جلال الدین حقانی که بود؟
جلال الدين حقانى بعد از سقوط رژيم نجيب كه برخلاف ميل و برنامه پاكستانى ها و با ابتكار و نقش پر رنگ احمد شاه مسعود صورت گرفته بود همانند حكمتيار و بنابر دستور آى اس آى به حكومت مجاهدين نپيوست و با آن مقاطعه نمود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۶    ۱۳۹۷/۶/۱۵ کد خبر: 154374 منبع: پرینت

جلال‌الدین حقانی يكى از فرماندهان معروف جهادى، يكتن از اعضاى ارشد رهبرى طالبان و موسس شبكه تروريستى حقانى كه از هشت سال بدينسو فلج بود دو روز قبل به سن 72 سالگى در منطقه (فتح جنگ) در نزديكى اسلام آباد فوت نموده، جنازه وى توسط دو تن از برادرانش به نام هاى خليل و ابراهيم به محل نامعلومى منتقل شد كه بقول سخنگوى طالبان در خاک افغانستان مدفون گرديده است.

جلال الدين حقانى در 1325 شمسى در قریه زدران ولسوالی وزه پکتیا به دنیا آمد و در زمان حکومت داوود خان به پاکستان رفت و در مدرسه حقانیه مصروف فراگیری علوم دینی شد پس از كودتاى ثور و تجاوز قواى شوروى به خاک افغانستان و اتمام مدرسه حقانيه به حزب اسلامى مولوى يونس خالص كه تازه از حزب اسلامى حكمتيار انشعاب نموده بود پيوسته به جهاد عليه حكومت كمونيستى در خوست آغاز نمود.

جلال‌الدین حقانی در دوران جهاد مورد توجه خاص استخباراتی پاکستان، عربستان سعودی و امریکا قرار داشت و یکی از فرماندهان معروف به شمار می‌رفت که براساس گزارش‌ها سهم قابل توجه ای از کمک‌های عربستان و امریکا به مجاهدین به او مى رسید در همین مدت با اسامه بن لادن آشنا شد و یکی از افراد مورد اعتماد بن لادن گردید.

او چنان مورد اعتماد استخبارات پاكستان بود كه مقامات پاكستانى مصمم بودند تا حكومت موقت مجاهدين را كه در اسلام آباد تشكيل شده بود به ساحه تحت تسلط وى در ژور منتقل نمايند و از قبل تدابيرى در اين زمينه فراهم شده بود اما حكومت داكتر نجيب الله با يک حمله گسترده و اشغال ژور اين پروسه را مختل ساخت.

بعد از خروج عساكر شوروى و در اوج بى برنامگى رهبران جهادى، احمدشاه مسعود دست به ابتكار سياسى زده از تمام فرماندهان بزرگ جهادى نظير اسماعيل خان، عبدالحق، قارى بابا، سيدجگرن، ملانقيب الله، بلال نيرم و برخى ديگر در منطقه شاه سليم بدخشان دعوت بعمل آورد تا فرماندهان داخل كشور را آماده سازد تا سرنوشت جهاد را بدست گرفته و در فكر بديل حكومت در حال سقوط نجيب الله شوند.

حقانى نيز بنابر هدايت استخبارات پاكستان عضو اين اجلاس شد. در اين جلسه افغانستان به پنج زون تقسيم شده قرار شد حملات هماهنگى را عليه رژيم كابل سازمان دهند. اين نشست چند روزه كه به اجلاس فرماندهان جهاد در شاه سليم مسمى شد احمد شاه مسعود را به صفت ریيس خود و يونس قانونى را سخنگو و مسوول دفتر سياسى آن در پشاور انتخاب نمود.

در ادامه همين ابتكار سياسى و نظامى و برنامه هاى طرح شده از سوى رهبرى شورا در بهار سال بعد خوست به فرماندهى جلال الدين حقانى و اتحاد تنظيم هاى مختلف جهادى سقوط نمود اما با تاسف كه نامبرده بنابر وابستگى استخباراتى به آى اس آى تمامى طيارات نظامى و وسايط زرهى غنيمت گرفته شده را به پاكستان منتقل نمود در همان سال ولايت تخار بطور كامل و قسمت هايى از ولايت قندوز به رهبرى احمدشاه مسعود و با همكارى مجاهدين ساير تنظيم ها تصرف شد.

جلال الدين حقانى بعد از سقوط رژيم نجيب الله كه برخلاف ميل و برنامه پاكستانى ها و با ابتكار و نقش پر رنگ احمد شاه مسعود صورت گرفته بود همانند حكمتيار و بنابر دستور آى اس آى به حكومت مجاهدين نپيوست و با آن مقاطعه نمود. با ظهور طالبان به همكارى آنها شتافته عليه دولت اسلامى مجاهدين جنگ را آغاز نمود. حقانى در اداره طالبان وزير قبايل شد بعد از سقوط طالبان به وزيرستان فرار نمود و به جنگ عليه قواى خارجى و حكومت برخاسته از توافقات بن ادامه داد.

دولت پاكستان همواره كوشيد تا حقانى را ضمن تفاهم با طالبان بعنوان يک جريان مستقل نظامى و استخباراتى خارج از بدنه تحريک طالبان در اختيار داشته باشد. در سال هاى اخير و بدليل كهولت و بيمارى استخبارات پاكستان پسران او را به رهبرى شبكه حقانى رسانده حمايت گسترده نمودند. این شبکه در سال‌های اخیر مسوول ده‌ها حمله ی مرگبار و پیچیده علیه اهداف نظامی و ملکی در افغانستان خوانده شده‌ است.‌

امریکا در سال 2012 میلادی شبکه حقانی را در لیست گروه‌های تروریستی شامل ساخت و همچنان پنج میلیون دالر بالای جلال‌الدین حقانی جایزه تعیین کرد در حال حاضر سراج‌الدین حقانی در راس شبکه حقانی قرار دارد و همچنان معاون رهبری طالبان است. حمزه حقانی و عزیز حقانی دو پسر دیگر جلال‌الدین نیز در شبکه ی حقانی فعالیت دارند. انس پسر دیگرش از سوی امریکایی‌ها در افغانستان به زندان انداخته شد و تاکنون در زندان بسر می‌برد. عمر حقانی، محمد حقانی و بدرالدین حقانی سه پسر دیگر جلال‌الدین حقانی در جنگ کشته شده اند درحالیکه نصیرالدین حقانی چند سال پیش در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان از سوی افراد مسلح با ضرب گلوله به قتل رسید.

از اينكه در سال هاى اخير جلال الدين حقانى در رهبرى شبكه حقانى فعال نبوده و رهبرى آن توسط فرزندانش به پيش برده مي شود تصور نمى رود با مرگ وى تغيیرى در سرنوشت جنگ و ساختار شبكه حقانى رونما گردد. ضمنا اطلاعات مى رساند كه او قبلا فوت نموده بود اما تا حال خبر مرگش علنى نشد تا اينكه ديروز مقامات پاكستانى و سخنگوى تحريک طالبان از مرگ وى بعنوان گوسفندى قربانى در مقدم وزير خارجه امريكا به اسلام آباد پرده برداشتند.

آنچه قابل دقت است اين است كه او نيز همچون تروريست بين المللى اسامه بن لادن در نزديكى اسلام آباد چشم از جهان پوشيد و مانند ملاعمر دجال در پسخانه هاى نمناک آى اس آى جان داد و اين را ثابت ساخت كه سرنوشت محتوم جواسيس و خودفروختگان جز زندگى در اسارت و بردگى و مرگى ذلتبار و ننگين چيزى نيست.

كاش حكمتيار نيز از سرنوشت خفتبار و ننگين همقماشانش عبرت گرفته، قلاده ى اسارت و ذلت آى اس آى را از دوشش دور سازد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقانی
طالبان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   خيلى معلومات غلط و مغرضانه!! اول اينكه حقانى هيج وقت به مسعود نه بيوسته بود تا جنين شوراى جور كنند!! دوم شهيد سيد جكرن بسيار وقت بيش از اين ابتكار به اصطلاح مسعود شهيد شده بود!! سوم كه خودت از كدام جاى اين معلومات نا درست را جمع كردى و بيشكش خواننداكان ميكنى!!! اكر حقانى مى خواست كه به قدرت برسد و زمام كشور را به دست بيكريد بس او بيشنهاد امريكايان را رد نمى كرد......

>>>   این دوست ما این که حقانی در افغانستان متولد گردیده را بدون مدرک بیان نموده اند بنده شخصا در دوران جهاد در فخری مرکز مولوی جلا ل الدین رفتم با بزرگان وعلمای ان منطقه دیدار نمودم حاجی ایوب یک تن ار بزرگان انجا ومولوی صاحب تور هر دو میگفتند جلال الدین پاکستانی است اول به بهانه ای درس به فخری انتقال داده میشود وبعد درانجا مسول وقوماندان تعیین میگرددایشان از ابتداتوسط ای اس اس موظف وتا اخیر زیر اداره ای انها کار نموده او عالم ومولوی نبوده فقط چند سال نزد مولوی صاحب تور از علمای پکتیا در س خوانده است او عادت قبیلوی داشته از فهم ودرایت جندان برخوزدار تبود همیشه یک یا دونفر از فوجی های پاکستانی او را همراهی میکرد یکی ازان فوجی ها نیجر رشید بود که عملیات نظامی اورا تنظیم وهدایت میکرد با امکانات بسار زیادی را که پاکستانی ها در اختیارش قرار میدادند معروف گردید وبا همکاری ورهنمای فوح پاکستان پسته های دولتی افغان را غافل گیر مینمود یک خانم اماراتی داشت واخوانی های کویت وسعودی فریب قیافه ای ظاهری اورا خورده بسیار کمک مینمودند وبعضا امریکای ها وانگلیس ها نیز به لباس عربها نرد او میرفتند وامکانات زیاد در اختیارش میکذاشتند ان شیخهای ساختگی یا عرب نبودند وعربی را میدانستند ویا از اجنت های انها بودند که نه مولوی جلا الدین ونه دیگر رهبر هاب جهاپی انها را تشخیص داده میتوانستمند چون نزدیک سرحد جبه داشت بسار جوانهای عرب وسایرین نرد او میرغتند وجیب هایخودرا نرد او خالی میکردند برادرش ابراهیمازر امارات وکویت وسعودی به او پول می اورد گر چه در تنظیم مولوی خالص بود اما گاهی از خالص اطاعت نداشت وفرمان کار های خودرا مستقیما از فوج پاکستان میگرفت
مولوی کامل کندوزی

>>>   جلاالدین حقانی در زمان مسعود ربانی وزیر اطلاعات وکلتور بود.
زلمی

>>>   مولوی دراول حکومت مجاهدین وزیر عدلیه بود که مقر آن در قصر چهلستون بود - درماه جوزا ۱۳۷۱دوستمیها ونفرات جنرال مومن اندرابی از پل حسن ګوساله بالای قصر حمله وحقانی فرار وقصر توسط ګلم جمها چور وتباه شد.
رووف چهلستونی

>>>   جلال دین ییک افغانی پاکستانی الاصل بود چنانچه رئیس اسیتخبارات پگاکستان گفته بود :
گلبدین وجلال دین بیشتر وبهتر از من پاکستانی هستند

>>>   جلال الدین حقانی هرچه بود یک خاین ظالم خدا ناترس بی خبر از دستورات اسلامی و انسانی بود و یک جاسوس دست پرورده ای اس ای پاکستان بود که اولاد انهم روش پدر شانرا دارند کدام صفت خوب نداشت که سر ان بحث کنیم که چه بود و از کجا بود نهر سقر را خداوند جایش کند که بندگان خادا را میگشد .

>>>   خاک بر سر ربانی ومسعود که یک پاکستانی نجس را وزیر اطلاعات وکلتور کشور ما کرده بود!
وطن دوست

>>>   به زلمی :
هیچگاهی این پاکستانی الاصل وزیر اطلاعات وکلتور نبوده بلکه مدتی بحیث وزیر عدلیه بود

>>>   جلال الدین حقانی کسی بود که از خلقیها به دامن پنجاب برد و غلام ګشت! صدقه خلقیها که این طایه را بجزای اعمالش میرساند۱


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است