حضور کمرنگ زنان در انتخابات شورا نگران کننده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۸    ۱۳۹۷/۴/۱۹ کد خبر: 152521 منبع: پرینت

نگرانی کمیسیون انتخابات از اشتراک کمرنگ زنان در انتخابات شورای ولسوالی‌ها

مسوولان کمیسیون انتخابات اشتراک کمرنگ زنان در انتخابات پیشروی شورای ولسوالی‌ها را نگران کننده خواندند و می گویند که برخی مانع‌ های قانونی باعث بی میلی زنان برای نامزد شدن در این انتخابات شده است.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون انتخابات روز دوشنبه 18 سرطان گفت که 819 کرسی برای زنان در انتخابات شورای ولسوالی‌ها اختصاص یافته است اما تنها 422 زن خودشان را برای انتخابات نامزد کرده‌ اند.

وی به به تلویزیون یک گفت: شمار چوکی‌ های شورای ولسوالی‌ها 2427 است که 819 آن برای زنان اختصاص یافته است بر بنیاد قانون انتخابات 25 درصد چوکی‌ های شورای ولسوالی‌ ها باید به زنان اختصاص یابد.

هاشمی همچنین عنوان کرد که که در 135 ولسوالی هیچ بانویی خود را در انتخابات شورای ولسوالی‌ های نامزد نکرده است.

برخی مانع‌ های قانونی از جمله ضرورت داشتن سند فراغت صنف دوازدهم، مشکل امنیتی و روشن نبودن امتیاز عضوهای شورای ولسوالی ها از جمله‌ی دلیل‌ های اصلی بی میلی زنان برای نامزد شدن در انتخابات شورای ولسوالی‌ ها دانسته می شود.

یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت که که برگزار شدن انتخابات شورای ولسوالی‌ ها با حضور بسیار اندک زنان ناقص است و حکومت باید هرچه زودتر این مانع ها را بردارد.

افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان برای نخستین بار گواه برگزاری انتخابات شورای ولسوالی ها خواهد بود. شورای ولسوالی ها که در قانون اساسی بر برگزاری آن تاکید شده است نقش برازنده ای در روندهای مهم و کلان کشور از جمله برگزاری مجلس بزرگان (لوی جرگه‌) تعدیل قانون اساسی دارد به دلیل نبود نمایندگان شورای ولسوالی ها هنوز مجلس بزرگان (لوی جرگه) تعدیل قانون اساسی برگزار نشده است همچنان یک سوم اعضای مجلس سنا، از شورای ولسوالی‌ ها می آیند.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
شورای ولسوالی ها
زنان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ نگرانی ندارد!! به شما اطمینان میدهم که اکثریت قاطع نمایندگان مجاهدین یا بچه های شان است. و این مجاهدین و اولادهای شان از لحاظ اخلاقی سر هیچ چیز بند نیستند!! دو دوره گذشته همه چیز را بخوبی ثابت ساخت!!!!

>>>   همين طور كمرنگي شان خوب است، بدون آنهم طالب آمدني است و يا آورده ميشوند، فلهذا بهتر است خانم ها آهسته آهسته خود پنهان نمايند، كه نشود بجاي طالب داعش را بياورند، و همه زنان شورا ها را بنكاح خود ببرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است