نگاه صلاح الدین ربانی به "وحدت ملی" در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۶    ۱۳۹۷/۷/۱ کد خبر: 154831 منبع: پرینت

"وحدت ملی" یک اصطلاح آرمانی است که بحیث ابزار سیاسی به مفهوم ملت واحد توسط سیاستمداران و نخبگان سیاسی افغانستان هرازگاهی بکار برده می شود.

هر قدر کشمکش و تقابل قومی بیشتر می شود بازار این اصطلاح هم گرمتر می شود این درحالی است که با گذشت هر روز با توجه به توطیه های خانمانسوز داخلی و خارجی کمتر امیدی به "وحدت ملی" باقی می ماند.

پرسش اساسی این است که "وحدت ملی" یعنی چه؟
واقعیت این است که هر گروه سیاسی تعریف خاص و درک ویژه خود را از "وحدت ملی" دارد. برای تفوق طلبان اطاعت و تسلیم شدن به سیاست های تبعیض آمیز و امتیاز طلبی آنان "وحدت ملی" نامیده می شود. هرگونه مخالفت با سیاست های تبهکارانه آنان به باور آنها ضد "وحدت ملی" تلقی می شود. از این نقطه نظر اصطلاح خیالی "وحدت ملی" بیشتر بحیث ابزار سرکوب، برتری طلبی و تبعیض استفاده می شود.

در قطب مخالف آن گروه های تمامیت ستیز و عدالت طلب از خود تعریف "وحدت ملی" دارند. به باور این گروه "وحدت ملی" عبارت است از مشارکت عادلانه و متوازن در قدرت سیاسی، تقسیم عادلانه و متوازن منابع اقتصادی کشور و بالاخره باورمندی و احترام به ارزش های فرهنگی، زبانی و هویتی تمام مردم کشور بحیث نمادهای ملی.

صلاح الدین ربانی شاید اولین سیاستمدار هوشمند باشد که با شجاعت علیه سوء استفاده از نام "وحدت ملی" بحیث ابزار سرکوب و تبعیض موضع گرفته است. به باور او "وحدت ملی" را نمی توان با تبعیض و برتری طلبی حاصل کرد. او مخالف "وحدت ملی" کاذب است.

او بیش از هر کس دیگر این را احساس می کند که استاد ربانی را دشمنان تحت نام "صلح" و "وحدت ملی" در منزلش بر سر سفره خودش کشتند. از موضع هوشمندانه و هدفمند ربانی باید حمایت کرد. سخنرانی هوشمندانه او در هفتمین سالگرد گرامیداشت شهادت استاد ربانی قابل قدر است.

به باور ربانی انتخابات آزاد و دموکراتیک باعث ثبات، اعتماد ملی و وحدت ملی می شود بر عکس زورگویی، قانون گریزی و تقلب کشور را به تباهی می کشاند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وحدت ملی
ربانی
نظرات بینندگان:

>>>   ربانی شخصیتی است که خودش باورمند به انتخابات ووحدت ویک پارچگی درداخل تنظیم جمعیت نمی باشد ورهبری تنظیم بدون انتخابات حزبی به خود اختصاص داده وانرا میراثی دانسته وراه تصاحب قدرت رهبری پدرخویش راتعقیب نموده است پس چه انتظار ازاودرتامین وحدت ملی داشته باشیم اگرربانی درقدرت باشد وتمامی ادارات دولتی دراختیار اوباشد دراین صورت مشکلی نیست وحدت ملی تامین است .

>>>   آیا صلاح الدین هم صاحب "نگاه" است؟؟!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است