رهبران هزاره هم باید باهم کنار بیایند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۷/۵/۱۰ کد خبر: 153291 منبع: پرینت

اگر عبدالله و نور با هم آشتی کردند پس چرا رهبران هزاره ها نمی توانند با هم آشتی کنند؟

در دنیای سیاست جنگ و آشتی دایمی وجود ندارد بلکه بیشتر منافع دراز مدت و کوتاه مدت مطرح است زمانی می آید که منافع انسان ها باعث فاصله از یکدیگر می گردد و زمانی دیگر می آید که با رفع عامل فاصله ها دوباره منافع مشترک آنها باعث می گردد که باهم آشتی نمایند رسم زمانه و گذشته های تاریخی هم بدین منوال بوده است.

اکنون شرایط سیاسی افغانستان بسیار پیچیده، مشکل و غیر قابل پیش‌بینی است که اتفاق نظر درونی هر قوم اعم از پشتون ها، تاجیک ها، هزاره ها، ازبک ها و تمام اقوام کشور نقش اصلی و اساسی در تعیین سرنوشت و ترسیم سیاست آینده افغانستان دارد چون افغانستان کشور اقوام است به همین علت همبستگی هرقوم می تواند جایگاه قومی آنها را در تفاهم بین القومی برجسته سازد.

در شرایط بسیار بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی افغانستان متاسفانه رهبران سیاسی هزاره ها بشدت دچار پراکندگی و نفاق هستند گرچه در کوتاه مدت شاید منافع آنها با یکدیگر چندان همخوانی نداشته باشد و این یک امر طبیعی است اما بدون شک منافع دورنمای آنها یکی است که آن در مجموع منافع تمام هزاره ها است.

منافع تمام هزاره ها عبارت است از بازتعریف جامعه هزاره در راستای برابری با دیگر اقوام افغانستان این امر تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه سران سیاسی هزاره ها با یکدیگر از راه تفاهم و آشتی پیش بیایند و منافع کوچک و کوتاه مدت را قربانی منافع دراز مدت نکنند بنابراین از انسان های خییر، استادان دانشگاه، متنفذین قومی و تمام آنهایی که توان آشتی دادن سران قوم هزاره را دارند با کمال احترام خواهش می کنم که در این راه پیش قدم شوند و زمینه نشست و همدیگر فهمی سران هزاره ها را مساعد سازند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبران
مردم هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   درداخل کنارآمده اند یکی هستند وبرای بیرون خودرادوتقسیم جلوه میدهد که حتما یکی شان چوکه باشد درحالیکه عوام وملت قوم شریف هزاره دربدر ، گوشنه وتشنه ودرمغاره ها پوسیده شدند وکلانهای شان بنام دین وقوم بالایشان تحارت میکنند وبنام شان امتیاز میگیرند واینها درحالت گوشنگی چیغ میزنند که زنده باد رهبرما افسوس بحال اینها

>>>   رهبران هزاره هزاره هستند که نمی توانند با هم آشتی کنند. این خاصیت این قوم است که باعث بدبختی و خواری آنان شده است. هرگز انعطاف نداشته و مصالح خود را درک نمی کنند.

>>>   تا زمانی که نصری های تند رو خود شان را مالک مطلق هزاره ها بدانند و دیگران را با انواع تهمت ها و حربه های همیشگی شان و ... تخظئه کنند و چهار تا سخنرانی یک فرد از دنیا رفته را خط قرمز و ملاک حق و باطل درست کنند هزاره ها هرگز جمع نخواهند شد. عامل همه بدبختی های مردم هزاره تندروی های سازمان نصر سابق و داعیه وحدت خواهی درغین آنان است.

>>>   درین جای شک نیست که مردم مومن ،مظلوم،محروم و زحمت کش هزاره های مناطق مرکزی افغانستان درحکومات چند ساله گذشته با انواع محرومیت ها مواجه بوده اند.ساکنین شریف و زحمت کش این مناطق علاوه برمحرومیت سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ازطرف فاشیست های شوونیستی با الفاظ زشت وغیر انسانی در پایتخت وولایات افغانستان تحقیر و توهین شده اند که خودم این الفاظ زشت تحقیر و توهین را صدها هزار بار در پایتخت کابل ازطرف فاشیست های شوونیستی و مذهبی عملا شنیده ام که این برخورد فاشیستی شوونیستی آنها بالای ضعف شخصیت و ناتوانی اعصابم خیلی تاثیر سوء نموده اند.
من صد فیصد باور دارم که شخصیت های که در ادارات دولتی ویا کارگران که در موسسات دولتی و خصوصی کار کرده اند نیز ازین نوع تحقیرات و زشت گویی ها(هزاره موش خور،بینی پوچوق،شیعه کافر و مشابه چنین تحقیرات) درامان نبوده اند. حکومات های فاسد وفاشیست گذشته زمینه ساز چنین برخورد های زشت در مقابل مردم مومن،صادق وزحمت کش هزاره جات بوده اند.
من دقیق به یاد دارم که مردم شریف هزاره مناطق مرکزی افغانستان هنگامیکه برای خدمت به وظیفه عسکری ویا درلیلیه های مکاتب شب وروز زندگی داشتند ازعسکری ووظیفه شان فرار نموده اند.الا لعنت الله علی القوم الظالمین. حالا که دوران ودیموکراسی نوپا است وظیفه ایمانی نوجوانی ماها است که توطئه چنین دشمنان داخلی و خارجی را بالموقع خنثی نمایم.امید وارم که روزی صلح دایمی و حقیقی ورشد وترقی درجامعه ما حاکم گردد انشاالله ومن التوفیق.
الحاج.ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   اقای حسن اتفاق و اتحاد بین رهبران هر قومی کار نیک و خوب است اما بشرطیکه هدفشان مشترک و همخوانی داشته باشد سرور دانش و کریم خلیلی در مقابل مقام و پول به ارگ خودرا فروخته اند و اقای محقق و رهبران روشنایی بر خلاف نظر و رفتار خلیلی و دانش پس چطور با هم خود را سمت و سو دهند اگر خلیلی و دانش با اقای محقق که بخاط قومش سر خود را بجنگ انداخته و بدون ترس و حراس در راه اهداف قومش مبارزه میکند و جنبش روشنایی همچان ودر راه خواست برحق شان ده ها شهید و ده ها زخمی داده و اقای خلیلی و دانش جفای بزرگ در حق مردمش کرده اند برخلاف خواست مردم اش همکار و همگام با ارگ قومگرا هستند ممکن کنار امدن انها با رهبران مخالف ارگ نشینان ممکن نخواهد بود .

>>>   محقق با توهین به شهدای عزیز ما بخصوص دختر شهیده تبسم که به دست آدم خواران داعش به شهادت رسیدند دیگر جای در بین جامعه هزاره ها ندارد، خلیلی هم 300نفر از بهترین جوانان ما را تحت نام جنبش روشنایی به خاطر که خودش رئیس شورای صلح شود وپسرش در آذربایجان سفیرشود به قتل گاه آدم خواران داعش سپرد،دیگه جای بین مردم ما ندارد وباید هر دو بدون لحظه ای درنگ بروند به قصرهای شان ودیگر مردم ما را نفروشند،واقعا شرم آور است که خودشان را رهبر بنامند!؟نادرشاه

>>>   درین جای شک نیست که مردم مومن ،مظلوم،محروم و زحمت کش هزاره های مناطق مرکزی افغانستان درحکومات چند صد ساله گذشته با انواع محرومیت ها مواجه بوده اند.ساکنین شریف و زحمت کش این مناطق علاوه برمحرومیت سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ازطرف فاشیست ها وتنگ‌نظران با الفاظ زشت وغیر انسانی در پایتخت وولایات افغانستان تحقیر و توهین شده اند که خودم این الفاظ زشت تحقیر و توهین را صدها هزار بار در پایتخت کابل ازطرف فاشیست های و مذهبی عملا شنیده ام که این برخورد فاشیستی شوونیستی آنها بالای ضعف شخصیت و ناتوانی اعصابم خیلی تاثیر سوء نموده اند.
من صد فیصد باور دارم که شخصیت های مردم مناطق مرکزی افعانستان که در ادارات دولتی ویا بحیث کارگران که در موسسات دولتی و خصوصی کار کرده اند نیز ازین نوع تحقیرات و زشت گویی ها(هزاره موش خور،بینی پوچوق،شیعه کافر و مشابه چنین تحقیرات) درامان نبوده اند. حکومات های فاسد وفاشیست گذشته زمینه ساز چنین برخورد های زشت در مقابل مردم مومن،صادق وزحمت کش هزاره جات بوده اند.
من دقیق به یاد دارم که مردم شریف هزاره مناطق مرکزی افغانستان هنگامیکه برای خدمت به وظیفه مقدس عسکری ویا درلیلیه های مکاتب شب وروز زندگی داشتندبخواطر تحقیر و زشت گوی های که از نظر قومی و مذهبی برای شان میشدند ویاحتی تهدید به مرگ میشدند ازعسکری ووظیفه شان فرار مینموده اند دولت های وقت گذشته هم ازین ملیت محروم ومظلوم به صورت لازم دفاع و حمایت نمی کردند.الا لعنت الله علی القوم الظالمین. حالا که دوران دموکراسی و آزادی های مدنی نوپا است وظیفه ایمانی جوانان ومردم شریف تمامی ملیت های سا کن درافعانستان زجر کشیده هستند که توطئه چنین دشمنان داخلی و خارجی را بالموقع خنثی نمایند.امید وارم که روزی صلح دایمی و حقیقی ورشد وترقی درجامعه جنگزده و زجرکشیده افعانستان حکمفرما گردد و مردم بدون تشویش واحساس خطر به تمامی مناطق افغانستان شب وروز سفر نماید.انشاالله ومن الله التوفیق.
الحاج انجنیرعبدالرشیدناصری ازآسترالیا

>>>   این دست به دست شدنها مشکل شان را حل نمیکند و بز به پای خود و گوسفند ...
چون مردم هزاره دیگه فرصت و اعتماد بالای رهبران ندارد ، رهبران هم به فکر کار بهتری از نمایش های فریبنده هستند
اس پ هزاره

>>>   همین مردم هزاره و همین خلیلی و محقق شکم باره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است