جلسه احزاب و کمیسیون انتخابات بی نتیجه پایان یافت
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۴    ۱۳۹۷/۵/۷ کد خبر: 153154 منبع: پرینت

نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی، روز شنبه برای بیش از سه ساعت پشت درهای بسته با حکومت و کمیسیون انتخابات رایزنی کردند.
به گزارش طلوع، نمایند‎گان احزاب و جریان‌های سیاسی روز شنبه (۶ اسد) با حکومت و کمیسیون انتخابات در بارۀ خواست‌های شان دیدار کردند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند.

نمایندگان احزاب سیاسی، می‌گویند که در این نشست خواهان تغییر نظام انتخاباتی، به‌کار گیری از بایومتریک در روز رأی دهی و نظارت احزاب سیاسی بر روند انتخابات شدند.
بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی در این باره گفت: "تغییر شیوه یا سیستم انتخابات، دوم بایومتریک و یا همان برقی کردن انتخابات برای شفافیت هم چنان و سوم نظارت قوی احزاب از تمامی روند های انتخاباتی ما که می بینیم اکنون به جای احزاب حکومت وقت کشی می کند".

هفتۀ پیش، شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی در یک نشست مشترک، خواهان آوردن تغییرات در انتخابات شدند.
آنان، روند ثبت نام های رأی دهنده‌گان را پر تقلب خواندند و خواهان لغو این روند شدند.
پس از آن، نمایندۀ حزب اسلام اعلام کرد که حکومت گفته است که برای بررسی این خواست‌ها کمیسیونی را ایجاد می‌کند.

منابع می‌گویند که میان دیدگاه‌های احزاب سیاسی، حکومت و کمیسیون انتخابات اختلاف نظرهایی بودند، از همین رو قرار است در روزهای آینده در این باره نشست دیگری برگزار شود.

در همین حال، کمیسیون انتخابات پیش از این در واکنش به خواست احزاب سیاسی برای تغییر نظام انتخاباتی گفته است که اکنون برای این کار بسیار ناوقت است.
سید حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات در این باره می‌گوید: "بحث شد که روز دوشنبه باز هم جلسه ادامه پیدا بکند و در آن روی مسایل تغییر در سیستم و تاثیر آن بالای ۲۸میزان این موضوع از سوی کمیسیون یک تحلیل شود، ارزیابی شود و یک گزارش به حکومت داده شود و هم چنان افراد فنی هم در روز جلسه باشد تا روی هر سه مورد صحبت شود".

در این میان، نهادهای نظارت کننده انتخابات می‌گویند که نگران به بحران رفتن انتخابات هستند.
محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان گفت: "چنانکه ما ارزیابی کرده ایم یک تعداد می‌خواهند که انتخابات را به سوی بحران ببرند و تلاش‌های طرف دیگر این است که انتخابات را مهندسی بکنند که دو نگرانی بسیار بزرگ را برای ما ایجاد کرده اند و اگر قرار باشد که ساختارهای انتخاباتی و شریکان انتخاباتی توجه نکنند خیلی دشوار خواهد بود که ما صاحب یک انتخابات قابل قبول بتوانیم باشیم".

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که بیش از نُه میلیون تن برای انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کرده‌اند، اما گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی پیش از این گفته است که نزدیک به پنج میلیون ثبت نام شده گان تقلبی هستند.
با این همه، قرار است به روز دوشنبه نیز حکومت، احزاب و جریان های سیاسی دوباره به گفتگو بنشینند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احزاب
کمیسیون انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   Feroughi
وقتی اعتراضات شجاعانه ی جوانان عراق علیه حکومت فاسد شان را امروز دیدم ، از خود پرسیدم :
چرا جوانان ما همانند جوانان عراقی ، کوریایی ، تونسی وغیره نمیتوانند ویا نمیخواهند علیه فساد گسترده در دولت ، علیه کشتار و ویرانی دایمی ؛ علیه بی قانونی و زورگویی و علیه دزدان ، غاصبان و قاچاقبران مواد مخدر که علت اصلی بی ثباتی و بیعدالتی درکشور اند ، شجاعانه به پا برخا سته ، صدای اعتراض و پرخاش شان را به گوش جهانیان برسانند ؟
این روزها مردم عراق شجاعانه بپا خاسته ، علیه فساد گسترده در عراق اعتراض نموده اند . چندی پیش مردم کوریای جنوبی ، روزها به خیابان ها ریختند تا رییس جمهور فاسد شانرا به چنگ قانون سپردند . همینگونه مردم تونس و مردمان دیگر...
تنها مردمانی که فساد ، بیعدالتی و بی ثباتی دایمی را تحمل دارند ما استیم .
این خاموشی و تحمل بی پایان درد از نظر شما چگونه تعبیر می شود ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است