بحث بندر چابهار موضوع گفتگوی غنی با الیس ویلز
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۷/۸/۱۴ کد خبر: 155729 منبع: پرینت

تعزیرات امریکا بر ایران، یکی از همسایه های افغانستان نافذ می‌شود. اگر چه داد و ستد سالانه میان افغانستان و ایران به یک میلیارد دالر می‌رسد ولی افغانستان یک پروژه سه جانبه بندر چابهار با ایران دارد که هند نیز در آن شریک است و از سال ۲۰۱۶ به این‌سو روی انکشاف این بندر کار می‌شود.

به گزارش صدای آمریکا، پروژه بندر چابهار، هند را از طریق ایران و افغانستان به آسیای میانه و افغانستان را به بحر وصل می‌سازد. اما با آغاز تعزیرات جدید ایالات متحده این سؤال مطرح می‌شود که آیا این پروژه از تحریم‌های امریکا دور خواهد ماند یا نه؟

رییس جمهور افغانستان در ملاقات خود با الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی در بارۀ چگونگی تأثیرات تحریم‌های امریکا روی این پروژه گفتگو کرده‌است.

اعلامیه ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، حکومت افغانستان قبلاً نیز در مورد بندر چابهار با امریکا بحث‌های داشته که نتایج این بحث‌ها و بحث‌های دیروز به زودی با مردم شریک خواهد شد که پیامدهای خوب اقتصادی برای افغانستان خواهد داشت.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
الیس ویلز
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   پروژه بندر چاه بهار در سال ٢٠١٦ نه بلكه در سال ٢٠٠٥ با امضاي توافقنامه توسط وزير تجارت انوقت افغانستان اقاي كاظمي و مقامات ايراني رسما اغاز شد. شروع كار ان توسط ايران به سال ٢٠٠٣ بر ميگردد. اين پروژه دقيقا زماني توسط ايران مطرح شد كه هرات رونق خاص اقتصادي يافته بود و اموال چينايي اول به هرات و از هرات به ايران و پاكستان صادر ميشد. هدف كوتاه مدت ايران انتقال اين بازار پر رونق هرات به داخل ايران بود و هدف دراز مدت ان زياد است كه از حوصله بحث درينجا خارج است.
بهلول دانا

>>>   بندر چابهار صرف برای صادرات و واردات افغانستان در نظر گرفته شده است و ایران نباید از آن سؤ استفاده کند.
باید نمایندگان اداره تجارت جهانی و ملل متحد و نمایندگان قوای ناتو در بندر چهابهار مستقر شوند تا جلو سؤ استفاده ایران را ازین بندر،بخاطر فرار از تعزیرات اقتصادی بگیرند.

>>>   نامت را بهلول دانا گذاشته ای اما خیلی ....!
این که ایران در قبال بندر چابهار اهداف زیادی را دنبال میکند جای بحث ندارد زیرا هر کشور پروژه های اقتصادی را بخاطر منافع ملی خودش طرح و اجرا میکند. اما حالا باید دید که بندر چابهار برای افغانستان خوب است یا بد؟
شما شاید از جمله جواسیس پاکستانی باشی که میخواهی افغانستان وابسته به پاکستان باقی بماند. هرات همیشه رونق اقتصادی داشته است و با کامل شدن و اجرایی شدن بندر چابهار رونق اقتصادی هرات ده برابر میشود، یا شاید شما از جمله کسانی استید که رونق اقتصادی هرات را نیز دیده نمی توانید. شاید علت التهاب شما همین است. زمانی را به یاد میاورم که در بقیه افغانستان انارشیزم حکمفرما بود اما هرات با مردم با فرهنگش رشد میکرد، قندهاری ها به جای اینکه از رونق هرات خرسند شود آنرا برای خودشان تهدید حساب میکردند! میدانید چرا؟ چون پیشترفت هرات به معنی پیشرفت تاجیک ها (فارس ها) تلقی میشود!!! امان از شما مردم ...

>>>   بندر چابهار صرف برای صادرات و واردات افغانستان در نظر گرفته شده است و ایران نباید از آن سؤ استفاده کند.
باید نمایندگان اداره تجارت جهانی و ملل متحد و نمایندگان قوای ناتو در بندر چهابهار مستقر شوند تا جلو سؤ استفاده ایران را ازین بندر،بخاطر فرار از تعزیرات اقتصادی بگیرند.
واقعا دیوانه ای خوب است چابهار مال ایران است جوری صحبت می کنی انگار ارث پدرت است

>>>   چابهار به سود ايران است و به ضرر افغانستان چون ايران ميخواهد يك حرم فشار بالاي افغانستان داشته باشد و مانند پاكستان هر زمان ان بندر را ببندد و از افغانستان باج خواهي كند.
مثلا ايران با اين حرم ميتواند از افغانستان اب مفت و غيره تقاضا كند.
نسبت به چاه بهار ما بايد دنبال ايجاد بنادر جديد با كشور هاي اسياي ميانه باشيم كه در امور افغانستان مداخله ندارند و داراي تكنالوژي و شهر هاي پيشرفته اند كه هم براي تجار و هم براي مردم ما جهت سياحت جا هاي ديدني دارند.
سميع الله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است