سیاست حوصله‌مندانه جنرال دوستم در آستانهٔ انتخابات
جنرال دوستم کوشش میکند موضع متوازن را اتخاذ نماید تا هم شرکای خویش را مأیوس نکند و هم ارتباط خود با اشرف غنی را به چالش نیاندازد. در چنین شرایط بهترین گزینه باقی ماندن در سایه میباشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۷/۶/۳۱ کد خبر: 154810 منبع: پرینت

تقریبأ دو ماه می شود که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، از ترکیه به وطن برگشته است. اما بر خلاف انتظارات تعدادی زیادی از تحلیلگران شخصأ جنرال دوستم از سهم فعال در سیاست داخلى کشور خودداری میکند و بیشتر در حاشیهٔ رويدادها باقی میماند.

این سوال که چرا رهبر جنبش ملی اسلامی در مراسم رسمی و جلسات دیگر بسیار کم دیده میشود در حلقه‌های سیاسی گمانه‌زنى ها و حدس‌های مختلف را برانگیخته است. به نظر میرسد که این موضع جنرال دوستم به نياز تأمين توازن در روابط وى با گروهاى مهم سياسى كشور وابستگى دارد.

خليل الله صافى، تحليلگر امور سياسى، در اين مورد ابراز نظر نموده مى گويد: «جنرال صاحب دوستم امروز منحيث معاون اول رياست جمهورى و يكى از اعضاى كليدى ایتلاف بزرگ ملى هم در حکومت و هم در اپوزسیون حضور دارد. بنأ وی مجبور است بسیار با احتیاط عمل نماید. از یک طرف، بازگشت جنرال صاحب به وطن تا حد زیادی به خاطر پشتیبانی قاطع استاد عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، استاد محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و سایر رهبران ایتلاف برای نجات افغانستان ممکن شد. به این دلیل معاون اول موظف است با سیاستمداران نامبرده اتحاد خویش را حفظ نماید.

همچنان با درنظر داشت اختلافات باقی مانده میان جنرال صاحب و رییس جمهور اشرف غنی واضح است که خارج شدن رهبر جنبش از ایتلاف بزرگ ملی به نفع وی هم نخواهد بود. اما از طرف دیگر، سهم فعال عبدالرشید دوستم در عملکردها و به ویژه اعتراضات جاری اپوزسیون میتوانست روابط دشوار وی با رییس جمهور را بیشتر از پیش متشنج بسازد. بنا بر این جنرال دوستم کوشش میکند موضع متوازن را اتخاذ نماید تا هم شرکای خویش را مأیوس نکند و هم ارتباط خود با اشرف غنی را به چالش نیاندازد. به باورم، در چنین شرایط بهترین گزینه باقی ماندن در سایه میباشد».

در حین حال نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری وضعیت فعلی سیاسی کشور را پیچیده تر می‌کند. این عامل وزن سیاسی رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان را بالا میبرد چون جنرال دوستم هنوز هم از پشتیبانی اکثریت ترکتباران کشور برخوردار است. قابل یادآوری است که آرای طرفداران دوستم یکی از مهمترین عوامل پیروزی اشرف غنی در سال ۲۰۱۴ گردید.

اخيرأ چند كانديدای احتمالى رياست جمهورى از جنرال دوستم درخواست نموده اند كه در كمپاين قريب الوقوع انتخاباتى از آن‌ها پشتیبانى نمايد. چندى پيش حنيف اتمر، مشاور پيشين امنيت ملى، به رهبر جنبش مراجعه كرد كه در يك تكت با وى وارد مبارزه انتخاباتى گردد. همين پيشنهاد از طرف عمر داودزى، وزير سابقه امور داخله، به رهبر جنبش ارایه شده است. حتى اشرف غنى نشان ميدهد كه دوباره علاقمند تشريك مساعى با جنرال دوستم در انتخابات رياست جمهورى ميباشد.

اما به نظر ميرسد كه معاون اول نمي خواهد از عجله كار بگيرد. عذرخواهى اخير وى از مردم به خاطر آن كه وى نتوانست وعده هاى انتخاباتى قبلى خويش را عملى نمايد نشان ميدهد كه جنرال دوستم قایل به تشكيل ایتلاف جديد با اشرف غنى نمي باشد. گمان مي رود كه اينبار رهبر جنبش تصميم نهايى در مورد پيوستن با يكى از تيم هاى انتخاباتى را بعد از مطالعه مفصل موضوع اتخاذ نمايد.


داکتر سهراب سمندری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سمندری
جنرال دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   فرض کنیم که اشرف غنی در دور دیگر ریاست جمهوری،رییس جمهور نشود.
به نظر شما کی رییس جمهور و کی معاون اول و دوم مقرر شود؟
معاونیت دوم از هزاره ها است.
در صورتی که رییس جمهور پشتون باشد،معاون اول باید تاجک باشد و در صورتی که رییس جمهور تاجک باشد،معاون اول پشتون میباشد.
سهم ازبک ها چه میشود؟
دوستم کمتر از معاونیت اول ریاست جمهوری و یا وزارت دفاع را قبول ندارد.

>>>   درود خدمت نگارنده
تا اخر مطالعه نمودم برداشتم را چنین ابراز مینمایم.
به سن چهل سالگی رسیدم که میگویند سن پختگی است اما بهر حال!
در مورد سیاسیون و سردمداران ملت از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کشور در چهار دهه اخیر مینویسم:
از الف تا یا همه و همه به یک شکلی مرتبط به دستگاه های استخباراتی بوده و همه ایشان فروخته شده و بدون اجازه بادارانشان حتی نمیتوانند کوچکترین گام مثبت در امر مدیریت بحران کشور بردارند بنابرین در همین کاروان ما ملت هم سهیم هستیم گاه فهمیده و گاه نافهمیده از این جنایتکاران قرن حمایت کرده ایم. فقط در یک کلام در گرو یک باند مافیایی 4 یا 500 نفری مانده ایم که فقط کرسی هایشان نظر به زمان تغیر میکند چهره همان چهره است.اگر بد گفتم حلق اویزم کنید.
م از کابل

>>>   جنرال دوستم از بازیهای سیاسی اگاه نیست اما طرفداران قدرتمتد دارد(ازبیکها ).

>>>   کاملادرست گفتید تازمانیکه این چهره های منحوس که ازچند سال به اینطرف درصحنه سیاسی افغانستان بنام قوم زبان سمت ودیگر رویکردها بالای مردم فقیر ونادار افغانستان درتبانی به ایالات متحده امریکا حکومت میکند هیچ توقوع بهبود دروضیعت امنیتی ، اجتماعی واقتصادی نداشته باشیم وهمیشه مردم ما زلیل وبیچاره وبه درب های کشورهای خارجی چشم به راه کومک ها باشیم متااسفانه عده مردم افغانستان ازهمین جنایت کاران پشتیبانی میکند ودربرابرمقدار کم پول ویک وقت نان درخیمه های نام نهاد تحسن مینیشند

>>>   با تقدیم احترامات به نویسنده متن!
اولآباید این عنوان را تغیر دهید چون دوستم از سیاست فرسنگ ها فاصله دارد او یک شخص غیر سیاسی بوده فقط معامله گری فریب دادن و زورگویی و قلدریرا خوب بلد است.یک داکوی تمام عیار است قسمیکه خودش در مقابل پول از همه چیز می گذرد و افراد بی دانش و جاهیل را هم توسط پول استخدام کرده است.
ثانیآ جای تاسف است که روشنفکران ما،آگاهان امور در اکثر نقاط کشور به دور همچو اشخاص بی سواد و تفنگ سالار و جنایت کار جمع شده واز ایشان با تمجید و تقدیر و ستایش و مدح یک شخصیت کاذب درست کردند و همچنان به کارشان ادامه می دهند.آیا در باره اشخاصی مثل دوستم ،حمید لالی،ظاهر قدیر ،گلبدالدین،محققفسیاف و.... دیگر ارزش آن دارد یک نویسنده قلم بردارد واز کاردانی و لیاقت شان توصیف کند؟لطفآ اگر شاعر استید،یا نویسنده
تحلیل گر استید یا آگاه امور سیاسی از واقعیت ها چشم پوشی نکنید!به خاطر خدا و مردم کشور(ستمدیده ترینمردم در جهان)واقعیت ها را بنویسید و حقایق را برای مردم بنویسید تا نزد مردم شرمنده نشوید و پیش خدا خجالت نکشد!
ثالثآآقا م از کابل کاملآ دقیق نوشته اند خوشحالم که اکنون حد اقل بخشی از هم وطنانم حقایق را می دانند به امید روزی که همه مردم چهره های اصلی این جنایت کاران ببینند چلو صاف شان از آب برآید.
ف-ت از کابل

>>>   نویسنده بی خبر ما از سیاست حوصله مندانه دوستم نوشته اند که خیلی جالب است.دو ضرب المثل داریم که:
1-خودش را در قریه جای نمی دهند می گوید اسپ من را در خانه ملک بسته کن!
غنی از دوستم تعهد گرفته است به دفتر و جلسات اشتراک نکند و تا شش ماه هم به شمال نرودو همچنان در جلسات مخالفین هم بیانیهای ایراد نکند.
2-قصاب درغم چربو و بز در غم جان کندن.
دوستم از مدت ها به این طرف تکلیف دارد،مرض شکر دارد ،فشار بلند دارد
و اچند روز به این سو وضعش خوب نبود که
دیروز 31 سنبله جهت تداوی به ترکیه بردندکه فشارش از حد تصوربلند رفته بود شاید هم فلج شده باشد.در همچو شرایط باید حوصله داشته باشد چون چیزی از دستش ساخته نیست.
تیمور بیگ-کابل

>>>   جنرال دوستم باوجودیکه دراقلیت قرار دارد نسبت به سایر رهبران یک سیاست مدار زیرک وقوی است.
از حق نگذریم رهبر یک ملت که در اقلیت قرار دارد بسیارمشکل است معاون اول کشور شود.
سیدثمرالدین"سنگر"

>>>   شما از لنگ حمام چه انتظار وفاداری دارید آیا لنگ حمام بکسی وفا وبقا میکند که نخیرزیرا هرکسی که تازه به حمام داخل شد از همان است جنرال دوستم هم همان لنگ حمام است که گاهی در نزد کارمل گاهی در نزد نجیبالله ،زمانی درنزد گلبدین ومسعود یک مدت در نزدصبغت الله وربانی و زمانی در نزد کرزی وفعلآ زیر یوغ اشرف غنی قرار داردپس از همچو شخص که فاقد ایراده وتصمیم گیری باشدشما چه انتظار دارید کسی که نمک میخود ودر نمک دان (...) بهترین وظیفه برای او در کمیته ملی اولمپیک در فدراسیون بزکشی به صفت عضو باشد شایان لیاقت اواست وبس دوست وسیاست فرسنگ ها از هم دیگر فاصله دارند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است