بحثی پیرامون تصویر قابل مکث (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۲    ۱۳۹۷/۵/۱۷ کد خبر: 153510 منبع: پرینت

در میان تصاویری که از دیدارهای غنی با رهبران و بزرگان سیاسی منتشر شده این تصویر توجه همگان را بیشتر به خود معطوف کرده است. چرا؟

1_ به کسی پوشیده نیست که از آغازین روزهای انتخابات 2014 تا امروز رابطه ی غنی و عطا از بنیاد خوب نبوده و بخصوص در جریان تنش های اخیرِ قبل از توافق بر سر ولایت بلخ این ویرانی رابطه به نقطه ی اوج خود رسید.

2_ با برگشت نور از سفر نسبتا طولانی مدت اخیرش به کشورهای عربی و ترکیه که همزمان با ناامیدی غنی از میل و رغبت خارجی ها به او بود در پی دیدار سفیر آمریکا از بلخ و نور به کابل آمد و با سایر اعضای ایتلاف ملی موجودیت این جریان بزرگ سیاسی را اعلام کرد.

3_ در پی تشکیل ایتلاف ملی، رهبری حکومت وحدت ملی از نظر اجماع ملی رو به تجرید رفت و با ابراز علاقمندی رهبران بزرگ سیاسی و تیم هایشان چون حامد کرزی از تشکیل ایتلاف خود را در معرض تعویض با اداره ی بدیل احتمالا اداره ی موقت دید که این جمع آمدها و شور شعف جریان های بی انگیزه و نسبتا مایوس نیز عاملی جز حضور و حرکت نور نداشت.

همهء اینها را که با احتمال کاندیداتوری نور در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری جمع بکنیم نتیجه این می شود که اشرف غنی باید بیشتر از هرکس دیگر و به هر نحو ممکن درصدد خرد نشان دادن و تحقیر کردن عطا محمد نور باشد. از حیث دیپلوماتیک با هنرنمایی تمام در این تصویر دیده می شود که غنی این کار را کرده است اما این چیزی نیست که جواب آن همه دردسری باشد که در این اواخر با محوریت نور به او خلق شده است.

اگر نور در موقف قبلی خود یعنی ولایت بلخ بود این تصویر ایرادی نداشت ولی حالا که در موقف برتر از گذشته یعنی اپوزیشن صاحب نام حکومت است نشر چنین تصاویری می تواند هم بی توجهی خودش به جایگاهش را نشان بدهد و هم بداخلاقی سیاسی اشرف غنی را در برابر مهمانی که خودش او را برای گفتگو به ارگ دعوت کرده است.

نفس پذیرفتن دعوت یک مرجع سیاسی و بحث و شور روی مسایل کلان ملی یک امر پذیرفته شده است هرچند به دلایلی بنده حتی پذیرش این دعوت را در یک چنین حالتی از جانب شخص عطا محمد نور به نفع او نمی دانم.


عطامحمدنور اشرف غنی دیدار ارگ کابل افغانستان



برنا صالحی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نور
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   در تصاویر ملاقات ها اگر دقت شود غنی به دو نفر کاملا توهین نموده و تحقیر کرده است. 1- عطامحمد نور 2- کریم خلیلی. و انصافا حق هر دو تحقیر شدن هم هست.

>>>   از همه جالب این است که جلسه شورای امنیت ملی در ارگ دایر شده است، چوکی دوستم هنوز خالی است و او را در جلسه دعوت نکردند.
معلوم نیست که باز قهر کرده شبرغان و میمنه خواهد رفت و یا ترکیه.

>>>   اینجا در رابطه با خرید و فروش چانه زنی میشود. قیمت عطا نور این مرتبه بلتد تر است از دورۀ که هنوز والی بود، زیرا این مرتبه حریفانش در عقبش ایستاده اند. اما امکان دارد که بازار خرید و فروش را حریفان خراب کند.

>>>   چقدر عقده ی نوشته اید. خوب موضوع اصلی مذاکرات است و گذشته از آن این اشرف غنی بالاخره عالی ترین مقام افغانستان است. عطا محمد نور بالاتر از آن است که با این نوشته ها و این گونه تحلیل ها کوشش به کسر شان اش شود...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است