خلیلزاد آمریکایی با طالبان توافق کرده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۷/۸/۲۸ کد خبر: 156037 منبع: پرینت

آمریکا و طالبان درباره جدول زمانی خروج نظامیان ناتو توافق کرده اند.

عضو ارشد شورای صلح از توافق احتمالی زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با گروه طالبان درباره جدول زمانی خروج نظامیان ناتو از افغانستان خبر داد.

دین محمد، معاون شورای عالی صلح گفت: بعد از اینکه صلح به میان آید، باید تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی تنظیم شود؛ اکنون طرفین شاید به یک توافق تقسیم اوقات رسیده باشند.

معاون شورای عالی صلح افزود: برای مقدمه چینی آغاز گفتگوهای صلح قرار است در آینده نزدیک شماری از زندانیان طالبان از طرف دولت افغانستان آزاد شوند.

سادات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای صلح
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   خلیلزادچیکاره است که ازجانب مردم افغانستان چنین کاری کرده اینهای که مثل سمارق از عمق زمین پیدا
میشوند مثل کرزی.اشرفغنی.خلیلزاد.وسرنوشت مردم را
دردست میگیرند وهمگیشان انسانهای بیکاره وپوچمغز
هستندسوال اینجاست که چرابایدهمیشه پشتون درصدر
تصمیم گیریهای مهم هستندچراتصمیمات مهم رادرمورد
سرنوشت مردم بایدیک طایفه نابکاربگیرد که حداقل در طی حکومت های گذشته هیچ دست آوردی نداشته اند
طایفه پشتون ازهمه جمعیت که دارند فقط ده درصدشان باسواداست آنهم مثل اشرفغنی زنهایشان کامل
بیسوادهستند چونکه تحصیل ومکتب رفتن برای زن حرام
میدانندپس چطور باید این کثیفها بایدتصمیم گیرنده باشند وبقیه مردم تماشاچی بدبختی خود..
حشمت اله

>>>   alam
حال که طالبان در مانور های سیاسی شان جای پا در آینده سیاسی کشور باز کرده اند و مشروعیت جهانی شان از سوی قدرت های مطرح جهانی از جمله امریکا و روس ها دارد به رسمیت شناخته می شود ، سهم شان در قدرت سیاسی آینده افغانستان دیگر تنها ربط به زمان معین دارد و دیر یا زود بخشی عمده ی قدرت سیاسی خواهند بود . واما پرسش اساسی شکل و ساختارنظام سیاسی آینده است. با توجه به قدرت گیری نیرو های شوونیستی پشتونتبار آن چه آینده را خطرناک می سازد افزون شدن نفوذ مذهبی این گروه با تفکر حاکم شوونیستی و فاشیستی نخبگان سیاسی پشتون است که سایر اقوام را در تنگا قرار خواهد داد و قدرت شان در حکومت های مطلقه ی مرکزی به حد اقل خواهد رساند و ابتکار عمل را کاملن از آنها خواهد گرفت . در چنین وضعیتی تنها گزینه که قدرت مطلقه نظام توتالیتیر قومی مذهبی پشتون ها را می تواند سد واقع شود و سایر اقوام و مناطق کشور را از آسیب این افراطیت نجات دهد ، تحقق یک نظام و سیستم فدرال است . بر نخبگان سیاسی تاجیک ، ازبیک ، هزاره و سایر اقوام است که در چانه زنی های سیاسی با خارجی ها و قدرت های تصمیم گیر جهانی روی یک نظام فدرال تمرکز کنند و برای تحقق آن استدلال کنند .

>>>   Salam
آقای خلیل زاد در خلای استراتیژی معین در اداره ی رییس جمهور ترامپ شانس بیش‌تری دارد تا با طالبان نزدیک شود و طالبان را بخش عمده ی قدرت در آینده سیاسی افغانستان بسازد . واقعیت این است که امریکای ها دیگر برای مفاهیم چون دموکراسی در افغانستان حاضر نیستند قربانی بپردازند و تمام تلاش شان این است که افغانستان دیگر تهدیدی برای منافع امریکا نباشد ، مهم نیست این منافع چگونه تضمین می شود. امریکای ها از همان آغاز طالبان را تهدید علیه منافع خود نمی دانستند و طالبان را هیچ وقت به عنوان یک گروه تروریستی تعریف نکرده اند و در هژده سال هم با روش های غیر شفاف نخواستند تا طالبان مهار شوند. تلاش امریکای ها در این چند سال اخیر این بود تا طالبان شاخه ی سیاسی شان فعال شود و مشروعیت منطقه ی و جهانی کسب کنند تا بتواند با این گروه داخل گفتگو شود و روی معامله ی سیاسی که منافع هر دو طرف را مساویانه تضمین کند کنار آید . نشانه های رویداد های اخیر نشان می دهد که طالبان و امریکای ها روی چنین طرحی وارد گفتگو شده اند و آقای خلیل زاد به عنوان یک امریکای پشتون تبار و هم زبان طالبان توانسته است فضا را تا حدی زیادی برای رسیدن به توافق درخور با این گروه مساعد ساخته است . طالبان هم در جبهه نظامی و هم در جبهه ی دیپلوماتیک کاملن موفق اند و با اتکا به نفس به آینده می نگرند . طالبان همین اکنون طرف مذاکره ی روس ها ، ایرانی ها و امریکای ها اند و پاکستان در این راستا توانسته است دیپلوماسی فعال را دنبال کند.
جای نگرانی این است که حکومت فعلی هم تلاش دارد تا طالبان مشروعیت شان دو چندان شود تا حلقه ی حاکمیت سنتی پشتون ها در آینده سیاسی افغانستان کامل و بسته شود و نیروی های غیر خودی و مرکز گریز را بتوانند برای همیش سرکوب کنند ، تلاش ها و گفتگو های آقای خلیل زاد با تیکه داران قومی هم در راستای آماده کردن آنها برای یک ساختار سیاسی نوین که طالبان بدنه اصلی آن باشند ، صورت می گیرد . طالبان در صحنه ی نظامی حریف جز قوای خارجی ندارند و اگر بتوانند روی ساختار حاکمیت آینده با امریکای ها به توافق برسند بدون هراس با پیروزی به قدرت بر خواهند گشت . روزگاری کسی برایم گفته بود که طالبان خواست زمان اند ، من آن زمان واکنش شدید نشان دادم اما اکنون به این اعتقاد رسیده ام که طالبان نیروی قدرت مند نظامی اند و مورد نوازش قد‌رت های بزرگ جهانی و منطقوی اند و بازگشت شان به قدرت بعید به نظر نمی رسد .

>>>   خدا کند که همین طا لبا نبیاید تا همین زنان در راه بیاید و از فحشا گری خلا ص شوند به خصو ص هزاره ها که هم در اردو و هم در پولیس زنان شا ن به فحشا روی اورده اند

>>>   خبر بسیار خوش وامید وار کننده است الله سبحان وتعالی با لای این ملت مظلوم رحم نماید تا یک صلح سراسری در وطن عزیز بر قرار گردد .

>>>   كدام طالبان ؟
انعده خلقى هاى كه از ارگ أمرار معاش ميكردند ؟
انها كه طالب نبودند انها را فقط در ترور ها بكار ميگيرند.
اين ترجمان به كدام حق و از كجا امده ؟
ايا كشور مان اسير است؟
ح ع

>>>   اب برادر کاری که خلیل زاد و امریکا می کند هچ کسی نخو اهد کرد درافغا نستان
خدا کند طالب بیاید که یک کمکی مسلمانی در این وطن رو اج گیرد در غیر ان همه زنان و دختران در فحشا و در موسسه هو کار های نا روا همرای خا رجی ها م یکنندای خارجی از چته برامده اند

>>>   امروز مردم افغانستان ازخود اختیاری ندارد سرنویشت افغانستان دردست امریکاه است طالب وداعش ذاده امری کا است بدبختی افعانستان همین است وای به حال کشوری که استقلال ندارد

>>>   این یک حماقت است که با طالب مذاکره یا صلح کنیم. جنایات و وحشی گری های طالبان را حتی تمام جهان میدانند. جنایات طالبان= جنایت نازی هست. در خارج هر کس از ما میپرسد که از کجا ای ؟ می گوییم که از افغانستان . یک قد می پرند و می گویند ?Oh my god are youTaliban.این عمق جنایات و وحشی گری های طالبان را نشان می‌دهد.مذاکره و صلح با طالبان یک نوع امتیاز به ناقصین حقوق بشر و به دشمن ما پاکستان است. بگزارید طالبان با زور تسلیم شوند، محاکمه شوند و بعد از اجرای عدالت اگر زنده ماندن برای شان شغل پارو کشی داده شود.
محمد از کانادا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است