فرستاده "مانیفست حذف" را دوباره مرور کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۳    ۱۳۹۷/۸/۲۸ کد خبر: 156042 منبع: پرینت

وقتی بحث زلمی خلیلزاد مطرح می شود باید خاطرات فرستاده را دوباره مرور کنیم، او در این کتاب به عنوان مهندس حکومت پسا طالبان یک بخش از مردم را به عمد نا دیده گرفته است. او به خوبی یا خرابی از همه به یک نحو یاد کرده که بیانگر نقش آفرینی آنان در آن شرایط بوده است، اما از یک بخش خاص بصورت مغرضانه و تعمدا یاد نکرده است.

زلمی خلیلزاد در ظاهر به عنوان نماینده آمریکا خودش را جا زده است، اما در واقع او نمایندگی از یک قوم خاص در افغانستان می کند. وقتی در برنامه ۹۰ دقیقه ی آریانا نیوز پای صحبت هایش نشستم و او با غرور و ژست های آمریکایی اش داشت، در مورد افغانستان و سیاست های آمریکا در قبال افغانستان صحبت می کرد به وضوح می شد بدبینی و کلی نگری اش را در باره یک قوم از لابلای صحبت هایش فهمید.

او به آمریکایی ها گفته است، که همه هزاره ها شیعه است و همه شیعه ها وابسته به ایران و همه وابستگان به ایران ضد منافع آمریکا در افغانستان.
او با همین طرز تفکر باز هم به عنوان نماینده آمریکا در افغانستان آمده است و با همه چهره های مطرح سیاسی بلا استثنا دیدار داشته، اما با چهره های مطرح هزاره حتی در سطح معاون رییس جمهور هنوز ملاقات نداشته است. باید بدانیم که هزاره ها تاوان توهم این فرستاده ویژه را می پردازند و این برداشت غلط وی تاوان سنگینی را بر ما وارده کرده است، لابی در آمریکا مهم است و ما تاوان نداشتن لابی خود را می پردازیم، ما بجای تولید فکر استراتژیک و تولید متن به زبان انگلیسی و فرستادن سفیر سیاسی پیام نفرت و نفاق به مهاجرین خود می بریم و به آن افتخار نیز می کنیم.

او ما را نادیده می گیرد و بدنبال تضعیف در مرحله اول و حذف از معادلات سیاسی در دراز مدت است. خلیلزاد را باید جدی گرفت و خلاهای خود را باید شناسایی کنیم و بجای افتادن به جان هم و توهم های بیجا؛ تمرکز خود را روی مسایل مهم تر و استراتژیک تر نماییم.

محمد حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مانیفست حذف
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   حيدري صاحب ، لطفاً با قبول كمي زحمت به صفحه " عكس هاي خبري - يكشنبه ٢٧ عقرب ١٣٩٧" همي سايت افغان پيپرِ خود ما مراجعه بكو ، با ديدن عكس هاي ملاقات خليلزاد و محقق ، كه دهن هاي هر دوي شان از خوشي تا بُناگوش شان باز اس ، پاسخ سؤالت را خواهي يافت !

>>>   اقوام غیر اوغان در پی کثریت گرائی و تمامیت خواهی نیستند فقط از وحشت و جهالت اوغان به ستوه آمده اند۰ اقوام غیر اوغان با تمام اقوام دیگر بدون کدام مشکل آمیزش و سازش دارند ولی اوغان خودش اهلی شدنی و انسان شدنی نیست. بناعن با جدا شدن از اوغان و یکجا ماندن با هر گروهی دیگری که باشد اقوام غیر اوغان حتمن فایده میکنند و در آن هیچ ضرری ندارند.
تمامیتخواهی و شئونیزم قومی مردود است از هر نوعی که باشد۰ ما باید همانگونه که از حق خود دفاع میکنیم از حق دیگر ستمدیده گان هم باید دفاع کنیم۰
تجزیه در مسیر پشتون و اتحاد اقوام غیر پشتون بهترین راه حل است۰ اینکار فقط با نزدیکی، احترام متقابل، و گذشت در مقابل یکدیگر بین اقوام تاجیک، هزاره، اوزبیک ـ ترکمن، و بقیه اقوام غیر اوغان عملی است، نه با تک روی، تمامیتخواهی، و غرور جداگانه هر یکی از این اقوام غیر اوغان۰

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن در وقتش باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ واقعیت را باید گفت.

>>>   خلیلزاد یاهر کس دیگر انچیزی که برای امریکا اهمیت دارد ومهم است منافع واهداف وقصدش میباشد؛ برای امریکا ابزار ووسیله رسیدن به اهدافش مهم است.برای امریکا فرقی مابین پشتون وهزاره وتاجیک نیست .هر قومیت ونفر مربوط بوی یک تاریخ مصرف دارد.هم در امریکاوهم انگلبس شبکه های تلویزبونی فارسی زبان شیعه وجود دارند که علیه اهل سنت لجن پراکنی میکند وتوهین میکنند وهم شبکه های فارسی زبان که به مقدسات اهل تشیع توهین میکنند وهمه از امریکا واسراییل وانگابس تمویل میشوند.این خلق وخوی امریکاست برایش کدام فرقی نمی کند چه وکه باشی تاریخ مصرفت که تمام شد تورا دور می اندازد بنا" بفکر وطن ومردم خود باشیم وبا وحدت وهمدلی توطیه دشمنان دین را نقش براب کنیم.سرنوشت دیکتاتورها یی که آله دست امریکا بودند ببینید حتی بعد از برکناری وساقط شدن از قدرت انها را به امریکا راه ندادند.خلیلزاد؛ اشرف غنی؛ کرزی عامل
امریکا هستند//
داکتر عبدالرب اچکزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است