معنا و ترجمه آتش بس یک طرفه و عواقب آن؟
در پهلوی خطرات و عواقب ناگوار امنیتی نظامی این نوع اعلامیه های مبهم و بدون توجیه روحیه را در صفوف نیرو های امنیتی نظامی پایین آورده و رفتار سازشگرانه را در عقبه سیاسی نظام گسترش میدهد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۷    ۱۳۹۷/۳/۱۷ کد خبر: 151758 منبع: پرینت

حکومت های که مشی صلح پیشه میکنند حد اقل از دید اخلاقی و معنوی جایگاه بهتر در جامعه ایجاد میکنند با آنکه تاریخ گواه هیچ صلح و آرامش از مجرای موعظه و تضرع نبوده و نخواهد بود.

روی همین دلیل از دید سیاسی و اخلاقی اعلان آتش بس یکطرفه شاید بتواند موقف حکومت وحدت ملی افغانستان را تحکیم نسبی ببخشد اما از دید امنیتی خطرات بسیار جدی و احتمالا فاجعه انگیز و خونین را در پی خواهد داشت.

در پهلوی خطرات و عواقب ناگوار امنیتی نظامی این نوع اعلامیه های مبهم و بدون توجیه روحیه را در صفوف نیرو های امنیتی نظامی پایین آورده و رفتار سازشگرانه را در عقبه سیاسی نظام گسترش میدهد.

چنانچه مردم بصورت روزمره شاهد اند هرکس که از ساحه حاکمیت دولت به ساحه زیر کنترول طالبان برود مورد بازپرس جدی شامل تذکیه قومی ، سیاسی و امنیتی قرار میگیرد. اما هیچ نوع بازپرس و تجسس از کسانیکه از ساحه طالب به ساحه دولت داخل میشوند وجود ندارند. یعنی اینکه آتش بس استخباراتی سالهاست که بصورت غیر اعلام شده وغیر رسمی تطبیق میگردد و یکی از دلایل نا امنی ها ، حملات مرگبار و سهولت در ایجاد لانه های تروریستی در شهر های افغانستان بخصوص شهر کابل همین رفتار غیر مسلکی از جانب دستگاه امنیتی دولت است.

اکنون خطر آن میرود که به بهانه آتش بس یکجانه جوقه های طالبان با سهولت بیشتر وارد شهر ها شده و حملات گروهی بر اهداف مختلف را در فضای غافلگیرانه و غافل گیر کننده انجام دهند. از بدو ظهور شیطانی طالبان تا اکنون آنها پابند هیچ نوع تعهد اخلاقی ، سیاسی و دینی نبوده و همواره کوشیده اند مطابق به آموزه های تاکتیکی و نظامی که از جانب عقبه حمایوی شان یعنی پاکستان به انها داده شده و یا داده میشود عمل نمایند.

آتش بس یکجانه و قدسیت عید رمضان نیز نمیتواند مانع جدی بر اعمال غیر انسانی و دهشت افگنی آنها باشد. در حالیکه من مانند هر فرد دیگر عزت کشورم را درصلح میدانم اما باور ندارم اقدامات عوامگرایانه بتواند باعث تامین امنیت بهتر مردم شود. در حالیکه این نوع آتش بس میتواند خلا های بی شمار امنیتی بوجود آورده و مردم را در ترس و هراس قرار دهد آرزوی ما این است که نیرو های امنیتی با شناخت بیشتر که از دشمن دارند مراقبت و ترصد بیشتر داشته باشند.

مردم شریف افغانستان که بیشتر از هر ملت دیگر در کره خاکی رنج دیده اند متوجه باشند که آتش بس یکجانبه ای ارگ هیج تاثیر معنوی و سیاسی بالای دهشت افگنان ندارد و آنها ممکن با هر وسیله درین ایام به اعمال خون‌ آشام خویش شدت بخشند.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امرالله صالح
پشتون ها
نظرات بینندگان:

>>>   سند الحاق افغانستان به پاکستان وگزینش حکمتیاربه حیث گورنر جنرال کابل
ابراهیم ورسجی
هفدهم جوزای 1397
نا ظران اوضاع افغانستان درزمان تجا وز شوروی وجنگ جاری نا شی ازآن اغلبا ازاین موضوع نا واقف بودند که درزمان زمام داری ضیا ء الحق برای تبدیل افغانستان به یک ولا یت پاکستان فعالیت ها شروع شده بود. اگر ضیاء الحق زنده می ماند، شاید این برنامه تا اندازه ای جا مه ای عمل می پوشید. پشت سر این برنامه، مغز متفکرآی اِس آی ، حمید گل قرارداشت. دراین زمینه وقتی کار شروع شد که مجاهدین فرما ندهان محلی خود را ازاین مسئله مطلع کردند که درکوه های شمال افغانستان یک عجیب ماده کشف شده است. فرماندهان به آی اِس آی یا افسران آن اطلاع داده اند وآن ها حمید گل رئیس این اداره را درجریان گذا شتند. ماده را به لابراتوارسپردند وروشن شد که یورانیوم است ودرشمال به اندازه وافرموجود می باشد. یورانیوم برای بم اتوم به همان اندازه مهم است که ما شین برای موتور. با شنیدن خبرآن ، ژنرال ضیا ء الحق متعجب شد! آن وقت عقب نشینی سربازان روسی تکمیل نشده بود. بنا برآن ، درزمینه قد می برداشته نمی شد. چرا که دنیا ازاین خزانه گران بها مطلع می شد که خساره نه تنها برای پاکستان بلکه برای افغانستان نیزخواهد بود......

>>>   دولت باید بداند که اگر طالبان از آتش بس یک جانبه سؤ استفاده کرده وارد شهر ها شوند و حملات انتحاری را براه بیاندازند و یا پوسته های امنیتی را اشغال کنند ،عواقب آن به گردن آنها خواهد بود و مردم نیز بطرف ارگ حمله خداهند کرد.

>>>   اگر دست و پا و دهان غلام غنی احمدزی گرفته نشود اهسته اهسته تا سال اینده که یکسال بیشتر از میعاد تعین شده است افغانستان را بنام از طالب و در حقیقت الامر به پاکستان تسلیم خواهد داد چوون چهار کلا دو از لوگر و دو از لغمان پلان تسلیمی افغانستان را به پاکستان دارند در ظاهر داد و فز زیاد از دفاع افغانستان دارند اما حقیقت بر خلاف انست که در ظاهربیان میکنند بیشتر پینجصد ترورستان طالبان و حزب گلبدین بحکم قطعی محکمه شرعی محکوم به اعدام شده و انس حقانی برادر ریس شبکه حقانی و ریس نظامی طالبان بنام ملا ظاهر که در ولسوالی خنجان در حالت زخمی گرفتار شدو میخواستند توسط رنجر پولیس میدان وردک انرا به سرحد تورخم برسانند تا به پاکستان جهت مداوا برده شود این شخص و انس حقانی در جملهاعدامی ها هستند اشرف غنی احمدزی یکتن از محکومین اعدامی را تا کنون حکم را بالایشان تطبیقنکرده و مانع تطبیق بالای مجرمین گردیده است همین طوریکه مجرمین حزب گلبدین را بنم مصاله و تفاهم گروپ گروپ از بند ازاد میکنند که دربین انها ترورستان طالبان هم است در اینده جنایتکاران طالبان را نیز بنام مصالحه رها خواهند کرد تا دوباره به صف تروستان بروند و قتل و ترور را انجام دهند چنانی که از جمله رهاییهای افراد گلبدین در ولایت غربی کشور یک کلان قوم و دو پسر انرا بقتل رسانده و بصف طالبان پیوسته و علیه مردم در جنگ است .

>>>   Q.u. Amin
وحدت ملي كه برادران پشتون با ديگر اقوام در نظر دارند!!!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم اصلي و بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها بايد بدون نفوس شماري به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شود .
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها ميان ديگر اقوام و هم تباران شان در آسيايي ميانه وايران برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند كه ميان پشتونها با پشتونها است .
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه وحدت ملي بوجود آورد ؟

>>>   نا مسلمان ها در افغانستان جهاد میکنن آنهم به پول و امر خارجی ها
و مالکان اصلی این کشور را بیگانه خطاب میکنن
اغای صالح اگر شما ها تصمیم جدی برای این کشور میداشتین امروز افغانستان دست مزدور های عرب و پنجابی خرید و‌قروش نمی‌شود
شما هم با این همه نا به سامانی ها شریک جرم استین
چرا افغانستان به میدان سگ جنگی تبدیل شده برای اینکه شما ها توان مدیریت را ندارین و دشمنان خیلی زود شما ها را خانه نشین میکنه به هز قیمتی که برایشان تمام شوه
احمد از کابل

>>>   به نظر دهنده اول!
چه فکر میکنی که غیر از افغانستان در دیگر نقاط جهان یورانیم وجود ندارد؟
حدود هفتاد سال از استفاده یورانیم در سلاح هستوی و استیشن های برق اتمی میگذرد،آیا صد ها استیشن برق اتمی جهان بدون مواد سوخت یورانیم مانده اند؟
یورانیم در بسیار نقاط دنیا با غلظت های مختلف بصورت وافر وجود دارد.
از آسترالیا گرفته تا آسیا و روسیه و اروپا و افریقا و امریکای شمالی و مرکزی و جنوبی.
فقط همینقدر فهمیدید که از یورانیم سلاح هستوی میسازند،اما یک دفعه در گوگل ریسزچ نمی کنید که یورانیم در کجای کره زمین است و چطور از آن استفاده میشود.
از طرف دیگر مواد ذباله یورانیم که در استیشن های برق اتمی استفاده میشود،خیلی خطرناک برای محیط زیست و صحت انسانها و دیگر زنده جانها است.
بدین لحاظ اکثریت کشور های جهان در فکر جایگزینی انرژی اتمی،با انرژی های تجدید پذیر هستند که درینصورت یورانیم دیگر مورد استفاده نخواهد داشت.
زیرا شعاع رادیو اکتیف آن میلیون سال ضرورت دارد تا از بین برود و خطر آن برای موجودات زنده از بین برود.

>>>   من امروز صبح وقت، فکر میکنم از رادیوی آزادی شنیدم که طالبان به دو دلیل آتش بس را نپذیرفتند:
1. ثواب جهاد در ماه رمضان بسیار زیاد است.
2. ما وقت قواندانهای خود را در نزدیکی اهداف خود جابجا کرده ایم.

>>>   حکومت افغانستان و پشتونها فکر میکنند هرکه با کارکرد این حکومت مخالفت میکنند دشمن افغانستان هستند و باید هرجنایت و خیانت حکومت را تحمل کنندتروریستان از نسل اشرف غنی گوسفندزی امروز چندین فاجعه را به تعقیب تضرع اشرف غنی گک انجام دادند.تا جواب اشرف غنی و شرکهای جرمی اش را داده باشند

>>>   Ahmady en 24 anderen.
وحدت ملي پشتونها با ديگر اقوام !!!
١- سرود ملي به زبان پشتو باشد.
٢-زبان ملي و اول بايد پشتو باشد.
٣-از سران پشتون به عنوان بابا و غازی ياد آوري شود؛ و سران ديگر اقوام به عنوان سقاو، دزد، جنگسالار و جوالي...
٤- قانون اساسي بايد بر وفق مراد پشتونها درست شود.
٥- از قوم پشتون به عنوان قوم بومي و از ديگر اقوام به نام مهاجر ياد آوري شود.
٦-همه اقوام در شناسنامه هایشان باید به نام افغان (پشتون) ثبت شوند.
٧-پشتونها به نام قوم اكثريت بالا تر از شصد دو فيصد شناخته شوند.
۸- موقف هاي مهم بلند دولتي را بايد پشتونها تصاحب كنند.
٩-نوشته بانكوتهاي پول به زبان پشتو باشد.
١٠-ريس جمهور براي هميشه باید از قوم پشتون
انتصاب شو.
۱۱- زبان فارسی را دری بگویید و اگر فارسی گفتید جاسوس ایران شناخته هستید.
۱۲- واژه ها و اصطلاحاتی را که آنها خوش دارند باید مصطلحات ملی شناخته شوند و آنچه را که آنها نمیخواهند باید فرهنگ بیگانه شناخته شوند.
۱۳- همه مرز ها برسمیت شناخته ‌شود؛ بجز از مرز دیورند.
خوب شما بگويد ميشود که با این همه خواست های یک جانبه کنار آمد؟

>>>   جمعیت پشتون ها در کشور بین 15 تا 25 درصد است اما سیاستمداران پشتون تبار، با محاسبه ی حدود 30 میلیون پشتون پاکستانی و راهبرد استراتژيک پشتونستان بزرگ خود که شامل تمام مناطق کشور و همچنین تمام خاک بلوچستان پاکستان می شود، جمعیت مردم خود را در کشور بیش از 50 درصد تبلیغ می کنند. پشتون ها با لابی گری و استخدام در سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف از جمله آمریکا وبریتانیا نیز توانستند این آمار مجعول را تا اندازه ای در بین سیاستمداران و رسانه های غربی بقبولانند.

>>>   Mansoor Badry
چی دنیایی شده !
منگلی ها ، شینواری ها ، مومندی ها ، همه زی ها ، خیل ها و وال ها ، در کابل ، بلخ ، هرات ، شمالی ، مرکزی و غربی سرزمین خراسان ناقل شدند و حالا دعوای ملکیت دیگران دارند .
آیانمک حرامی بیشتر ازین خواهد شد ؟

>>>   Money speaks louder than word
اقا صالح
از بادی ګاردی تا امپراتوری
انهم به خون ملت رنجدیده و قربانی جنګ. چاردهه
شما چرا صلح رد میکنی ا
ایا جنګ که شما به شانه های خود به افغانستان اوردی
اګر منافع انسانها با قضایای هندسی تصادم کنی بی شک انرا رد میکند

>>>   امرالله جان
شعار وطن دوستی میدهی لیکن در اصل برنامه های سازمان سیاه را قدم به قدم به پیش میبری
چنانچه کمونیستان پرچمی و خلقی مانند شما شعار های وطن پرستی میدادند و در اصل برنامه سازمان ک جی بی را به پیش میبوردند

>>>   Amirzada
دولت بریتانیا عبدالله را برای گوشمالی به لندن احضار کرد
عبدالله یک آدم مرموز ، بی خاصیت و فاقد صلاحیت در حکومت اشرف غنی است. او سر سپرده ترین اجنت آمریکا و انگلیس بحیث مار آستین سالهاست که مردم شمال بویژه احمد شاه مسعود و بسیاری مجاهدین را نیش زد و به کام مرگ سپرد و هنوز عده ای به او باور دارند.
بقول سپنتا از کتاب" سیاست افغانستان: روایتی از درون" " در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ عبدالله با ۵۶ رای برنده در روند اول شده بود ولی سفیر انگلیس به کمیسیون انتخابات گفت نتایج انتخابات را اعلام نکنند"
باند عبدالله در لندن سفر عبدالله را به فال نیک گرفته در هر جای لاف و پتاق می زنند که گویا مقامات بلند پایه دولت بریتانیا به او وعده دادند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده حتما از وی حمایت می کنند. این در حالیست که مقامات بریتانیا بوی گوشزد کردند که در برابر سیاست های اشرف غنی از جمله انتخابات، تطبیق شناسنامه افغان و صلح با طالبان سنگ اندازی نکند و مانع قیام های مردم شمال علیه دولت غنی شود.
واقعیت اینست که سفر عبدالله به لندن توطئه جدید علیه مردم شمال در حساس ترین شرایط کشور است.پیامد سفر نامیمون عبدالله را تا چند هفته دیگر در نسل کشی مردم شمال و توطئه های انتخاباتی احساس خواهید کرد.

>>>   Raheel
به این دوستان فقط مورد توجه رییس جمهور و مقام و ماموریت گرفتن مهم است‌. ورنه کی نمیداند غنی و دار و دسته اش دشمن قسم خورده شمالی، مقاومت و تاجبک و فارسی زبان است. در کنار چنین نظامی بودن و مامور چنین نظامی شدن هیچ معنایی جز قرارگرفتن در کنار دشمنان مردم ندارد.

>>>   Mazdak Farid
دروغ همیشه زیبا می نماید ، زود پذیرفته می شود و اگر بار بار گفته شود به باور مبدل می گردد ، سنگک می گردد و سخت جان می گردد . تاریخ داده شده و رسمی سرزمین ما تاریخ دروغ ها و باور های سنگ شده است . تاریخ غرور ها ، عشق ها و نفرت های برباد دِه است . شهر و ده و اقتصاد و فرهنگ را با دروغ نمی توان ساخت . دروغ "مکتب های خیالی " عدالت خیالی ، صلح خیالی ، " وحدت ملی " خیالی ، اکثریت و اقلیت خیالی و بسیار خیالی های دیگر را می سازد که بالا تر از خیال نداریمشان . آنچه داریم ؛ توانایی آزاد بودن است . توانایی که بار بار خورد شده و به هیچ گرفته شده اما هیچگاه نمرده .

>>>   Zahir Ariaie
داكتر عبدالله ريس اجرايه دولت وحدت ملى امروز سفر سه روزه اش به بريتانيا را پايان داد. او طبق اعلان برنامه كارى اش توسط گروه كارى همراه اش قرار بود با نخست وزير بريتانيا، وزير خارجه و همچنان وليعهد كه يك شخصيت غير سياسى است ، ديدار هاى داشته باشد. اما به نظر مى رسد نخست وزير بريتانيا داكتر عبدالله را به حضور نپذيرفته است. با توجه به شكست هاى پى در پى ريس اجرايه در مقابل ارگ و تسليمى هاى بى وقفه تيّم بيكاره اجرايه در تمام سطوح از جمله شناسنامه ها، تعيين وزرا، كسب صلاحيت ها، و نقش در سياست هاى كلان، اكنون به نظر مى رسد شكست ديگرى را درميدان سياست خارجى تجربه كرد. از صحبت هاى او در لندن و قرائن چنين برداشت ميشود كه او حتى با تسليم دهى همه ارزش هاى مقاومت و مردم راى دهنده نيز قادر نيست تا پست تشريفاتى بى صلاحيت خود و كارمندان خود را نيز حفظ كند. وضعيت داكتر عبدالله واقعاً قابل ترحم است. مردم زود يا دير ميتوانند و خواهند توانست از ارزش ها و باور هاى خود دفاع و در راه تامين عدالت اجتماعى به پيروزى دست بيابند اما تاريخ خيانت رهبران بزدل و جبون چون عبدالله و عملكرد دستگاه كارى او را در سينه حفظ خواهد كرد و به ياد خواهد داشت. بر مردم و جريانات برخواسته از مردم است تا در انتخابات اينده براى تغير اساسى بينديشند و سرنوشت خود را يكبار ديگر در اختيار كسانى نگذارند كه در أوج ذلت و درماندگى دنبال حفظ چوكى و جايگاه شخصى خود به قيمت خون جوانان گلگون كفن، مادران داغديده و تباهى يك تمدن و تاريخ اند!

>>>   چشم ديد استاد دستگير نايل با دكتور عبدالله :
داکتر عبدالله در لندن !
داکتر عبد الله رییس اجراییه امروز در لندن تحت شرایط شدید امنیتی با برخی از افغان های مقیم لندن دیدار و گفتگو کرد.عبدا لله که از کندن کله ء گرگ، ( بی آبرو تحقیر شدن اشرف غنی ، کرزی و خلیلزاد در دیدار با افغان های مقیم لندن ) ترسیده است، امروز هنگام ورود به تالار سخنرانی وملاقات،تدابیر شدید امنیتی را وضع کرده بودند. وقتی رهبران حکومتی افغانستان اینقدر از مردم خود و سوال و جواب ترس دارند، پس چرا میخواهند با مردم دیدار نمایند. در این دیدار او با مردم ،تعداد محدودی از افغان ها و انهم دستچین شده و بی خطر و بلی گوی ها جمع شده بودند.هرچند چند نفر سوالات زننده و نیشدار و اصلاحی نمودند. مگر رییس اجراییه با زیره کی پاسخ ها را نرم که تشنج خلق نشود، ارایه کرد.از سخنرانی او چنین استنباط شد که با اشرف غنی همدست شده و در انتخابات اینده ریاست جمهوری در یک تیم کار خواهند کرد. زیرا می داند که از جمعیت اسلامی و دیگر حلقات متحد با او، هیچ رایی نخواهد بُرد. عبدالله از اعلان آتش بس اشرف غنی با طالبان و تغییر ناپذیر بودن (هویت) در تذکره ها حمایت کرد و گفت که حالا چنین شده است وباید یک اجماع ملی صورت میگرفت که صورت نگرفت. پس چاره چیست؟ چنین بنظر می رسد که عبدالله از متحدان و هم پیمانان دیروزی خود قطع امید کرده و برای ماندن در ( شِنگ قدرت) ،باید بدیگر دروازه ها دق الباب نماید.
سیاست گاهی چه نامردی هایی دارد که ادم حتا با همسنگران خود هم خیانت میکند. مگر ازعبد الله این بار اول نیست. ازسال 2001 تا امروز یک ادم منفعل وبی خاصیت و محافظه کار از آب بدر امده است

>>>   Salehzadh
به خدايي خدا قسم اگر من جاي سياست مداران جمعيتي بودم لطيف پدرام خو خير كه با زبان چون برنده تر از شمشير اش جگر ها را داغ داغ كرده يك دو گروه ترويستي ديگر را هم درست ميكرديم و حمايت ميكرديم كه تا حرف ما درست تر به كرسي مينشست.
افغانستان جاي عذر زاري و تضرع و از خود گذري نيست اگر بود در هفده سال همه دار و ندار ما را در پتنوس گذاشته دو دسته به سران قبيله تسليم كرديم و باز هم از پشت خنجر خورديم. يكي طالب شد و ديگري استشهادي و ديگري داعش.
بزن و بكش از ما چه مانده كه نواسه بخورد.
زنده باد لطيف پدرام

>>>   همی شورای عالی صلح چرا خود را مگس هر دوغ میسازد!!!!!!!!!!

>>>   چه وقت باشد که طالب بیاید به امر غ قسمیکه حکمتیار امد و شما پنچر مینی ها را از شهر کابل در کوه های پنچشیر روان کند
حکمتیار صا حب در یک بیانه خود گفته هر زمانیکه طالب امد باز من همرای این پنچرمین ها کار دارم

>>>   به: چه فکر میکنی که غیر از افغانستان..
این نظر ار حمید گل بود

>>>   به نظر دهنده21 ببین برادر آنزمان تا حالا فرق میکند آنزمان همه گروههای درگیر در کابل خسته افسرده.آن ها منتظر یک فرصت بودن منتظر بودند يک مجزه یک چیزی بوجود بیاید. ازميدان جنگ خارج شوند البته مقصر هم نیستن چهار سال جنگ و گرفتاری.واقعا خسته کننده است.البته پنچشیرها تنهاکسهاي بودن دربرابر طالب وملشه های پاکستان مقامت کردن مگر طالبان کم تلفات داد اینقدر طالب پاکستانی القاعده درپروان و دامنه های پنجشیر کشته شد که درهيج جای افغانستان نشده بود
( معلم غیاث

>>>   اگر درآن زمان مسعود از کابل خارج نمی شد.یا با طالبان میجنگيد .کابل بکلی ویران می شد.در اصل مسعود جنگ را انتقال داد به بیابان های پنجشیر ودشت های اطراف چاريکار. که تلفات سنگین طالبان منجر شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است