آیا برای چهارمین بار سفر ترامپ به لندن لغو می شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۳۹۷/۲/۶ کد خبر: 150342 منبع: پرینت

در حالی که پیش از این چندین بار سفر «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا به انگلیس به دلیل مخالفت شدید افکار عمومی لغو شد، منابع انگلیسی روز چهارشنبه گزارش دادند که ترامپ احتمالا اواسط ماه جولای (سرطان) به لندن سفر خواهد کرد.

برای چهارمین بار است که این منابع از احتمال سفر رییس جمهوری آمریکا به این کشور که با مخالفت شدید افکار عمومی مواجه است خبر می‌ دهند.

اسکای نیوز گزارش داد که اعلامیه رسمی در اینباره طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا اولین بار قرار بود تابستان گذشته به دعوت رسمی نخست‌وزیر انگلیس «ترزا می» به لندن سفر کند. با این‌ حال اعتراضات داخلی مردم انگلیس در اعلام مخالفت با این دعوت، سبب شد تا سفر وی به پاییز موکول شود.

کارزار ایتلاف ضد جنگ که یکی از بزرگترین پویش‌ های مردمی انگلیس به شمار می‌ رود در کنار جمع زیادی از نهادهای حقوق بشری با فراخوان برای اعلام مخالفت با سفر ترامپ، تظاهرات گسترده‌ ای را در لندن به راه انداخته و در جریان آن سخنرانان تصریح کردند که در صورت سفر رییس‌جمهوری آمریکا، خیابان‌ های پایتخت را با حضور گسترده خود مسدود و اجازه تردد به موتری حامل وی را نخواهند داد.

پویش ضد ترامپ انگلیس متعاقبا در آستانه پاییز گذشته با صدور بیانیه‌ ای یادآور شد که نیروهای مردمی برای حضور گسترده در خیابان‌ ها آمادگی دارند و خود را برای سفر سرزده رییس‌جمهوری آمریکا آماده کرده‌اند؛ این مساله سبب شد تا بازهم برنامه سفر ترامپ به تعویق بیفتد و او در مقطعی از نخست وزیر انگلیس خواست تا افکار عمومی کشورش را نسبت به او تصحیح کند.

کاخ سفید در تلاشی دیگر مجبور شد تا سفر ترامپ را از سطح رییس‌جمهوری به سفر کاری برای بازگشایی سفارت جدید این کشور در لندن، تنزل داده و به اوایل سال 2018 موکول کند. متعاقبا ترامپ در قوس گذشته طی گفتگوی تلفنی با «می» از برنامه سفرش به لندن در ماه فوریه خبر داد، اما کمتر از یک ماه بعد اعلام کرد که از انجام این سفر منصرف شده است.

بی‌تردید انتشار این خبر در رسانه‌ های انگلیسی، سبب خواهد شد تا نهادهای حقوق بشری و ضد جنگ بار دیگر فعال‌ شده و مخالفت خود را با انجام این سفر از طریق برگزاری تظاهرات در این کشور اعلام کنند.

سیاست‌ های ضد مهاجرتی ترامپ، در کنار تصمیم اخیر کاخ سفید مبنی بر شناسایی قدس به‌ عنوان پایتخت اسراییل و بازنشر توییت های ضد اسلامی گروه افراطی اول انگلیس از جمله دلایلی است که مردم انگلیس تمایلی به سفر وی به کشورشان ندارند.

ترامپ دلو ماه گذشته در گفتگو با شبکه «آی.تی.وی» انگلیس از مردم این کشور به دلیل بازنشر توییت های «اول انگلیس» عذرخواهی و ابراز پشیمانی کرد و گفت در رابطه با ماهیت این گروه اطلاعی نداشته است. او در این مصاحبه ادعا کرد که در انگلیس طرفداران زیادی دارد و به‌ واسطه مادر اسکاتلندی‌ اش تمایل دارد به این کشور سفر کند.

در این میان صادق خان شهردار لندن و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس از مخالفان سرسخت سفر او به این کشور هستند.

شهردار لندن در پی عقب‌ نشینی ترامپ از سفرش در ماه فوریه گفته بود: رئیس‌جمهوری آمریکا پیام روشن مردم لندن را دریافت کرد. او متوجه شد که اگر به این شهر سفر کند با تظاهرات گسترده مردم مواجه می‌ شود.

خبر سفر احتمالی رییس جمهوری آمریکا به لندن در حالی منتشر می‌ شود که موضع‌گیری اخیر رسانه‌ ها و مطبوعات انگلیسی آشکارا حاکی از آن است که مقام های لندن از نزدیکی روابط پاریس - واشنگتن در پی سفر امانویل مکرون (رییس جمهوری فرانسه) به آمریکا حسادت کرده و به دنبال جلب نظر کاخ سفید هستند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر با انتشار پیام تندی در توییتر، برای مخالفان ترامپ خط ‌و نشان کشید و گفت: اجازه نخواهیم داد تا تعدادی افراد طوطی صفت رابطه میان دو کشور را به خطر بیندازند.

وی افزود: آمریکا بزرگترین سرمایه‌گذار واحد در انگلیس است اما صادق خان (شهردار لندن) و جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) مصمم هستند که این رابطه حساس را به خطر بیندازند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
لندن
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است