همیشه وطن برایش عزیز بوده و عزیز خواهد بود. نه مانند بعضی وطن فروشان مانند گل آقا جمشیدی که جاسوس درجه یک اطلاعات سپاه پاسداران ایران است که تا دیروز تمام اطلاعات محرمانه مقام ولایت هرات را دو دسته به دولت ایران تقدیم مینمود و حتی گفته میشود که برایش یک باب منزل در مشهد به پاس جاسوسی های که انجام داده است هدیه داد است .
لطف نموده به وطن فروشان رای ندهید چشمان تان را باز کنید تا در آینده شرمنده وجدان تان نشوید.
بسیم رحمانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است