اشرف غنی باید برود
غنی افغانستان را به پرتگاهی رسانیده است که بیرون کردنش هنر می خواهد او در سخت ترین زمان زمامداریش نفس می کشد طوریکه یگانه حامی قدرتمند او یعنی آمریکا علاقه دارد تا به هر نحو ممکن تن به تعویض او بدهد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۰    ۱۳۹۷/۴/۲۷ کد خبر: 152827 منبع: پرینت

طوریکه دیده می شود هیچ گزینه ای برای عبور از بن بست و بحران موجود در قدم اول منطقی تر از کنار گذاشتن آرام و بی دردسر داکتر غنی از مقام ریاست جمهوری نیست.

غنی افغانستان را به پرتگاهی رسانیده است که بیرون کردنش هنر می خواهد اعتماد ملی فرو ریخته است، اختلاف قومی به اوج خود رسیده است، امنیت در هیج نقطه ای از کشور وجود ندارد و امید به زندگی و آینده قطعا در دستور ذهن و روان کسی نیست.

اشرف غنی احمدزی بعنوان رییس جمهور افغانستان طی سال های حضورش در این مقام اصلا نتوانست از خود یک چهره ی معقول و محبوب برای مردم افغانستان نشان بدهد و در این اواخر همان دلگرمی حداقل که از بابت توجه و حمایت خارجی به خود می دید را نیز از دست داده است.

غنی در سخت ترین زمان زمامداریش نفس می کشد طوریکه یگانه حامی قدرتمند او یعنی آمریکا علاقه دارد تا به هر نحو ممکن تن به تعویض او بدهد. دیدار سفیر آمریکا با عطا محمد نور و موضع گیری بی پیشینه ی حکمتیار علیه برنامه ی حکومت برای انتخابات نشانه ی روشن از تصمیم های پشت پرده ای است که برای یک تحول مثبت و کلان برای رهبری دولت افغانستان گرفته می شود.

تا دیروز هم تصور می شد که تنها رهبر و حزبی که در کنار غنی مانده باشد همین حکمتیار است در حالیکه امروز این گمان غلط ثابت شد و دیده می شود که حکمتیار هم در خط اجماع داخلی و خارجی به نفع تغییر قرار گرفته است از جانب دیگر می توان حدس زد که چرخش حکمتیار ناشی از اطلاعاتی است که او نسبت به رابطه ی ناجور آمریکایی ها و اشرف غنی دارد.

سفیر آمریکا با سفر به بلخ و دیدار با نور از یکطرف برای ایتلاف نجات و شخص عطا محمد نور کریدت قایل شد و از طرف دیگر مباحث مهم و سرنوشت سازی را با نور به نمایندگی از شخصیت های موثر سیاسی شامل ایتلاف نجات و ایتلاف بزرگ ملی که قرار است با حضور نور در کابل اعلان موجودیت کند در میان گذاشت.

سیاست های چند پهلوی گذشته ی آمریکاییان در مساله ی جنگ و صلح افغانستان برای شخص ترامپ پذیرفتنی نیست و او درصدد یکطرفه کردن قضیه ی افغانستان است حتی اگر این مامول با داخل کردن طالبان در قدرت هم میسر شود.

ترامپ یک واقع گرا است، واقع گرایی حکم می کند که کار و شراکت با محورهایی باید صورت بگیرد که دارای امکانات و ظرفیت های بالفعل و بالقوه باشند که از این بابت بیچاره ترین محور در افغانستان محور ارگ به رهبری اشرف غنی است که همه ی پل های عقبی خود بشمول بانک رایشان که جنرال دوستم بود را ویران کرده اند.

اگر تحولات شمال و توافقات اجباری که قرار است منتج به برگشت دوستم و رهایی قیصاری شود را با آنچه در بالا ذکر شد جمع بکنیم اوج بیچارگی یک خودکامه چون داکتر غنی در ذهن ما مجسم می شود که چاره ای جز تن دادن به تصمیمی که در موردش گرفته می شود ندارد.

ّبرنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   بچه صالح مغرو ومتکبر ناقل در تخار مثلی که کار بار نداری هر روز در مورد جناب داکتر غنی وعبدالله گپ می زنی .
حرف های تانرا برابر دهنت بزن
میروس از تالقان

>>>   من از برنا تابه امروز یک حرف مثبت نه دیده ام همیشه منفی فکر میکنند بدیل هم نه دارد یکروز دیدار وایسرای امریکا درکابل با بزرگترین دوذد عطا محمد نور جمیت وهوادارا نش نزدیک است پرواز کنند غلامی هم اندازه دارد همین جمیعت بود که منحیث قوای پیاده امریکا اجرای وظیفه کردند کشور را به دیګران فروختندیک سلام سفیر متجاوز امریکا عطامحمد نور راواداشته اکت ریاست جمهوری کنند مردم کم ذات که هر ګز ظرفیت حکومت کردن را نه داشته ونه دارد دو دوره سقاوی این را به اثبات رسانید ه ګیلانی

>>>   غنی کشور را ویران کرده
غنی مردم را پریشان کرده
غنی مزدور امریکا باشد
غنی دل وطن را بریان کرده

>>>   هرچه وقت و زمان دارد، مجاهدين را خداوند عزت و وقار داد، اما تنها چند دزد و رهزن و مزدور خارج بنام رهبر و يا روشنفكر هم خون شهيد را فروختند و هم حيثيت جهاد و شأن اسلام را ، و حالا اميد مردم تنها به كفار است كه اگر شود اينها ملت را از شر همه درنده گان انسان نما نجات دهند، ولي افسوس كه اين چنين نخواهد شد، چون اينها براي بهبود ملت افغان نيامده اند ، آمده اند تا با گل آلودگي آب زمينه بقاي خود را در اين ساحه زرخيز جهان تأمين نموده و با تفرقه اندازي بين دول منطقه مواد خام مفت و يا ارزان را ببرند، و هم پول هاي نقد شانرا در خريد اسلحه هاي ناكاره و از مود رفته بگيرند.

>>>   اعتراضات مردمی برای تعغیرهست نه برای یک فرد خاص
یا طالبان صلاحشان رابه زمین بگذارن
یا طالبان نابودشون
یا امریکا ازکشوربرود
یاتجزیه کشور
دیگر بس است جنگ وخونریزی واین پرونده را بایدبه لطف خدا ببندیم وهرقومی دنبال سرنوشتش برود مدت چهل سال است نتوانستیم متحد شویم همدیگرپذیرشویم وفقط حرف زور شنیدیم وعقب مانده وبیچاره شدیم وهرروزبدتر ازدیروز ملاها یک نوع حکومت میخواهن پشتونها یک نوع ودیگراقوام هم نوع دیگر پس ما به تفاهم نمیرسیم بهتراست هرچه زودترتجزیه کنیم کشوررا هروزکشت کشتارانتحاری ویرانی بس است یک بارمردن بهتراست ازهزاربارمردن ونسل های دیگر راباید برای هزاران سال نجات بدهیم ومیدهیم انشاالله وبرادران عزیز ما میتوانیم به یاری خدا وامریکا وهرکشوری که سدراه ماست بایدبرودتابهانه ای دردست هیچ کسی نباشد یاصلح یا تجزیه ما برای تعغیرامده ایم
جمشیدی هرات

>>>   Mazdak Farid
شما ل هندو کش گام به گام به سوی هرج ومرج !
طالب ـ داعش این سوی آمو دریا و آمادگی برای واکنش در آن سوی آمو دریا روشن تراز هر زمانی دیگر دیده می شود . پاسخ اعتراض های شمال افزایش حضور و نقش طالب ـ داعش خواهد بود . فعالیت های دولت مرکزی بیشتر به تقابل با نیرو های مخالف طالب ـ داعش می انجامد و نیرو های ضد طالب ـ داعش برنامه ی منسجم مقاومت و مبارزه برای تحقق اهداف خویش ندارند . مهم ترین هدف اعتراضات شمال باید براندازی و شکستاندن ساختار های طالبی ـ داعشی باشد که در بیش از یک دهه ی اخیر در شمال برپا شده است . در شمال باید باتفکر طالب ـ داعش و سلفی گری چونان دشمن تمام وطن مبارزه شود . شیمه و انرژی حرکت های اعتراضی شمال نباید برای تحقق هدف های کوچک به هدر برود .

>>>   Fatah
اى هموطن عزيز!!
قيصارى را تنها شرط و مدعا نگوئيد كه خنده آور است. قيصارى قطرهء بوده كه ظرف صبر مردم را لبريز ساخته است. فهرست شرايط و خواستهاى تان را گزاف و مطول بسازيد!!
از قانون و نظام گرفته تا فرهنگ و سياست!!
فاشيستان به گفته قمار باز ها در صاف خود چال مى روند.
امريكا و پاكستان ديگر اينها را حمايت نمى كند. قلمروه غنى حصار كانتينرى ارگ است وبس، باقى كشور را با ترس و رعب انتحارى اداره مى كند.
خبر دار باشى كه تنها قيصارى مدعاى مردم نيست!

>>>   چرابرود برای اینکه دزد ها راگرفتارمیکند به همین گناه؟
دزد ها وهمکاران شان باید ازبیخ وبن نابود شوند

>>>   تحلیل بجا و منطقی قلم تان رساصالحی صاحب .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است