مقامات، قربانی اختلافات رهبری حکومت می‌شوند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۴    ۱۳۹۷/۴/۶ کد خبر: 152226 منبع: پرینت

در هفته جاری دو وزیر از سمت‌های شان برکنار شده اند و یاخود استفاده داده‌اند. این در حالی است که درحکومت کنونی کابینه هیچ زمانی تکمیل نشده و وزارت‌خانه‌ها به صورت کوتاه و یا درازمدت توسط سرپرست وزیران اداره‌ می شود.

به گزارش صدای آلمان، آگاهان به این نظرند که اختلافات سیاسی بین رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله رییس اجرایی دلیل اصلی استعفا و برکناری وزیران است. یک هفته پیش رییس جمهور غنی، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب را از سمتش برکنار کرد. همچنین هفته گذشته سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن نیز از سمتش استعفا داد.
فرمان برکناری آقای عثمانی زمانی امضا شد که داکتر عبدالله شریک قدرت غنی در سفر به سر می‌برد. وزارت انرژی و آب در تقسیمات قدرت سهم داکتر عبدالله است.
با برگشت داکتر عبدالله از سفر، وزیر انرژی و آب بدون در نظرداشت فرمان برکناری رییس جمهور یک پروژه ساخت بند آب را امضا کرد. هرچند داکتر عبدالله آشکارا با حکم برکناری وزیر انرژی و آب مخالفت نکرد، اما در عمل مانع بیرون رفتن او از کابینه شد.

در واکنش به این اقدام، دو روز پیش شایعه شد که دفتر وزیر انرژی و آب توسط گارد ویژه ریاست جمهوری مهر و لاک شده و وزیر به خانه‌اش انتقال داده شده است. با نشر این خبر، اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان از سمتش استعفا کرد. آقای حکیمی در یک کنفرانس خبری گفت: ‌«در رابطه به این مورد [استعفا] از بسیار وقت پیش گفتگو کرده بودم و بالاخره به ایشان قناعت دادم که این بار مسوولیت بزرگ را از دوشم بردارد.»
وزیر مالیه افغانستان دلیل سیاسی مشخصی را در رابطه به استعفایش ذکر نکرد ولی گفته می‌شود که پس از برکنار شدن علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، تاکید داکتر عبدالله این بوده در عوض آقای عثمانی، وزیر مالیه نیز باید از سمتش کنار برود.
ولی آقای حکیمی گفت که استعفایش چند دلیل داشته که یکی از این دلایل، رسیدگی به امور خانوادگی خودش می‌باشد. اکلیل حکیمی یکی از وزیران کلیدی و نزدیک به رییس جمهور غنی بود. او پیش از وزارت مالیه به عنوان سفیر در ایالات متحده امریکا کار کرده است.

آمادگی برای انتخابات؟
تحلیلگران به این نظرند که اکلیل حکیمی احتمالا یکی از نامزدان ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۱۹ است. براساس قانون اساسی، وقت حکومت وحدت ملی در سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و باید انتخابات ریاست جمهوری در این سال برگزار شود.
جیلانی زواک تحلیلگر مسایل سیاسی گفت:‌ «یک تعداد از وزیران خود می‌خواهند کاندیدا شوند و تعداد دیگر می‌خواهندعضویت تیم‌ها را بگیرند. یک احتمال این است که برای انتخابات آینده آمادگی می‌گیرند.»

روش توهین آمیز رییس جمهور؟
رییس جمهور غنی یک سیاست مدار جدی است. قصه‌های زیادی در مورد جدیت او در برخورد با وزیران کابینه و حتا رهبران سیاسی گفته می‌شود. بر خلاف حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان که از مدارا و حوصله زیادی در عرصه سیاسی کار می‌گرفت، رییس جمهور غنی در برخوردهایش به خصوص با اعضای کابینه جدی است.
آقای زواک می‌گوید احتمال دارد که برخوردهای توهین آمیز رییس جمهور غنی یکی از دلایل استعفای وزیران باشد: «احتمال دیگر هم وجود دارد و آن رویه توهین آمیز رییس جمهور با اعضای دولت است. آوازه‌هایی وجود دارد که رییس جمهور یک تعداد را توهین می‌کند و آن‌ها را با الفاظ رکیک یاد می‌کند.»
تحلیلگران می‌گویند رییس جمهور غنی هیچ مخالفت و نظر مخالف را تحمل کرده نمی‌تواند و نمی‌تواند نظرهای مخالف را بشنود. آقای زواک می‌گوید چنین رفتاری در حکومت ممکن است افغانستان را به سوی یک فرمان روای مطلق العنان سوق دهد: «افغانستان آهسته آهسته به طرف یک نظام توتالیتر در حرکت است. یک تعداد فکر می‌کنند که رییس جمهور فقط کسانی را در کابینه می خواهد که مطلقا تابع نظر رییس جمهور باشد و هیچ نظر مخالف را نمی خواهد.»

این در حالی است که هنوز هم چند وزارت خانه و نهادهای مهم حکومتی توسط سرپرست‌ها اداره می‌شوند. این سرپرستان صلاحیت کامل وظیفوی ندارند و به همین دلیل شهروندان افغانستان در ادارات دولتی سرگردان هستند و با گذشت ماه ها و سال ها کار مردم در ادارات اجرا نمی‌شود.

همراز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
استعفا
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی بر اساس قول افراد که رابط سابقه ودوام دار با وی داشته اند کاملا عصبی و دیوانه است و رفتارش با اعضای کابینه و دیگران دیوانه وار و تحقیرآمیز است.

>>>   غرب عجب توهین به سی میلیون نفوس افغانستان می کند؛ یک دیوانه(غنی) و یک عیاش (عبدالله)را بر این مردم حاکم ساخته و خود به حال ما می خندد.

>>>   خدا این کله قاق خراب کند ملک خراب کرده هیچ بهتری نیست فقط بتری وخرابی وبد بختی ومشکلات ودر بدری این ره پس کو این ره پیش کو این ره این طرف کو این ره اون طرف کو ولا یک گنده نجس ادم کشور ره خراب کرده.
عبادلله امر خیل

>>>   رفتار های توهین آمیر اش را چطور در 4 سال حوصله کرد فعلا که انتخابات نزدیک است استفعا داد نه او به فشار غیر از غنی مجبور به استفعاه شده است روز های بعد معلوم خواهد شد که وزیر مالیه به چه علت استعفا داده است
م م از کابل

>>>   Abdul Hai Khurasani
جناب آقای امرالله صالح
پرچم مقاومت و سرود ملی حکومت مجاهدین، مال و میراث خانوادگی و شخصی کسی نیست که فتوای مصادره آنرا صادر نماید.
این پرچم نشانه‌ی ؛عزت،شرف،هویت،افتخار،مبارزه ،جهاد،استقلال، آزادگی ،تمدن،فرهنگ و تاریخ خراسان است.
این پرچم را کسی به دوش می گیرد،که اعتقاد به تمدن ،تاریخ و فرهنگ خراسان داشته و دارد.
نهضت احیای خراسان، نهضت عزت ، عظمت،شکوه ،تمدن وتمامیت ارضی افغانستان است،این دشمنان پیدا و پنهان خراسان هستند که تجزیه و تضعیف کشور را می خواهند.
این مزدوران بیگانه و سرسپردگان همسایه های شرور هستند که با نهضت احیاء خراسان دشمنی دیرینه دارند.
خراسان قبل از اسلام در عصر ساسانیان هم دارای حکومت مستقل بود و بعد از اسلام ،سامانیان ،صفاریان،غزنویان،طاهریان،سلحوقیان ،تیموریان،بابریان ،سپهسالامیرویس بخارایی ،نادرشاه افشار،احمدشاه ابدالی ،برآن حکومت کردند.
این چه سخن بیهوده ایست که گفته شود؛ خراسان از آن شما نیست، مگر خراسان داعیه قومی است؟
خراسان نهضت فراقومی و فرا هویتی است و تمام هویت ها در نهضت خراسان دارای حق و حقوق برابرند.
خراسان؛ خانه مشترک و سپهر پرافتخار تمام هویت های ساکن کشور خواهد بود، پشتونها، ازبیک ها ، اسماعیلیه، هزاره ها،تاجیک‌ها و تمام اقوام و هویت های مرتبط و شاخه ها و پنجه های این درخت کهن در تمدن خراسان نقش اساسی داشته اند.
خراسان فقط با فاشیسم مشکل دارد و نه با شهروندان کشور.
جناب آقای امرالله صالح
مخاطب ما مدعیان هویت و تاریخ جعلی افغانستان هستند،بگذار متفکران فاشیسم از خود دفاع نمایند و برای حضرتعالی سکوت در این بحث را به نفع تان می دانم .
ورود شما به این بحث آگاهانه یا ناآگاهانه به نفع فاشیسم و نظریه پردازان افغانسیم می باشد.
خراسان؛ یک واقعیت انکار ناپذیر‌است،
تنها تمدن افتخار آفرین تاریخ اسلام است،
نماد هویت و مظهر حیات تاریخی ماست،
سپهر حقیقت و کهکشان علم و هنر و فلسفه و اخلاق و فقه و تفسیر و تفکر است.
شرم آور است که کسی بیاید تاریخ و هویت جعلی یی را که در پی ضرورت دو امپراطوری قرن نوزده به عنوان کشور حایل تشکیل گردیده است را، حقیقت، و خراسان را که بیش از هزارسال مرکز و پایتخت امپراطوری های متعدد بوده است را توهم ذهنیت روشنفکری بداند!
لطفاً آتش بیار تنور فاشیسم نباشید.
به شما توصیه می کنم عجالتاً برای فهم تمدن و تاریخ خراسان مقدس لطفاً این سه کتاب را تهیه و مطالعه بفرمایید تا پیام ما بدرستی تفهیم شده باشد.
به یاد داشته باشید که فقط مسخ شدگان هویت و تاریخ جعلی افغانیت هیزم بیار تنور فاشیسم اند و این وظیفه در شأن شما نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است