چین اولویت سیاست خارجی قرقیزستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۷/۲/۲۲ کد خبر: 150913 منبع: پرینت

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان در نشست مجمع مشترک چین و قرقیزستان اظهار داشت چین همسایه خوب، شریک راهبردی و اولویت سیاست خارجی قرقیزستان است.

به گزارش شینهوا، دینارا کاملوا، معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان در نشست مجمع مشترک چین و قرقیزستان، حوزه‌ های اساسی همکاری دوجانبه میان دو کشور، ار جمله مسایل سیاسی، اقتصادی، تجارت و بازرگانی، حوزه‌ های انسانی، فرهنگ و امنیت را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر نقش چین در سیاست خارجی قرقیزستان تاکید کرد. خانم کاملوا همچنین اظهار داشت: چین علاوه بر این که یک همسایه خوب و شریک راهبردی برای قرقیزستان است، بلکه یکی از مهمترین اولویت‌ های سیاست خارجی کشور نیز به حساب می‌ آید.

وی افزود: از زمان آغاز همکاری‌ های دوجانبه، بیش از 200 پیمان دوجانبه و بین‌المللی در حوزه‌ های مختلف همکاری بین چین و قرقیزستان به امضا رسیده است. علاوه بر این، چین و قرقیزستان در قالب‌ های دوجانبه و چندجانبه برای مبارزه با تروریسم، جدایی‌ طلبی و افراط‌گرایی نیز همکاری داشته‌ اند. در حوزه تجاری و اقتصادی نیز چین بزرگترین شریک تجاری و نیز مهمترین سرمایه‌ گذار در قرقیزستان به حساب می‌ آید.

شیایو کینقوا، سفیر جمهوری خلق چین در بیشکک نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: طی 26 سالی که از آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور می‌گذرد، اعتماد سیاسی بین دو کشور به صورت فزاینده تقویت شده و همکاری‌ های اقتصادی به صورت پویایی پیشرفت داشته است. قرقیزستان در حال اجرا و پیاده‌ سازی پروژه‌ های زیربنایی اجتماعی-اقتصادی متعددی با کمک چین است. این پروژه‌ ها نقش بسزایی در توسعه روابط اجتماعی و اقتصادی چین ایفا می‌ کنند. چین همواره اصل منافع مشترک در روابط دوجانبه، و نه صرفا منافع یک طرفه را مد نظر خود قرار داده است.

طی سال‌ های پس از سال 2010 و بازگشت ثبات به قرقیزستان، روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی چین و قرقیزستان به طرز فزاینده‌ ای گسترش یافته است. این موضوع سبب وابستگی شدید اقتصاد و امنیت این جمهوری کوچک آسیای مرکزی به همسایه یک و نیم میلیارد نفری شرقی‌ اش شده است. برخی مقام های سیاسی و تحلیل‌گران قرقیز از افزایش نفوذ رو به رشد چین در قرقیزستان ابراز نگرانی کرده‌ اند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
قرقیزستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است