نه سادات قوم است و نه هم رولا غنی پشتون!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۷/۳/۸ کد خبر: 151524 منبع: پرینت

اکنون جامعه افغانستان در حالت بحران ، فروپاشی و توهم پرستی به سر می برد ، جای بحث های تخصصی ، علمی ، جامعه شناسی و مردم شناسی در سطح کوچه و بازار تنزیل نموده است.

حالا در افغانستان ملا به جای جامعه شناس و مردم شناس نظریه می دهد و در این آشفته بازار طرفداران هم پیدا می نماید ، که نمی‌داند که هم سادات مربوط به اعراب است و هم رولا غنی.

نژاد و قوم را روش های مستند و علمی به شمول D N A ثابت می سازد نه ملا های مسجد ، سادات پیشوند اعزازی و تشریفاتی برای ذریه پیامبر و اولاده حضرت علی است که بیشتر رنگ و بوی مذهبی دارد تا بار قومی و نژادی ، مانندی کلمه ایشان برای اولاده حضرت ابوبکر ، خواجه برای اولاده عثمان و غیره همه ای آن ها مفهوم مذهبی را افاده می کند.

از آنجایی که حضرت محمد و چهار یار کبار از اعراب بوده اند ، بدون کوچکترین تردید اولاده آنها نیز اعراب است ، از اینکه رولا غنی می گوید مسلمان است این امر امکان دارد و مربوط به خود او است که چگونه عقیده را پیروی می کند هیچ کس حق آن را ندارد که کسی را تفتیش عقاید کند اما رولا غنی پشتون شده نمی تواند چون تغییر قومی و نژادی در اختیار شخص نیست که آن را تغییر دهد ، لذا ادعای پشتون بودن او فقط جنبه سیاسی دارد و موقتی است و یا هم از روی احترام به خوانواده و قوم پشتون ارایه گردیده است.

پس در اینکه هم سادات و هم رولا غنی از نگاه قومی و نژادی به اعراب تعلق دارند نباید شک و تردید کرد ، چنانچه تمام سادات در کشور های عربی خود را عرب می دانند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رولا غنی
حسن علی
نظرات بینندگان:

>>>   Ahmad Parwani
رولا غنی متاسف است از این که باشنده‌گان افغانستان تا هنوز اشرف غنی را درک نکرده اند. تاسف من از این است که او از یک طرف در چاه توهمی افتاده است که برمه‌کاران استفاده‌جوی دور و بر او و شوهرش برایش کنده اند تا از اوضاع واقعی کشور بی‌خبر بماند و از سوی دیگر مثل هر خارجی دیگر خیلی تمایل دارد تا از آن بالاها و با "دید برتر" به کمک مشوره و گزارش مشاورین خود "درد زن افغان" را مداوا کند.
دو سال قبل، دوستی که از ملاقات با او برگشته بود، می‌گفت که رولا غنی از این شکایت دارد که شوهرش را مردم افغانستان درک نمی‌کنند. با آن که اعتماد به نفس و عمق محبت رولا غنی به شوهرش را واقعاً می‌ستایم، در این فکرم که این دانش آموخته مردم شناسی چی گونه در شناسایی علت عدم درک مردم از نبوغ غنی چنین کوتاه آمده است. عشق او به شوهرش آن چنان ژرف است که بودن غنی تا پنج ساله‌گی با پدر کلانش را نیز دلیلی بر شناخت او از زنده‌گی روستایی افغانستان می‌داند. اگر این را توهینی از جانب یک فرد تحصیل‌کرده خارجی به شعور مردم این خراب‌کده ندانیم، باید به ذهن ساده و سطحی او که مطابقتی با دو ماستری و این همه تحصیل و تجربه ندارد تاسف بخوریم و یا این که صاف و ساده مثل خود او عاشق اشرف غنی باشیم.

>>>   حسن علی جان رولا غنی عیسوی از روی کدام دلیل و منطق عرب است دیگر اینکه ایا قوم پشتون و تاجیک و هزاره و ازبیک از جانب الله ج و یا پیغمبر اسلام به ترتیب این قوم نام داده شد که برای سادات قوم گفته نشده .

>>>   تو که از تاریخ ونژاد شناسی بی بهره ای بی خود نظر مده سادات یکی از نژادهای اصیل افغانستان است

>>>   جناب رولا هم عرب است و سادات هم عرب هستند، جنابي كه گفته عيسوي عرب نيست، اگر كتاب نخواندي، از موبالت استفاده كن تا بداني كه چه گپ است، فكر نكن كه عيسويت و يا ديگر أديان از غرب يا أمريكا و اروپا آمده است، منبع همه أديان سماوي منطقه فلسطين/اسرائيل/أردن/عراق/شام/شبه جزيره يا سعودي فعلي ميباشد.

>>>   .... بلی سادات عرب است وسادات منکر اینکه عرب نیست که تابحال نشنیدم شده باشد ورولاکه پشتون شده نمی تواند پشتون یک لسان است ولی از لحاظی نژاد بلی رولا وپختون هردو یهود می باشد توخودت بیا ملیت خدته دربرابر پشتون ویا همون رولا ثابت کن بعد راجع به سادات نظر بده

>>>   اقای حسن علی کاملا دقیق فرمودید. سید و سادات در کشور های عربی یک پیشوند است که برای هرکس استعمال میشود. مثلا:گفته میشود السید وزیر الداخلیه یعنی محترم وزیر داخله. ویا در یک گردهمایی که مردان وزنان اشتراک داشته باشد سخنران میگوید : سیداتی و ساداتی یعنی خانمها و اقایان محترم.در هیچ کشور عربی برای اهل بیت پیامبر سید گفته نمیشود.
بهتر خواهد بود که برای ساداتافغانستان در تذکره یاعرب نوشته شود یا قریش ویاهم بنی هاشم .

>>>   اگر یک خارجی بیاید و در افغانستان مهاجر پذیرفته شود او هیچ وقت افغان
(پشتون ) تاجک ،‌ازبک ، هزاره و غیره از اقوام افغانستان محسوب شده نمیتواند
اما میتواند طبق قانون که موجود باشد یا وضع شود از حقوق شهروندی افغانستانی
مستفید باشد که قانون اساسی هم موضوع مهاجرت را به قانون
حواله کرده .
یک تعداد روس ها و یا شهروندان روسیه ای سابق که از اقوام دیگر هستند
در جنگ های بین ارتش روس و افغانستان بین سالهای ۱۳۵۸ تا . . .
تسلیم شده و در افغانستان باقی ماندند . آنها هیچ وقت افغان (پشتون )
تاجک ، هزاره و غیره شده نمتوانند اما میتوانند مسلمان شوند ، هندو و یا
عیسوی مذهب و غیره باشند . نژاد و قومیت طبیعی و خلقتی است تغییر یافته
هرگز تغییر یافته نمیتواند اینرا قرآن بیان کرده و قوانین وقبول و منش دنیا هم بران اذعان دارد . ن‍‍
م . ش . فروغ

>>>   مذ هب و دین که به باور واعتقاد انسان بالغ تعلق داردازنژاد وقومیت جدااست
اگر محترمه رولا که با یک فرد قوم پشتون از افغانستان ازدواج کرده اگر قانونی
در زمینه باشد میتواند شهروند افغانستان باشد ولی لبنانی تبار اند
محترمه هرگز پشتون شده نمیتواند . میتواند از نگاه دین و اعتقاد عیسوی
یا دینی که دارند باقی بمانند یا که چه مبارک که به رضایت به اسلام گروده باشند
یا مسلمان باشند . خوش آمدند . خواهر بزرگ و با عزت دینی ما هستند
لا اکراهَ فی الدین . و ما جعل علیکم فی الدین من حرج ( قرآن حکیم )
اولاد عزیز شان از پدر پشتون افغانستانی و مادر لبنانی تبار محسوب
میشوند .
م.ش.فروغ

>>>   در افغانستان بسا محلات داریم که به قوم هزاره هستند و در باور مذهبی
شیعه مذهب نیستند
م . ش. ف کابل

>>>   در کشور های عربی بسا اعراب هستند که دین غیر از اسلام دارند .
م . زمین بوس کابل

>>>   آقای حسن علی عزیز شمانیز از واقعیت چشم پوشیده اید.
این درست است که رولا غنی پشتون نیست اما اینکه از نژاد یهود است قابل انکار نیست پس رولا غنی از قوم یهود است از سوی دیگر ثابت شده است که اکثر پشتونها از قوم یهود هستند پس با این اعتبار می توان ثابت کرد که رولا غنی از قوم اشرف غنی است. اما اینکه سادات قوم نیست این سخن با واقعیت منافات دارد. این مطلب از تعریف قوم روشن می گردد. تمام اقوامی که امروز در کشور ما یا در کشورهای دیگر وجود دارند از این واقعیت ناشی می گردد که آنان از نسل یک نفر بوده که در گذشته تاریخ زندگی می کرده است. حضرت آدم پدر همه انسانهای روی کره زمین است. وقتی که در گذر تاریخ نسل بشر به اعتبار پدران شان به شاخه های متعددی تقسیم شده اند اقوام به وجود آمده اند. مثلا نژاد سامی اولاد سام پسر نوح است. عبرانیان نیز پدری به نان عبران داشته اند. بنی اسرائیل به اعتبار پدرش اسرائیل که همان حضرت یعقوب باشد به این نام یاد می شوند. در کشور خود ما هم اقوام متعددی که وجود دارد بر همین اساس است. یعنی اگر ریشه یابی شود بالاخره تمام افراد یک قوم به پدر مشترک منتهی می شوند. حتی در بین خود هزاره و پشتونها شاخه ها و انشعابات قومی کوچکتری وجود دارد. مثلا قوم پشتون به اقوام، درانی، غلزایی، محمد زایی، کاکر، سلیمانخیل، پوپلزی، اندر، وردک، هوتک، خوازک، اتوال،جاجی، منگل و امثال اینها منشعب می شوند. قوم هزاره هم به شاخه های دایچوپان، دایکندی، دیمرداد، دایزنگی و حتی کوچکتر از اینها به نامها قلندر، نیکپای، چلکر، داود، زولی، و... که تقسیم شده به همین اعتبار است. قومیت چیزی نیست که خلقت هر قومی به همین نام باشد. بنابراین سادات نیز به همین اعتبار یک قوم و نژاد محسوب می گردد که نه هزاره است ، نه تاجیک است نه ازبک است نه بلوچ است بلکه به اعتبار اینکه از نسل پیامبر خدا است به نام سادات معروف شده اند و همه سادات به یک نقطه مشترک تلاقی پیدا می کنند. پس نفی قومیت سادات بدون دلیل است. البته از مطالب شما بوی تعصب و ضد دینی نیز به مشام می رسد. و تعصب چیزی است چشم انسان را به سوی واقعیت ها می بندد. من خودم هزاره هستم ولی نمی توان با تعصب و تنفر نسبت به واقعیات روبرو شد. حالا که اشرف غنی بازار قومیت را بر خلاف مصالح کشور و حتی برخلاف مبانی انسانیت داغ کرده است و باید در تذکره اسامی اقوام درج شود پس سادات در تذکره چه قومی را درج کنند. چون هیچ قومی از اقوام کشور بر آنان صدق نمی کند و هر قومی را که بنویسند دروغ است. پس چاره ای نیست جز اینکه قوم سادات را در تذکره درج کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است