اقدام لطیف پدرام بسیار به موقع و بجا است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۴    ۱۳۹۷/۲/۲۶ کد خبر: 151074 منبع: پرینت

اقدام هموطنان بدخشانی و لطیف پدرام بسیار به موقع و بجا است. افغانستان سالهای دراز گرفتار "مخکشسیم" و "طالبانیسم" است. امروز ارگ نماد مخکشسیم و فراه نماد طالبانیسم می باشد. آیا مردم دیگر در این سرزمین کدام حق دارند؟

اگر قانون شکنی غنی متوقف نشود؛ هزاره ها و ازبیک ها هیچ راهی ندارند جزء برجسته کردن هویت قومی خودشان؛ هما کاری که مردم بدخشان کردند. شما خواهید دید از مراد خانی- در فاصله ی500 متری ارگ - تا قریه های دور در ارزگان مردم هزاره به هر در یک پرچم آویزان کنند: هزارستان.

امکانات ترکتبار ها صد برابر بیشتر از امکانات تیم غنی است. البته، بهترین کار همین ها نیست. اما چه باید کرد؟ قانون در ولسی جرگه تصویب می شود. یون مخالفت می کند و غنی ابطال.
به کمیسیون انتخابات امر و نهی می کند!
تصمیمات پارلمان را به جوی اهمیت نمی دهد.
قانون اساسی را زیر پا کرد.
با فرمان حکومت می کند!
به نرخ کرباس زمین های کابل را به حامی مالی خود در انتخابات واگذار می کند.
برای دور زدن صلاحیت وزرا که در مقابل مجلس مسوول اند؛ غنی حکومت در حکومت ایجاد کرده است. همه ی امور را به ارگ و دفتر خود متمرکز نموده است.

اگر نخبگان پشتون به افغانستان واحد علاقمند باشند؛ باید "مخکشسیم" و " طالبانیسم" را متوقف سازند. باید درک نمایند تحمل اقوام دیگر به سرآمده است.

جعفر رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رسولی
پدرام
نظرات بینندگان:

>>>   حقیقت را بیان کرده است. پشتونها از خواب غرور پاین شوند، بدانند که هیچ چیز نیستند، بی سوادی، کم علمی، جهل، فقر، طالب، داعش، رسم های کهنه، و خرافات...

>>>   هشد ار ، هشدار قبیله افغان کوچی ناقل یک آدم هم روشنفکر ندارد ولی میلون تن فاشیست دارد مانند اشرف غنی کوچی نسل کشی می کند، حکومت قبیله ناقل با طالب وحشی هم دست است جوانان پولیس و ارتش مربوط به یک قوم خاص را اشرف غنی قصدا هر روز دسته دسته می کشد و یا به دست طالب می سپارد.

از اینکه هر روز تابوت عزیزانمان را با اجسادشان به زیر خاک دفن کرده خسته شدیم، هیچ بی وجدان و بی غیرت تاجیک نیست که تمام جوانان ما را از جنوبی جمع کرده بیاورد تا هر قوم امنیت ولایت و خانه و محل زندگی خود را بگیرد، ما هر روز از جنوبی محافظت می کنیم، با تاسف در بدل محافظت از خانه و منزل این بزرگواران تابوت جوانانمان را هدیه می گیریم.

افسر پولیس ملی سه ساعت قبل از کشته شدنش به خانه زنگ زده و آخرین خدا حافظی با فامیلش داشت او گفته مهمات ما تمام شده، از وزارت داخله و دفاع طیاره خواستیم تا اسلحه و مهمات برای ما بیاورد آنها گفتند تمام طیاره ها مصروف حمل و نقل مواد انتخاباتی و وکلا است پس از چندساعت خداحافظی جسد بی روحش را از زابل به کابل آوردند. در این نبرد ده ها جوان تاجیک کشته شدند.

وکیل زابل که از قبیله افغان است در پارلمان با تاجیک ها دشمنی دارد اما جوان تاجیک زن و دختر وکیل زابل را از اسارت طالب و داعش به بهای جانش حفاظت می کند.
قابل يادآوريست كه فاشيستانى مانند غنی احمدزی بجاى اينكه فكرى بخاطر إيجاد فرصت هاى كارى و فراهم آورى لقمه نانى به اين فقرا نمايند، تلاش دارند تا در پهلوى نان شان هويت شان نيز گرفته شود و مردم شریف را بى هويت شوند.

اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی تخییر نام افغانستان است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، وهم در اروپا این نام از نظر مواد مخدربنام سورته افغان« جرس سیاه افغان » ! از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » به علت خشکسالی طولانی در اطراف کوه های سلیمان در ( سال 1018 هجری , قمری ) در دوران حکومت شاه عباس به سیستان سرزمین آبرفتی مسکن گزین شده اند. کوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

منابع :
افغانستان در پنج قرن اخیر نوشته میر محمد صدیق فرهنگ
مجمل‌التواریخ، ابوالحسن گلستانه، صص ۶۴
اقوام – کوچی ‌نشینی، مجموعه مقالات، به کوشش محمد حسین پاپلی یزدی، ۱۳۷۲ شمسی
افغانان (گزارش سلطنت کابل)، مونت استوارت الفنستون، ترجمهٔ محمد آصف فکرت، ۱۳۷۶

>>>   شما تصمیم بگیرید غنی عمل را آغاز نموده . این دگرجای بیان ندارد هر عمل ضد انسانی را انجام داده و باز هم انجام میدهد خودش پادشاه و دلش وزیر است وقت تانرا بیهوده ضایع نسازید باید غنی هم مانند عسکر که امشب توسط برادران ناراضی کرزی و مخالفان سیاسی غنی تیر باران شد همانطور تیر باران گردد تا مریم مسیح مانند دخترسرباز انار دره فراه خود را به در دیوار زده و با مرگ پدر راز و نیاز کند و رولا غنی از قلب مادران و خانم های که در غم سوگ خانواده شان مینیشیند بنشیند و طعم این پدیده را عملی بچشد

>>>   هشدار عبداللطیف پدرام در همایش مردمی بدخشان به حکومت وحدت ملی برای ایجاد بدخشان مستقل و خود مختار

عبداللطیف پدرام در همایش مردمی ولایت بدخشان در پیوند به توزیع شناس نامه های برقی و تغیر نام افغانستان به خراسان، به حکومت هشدار می دهد، اگر حکومت به نفاق افگنی و توزیع شناس نامه های برقی ادامه بدهد یک بدخشان مستقل و حکومت خود مختار ایجاد خواهد کرد.

وی هشدار می دهد اگر این روند را حکومت متوقف نسازد نماینده های مردم بزور متوقف خواهند ساخت و بدخشان مستقل و خود مختار در برابر حکومت ایجاد می نمایند.

این همایش با حضور داشت هزاران تن از باشنده گان ولایت بدخشان در پیوند به توزیع شناس نامه های برقی و تغیر نام افغانستان به خراسان برگزار گردیده است

>>>   قلب وروح و روان میلیونها انسان بادرد وعاقل با پدرام است.

>>>   Arian
در افغانستان هر دیدگاه و تحلیلی که شما برون میدهید باید با اساسات وحدت ملی هژمونی، پذیرش فارمول "برادر کوچک و برادر بزرگ" و تایید وضعیت رقت بار موجود همخوانی داشته باشد و الا شما بزودترین فرصت توسط عده یی متهم به نژادپرستی، تجزیه طلبی و بحران آفرینی می شوید. اما من یکی تصمیم گرفته ام به این اتهامات بیهوده و بدور از واقعیت ذره یی اهمیت ندهم و آنچه را که موجب بدبختی مردم کشور شده است به بحث بگیرم و به چالش بکشم.

>>>   Mehraban
ريشه هاي بر بادي :
دلم به حال فراه درد مند است، مگر فراه تنها در اندوه و در مرگ فرزندانش فرياد نميكشد، و در معرض سقوط نيست، همه ولايات و قريه جات در چنين حال و روزي گرفتاراند، قندهار، هرات، زابل، كابل، بدخشان، ،غزني، لوگر، غور وووو نيز همچون فراه هستند، تا وقتي كه در ارگ و در بين دولت مردان و دولت زنان انديشه جلوگيري ازمرگ فرزندان و آرامي و اتحاد و همدلي و احترام به يكديگر و همه مردم وطن را مساوي و برادر دانستن بوجود نيايد و انگيزه دفاع از وطني كه همه در آن سهم برادرانه و بدون امتياز قومي و زباني و مذهبي داشته باشند بوجود نيايد و در جهت همدلي و همنوايي كار صادقانه و دلسوزانه صورت نگيرد همه نقاط افغانستا و هر روز همچون فراه در معرض بربادي خواهد بود، ريشه بد بختي در ارگ نشينان و حاميان داخلي و خارجي آنها است نه در فراه و در هرات و تالقان . ريشه هارا در يابيد شاخه ها خود بخود سبز و خرم مي شوند.

>>>   راه که پدرام و امثال شان روان هستند به ترکستان است، یک بار در سالهای هفتاد ازهمین راه رفتند و نتیجه این شده که طالب بر کشور و مردم حاکم ساختن و این باز شاید داعش را حاکم بسازند و پدرام ها بیگ ها سر شانه کرده در بارهای بیرو شامپاین میگساری خواهد کردند

>>>   درود بر پدرام بزرگ

>>>   بهترین گزینه تجزیه است
تجزیه تجزیه تجزیه
کارد به استخوان رسید و صدای آزادی از گلوی نسل های آزاد بلند گردیده است

>>>   جای بسیار تاسف است که پدرو واری ابله مانند ... در سر کاروان تاجیکها روان است ږ اګر به سنگ پدرو تول کند , تاجیکها راه خودرا گم و به باخت روبرو اند!

>>>   سلام برهمه برادران امروز ما مردم افغانستان بی آبروی ترین وبدبخترین انسانها درجهان شناخته شودیم کسانی که میگویند این دوروق میگوید ازخانه مادر خود بیرن نه شودن وگرنه میدیدن ویا که جلاد ند یا که قمندان طالبان بیاین یه رحمی بحال اینمردمی بیچاره بکنید مرگ و شیونی همه روزه رو یگباره کنید از برادرانی اوغان جودا شیم بر اسم حالا خراسان ویا آریانای یه چیزی بنظرم مشکلی اسلی وطن حمیناست وبس چون 99فیصد این مردم بیسبا اند و 100در100 شانم جاحل اند

>>>   پدرام باید از سرنوشت عطا نور پند بگیرد. هیچ کار درین کشور بدون اجازه بادار کلان انجام داده نمیشود. اگر بادار کلان اجازه داد، پدرام حتی رئیس جمهور می شود....

>>>   بازپدرام وبازتوهم مگرپدرام اعلام اپوزیسیون ننمود درمقابل دولت وحدت ملی چی ریست آوردی وارد؟

>>>   زنده باد پدرام، مرد شجاع حق و عدالت خواهی۰ مرگ بر معامله گران قومی هویتفروش و وجدان فروش چاپلوس و بوت پاک۰
پدرام، نور چشم ما هستی۰

>>>   پدراموف! بدخشان وطن پامیریان،شغنیان،واخیان ازبیک ......و بالاخره تاجیک است! اما یک تاجیک چی کاره!

>>>   به تاجران رأى ندهيد!
به اشخاصیکه هدف و برنامه های روشن سیاسی و اجتماعی داشته باشند رای بدهید، نه به تاجران۰
تاجران سازش و مصلحت میکنند و در آن سازش ها و مصلحت ها شما را خواهند فروخت۰

>>>   چی شد پدرام!
من منتظر لشکرش هستم مگر او بگمانم فرانسه به زنکه بازی با ایرانیان رفته! زیرا بسیار گوز بزرگ زده است!
من به گوزهای پدرام منتظر هستم!
شبکه هم احوال این دوس را نگرفت!
شاید با پیام من کمی غیرت کند تا لشکرش را ببینیم و من منها روده های اورا پاش پاش کنیم!

>>>   اگر این ....واقعآ عزت میداشت در ملک آبایی خود چنین اقدام را میکرد که اجدادش را مثل رمه حیوان مورد استفاده قرار دادند نه در خاک افغان.
همچو عناصر پلید منتظر جواب چنین اعمالی در تاریخ باشند حافظه افغان به همه اعمال نامردانه پاسخ خواهد گفت، باز مشک های پوسیده سقوی اجداد خود باد خواهند کرد و روانه دنیای مفلوک خود خواهند شد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است