صلاح الدین ربانی در آستانه برکناری
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۵    ۱۳۹۷/۳/۱۹ کد خبر: 151819 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی احمدزی، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور را از وطیفه اش سبکدوش کرد و معین اول آن وزارت را به صفت سرپرست آن وزارت برگماشت. عبدالله هم که در سفر لندن به سر می برد، در اصل برکناری عثمانی آگاه بود. عبدالله به قول یکی از نزدیکانش در برکناری آقای عثمانی دست داشته است.

اکنون همه ارگ نشینان به ریش صلاح الدین ربانی، سرپرست جمعیت اسلامی و دیگر اعضای این حزبی در ظاهر مقتدر می خندند و می گویند که جمعیتی ها دیگر در نزد ما "ارزش علف ..." را هم ندارند. یک تن از مشاورین عبدالله که پیش ریاست امنیت ملی هم سرخمی های استخباراتی و اخلاقی دارد، به منبع گزارش افشا کرده که پیش از دایر شدن ظاهری نمایشنامه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صلاح الدین ربانی هم جهت گشایش راه صلح با طالبان از مقام سرپرستی وزارت امور خارجه "دور انداخته" می شود.

ارگ با طالبان به مفاهمه رسیده و قرار است که یک تعداد از جمعیتی های تربیه شده ی آی اس آی به سرکردگی سید نورالله عماد، سید اکرام الدین معصومی و با همکاری عبدالستار مراد با طالبان و حزب اسلامی حکمتیار مذاکرات سری خود را ادامه بدهند و یر سر تغییر رهبری و ساختار جمعیت و از بین بردن تعداد زیادی از سران این حزبی در ظاهر مقتدر به تفاهماتی برسند.

اما پیش ارگ نشینان تنها مانع سر راه صلح با طالبان حضور جمعیت اسلامی در عرصه سیاسی کشور است که عنقریب با کنار زدن سرپرست آن حزبی گویا قوی، به نقل از منبع خبر؛ به تاریخچه "این تنظیم سنگ اندازِ" سر راه اقتدار قوم پشتون پایان داده شود.

پس از شهادت برهان الدین ربانی تعداد زیادی از اعضای جوان جمعیت اسلامی فکر می کردند که صلاح الدین ربانی که تحصیل کرده غرب و فرزند و مشاور رهبر جمعیت است، می تواند این حزب را از طریق دایر کردن کنگره آن بازسازی کند و چهره های نخبه سیاسی جوان را از طریق انتخابات درون حزبی در راس امور این حزب برگزیند. اما در طی شش سال گذشته نه تنها صلاح الدین ربانی نتوانست کنگره جمعیت را راه اندازد، بل در طی سرپرستی وی این حزب پارچه شد و حتی یک تعداد از اعضای آن به احزاب و جریان های سیاسی دیگر پیوستند و برای همیشه از این سازمان جدا شدند.

سازش ها و کرنش ها، ضعف ها و بی کفایتی ها، ناتوانی ها و نداشتن مدیریت راهبری صادق موجب سرنگونی یک حزبی چون جمعیت اسلامی شده است. قرار است به این زودی ها یک جریان سیاسی نوین دیگر در کابل سر بلند کند و تعداد زیادی از جمعیتی ها به دور آن جریان حلقه زنند.

منبع گزارش همچنین اطلاع داد که ارگ نشینان با آوردن گلبدین حکمتیار به کابل زمینه پارچه شدن حزب جمعیت اسلامی را تسریع بخشیدند. ارگ نشینان و باداران خارجی شان همان قدر که از جمعیت اسلامی خار می خورند از حضور حکمتیار و طالبان در کنار خویش و در کنار نظام خار نمی خورند. امریکا جمعیت اسلامی را دشمن خود می شمارد و با آنکه جمعیتی ها بسیار کوشش می کنند تا خود را نوکران متمدن امریکا جلوه دهند و ستون فقرات ارتش و نیرو های امنیتی افغانستان را هم طرفداران همین حزب تشکیل می داد، اما با آنهم تا اکنون امریکایی ها به اعضای این حزب هیچ اعتماد ندارد. امریکا با کنار زدن جمعیت اسلامی می خواهد علناً با طالبان کنار آید و آنان را شامل نظام سازد تا از این طریق بتواند پاکستان را از همکاری با روسیه و ایران باز دارد.

بازنده دور بعدی سیاست د افغانستان باز هم جمعیت و اعضای آن حزبی رو به زوال هستند. کنار زدن علی احمد عثمانی از مقام پوشالی وزارت انرزی و آب و برق هم چراغ سبز برای طالبان است. ماه گذشته محمد اشرف غنی احمدزی در طی یک دیدار خصوصی با نمایندگان طالبان در ولایت لوگر به آنان وعده داد که دست جمعیتی ها را از نظام قطع می کند و سران این حزب را یا زندانی یا تبعید یا متواری می سازد تا دیگر در هیچ کاری مربوط به نظام دخالت نکنند.

امریکایی ها، بریتانیایی ها و دیگر کشور های عضو پیمان ناتو با طلبان به توافق رسیده اند که اگر طالبان بالای قوت های آنان حمله نکنند، از روند صلح رژیم ع و غ با شورای کویته پشتیبانی می کنند و در کنار زدن جمعیتی ها و راندن آنان از صحنه سیاسی با ارگ همکاری می کنند. به نقل قول از منبع امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که جمعیتی ها دیگر پیش هند، ایران، روسیه و حتی تاجیکستان هیچ رو و آبرو، عزت و اعتباری ندارند و از این رو این گروه باید از صحنه سیاسی افغانستان بیرون رانده شود تا به جای آن حزبی رو به نابودی از درون و بیرون، گروه های جدید از شمال جهت همکاری با ارگ نشینان و فرمانبردار از اشغالگران افغانشتان ظهور کنند.

این قلم هم به این نتیجه رسیده که بزرگترین دشمن جمیعت اسلامی افغانستان سران متفرق خود این حزب بودند، هستند و می باشند که اکنون بیشتر شان به سوی دیگر گروه ها روی آورده اند و حتی تعداد شان گروهک های خود را ساخته اند و به صورت فردی تلاش دارند با ارگ نشینان و دیگر جناح ها مثل سابق معامله کنند. مشکل جمعیت اسلامی افغانستان عدم صداقت، تعهد و اخلاص همه سران این حزب به آرمان ها و اهداف چنین یک سازمانی است که اکنون با چالش علاج ناپذیر مدیریت راهبردی دچار گشته است.

پرسش مهم این است که آیا با نابودی جمعیت سرنوشت به دست چه کسانی می افتد و صلح و امنیت در این کشور تامین خواهد شد؟

نویسنده: سید حسیب مصلح
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شایعات
حزب جمعیت
نظرات بینندگان:

>>>   این یک اجتماع از غاصبین اختلاس گران چوکی پرستان وشوربا خوران قومی بود که فقط متوجه منافع نامشروع شخصی خود هستند به هیچ ارمان وهدفی پابند نیستند وهیچ مرامی جزکسب پول ندارند وهیچگاهی مردم عوام هم به اینها اعتماد وتوقعی نداشته وندارند یکی از دیگری بد تر است

>>>   وزارت خارجه هم بايد اصلاح شود اكثريت سفرا پشتون و كارمندان تاجيك استند در بسيارى از سفارت هاى افغانستان نود فيصد ديپلوماتها و كارمندان محلى از قوم تاجيك ميباشند

>>>   این نوشته نویسند کاملن دشمنانه و جانبدارانه و دور از واقعیت و نفاق افگن است این نویسنده دروغ پراگن از سر تا اخر بر علیه حزب مقتدر جمعیت با اکار نادرست و پوچ و مغرضانه اش خواسته تا اعضای حزب جمعیت را از یکطرف در اذهان عامه بکوبد واز جانب دیگر گلبدین را طوری خط و نشان کشیده که امریکایی ها طرفدار گلبدین خاین قاتل ملت است و مردم با این خطو ارسم پوچ نویسنده مغرض بطرفداری از گلبدین در انتخابات همکاری کنند من تا جاییکه از همین اقای نویسنده شناخت دارم شخص فریبکار معامله گر چند پهلو و در صدد شکار جا و مقام بخودش است از هر جانبی که برایش برسد و لو که به ابرو حیثیت اش هم تمام شود چون خواستهای نامشروع ان از جانب رهبری حزب جمعیت براورده نشده حالا با چلندیات و اتهامات و دروغگویی ها میخواهد که از دیکر طرف برای خودش دست و پا کند سالها عمر این شخص در جاسوسی و دروغ و توطعه گری و معامله گری سپری شده است اشخاص قدرت خواه زر اندوز به چکاریست که رو نمی اورد .

>>>   اصل گلیم جمع دکتر غنی بوده است
مشارالیه نود فیصد قسم های خود را به جای آورده... فقط ده صد باقیست. قفل اندازی بر دروازه سپیدار!
گلیم جنرال دوستم را جمع کرد؛ گلیم عطا محمد نور را جمع کرد؛ گلیمرحمت الله نبیل را جمع کرد؛ گلیم جنرال شیراحمد وزیردفاع قبلی را جمع کرد؛ گلیم احمد ضیاء مسعود را جمع کرد؛ گلیم عثمانی را هم جمع کرد؛ فقط کاخ سپیدار مانده است که یک روز عبدالله فیشن کرده برود طرف قصه خانه سپیدار، پهره داران برچپک میله های تفنگ را به سوی پوز موتر نشانه بگیرند و بگویند که گلیم جمع شده و به غیر از این جا به هر جای دیگری که می خواهی بروی آزاد هستی! دستت هم تا لندن خلاص!
این آقا حتا گلیم گلیم جمع را جمع کرد
گزارشنامه افغانستان

>>>   خبر جدید که رسید جناب عبدالله عبدالله مخالفت
خود را از برکناری جناب وزیر انرژی و آب
اعلان کرد. دیده شود. .......

>>>   Khorosoni
آی مردم ، آی مردم بلاخره میخواهید دیگر چه شود؟؟؟!!
حرف من متوجه آنانی وخصوصآ مردمان باشرف پنچشیری است که تا اکنون از این تبار فاشیزم اوغانی "گرگ درنده درلباس میش" ( عبدالله قندهاری) دفاع میکنند وبرایش کف میزند ونعره تکبیر میگویند.!
شما را به بنام خدا ، وبه یک لگ وبیست وچهار هزار پیغمبران ...وحتی به پنچ پیران پنچشیر تان قسم میدهم که این مردک جاسوس فروخته شده را ازخود دورکنید ،بس است وبس است. دست از دفاع بردارید که قوم ؛ ملیت وتاریخ تاجیکان را تباه کرده است . باورکنید که با استفاده از نام مسعود بزرگ قبلا این نسل را فروخته است ولی کوشش کنبد که نسل بعدی را نفروشد. وهمه آنهاییکه از این مار آستبن تا اکنون دفاع کرده اند ، بلاخره شما ها را به شرف وجدای وعزت انسانی تان قسم میدهم از این فرد مخرب دست بردارید درغیرآن به نام خدا قسم یاد میکنم که که فردا نزد تاریخ ، شهیدان راه آزدی وبلاخره نزد فرزندان خویش با این عمل سبکسرانه خویش مجرم تاریخ وتحقیر شده انسانیت محکوم هستیم. یلاخره میخواهید دیگر چه شود..؟؟؟ همه چیز اتفاق افتیده...
خدا را حاضر شاهد میدانم که من هیچ نوع مشکل شخصی وقرابتی باوی نداشته وندارم ، ولی ....
بادرود

>>>   Najib Salam
تاجيك ها بپذيرند و يا نه ديگر رهبرى جز دكتر پدرام و نسل جوان ندارند ، ديگران ديگر حريف فاشيزم و شوؤنيزم قبيله نيستند و همه به نوعى دستان شان با زنجير غلامى قبيله و امريكاى ها بسته است و از بابت دوسيه هاى فساد دهن شان برچسپ زده شده است . معامله گران تاجيك آنقدر در فساد غرق اند كه ديگر توان جنبيدن را ندارند .
پدرام و نسل جوان امروز و يا فردا رهبرى جنبش آزادى و عدالت را در كشور به دوش خواهد گرفت و نظام قبيله را عملن به چالش خواهند كشيد .
تاريخ ما را لاجرم به جاى خواهد كشاند كه تصميم بگيريم . زمان رهبران خود را خواهد زائيد .

>>>   Ali Mazari
یک تعداد .....ها آمده می نویسند که من از قوم تاجکم، اوزبکم یا هزاره اما افتخار می کنم که افغانم.
این دسته فقط فیسبوک چلونکی های فاشیست ارگ اند.
هر غیر اوغانی که خود را افغان می خواند، شاید حرامی باشد.

>>>   عمر راوی
آشکار و روشن است که غنی احمد زی و همتباران فاشیست او ( افغان ملتی، طالب، داعش، گلبدینی ، سورخلقی و غیره و غیره ) در همان راهیکه تعیین کرده اند میروند و به اعتراض های مدنی، مظاهره و راهپیمایی و همایش های بزرگ و کوچک مردم ما هیچ اهمیت نمیدهند. میدانند که در برابر هر عملکرد فاشیستی شان یک روز یا دو روز مخالفت ها می شود بعد همه چیز به خاموشی میگراید و فاشیستها کار خود را ادامه میدهند. وضع به راستی نگران کننده است. یک جنبش و جریان سیاسی واقعا سراسری و قوی در برابر این نظام فاشیستی و فاسد ایجاد نشد.فاشیزم چهارنعل تاخته روان است.

>>>   اگر لياقت معيار باشد صلاح الدين خان نبايد از مستشار يك سفارت بالاتر مقرر شود.صلاح الدين ضعيف ترين وزير خارجه تاريخ افغانستان است. بجاى صلاح الدين بهتر است رييس جمهور يكى از سفراى افغانستان را سرپرست وزارت تعيين نمايد
كارمند رياست دفتر

>>>   اقوام غیر پشتون متحد شوید که پشتونهای .....ارام نخواهد نشست.

>>>   المهم اگر اخلاص در میان باشد و چند فرد هم بماند موفق هستند. اما اگر نیت شان بد باشد تعداد زیاد نمیتواند موفقیتی ببار آرد

>>>   گوسفند ی برد ان گرگ مزور همه روز
گوسفندان دیگر خیره درو می نیگرند
بلی جمعیت حزب قوی بود در صورتی که از قوت خود اگاه میبود از مدت ۱۸ سال بدینسو اعضای برجسته این تنظیم ترور میشودولی تا هنوز ارام ارام نفس میکشد تا یک زمانی این حزب جمعیت اسلامی بود با شهادت مسعود وربانی وملا نقیب اخند زاده وکنار زدن اسماعیل خان دیگر اسلامیت ان را ترور نمودند تنها حزب جمعیت باقی ماند زیرا با قرار گرفتن صلاح الدین این عنصر غرب وستار مراد که از شعله ای های مشهور اند دیگر نمی شد پسوند اسلامیت را با ان داد بعد از شهادت جمعیت اسلامی که با ربانی یکجا دفن گردیدوبا حذف جناب نور فاتحه ای انرا نیز خواندند حال نوبت ترور حزب جمعیت رسیده که هدف اصلی ای اس ای وسی ای ای و...همین بود واین کار حتما شدنی بود وباید میشد چون صلاح الدین مرگ پدر را به خاطر رضایت ارباب های غربی به معا مله گرفت دیگر معا مله ای هر چیز دیگر نزدش اسان است در واقع بعد از عبدالله ای گچه بی ارده ترین وسست عنصر ترین انسانهای دنیا محسوب میشود ومایوسی ودلسردی نور هم از عملکردها ومعامله گری های انهابود که فیلم مستند ان را استانکزی در اختیار نور قرار داد وبرادران پنجشیر از اول خودرا از صف جمعیت جدا نموده وبعد در صف تکنوکرات ها خودرا جازده به قول اکثریت خودشان دیگر انها بنده ای کسی نیستند یک چند فامیل در یک دره جدا از همه زندگی می نایند وپول در می اورند حسین فهیم وقانونی وصالح و... کجایش به اسلام می ماند نه تنها این بلکه گاه کاهی در تشتیت وپراگندگی هردو جمعیت هم اسلامی و هم حزب جمعیت نقش داشتندوکنون هم در نابودی جمعیت نقش بارز دارند وان را درین دره زیر خاک کرده اند فرزندان عماد وخودش که در بستر مرگ با اجل دست وگریبان است از زمان پیشاوردر خدمت اجانب ودر تخریب جمعیت بوده تا کنون به وظیفه ای محوله ادامه میدهد درین میان امید همه به توده ای عظیمی از نسل جدید است که انشا ءالله روزی انتقام این همه جفاهای اقراد وکشور هارا خواهند گرفت
محمد صدیق چکری

>>>   از طرز نوشتار نویسنده مطلب واضع و ااشکار است که در پی ضعیف ساختن روحیه حزب جمعیت بوده وانچه در شکمبه داشته بدون نشخار خارج نموده و یا هم از اعضای باند فیسبوک چلونکی باشد بهر صورت ادمه بده ولی موثر نخواهد بود .مردم انقدر فهم و درک سیاسیشان بالا رفته که دروغ را از حقیقت تشخیص بدهند . امید وارم هزینه های فیسبوک چلونک هارا کم کنند چون موثر نیست .

>>>   حق با نورالله عماد است او دست پرورده ای اس ای نیست بلکه او بعد. از استاد ربانی شهید نفر دوم حزب جمعیت اسلامی بود که توسط یکتعداد علیه اش کودتاه حزبی صورت گرفت و پسر استاد ربانی شهید را به مسند قدرت در جمعیت اسلامی نشاندند که وقت اش که او در راس یک حزب کلان بمانند جمعیت باشد. اختلاف های همه شان روی قدرت وپول است وکدام عوامل بیرونی وداخلی ندارد ونه گناه دیگران بگیرید آنها همه صاحبان قدرت ومکنت و جاه وجلال اند وتشنه قدرت ،پس الله متعال بالای شان ترحم کند
عبدالله ریحان

>>>   نویسنده دومی که سفرا اکثریت پشتون و کارمندان سفارت خانه ها اکثریت تاجک هستند یعنی گل باد کرده انداینرا نمیدانند که توزیع موضوعات تخصصی و مسلکی نه از نظر دین ،قانون،روال انسانی و غیره روشها به قوم و تبار رتبطی ندارد. یعنی با این نوشته اش تعلیم،تحصیل،تجربه همه و همه هیچ است فقط قومیت معیار است. این یک شخص یا مریض است یا بیسواد یا هم بسیار متعصب و یاهم جاسوس یکی از کشورها.
صلحشور

>>>   به سومی :
نویسنده شخص مصلح است !

>>>   Raheel
مزدور پنجاب کیست،‌ هم به شما روشن است و هم به ما. شش ماه مسعود در پاکستان بود مزدور پاکستان شد اما ملا عمر و حکمتیار که سالها برای پاکستان از دامن آی اس آی تغذیه شدند، مزدور نیستند و آزاده استند، ها؟ دشمنی مسعود با پاکستان را از زبان مشرف می توانی بشنوی- البته اگر گوش بدهید و عینک سیاه از چشم بردارید.

محتاج اینقدر جزع و فزع نیست. ما در افغانستان مشکل تقسیم قدرت داریم. قدرت به اساس اقوام تقسیم می شود. یکی شدن پشتونهای دو سوی سرحد به نقص سایر اقوام در افغانستان است. مساله به کلی روشن است. وقتی وشتون بخواهد یک اکثریت نیرومند بسازد تاجیک و سایر اقوام دو راه دارند. یا مانع ایجاد چنین اکثریتی شوند و یا این که با همتباران شان در بیرون کشور رابطه قایم کنند. عقل چنین حکم میکند و ممنافع شان چنین حکم می کند.

البته این را هم بگویم که پشتونهای پاکستان هرگز هم به فکر یکی شدن با افغانستاسن نیستند. نه این کار ممکن است و نه هم افغانستان هرگز هم توانایی جذب پشتونهای پاکستان را دارد. پشتونها پاکستان دو جند پشتونها افغانستان اند. کدام عقل می تواند بپذیرد که آن اکثریت را این اقلیت به خود جذب کند.

اینجا فقط چندتا بیمار و چندتا تگ و چندتا تگمار و فاسد و فاشیست نشسته اند افغانستان را گروگان خیال باطل خود گرفته و نمی گذارند که به وحدت و ترقی و همدلی و برادری برسند.

بلی، پایان دادن به خود مختاری مناطق قبایلی یک حرکت و یک گام مثبت است تا نیم نخودک فاشیستهای افغان ملتی،‌ پایان بیابد. نا گفته نماند که حرکت پشتونها (پشتین) ظاهرا وحدت پشتون می خواست اما از سوی آی اس آی رهبری شد تا مساله پایان دادن به خود مختاری مناطق قبایلی را تسهیل کنند. اما در اینجا فاشیستهای ما دهل کشیدند که گویا لر و بر پختانه یکی می شود.

روزی برسد که پاکستان تمامی پشتونها را زیر بیرق خود بیاورد. پایان دادن به خود مختاری قبایل گامیست در آسان سازی همین آرمان. به ویژه که پاکستان تجربه رام ساختن پشتونها را دارد و با حاکمیت طالبان مرحله مقدماتی و ازمایشی به انقیاد درآوردن پشتونهای افغانسان را تجربه کرده است.

این که طالبان پروژه پاکستان بود و هست اظهر من الشمس است. اما در دوران حاکمیت طالبان یعنی حاکمیت پاکستان، درسراسر مناطق پشتون نشین حتی کسی به سوی طالب چپ ندید هم ندیده چه رسد به مقاومنت در برابر طالب. اگر مسعود و مقاومتش نمی بود کشور صوبه پنچم پاکستان شده بود.

ما خوب می دانیم که چه کسی با پاکستان مشکل دارد و چه کسی چاکر پاکستان بود و هست. کلنگگ و از زیر ریش امریکا علیه پاکستان غریدن حقیقت را تغییر نمی دهد.

همین حالا امریکا برود، کشور را به طالبان تسلیم می دهید. چنانچه در گذشته تسلیم طالبان بودید. طالبان کیست مگر مزدوران خانه زاد پاکستان و پنجاب؟

>>>   سفر عبدالله به لندن توطئه جدید علیه مردم شمال در حساس ترین شرایط کشور است. پیامد سفر نامیمون عبدالله را تا چند هفته دیگر در نسل کشی مردم شمال و توطئه های انتخاباتی احساس خواهید کرد

>>>   سفر عبدالله به لندن توطئه جدید علیه مردم شمال در حساس ترین شرایط کشور است. پیامد سفر نامیمون عبدالله را تا چند هفته دیگر در نسل کشی مردم شمال و توطئه های انتخاباتی احساس خواهید کرد

>>>   بوکوحرام بیا ای مردمه بخور
از دیگر گپ های یون صاحب که بگذریم سه گپ‌اش خیلی جالب و درخور تامل است.
- انتخابات افغانستان باید بر اساس عرف و عنعنات عیار شود. مثلن،‌ اگر یک دختر یا زن خودش نمی‌تواند بیایید برادش یا پدرش حق داشته باشد به جای او رای بدهد.
- عقبه جبهه ما را طالب گرفته است. ما اونجا رفته نمی‌توانیم. یکبار طالب صلح کند باز ببینم که چه کسی به اینها (اقوام غیر افغان) تذکره می‌دهد. اینها باید کولاب و تهران بروند.
- اینها (اقوام غیر افغان) اوقدر غیرت هم ندارند یک چند مظاهره کردند و چند بمب که میان شان روان کردیم دیگر غیرت و جراات مظاهره را هم ندارند.
والصلح الخیر

>>>   جمعیت یک حزبی بدون منطق سیاسی و یک تجار خون ملت افغانستان است، در طول تاریخ این حزب همیشه خود را فروخته
فرانسه، انکلسی ،پاکستان ایران روسه امریکا و چین ، ایا اکر شما اعتماد دارید؟ چند قبل اعطا کثیف ملت بزرک تاجک را در مقابل دولت ... کرد ولی خود اش عاجل مسکو رفت و غلام روس شد و باز غلامی خود را تمدید کرد و با رسید اش به مزار هفته نکذشت از همرای انکلیسی و امریکا معامله کرد و به تعریف غنی شروع کرد. ایا اعتماد میشود ؟؟؟؟

>>>   زنده باد مجاهدین هیج قدرتی نیست غیر از خدا که مجاهدین را از صحنه کنار برد این نوشته ها از سوز دل است و از نرسیدن جوکی به خودشان و بس

>>>   آقای میر محمد عثمانی ما ترا هم می شناسیم و نویسنده را هم می شناسیم. تو با آوردن اولاد دیگران زیر نام اولاد خود کوشش نکن که از خود چهره پاک نشان بتی. تو هر هفته در آلتانا می ری و در آن جا زیر نام مردم دیگر موتر می خری و کیلومتر های موتر ها را تغییر می تی باز خوده نماینده شورای نظار در آسترلیا می خوانی. نویسنده مقاله جمعیتی است و حق دارد همفکران خود را نقد کند. تو کی بودی و چه هستی. نه از شورای نظار بودی و نه هم یک مسلمان واقعی.
شیرین آقا

>>>   تشکر مصلح صاحب ! اما باید بدانیم که دشمنی با جمعیت نیست دمنی با فارسی زبان کلی افغانستان است که جمعیت هم جزی از بارسی زبان میباشد . جمعیت باید که خود را با یک تضاد درونی ملی قومی متحد بسازد و سایر اقوام ضد فاشیسم را با خود داشته باشد تا جلوی این همه خود سری های تاریخی فاشیست را بگیرند ودر غیر آن دانه دانه چیده می شوند . راه نجات برای وحدت همه اقوام ؟ اتحاد همه اقوام غیر پشتون تا مانع ستمگری های بی خردانه فاشیست ها گردند ودر غیر آن این این روند پشتون سازی موران مانند وحدت وشیرازه برادری همه اقوام را جریحه دار خواهد ساخت وباید همه اقوام غیر پشتون در انتخاب ریس جمهور آینده افغانستان بیدون حراس از غربی ها متحد و قدرت سیاسی را بدست گیردند .
زره

>>>   Abdul Hai Khurasani
سیاست ورزان ما نباید سخنان ناسنجیده و بیهوده که شمشیر فاشیسم را تیز می نماید، بیان نمایند .
این چه سخن بیهوده ایست که گفته شود:
«جنگ شمال جنگ جمعیت و جنبش علیه حکومت است»؟
رادمردان جمعیت و جنبش حامیان ثبات و مدافعان امنیت اند نه ماشین جنگی تروریسم، لطفاً کمی سنجیده اظهار نظر نمایید.
انگار ظهور روباه کرز، به عنوان اوپوزیسیون تأثیر گذار و بست نشینی یی سیاستمداران شکست خوردهٔ تاجیک پیرامون سفره ای حامد کرزی، زوال خرد سیاسی را تشدید نموده است؟
تنش سیاسی موجود میان قبایل درانی و غلجایی، یک روش سیاسی متداول از زمان تأسیس کشور حایل با نام افغانستان (از زمان امیرعبدالرحمن خان) تا امروز بوده است.
اینکه ما گمان کنیم، این تنش قدرت سیاسی ممکن است کشتی نجات ما به ساحل مقصود باشد، اشتباه راهبردی است.
پرسه زدن پیرامون سفره‌ی سیاسی روباه کرز و چشم به انتظار نان تنور او داشتن، اوج درماندگی سیاسی ما را به نمایش می گذارد.
اما بحث اتحاد اساسی با درانی ها برای نقطه‌ی پایان نهادن به تفکر فاشیستی افغانیسم و رویکرد راهبردی به آن بحث دیگریست که باید با دیدگاه روشن و راهبردی تعریف و تدوین شده باشد.
سخنرانی ها و فعالیت های سیاسی شخصیت های جغرافیای جهاد و حوزه مقاومت( به شمول جمعیت اسلامی افغانستان)، فاقد کنش راهبردی و تأثیر اساسی در معادلات سیاسی افغانستان می باشد، واین وضعیت تأسف بار است.
امروز؛ بحث هویت و تمدن، محور و اساس مبارزات مردم ماست و هر جریانیکه به بهانه های تفکر عصر پیشاور بخواهد این موج عظیم و رویکرد مبارک احیاء نهضت خراسان را نادیده بگیرد، دیر یا زود به حاشیه‌ی جامعه رانده خواهد شد.
آقای حکمتیار درک درست و استراتیژی روشن دارد و برای همین تمام شعار های بیهوده قبلی اش را مانند، خلافت و امت واحده.....همه را رها نموده و برای تثبیت استراتیژی فاشیسم کمر بسته است و هویت افغانی را در رأس برنامه های خود قرار داده است.
اما جمعیت هنوز در منجلاب تفکر پیشاور دست و پا می زند و جسارت زعامت نهضت احیاء خراسان را ندارد و از بیان هویت ، تمدن و تاریخ خود عاجز است.
ساده ترین تعریف از اوپوزیسیون این است ، که بتواند نقش تأثیر گذار و توازن بخش در معادلات سیاسی کشور داشته باشد و دارای سیاست روشن، استراتیژی تعریف شده ، دیدگاه مشخص و تشکیلات منظم باشد.
واقعیت تلخ این است که ماتمکده افغانستان فاقد اپوزیسیون کارآمد و موثر می باشد، و اما این بحران زعامت آبستن حوادث تاریخی است ان شاءلله.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است