آیا هژمونی دالر رو به افول خواهد گذاشت؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۱    ۱۳۹۷/۸/۱۴ کد خبر: 155742 منبع: پرینت

امریکا، تحریم های ایران را برگرداند و ظاهرا اتحادیه اروپا در تلاش است تا باهمکاری چین و روسیه و بهره گیری از سیستم جدید مبادلات بانکی موسوم به SPV به تقابل با سیاست های واشنگتن بپردازد!

اینکه استفاده از این روش تا چه اندازه موفق خواهد بود و نیت واقعی اتحادیه اروپا از راه اندازی این مکانیزم چیست، تا حد زیادی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در حال حاضر و به استناد آمارهای رسمی بین المللی ، بیش از 85 فیصد مبادلات نفتی، بیش از 50 فیصد تجارت بین المللی و حدود 65 فیصد ذخایر ارزی کشورهای مختلف از طریق دالر امریکا انجام می شود اما SPV در تلاش است تا از این پس، تبادلات با ایران در مرحله اول و تبادلات بین المللی با سایر کشورها در مراحل بعدی، از طریق یورو، روبل روسیه و یوان چین انجام شود و هیچ تداخل و تماسی با سیستم پولی ایالات متحده نداشته باشد!

در کنار تردیدها در مورد میزان موفقیت این راهکار، سوال اصلی این است که نیت واقعی پنج اقتصاد بزرگ دنیا از راه اندازی این مکانیزم چیست؟
آیا صرفا کمک به ایران در جهت به اصطلاح دور زدن تحریم هاست یا ایران صرفا یک بهانه است و هدف اصلی تداوم تلاش های چین و روسیه با مساعدت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به استیلای دالر در جهان است؟
گذشت زمان، پاسخ این سوالات را روشن خواهد کرد!

سید محمد حسینی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دالر
ایران
روسیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است