زعفران کشور در سراسر آمریکا به فروش می رسد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۷/۴/۲۸ کد خبر: 152853 منبع: پرینت

قرار است فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی «Whole Foods Market» زعفران افغانستان را در سراسر آمریکا به فروش برساند.

بنابر گزارش تلویزیون یک، شرکت رومی اسپایس (Rumi Spice) قرارداد عرضه‌ زعفران افغانستان را با فروشگاه هول فودز امضا کرده است. این شرکت که صاحبان آن سه سرباز پیشین آمریکایی هستند و در افغانستان وظیفه اجرا کرده بودند زعفران را از ولایت هرات در غرب افغانستان جمع آوری و از طریق هواپیما به آمریکا صادر خواهند کرد.

در سال های اخیر کشت زعفران در چندین ولایت افغانستان گسترش یافته است اما هرات حدود 90 درصد زعفران این کشور را تولید می کند در حال حاضر حدود 30 کشور در سطح جهان به کشت زعفران روی آورده‌ اند که از آن جمله در سال گذشته ایران با تولید 336 تن زعفران از رهگذر تولید این مواد در مقام اول، هند با تولید 22 تن در رده‌ی دوم و افغانستان با تولید 10.6 تن در جایگاه سوم قرار گرفت.

قابل ذکر است زعفران افغانستان برای چهارمین سال پی درپی از دیدگاه کیفیت و ذایقه بهترین زعفران دنیا شناخته شده است امسال هم جشنواره‌ ای در شهر بروکسل پایتخت بلجیم برگزار شد که زعفران افغانستان بار دیگر از نظر کیفیت و ذایقه مقام اول جهان را به دست آورد.

بر بنیاد آمار وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان با افزایش تقاضای جهانی به زعفران قیمت این گیاه نیز در حال افزایش است.
مقام‌های این وزارت گفته‌اند: قیمت یک کیلوگرام زعفران در سال 2000 میلادی به 200 دالر می رسید و حال قیمت هر کیلوگرم آن در بازار جهانی به 1600 دالر افزایش یافته است.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زعفران افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان ده تن زعفران تولید میکند و ایران سیصد تن یعنی سی برابر افغانستان.
همین حالا ایران به تحریم های جامعه جهانی مواجه است. بنأ شما میتوانید سطح تولید خویش را بالا ببرید و چون بخاطر کمک به صادرات افغانستان، جامعه جهانی یا تعرفه های گمرکی وضع نمیکند و یا تعرفه های گمرکی کمتر وضع میکنند، بنأ شما میتوانید با بلند بردن سطح تولید زعفران خویش، بازار های زعفران ایران را بدست بیاورید.
چون یک کیلو زعفران در بازار جهانی حدود سه هزار دالر است، با تولید سیصد تن یعنی سیصد هزار کیلو، حدود یک ملیارد دالر میتوانید بدست بیاورید.
همچنان در فصل زمستان یک کیلو انگور در بازار های اروپایی حدود دو ایرو است. اگر شما بتوانید در سرد خانه ها آن را نگاه کنید و یا در گرین حوض ها کشت کنید، چون افغانستان در فصل زمستان نیز آفتاب زیاد دارد، شما میتوانید این انگور ها را رست بسته بندی کرده و با طیاره به کشور های اروپایی انتقال بدهید و ملیارد ها دالر بدست بیاورید.
اصلآ شما غرق در جنگ فزیکی و در جنگ قدرت و جنگ زبانی و ملیتی و تنظیمی و جهادی و غیره هستید، در عوض آن که به سرمایه گزاری و رشد اقتصاد و رشد تولیدات و غیره متمرکز
شوید.

>>>   به نظر دهنده اول بسیار خوب تحلیل کردی عین عنایت هم کتت هم نظرت است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است