تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۳ | کد خبر: 151938 | منبع: | پرینت |
تحول در ارزش های فرهنگی و هنجارهای رفتاری یک جامعه ضرورت پدید آمدن دگرگونی در دستگاه مفهومی آن را ایجاب می کند. این دگرگونی در نظام شناختاری، منطقاً به تحول در دستگاه واژگانی جامعه و نخبگان آن منتهی می شود.
حالا که در ساحت فرهنگی ما داده های تازه ای خلق شده و آگاهی های جدیدی هویتی پدید آمده، به تبع آن بازیگران حوزه مقاومت باییستی نظام شناختاری و واژگانی خودرا دگرگون کنند تا امکان تبیین مسائل به نحو علمی و فرآیند دیالوگ میان قومی تسهیل شود.
اگر این تئوری را در چارچوب یک نمونه مثالی توضیح بدهم این خواهد بود: وقتی بی بی سی از داکتر عبدالله در مورد واژه افغان سوال کرد، ایشان باید می گفت من یک پشتون هستم، اما به علت فقدان اجماع در جامعه بر سر هویت ملی یا کلان هویت (واژه افغان) فعلاً و تا هنگام حل مساله من افغان نیستم. اگر حاصل جمع گفتگوها میان گروه های قومی مختلف پذیرفتن واژه افغان به عنوان هویت ملی باشد، آنگاه من افغان خواهم بود. در غیر آن پشتون باقی خواهم ماند. بنابراین باییستی تا اطلاع ثانوی صبر کرد.
بدین ترتیب هم او به عنوان یک کنشگر سیاسی تحول در نظام شناختاری و دستگاه واژگانی خویش را به نمایش می گذاشت و هم حوزه ما در این زمینه در موضع برتر سیاسی قرار می گرفت.
عبدالله پیمان
>>> اقا پيمان وقتی که شما در موقف دبل عبدالله باشید
یک ساعت عبدالله مربع پنجصد هزار قیمت دارد
این همه از برکت نا م افغان و در کشور افغانستان
اګر میخواهی به مقام عبدالله عبدالله مشرف شوی
به ایدیلوژی انها نشخوار کن
>>> با گفتن این که افغان پشتون است وپشتون افغاننه باید از افغان بودن منصرف شد هرکه در افغانستان زیست داردافغان است وپشتون بخش از افغان است نه همه ای افغانستان تمام اقوام باهم برادر افغانستان افغان اند اما پشتون نمیتوانند باشند چون پشتون یک قوم خاص است در غیر ان باید بجای افغانستان پشتونستان میبود هیچ قوم قوم دیگر را نمیتواند کاملا از بین ببرد یگانه راه همدیگر پذیری وسازش وبرادری است در هر قوم لایق وصادق زیاد است وشیطان وجاسوس هم پیدا میشود مانند عین وغین وحاء وکاف از عبدالله سخن خیر وراست ودرست را توقع نداشته باشید چون او مانند فرختده نادری واتم وستانکزی مزدور است هرچه برایش هدایت داده شود ان را میگوید خصوصا در سفر اخیر تجدید بیعت نموده وفا داری خودرا ابراز داشته است
مولانا قربان
>>> چه فرق ميكند كه اگر افغان باشيم يا تاجك يا خراساني و يا .... دور از كرامت انساني أصلاً در اين سر زمين انسان يافت نميشود، همه .....انسان نما هستيم، خدا اول ما را انسان بسازد و بعد از آن هر قومي كه شديم مهم نيست،
>>> باسلام
من شنیدم که که اقای عبدالله از مادر از قوم افغان(پشتون) هست اگه درست باشه با توجه به این نکته که در یهودیت نسل و دین از مادر انتقال پیدا میکنه این حرف اقای عبدالله زیادم تعجب برانگیز و دور از انتظار هم نبود .
محمد .
>>> عمر راوی
خیلی رنج میبرم که فقر و ناداری و تنگدستی، خیلی از جوانان تاجیک را به شکل های گوناگون به کام مرگ میبرد. به ویژه اینکه مرگ روحی، مرگ اخلاقی، مرگ ارزشی به سراغ شان می آید. امنیت ملی ، جوانان تاجیک را با پول نابود کرده راهیست. خبرچینی و جاسوسی برای حنیف اتمر، شکل دیگر مردن است.
>>> داكترعبدالله عبدالله امروز به هدف تشويق تيم كركت افغانستان به هند رفته است.
>>> جی یک گف بی معنیء افسوس که مردم سری چی چیزها وقت خودرا مصرف میکند. بسیار جای تاسف است.
>>> ز ....قانون وفا جستن بدان ماند ... تو امدی از عبدالله چه توقع داری یک ادم خسی شده است .عطا از او هم کرده پوده برامد
>>> اول یک ....بود اوغان حال افغان را با اوغان اشتباهی و پشتون را با آن وصل کرده میشه گند اخبار
حال غول ها خودشان هم نمیدانن که چی کار کنیم
افغانستان را باید با مواد رادیو اکتف شست تا نامش هم پاک شوه
>>> هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگا وصل خویش
بلی، ما آن چیزی که هستیم، هستیم. نه آنکه برما برچسپ میزنند تا هدف بدست آرند.
.....، نوکری روس و امریکا و پاکستان، و با وحشت، انتحار، انفجار، بیفرهنگی، تمامیت خواهی، زن ستیزی، تقلب، خیانت، کوکنار، تریاک، و هزار کثافت دیگر گره خورده است.
اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است که همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟
>>> اگر درپاسپورت ما افغان نوشته میشود، ویاخارجی ها ما را ناگذیر بنام افغان یاد میکنند، آن همه نتیجه خیانت های گذشتگان و حاکمان قبلی هستند که همه باید اصلاح گردند.
این بخش قانون اساسی کاملن خلاف واقعیت های کشور است چون افغان نام دیگر پشتونها است و یک نام قومی است. ماده چهارم قانون اساسی کشور باید اصلاح گردد.
افغان اپگان اوغان پتهان نامهای هستند که غیر پشتونها به پشتونها میگویند درحالیکه خود اوغانها بخود پشتون یا پختون مینامند.
>>> هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگا وصل خویش
بلی، ما آن چیزی که هستیم، هستیم. نه آنکه برما برچسپ میزنند تا هدف بدست آرند.
.....، نوکری روس و امریکا و پاکستان، و با وحشت، انتحار، انفجار، بیفرهنگی، تمامیت خواهی، زن ستیزی، تقلب، خیانت، کوکنار، تریاک، و هزار کثافت دیگر گره خورده است.
اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است که همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟
>>> نام افغان و زبان افغانی در اسناد دولتی تا سال ۱۳۴۳ بصورت رسمی مترادف نام پشتون و زبان پشتو بودند تا آنکه در لویه جرگه قانون اساسی سال ۱۳۴۳ این نام به ظلم، تهدید، وریا، توسط ظاهر شاه و کاکاهایش به حیث نام ملی تمام شهروندان کشور بزور به تمام مردم کشور تحمیل شد.
اوغان یا افغان یعنی پشتون، و ما اکثریت قاطع کشور اگر پشتون نیستیم اوغان یا افغان هم نیستیم.
>>> یکتعداد اگر صد بار هم از روی چاپلوسی ویا خوشباوری اوغان شوید باز هم اوغانهای واقعی شما را به اوغان اصل و اوغان نا اصل تقسیم خواهند کرد، بازهم ترور، تمامیت خواهی، و وحشت این گرو بنام طالب یا غنی خاتمه نمیابد.
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است