زاخیلوال: طالبان و حکومت تعیین کننده صلح نیستند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۷/۷/۲۴ کد خبر: 155345 منبع: پرینت

طالبان و دولت افغانستان تنها تعیین کننده معادلات جنگ و صلح در کشور نیستند بلکه شماری از کشورهای منطقه و قدرت‌های بین‌المللی نیز در این موضوع نقش تعیین کننده دارند.

«عمرزاخیلوال» سفیر افغانستان در پاکستان با اشاره به تحولات اخیر در روند صلح اعتراف کرد که دولت افغانستان و طالبان تنها تعیین کننده معادلات صلح و جنگ نیستند بلکه سایر کشورها نیز نقش قابل ملاحظه در این زمینه دارند.
وی خاطرنشان کرد که شماری از کشورهای منطقه و قدرت‌های بین‌المللی در ادامه و یا پایان جنگ در افغانستان نقش انکار ناپذیری دارند به همین دلیل روند صلح افغانستان بسیار پیچیده است.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد برای اولین بار اعتراف کرد که کشورهای منطقه و قدرت‌های بین‌المللی اهداف مختلفی را در جنگ افغانستان دنبال می‌کنند که برای برقراری صلح نیاز است تا همه آنها هماهنگ شوند.
وی افزود: برای مذاکراتی موثر در روند صلح باید بین منافع کشورهایی که در معادلات جنگ و صلح افغانستان نقش دارند هماهنگی ایجاد کرد که این امری بسیار دشوار است.

نماینده اشرف غنی گفت: در حال حاضر تماس‌های بین دولت افغانستان و طالبان وجود دارد و حتی دو طرف به صورت غیر رسمی صحبت کردند اما نمی توان از آن به عنوان مذاکره و یا گفتگو یاد کرد.

زاخیلوال با اشاره به موضوع گفتگوهای خلیلزاد با طالبان گفت: پیش از این در سیاست آمریکا دو جناح وجود داشت که یکی طرفدار صلح و دیگری طرفدار حل مشکلات از طریق فشارهای نظامی در افغانستان بود. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که هر دو جناح سیاسی آمریکا به حل بحران افغانستان از طریق مسالمت آمیز متمایل هستند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زاخیلوال
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   زاخيل وال أجنت و سرسپرده و مزدور پاكستان است ، اين بهتان نيست حقيقت مشهود است ، اصلا نامبرده هدايت پاكستان را إبلاغ كرد يعني در قدرت هاي ذيدخل ، اين پاكستان است كه در مورد تصميم ميگيرد ، گپ زاخيل وال درست است و مطلب را پاكستان ديكته كرده است
<<<< مهاجر كابلي

>>>   مشکلات بین امریکا و آی اس آی است ، همانطوریکه جنگ سی سال پیش بین شوروی وامریکا وپاکستان بود

>>>   آدرس غلط عمر زاخیلوال و بسیاری از دست اندرکاران قضایای افغانستان موضوع صلح را به جایی میبرد که میگویند عرب نی نمی اندازد وبسیار مسخره است وتقصیر خود و بادارانش را به گردن کشورهای ی منطقه می اندازد البته ازنقش پر رنگ پاکستان نباید دور بود ولی راه حل صلح پایدار در افغانستان سه چهار فکتور یا عامل است1-امریکا از افغانستان برود2-وهابیزم سعودی دست از تروریزم پروری در پاکستان وافغانستان بردارد3-حقوق تمامی قومیتها برابر قانون یکسان باشد4-افرادی مثل حنیف اتمر ؛ زاخیلوال گلبیدین دست از خیانت به وطن بردارند .انوقت میبینید وضعیت کشت کوکنار تبدیل به گندم که یک غذای استراتجیک است تبدیل می شود؛ طالب نه از تریاک ونه امریکا ونه از عربستان تمویل نمیشود ..وحدت قومی مذهبی رواج بیشتر میبابد ودست مزدوران وهابی عربستان رو میشود وابرویشان میرود//
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   یکی از هفته فام های کشور از خواب خرگوشی بیدار شد و کشفیات خود را اعلام کرد. با للعجب چه کسانی بر این کشور حاکم اند.

>>>   انچه ما بیست سال پیش میدانستیم و میگفتیم زاخیل والتازه دانسته اند ویا اجازه ای بیان یافته اند از کنفرانس بن تاکنون سرنوشت مملکت ما از خودی هابیرون شده ودر اداره ای بیرونی ها قرار گرفته است زمین وفضا وهوا وهمه چیز رادر بست به گردانندگان کنفرانس بن قرار دادند ومقررات کشور وملت را انها تعیین نموده دارای های مادی ومعنوی کشور وملت رابه تاراج بردند وسیادت وازادی مملکت رااز میان بردند ومزدوران سر سپردهای چون کرزی وعبد الله وغنب وسایربن را بر گرده های ملت سوار نموده خود به دست یرد ویغمای منابع طبیعی مشغول اند طالب وحکمتیار وکرزی وعبدالله وغنیهمه ذریعه ای ریمود کنترول انهاهدایت میشوند ازین رو زاخیل وال راست فرموده اما خیلی دیر گفته انهم معلوم نیست روی چه منظوری پرده ازین برنامه ای نهایت سری برداشته وبه افشا گری رو اورده اند
تبنگ چی

>>>   طالبان باید هم صلح نکند زیرا یکی از اعضا ی طالب هم نه در حک مت و نه در ولسی چر گه هم سهم نداده اند

>>>   زاغخيلوال را به اين حرف ها چي؟
هر كفتر باز و زاغ باز حالا صاحب نظر شده . افسوس به اين كشور.
بهلول دانا

>>>   اگر جنگ ختم شود بیکاری زیاد میشود چون برای فعلا تعداد بیشمار مردم جوانان در ولایات در صفوف اشرار ما یا از روی مجبوریت بیکاری یا جبری یا فریب خورده تفنگ به شانه شان خوش است که جهاد میکنند بعد از صلح اینها یابه ایران وپاکستان بروند یا با تشکیل گروه های رهزنی بپردازند یا به صفوف داغش خواهند پیوست
وزیر دفاع امریکا میگوید:
این جنگ سالها دوام میکند، وزیر دفاع استرالیا هم همینطور نظرمیدهد، بنا این حرف های مذاکره صرف فریبکاری است

>>>   بله! امریکا میخواهد طالبان را به قدرت بیاورد و در هماهنگی با پاکستان منافع خویش را بدست آورد!
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است