چه کسی مسوول این فاجعه عظیم است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۷/۲/۳ کد خبر: 150208 منبع: پرینت

فاجعه عظیمی خلق شد، بیش از چهل تن شهید و بیش از هفتاد تن دیگر مجروح شدند. کسانیکه رفته بودند تا تذکره بگیرند و برای شرکت در یک پروسه مهم ملی آماده شوند، اما شناسنامه هایشان با خون خودشان امضا شد. چه کسی مسوول چنین فاجعه ی است؟ مسوول مستقیم این فاجعه حکومت و در راس همه شخص غنی است به چند دلیل.

اول؛ غنی انتخابات پارلمانی را سه سال به تاخیر انداخت با این استدلال که شرایط امنیتی مناسب نیست. مردم هم پذیرفتند. خب وقتی شرایط آماده نیست و حکومت نمی تواند امنیت انتخابات را بگیرد چه می توان کرد.
اما امسال آمد و گفت حالا شرایط آماده است انتخابات می کنیم، بسیار خوب. مردم هم آماده شدند.
انتخابات یک امر مهم ملی است، بودجه ویژه دارد. تامین امنیت آن تمهیدات خاص خودش را می خواهد. انتخابات افغانستان گرانترین انتخابات دنیاست چرا چون بیشترین هزینه را برای تامین امنیت لازم دارد و دنیا این بودجه را در اختیار حکومت قرار داده است. پس وقتی حکومت اعلام می کند که آماده است انتخابات را برگزار کند، به این معناست که همه امکانات را از جمله برای تامین امنیت این پروسه ملی فراهم کرده است. برنامه ریزی کرده و همه چیز را سنجیده است.

دوم؛ غنی رسما به 24 والی و به تمام کارمندان دولتی و به وزارت حج و اوقاف دستور می دهد که مردم را وادار به ثبت نام کنند. پس چرا امنیت ثبت نام کنندگان را بصورتی که لازم است تامین نکرد؟
همایون رییس ثبت و احوال نفوس امروز گفت که از قبل به حکومت از احتمال حمله قوی در دشت برچی گزارش دادیم و هشدار دادیم اما حکومت هشدار ما را جدی نگرفت.
چرا این هشدارها جدی گرفته نشد؟

سوم؛ مسلم است که مردم زیر عنوان های زیادی قربانی می شوند. مراسم مذهبی مردم مورد حمله قرار می گیرد، اجتماعات اعتراضی و مدنی مردم مورد حمله است، نهادهای آموزشی مورد حمله انتحاری قرار می گیرد و امروز مردم در محل ثبت و احوال نفوس که برای اخذ تذکره رفته بودند مورد حمله خونین تروریستی قرار گرفتند.
تداوم این امر یعنی اینکه مردم، به مکتب نروند، فاتحه نگیرند، عروسی نکنند و حق خود را مطالبه نکنند.

چهارم؛ حکومت افغانستان بیش از 300 هزار نیروی امنیتی دارد، صدها آموزگار و مشاور خارجی دارد. حمایت ناتو و غرب و آمریکا را دارد. اینها امکانهایی است که افغانستان هیچ وقت نداشته است. این امکانها برای تامین امنیت چیز اندکی نیستند. حالا با اینهمه چه کسی مسوول است؟

پنجم؛ حکومت بخوبی می داند که از مدتی است مردم خاص و منطقه خاصی هدف حمله هستند، در این صورت حکومت باید آمادگی متقابل را نیز داشته باشد. اما در کابل کمترین میزان امکانات و تجهیزات برای غرب کابل است. شمار پولیس حوزه شش و سیزده اندک است و امکانات شان ناچیز.
حکومت باید هرچه فوری این حفره امنیتی را پر کند، استفاده برخوردار بودن مردم از امکانات حق مردم است و تامین امنیت وظیفه حکومت. هیچ راه منطقی دیگری نیست. در غیر آن مردم وقتی کارد به استخوان شان برسد _که رسیده است_ راه هایی را جستجو خواهند کرد که انتهایش نا معلوم است.

ششم؛ جامعه جهانی 17 سال است که چشم به واقعیت های افغانستان بسته است. اگر دروغ نمی گویید، اگر واقعا برای تحقق دموکراسی و حقوق بشر به افغانستان آمده اید، پس چرا چشم به روی کشتن سیستماتیک جدی ترین حامیان دموکراسی بسته اید؟ پایان این بازی موش و گربه به نفع شما نخواهد بود و دودش به چشم شما نیز خواهد رفت.

داوود ناجی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاجعه
داوود ناجی
نظرات بینندگان:

>>>   مشخص ومعلوم.
پشتون ها.

>>>   ....بر کسی که بگوید طالب دیا داعش.
همه فقط پشتون .
پشتون در سه لباس دولت وطالب وداعش به دنبال حکومت 250 ساله غاصبانه ونوکری اجنبی هستند وبس.

>>>   فقط طرح پشتونیسم در کار است.

>>>   اولتر از همه اشرف غنی و عبدالله میوول اند .
نسیم سامی تخار

>>>   انتخابات باید تحریم شود، تا امریکا بداند که مردم افغانستان یک حکومت دستنشاندۀ امریکا را نمی پذیرد و به این دیموکراسی تقلبی اعتماد ندارد.

>>>   ناجی محترم کی امنیت شما رابگیرند غنی ریس جمهور معاون دوم ریس جمهور معاون دوم ریس اجرایه معاون ارشد وزارت داخله وهزارن مرد وزن افسر مامور ووزیر هزاره را مقررکرده اند که امنیت افغانستان را بگیرند این همه هزارها امنیت دشت برچی راگرفته نه می توانند ملامتی به غنی میرسد به مردم افغانستان مر بوط نه بوده که هزاره قویترین حامیان دمو کراسی اند هزاره برادران ما است به غم شان شریک هستیم ولی همین ناجیها اند که به مردم هزاره دشمن دریافت میکنند بر علییه اقوام دیگر تبلیغ ناروا میکنند شیرازه وحدت ملی را همین ناجیها ازبین میبرند کوشش کنید ناجی عزیز واقعی بین باشید نه تعصب کرا همه اقوام افغانستان عزیز در غم برادران هزاره خود را شریک میدانیم
گیلانی

>>>   اشرف غنی و گل ببو باتیمش ،عبدالله با امکانتش با گارد و محافظین تا دندان
مسلح و تنظیمات امنیتی از قبل آماده شده در یک محل مصوون میروند .
اما مردم را که کتاب نیرنگ و جادوی دموکراسی را در زیر بغل شان داده
اند به حادثه خدایی می سپارند . چه مردمان ساده ، فریب خورده و کودنی
هستیم که تاریخ جوره نه دارد .
م. قاسم کیمیایی شور بازار کابل

>>>   آقای ع وغ میدانند که مردم بسیار بد بخت وبیچاره هستند وزود فریب میخورندبیائید به این چال و نیرنگ از بین ببرید این شاید سازمان یافته های خود شان باشد نام از داعش میگیرند
علی از برچی

>>>   حکومت اگر خود درین انتحار و قتل عام دست ندارد باید فوراٌ وزیر داخله و ریس امنیت ملی را از وظایف شان بر کنار کند . چه دلیلی وجود دارد که امنیت مراکز توزیع تذکره و ثبت نام مردم برای رای دهی از جانب حکومت گرفته نه شده است . حکومت جداٌ خودش مسوول است که برای مردم پاسخ بگوید.
اگر حکومت تصمیمی نمیگیرد مجلس ولسی جرگه باید این دو مقام فوق الذکر را مورد بازپرس و رای عدم اعتماد بدهند زیرا این غفلت معلوم الحال این دو شخص است.
بازهم خانه کرزی آباد که در برابر فیر راکت مخالفین به خیمه لوی جرگه حنیف اتمر که وزیر داخله بود و امرالله صالح که ریس امنیت هر دو را فورا بر طرف کرد . غنی هم باید رد ادعای مردم وزیر داخله و ریس امنیت را مورد استجواب قراردهد و بر کنار نماید. زیرا همین مردم که خون شان دیروز ریخت شاید به امید این امده بودند که برای ثبات حکومت و غنی رای بدهند.

>>>   پیشنهاد.
اقوام غیر پشتون وافغان.
بیایید یک گروه تشکیل دهیم که در مناطق پشتون ها وافغان ها انفجار های شهادت طلبانه انجام دهد .وچند پسوند اسلامی هم سرش بانیم.
بعد از ان یکبار محکوم کرده و نهایت یک کمسیون تشکیل داده بعد چند مدت هیچ اتفاقی نیفتاده!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است