شهروندی امریکا به نوزادان مهاجرین تعلق نمیگیرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۷/۸/۱۰ کد خبر: 155656 منبع: پرینت

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، درنظر دارد که با صدور فرمان اجرایی اعطای شهروندی امریکا را به کودکانی متوقف کند که از مادران مهاجر غیرقانونی در امریکا به دنیا می‌آیند.
صدور چنین فرمانی، جدی‌ترین اقدام ترامپ، بر ضد مهاجرین و افرادی است که به صورت غیرقانونی در امریکا به سر می برند.

روزنامۀ واشنگتن پست گزارش داده است که حقوقدانان این اقدام آقای ترامپ را نقض قانون اساسی امریکا می‌پندارند.
بر اساس تعدیل ۱۴ قانون اساسی امریکا "تمام افرادیکه در ایالات متحده تولد شده یا هم تابعیت گرفته و زیر فرمان حوزۀ قضایی این کشور می‌باشد، در هر جاییکه زندگی کنند، شهروندان امریکا پنداشته می‌شوند".

رییس جمهور ترامپ اما در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی "اچ بی او" گفته است که با مشاوران حقوقی خود در این مورد مشورت کرده است و به گفتۀ وی با صدور فرمان اجرایی که "کار روی آن جریان دارد" می‌توان جلو اعطای شهروندی امریکا به فرزندان مهاجرینی را گرفت که بگونۀ غیرقانونی در امریکا به سر می‌برند.
ترامپ روز دوشنبه در مصاحبه با شبکۀ اچ بی او گفت که امریکا تنها کشور در جهان است که به نوزاد یک مهاجر شهروندی می‌دهد.

حالانکه به گزارش روزنامۀ واشنگتن پست، ۳۳ کشور جهان، به شمول کانادا و مکسیکو، همسایگان شمالی و جنوبی ایالات متحده، به هر کسی که در قلمرو آن کشورها تولد شود، حق شهروندی می‌دهد.
تخمین زدن شمار مهاجرین و پناهجویان غیرقانونی در ایالات متحده کار دشوار است، زیرا آنان در هیچ اداره‌ای ثبت و راجستر نمی‌شوند، با اینحال وزارت امنیت داخلی امریکا در سال ۲۰۱۵ شمار مهاجرین غیرقانونی را در آن کشور حدود ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده بود.
اکثر مهاجرینی که به گونۀ غیرقانونی در ایالات متحده به سر می‌برند، شهروندان مکسیکو و کشورهای امریکای مرکزی و امریکای لاتین اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهروندی امریکا
ترامپ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است