جنایتکاران بدلیل جایگاه شان تقدیر می شوند
ما روزانه با افرادی سروکار پیدا می‌ کنیم که به نوعی در امر انجام قباحت دخیل اند اما به دلیل جایگاه این افراد برخوردهای ما با آنان بگونه‌ای است که انگار نه انگار آنان مرتکب عمل قباحت ‌شده‌ اند و یا در زمینه دخلی دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۷/۴/۲۴ کد خبر: 152694 منبع: پرینت

یکی از مشکلات مهم جامعه کنونی ما نوع نگاه عده قابل توجهی از افراد به پدیده قباحت و کارهای ناپسند است.

در واقع مشکل از جایی آغاز می‌ شود که خیلی از پدیده‌ ها فقط در لابلای قانون‌ ها و در ماورای ذهن افراد دارای قباحت و زشتی‌ اند اما عملا هر کدام از همین افراد به نوعی مشوق و مروج این پدیده در اجتماع هستند!

بگونه نمونه ما روزانه با افرادی سروکار پیدا می‌ کنیم که به نوعی در امر انجام قباحت دخیل اند اما به دلیل جایگاه این افراد برخوردهای ما با آنان بگونه‌ای است که انگار نه انگار آنان مرتکب عمل قباحت ‌شده‌ اند و یا در زمینه دخلی دارند!

فردی را که دیروز مطالبه‌ی رشوت کرده امروز چنان مورد احترام قرار می‌ دهیم و با او بر سر یک سفره می‌نشینیم و از اینجا و آنجا قصه می‌کنیم که گویا هرگز مرتکب انجام کار خلاف نگردیده است درحالیکه نسبت به او باید کراهت داشته باشیم او را بایستی از جمعمان حذف کنیم اما در عوض با نوع رفتارمان به او فرصت می‌دهیم یا به عبارتی او را تشویق می‌ کنیم که بار دیگر و بارهای دیگر از ما و امثال ما رشوت بگیرد و پر روتر از گذشته عمل کند!

البته این فقط یک مثال کوچک است مسایل خیلی مهمتر از این حد است فرد روزانه مرتکب قتل می‌شود اما مورد تقدیر قرار می‌گیرد! فرد متهم به جنایت است اما برخورد مردم با او بگونه‌ای است که گویا با یک قدیس روبرو شده‌اند! شخص در تولید، پروسس، قاچاق و فروش مواد مخدر سرآمد روزگار است اما با او طوری برخورد می‌شود که گویا او یک فرشته است! شخص در راس امور موظف به ارایه خدمت به مردم است اما او جز خیانت کاری انجام نمی‌دهد اما به دلیل موقفی که دارد مورد تقدیر قرار می‌گیرد!

مانند این مسایل موارد مشابه زیاد است اما نکته ی مهم همان است که اکثریت مردم بگونه ی مستقیم و غیرمستقیم دارند به چنین پدیده‌هایی مشروعیت می‌بخشند یا با سکوت یا با خوش‌وپش یا از راه چاپلوسی یا برای منفعت شخصی و ...!

در واقع مشکل از جایی آغاز می‌شود که ما به وظیفه خود چنان که باید عمل نمی‌کنیم از چنین افرادی که باید بدمان بیاید خوشمان می‌آید چنین افرادی را که باید از خود دور کنیم بیشتر مورد استقبال قرار می‌دهیم! چنین افرادی را که باید با دست و زبان اصلاح کنیم و قباحت کردارشان را به رخشان بکشیم در عوض به تعریف و توصیف آنان می‌پردازیم! چرا؟ چون کارمان به آنان بند است چون آنان از لحاظ قومی و تباری با ما پیوند دارند چون آنان می‌توانند حامیان خوبی برای کردارهای زشت ما باشند!

در چنین حال و هوایی طبیعی است که این افراد جسورتر بشوند و اعمال ناشایست بیشتری انجام دهند اگر امروز یک نفر را به زیر موتر کردند فردا چند نفر را به راحتی به کام مرگ بفرستند اگر امروز با تقلب به قدرت تکیه زدند فردا باز آن را تکرار کنند اگر امروز دروغ گفتند فردا دروغ‌های شاخدار می‌گویند اگر امروز تو را از حقوق ابتدایی‌ات محروم کردند فردا حق نفس‌ کشیدن را از تو می‌گیرند و خیلی مسایل دیگر مانند این!

در چنین شرایطی بهترین راه گریز از چنین منجلابی آن است که مطابق این حدیث گهربار پیامبر گرامی اسلام (ص) عمل شود که فرمود: «من رأی منکم منکراً فلیغیره بیده، فإن لم یستطع فبلسانه، فإن لم یستطع فبقلبه، و ذالک اضعف الایمان! یعنی اینکه هرگاه یکی از شما منکری را دید آن را با دست خود تغییر دهد (اصلاح کند) اگر ناتوان بود با زبان خود به اصلاح آن بپردازد، اگر باز هم توان تغییر با زبان را نداشت با قلب خود از آن بد ببرد و این بد بردنِ با قلب نشانه‌ی ضعف ایمان است!

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جایگاه افراد
قباحت
نظرات بینندگان:

>>>   عالی فرمودید جناب حسینی صاحب !
ای کاش مثل شما چند ی دیگری هم پیداکنیم خداوند لطف کند.
صابر از کابل

>>>   Bahrom Khorosoni
والله از این دم بریده هیچ شکی نیست...
نشود که خدای ناخواسته باز دوستم بابرگشت خویش "همان آش وهمان کاسه" یعنی همان سبکری ، همان دنباله روی بلاخره همان حماقت دیروز را دنبال کند که گفته بود : " نباشد ما نپر خودرا همین داکتر صیب اشرپ غنی را پیدا کردیم."
وباز خواهد گفت : بروید اوبچه ها دیگرجاروجنجال نکنید. مسیله حل شد/..."
همان قسمیکه مردم تاجیک را عطامحمد نور دردقیقه 90 بازی داد.

>>>   Najib Salam
در اين روز ها يك تعداد تلاش دارند تا بار اصلى جنايات را به خساب افراد پايين رتبه حكومتى بريزند ، از آن جمله آقاى نبيل و هم تبارانش و شايد هم اين تاكتيك ارگ نشينان باشد تا خود را بى خبر جلوه دهند .
مجرى اين جنايت هر كى باشد بدون شك بايد افشا شود و اما فرمان و هدايت از غنى و اتمر است ، غنى به زبان خودش اقرار كرد و گفت ; دستان شان را بستم و به كابل انتقال دادم .
جنايت كار اصلى غنى است ، مجريان حكم تنها چند مزدور جانى است .

>>>   Abdul Lalzad
سیلی محکم غنی بر روی تمام رهبران و سیاسیون کشور!
================================
* غنی مانند امین و نجیب به جنون قدرت گرفتار شده است...
* غنی از قدرت دست نمی بردارد، مگر اینکه به سرنوشت امین و نجیب دچار شود...
* افسوس به حال کسانی که هنوز هم غنی را نشناخته اند و یا از او توقع دموکراسی دارند!

>>>   Shafie Ayar Page
بزک بزک نمیر که جو لغمان میرسد و فاشیزم کوچی ها
ارگ کابل معاون اولش جنرال دوستم را نخست با بهانه ها برای خلع سلاح
مخالفان طالب در شمال استفاده کرد.بعد وقتی دوستم زیر فشار مردمش از حقوق پامال شده ازبیک صدا بلند کرد برای جلوگیری از ایجاد خشونت او را که در حکومت عملا کدام قدرتی هم نداده بودند حتی ممنوع الدخول ساختند. حالا ارگ دوستم را با خفت و خواری میخواهد برگرداند.ارگ که تمام دوره حکومت را ازو دزدید حالا که غنی مجبور است زیر فشار مردم قیصاری را از زندان رها بکند آنرا برای دوستم گویا تحفه میدهد.یعنی حکومت دوستم را اجازه دخول به کشورش میدهد و قیصاری را هم که باید رها بکنند رها میکنند به این ترتیب میخواهند دوستم خوش شود که "بلا درپس معاونیت خوب شد مرا ماندند داخل وطن بیآیم." ,و قیصاری خوش میشودو ایمان پیدا میکند که اگر دوستم نبود من در زندان میبودم
. مردم ازبیک اغوامیشوند که "دیدی زور را" وبدین ترتیب حالا که انتخابات نزدیکست یکبار دیگر دوستم را استفاده میکنند.....جناب دوستم غنی باید محاکمه شود. کسانی که گلبدین را بنام صلح میآورند و طالبان را تحفه عیدی داخل شهر ها میسازند چرا با معاون اول حکومت در جنگند؟ چرا قیصاری را به زندان میاندازند. فاشیزم کوچی ها.جناب دوستم شما وظیفه بزرگ دارید.حد اقل از حیثیت خود دفاع بکنید. ببینید به این همه مردم که بنام شما ایستاد شده اند.آیا منصفانه است که برای زنده ماندن خود اینقدر ارزش قایل شد؟

>>>   Torkany
میگم نوش جان اتمر که فرمان های آی اسی را درمیان مردم چنین به اجرا میگذارد... البته فرمان چنین بود که ویدیوی این معرکه تنها به ای اس ای چتلستان برسد ولی اتمر احمق آنرا توسط یک جوان احمق که همکار تخنیکی اش بود فرستاد و این جوان نادانسته آنرا به چند دوست اش نشان داد که سرحد اش به میدیا رسید...
Beheren

>>>   دهگان
Gisteren om 09:43 ·
طالبان و ارگ دو روی یک سکه اند؛ هر دو برای اقتدار فاشیسم افغانی و سرکوب اقوام غیر افغان میجگند؛ فرزندان غیر افغان در صفوف نیروهای مسلح نباید در سنگر دفاع از اقتدار آنها خون بدهند و یا خون هموطنان غیر افغان خود را بریزند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است