توافق سران عرب با نتانیاهو درمورد طرح سازش ترامپ
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۹    ۱۳۹۷/۲/۳۱ کد خبر: 151230 منبع: پرینت

پایگاه اسراییلی "دبکا" گزارش داد که اولین توافق میان رهبران عربستان، امارات، مصر و بحرین با نظارت آمریکا درخصوص سازش میان فلسطینی‌ ها و اسراییلی‌ ها صورت گرفته است که رییس جمهوری ترکیه با این طرح مخالف است.

دبکا گزارش داد که مسوولان برجسته در واشنگتن و تل آویو تاکید کرده‌ اند که طرح ترامپ برای حل نزاع میان فلسطین و اسراییل در اواسط ماه میلادی آتی اعلام می‌ شود و حتی اگر فلسطینی‌ ها با کلیات این طرح در آغاز مخالفت کنند، اما این طرح با بند‌های کاملش در ژوین ارایه می‌ شود.

دبکا گزارش داد که پنج تن از مسوولان در دولت آمریکا به رسانه‌ ها در این خصوص اطلاع داده‌ اند و دستوراتی در این خصوص به جارد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ و جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به منطقه داده شد تا این طرح را در روز افتتاح سفارت در قدس مطرح کنند، اما مسایلی مانع از این امر شد. این در حالی است که ترامپ به بررسی این طرح با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیهد ابوظبی و تمیم بن حمد، امیر قطر و عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل پرداخته است.

این پایگاه به نقل از منابع خود گزارش داد که از رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه برای حضور در نشست‌ ها جهت بررسی این طرح دعوت شد، اما او نپذیرفت و علت این امر را "رویارویی کشنده" اسراییل علیه حماس در غزه خواند.

دبکا پیشتر در تاریخ 27 آوریل گذشته بیشتر بند‌های این طرح را اعلام کرده بود که از مهمترین آنها تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه و در حدود نیمی از کرانه باختری با حاکمیتی محدود است که مسایل امنیتی در بیشتر مناطق کرانه باختری، به دست اسراییل باقی می‌ ماند. همچنین حاکمیت امنیتی بر رود اردن به دست اسراییل باقی خواهد ماند.

در همین حال، روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که دولت رییس جمهوری آمریکا برای ارایه طرح خود جهت سازش میان فلسطینی‌ ها و اسراییلی‌ ها در ماه میلادی آتی آماده می‌ شود.

این روزنامه عبری زبان گزارش داد که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای ارایه طرح خود جهت سازش میان فلسطینی‌ ها و اسراییلی‌ ها در ماه میلادی آتی یا کمی بعد از ماه رمضان آماده می‌ شود.

این روزنامه نوشت، جارد کوشنر و جیسون گرینبلات در حال مطلع ساختن همپیمانان آمریکا درخصوص جزییات این طرح هستند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
نتانیاهو
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است