آیا رهایی زندانیان طالبان باعث صلح خواهد شد؟
بهتر بود از روزی که زلمی خلیلزاد مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کرده است اجندای اصلی از همه اولتر آتش بس و پایان دادن به خشونت و ترغیب طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان میبود که متاسفانه چنین نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۹۷/۹/۱۹ کد خبر: 156387 منبع: پرینت

به تازگی مقامات عالیرتبه طالبان گفته‌اند که هیات مذاکره‌کننده این گروه با زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا به توافق رسیده اند که هزاران زندانی طالبان از محابس دولت افغانستان بیدون قید و شرط آزاد شوند. به گفته منابع طالبان این اقدام با هدف اعتماد سازی انجام می‌شود.

این موضوع زمانی مطرح میگردد که مقامات افغانی از تعداد محبوسین گروه طالبان ارقام دقیق را بدست نمیدهند، با آنهم اطلاعات تایید نشده ای وجود دارد که در حال حاضر حدود ده هزار جنگجوی طالب در زندان‌های دولت افغانستان به سر می‌برند.
بر علاوه خروج نیرو های خارجی از افغانستان یکی دیگر از خواسته های اصلی گروه طالبان رهایی زندانیان آنها است.

از سوی دیگر گفته می شود تعداد زیادی از حامیان دولت افغانستان نیز در زندان های طالبان به سر میبرند که در مورد رهایی حامیان دولت افغانستان تا کنون حرفی در میان نیست با آنهم اگر رهایی زندانیان طالبان متضمن صلح و امنیت در افغانستان شود اقدام نیک و قابل ستایش است. اما تجارب گذشته نشان داده است رهایی مخالفین دولت افغانستان از زندان ها بر علاوه اینکه به کاهش جنگ و خشونت کمکی نکرده بلکه صفوف مخالفین را زیادتر تقویه نموده است. اما از دیدگاه نویسنده این سطور ادامه جنگ تنها به خروج قوت های خارجی و رهایی زندانیان طالب وابستگی کلی ندارد، میتواند گوشه کوچ همین زندانیان و قوت های خارجی باعث ادامه جنگ باشد.

به عقیده من مشکل اساسی در آن نهفته است که طرف های درگیر منازعه افغانستان روی شرایط و آجندای حل منازعه از طریق مذاکره توافق ندارند.
دولت به دنبال مذاکره مستقیم با طالبان با هدف ادغام این گروه در روند سیاسی است. طالبان دولت موجود را غیر مشروع، غیر قانونی و دست نشانده خارجی ها پنداشته و بر مذاکره با امریکا تا نتیجه نهایی تاکید دارند. از سوی دیگر دولت امریکا عوض اینکه از مذاکرات بین الافغانی حمایت کند از شش ماه بدینسو مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز نموده که تا کنون ادامه دارد.

از طرف دیگر طالبان موجودیت زندانیان خویش را در محابس دولت افغانستان بشمول حضور نیروهای خارجی در افغانستان عامل اصلی ادامه جنگ میداند در حالیکه حقیقت در جای دیگری نهفته است.
فهم مشترک در مورد عوامل ادامه جنگ و مسائل منازعه وجود ندارد طالبان ادامه جنگ را مقاومت در برابر نیرو های خارجی و استقلال طلبی خویش از اشغال توصیف میکنند اما رهبری حکومت وحدت ملی به این باور است که ادامه جنگ طالبان علیه دولت افغانستان نیابتی بوده و از طرف پاکستان تحمیل شده است.

متاسفانه هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان هر دو تحت نفوذ همه جانبه بازیگران خارجی قرار دارند که این امر امکان مذاکره دو جانبه بین دو طرف را با گذشت هر روز پیچیده تر میسازد.
ضرور است هم دولت افغانستان و هم کشور های منطقه و فرا منطقه شناخت کامل از طالبان داشته باشند.

به باور من گروه طالبان از چهار لایه تشکیل شده اند.
الف - اسلام گرا های ایدیولوژیک
ب - افراد بیکار و ناراضی
ج - عناصر محلی که به دلیل رقابت های قبیله ای به طالبان پیوسته اند.
د - حلقه های خارجی همسو با این گروه.

امیدوارم هم رهبری حکومت وحدت ملی و هم شورای صلح به این نتیجه رسیده باشند که منازعه در افغانستان پیچیده و متاثر از عوامل متعدد و بازیگران زیادی در سطح داخلی منطقه ای و بین المللی است. بنابر این حل منازعه نباید به مذاکره میان امریکا و طالبان و یا دولت افغانستان و طالبان محدود بماند.

همه میدانند در حال حاضر نه تنها روسیه بلکه قدرت های منطقه ای عمدتاً برای اعمال فشار بر امریکا در افغانستان و برای جلوگیری از گسترش نفوذ امریکا در منطقه از طالبان همه جانبه در سطح ملی و بین المللی حمایت میکنند.
رهبران حکومت وحدت ملی باور داشته باشند وضعیت موجود بن بستی است که در آن نه طالبان و نه دولت میتواند از راه نظامی پیروز گردند.

به عقیده من از روزی که مقامات امریکایی مذاکرات مستقیم و بدون سهم داشتن دولت افغانستان را با طالبان آغاز کرده اند بن بست کنونی به نفع طالبان است و این گروه در حفظ وضع موجود به نفع خود هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی تلاش میکنند تا از طریق بی اعتبار کردن دولت افغانستان وضعیت را بیشتر به نفع خود تغییر دهند.
زیادتر عوامل منطقه ای و فرا منطقه ای دلیل اصلی ادامه جنگ و منازعه در افغانستان است گرچه بعضی از آگاهان سیاسی عوامل ادامه شورشگری در افغانستان را در بی کفایتی و عدم هماهنگی مسئولین دولت وحدت ملی میداند.

بهتر بود از روزی که زلمی خلیلزاد مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کرده است اجندای اصلی از همه اولتر آتش بس و پایان دادن به خشونت و ترغیب طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان میبود که متاسفانه چنین نیست.

مشکل دیگر که باید در شناخت آن دقت صورت گیرد شناخت کافی در مورد توقعات متفاوتی که دو طرف منازعه از نتیجه این مذاکرات مستقیم که تا کنون صورت نگرفته دارند وجود ندارد طالبان خواهان تاسیس یک رژیم مبتنی بر شریعت در افغانستان اند در حالی که دولت در صدد ادغام طالبان در چارچوب روند سیاسی در تلاش است.

تشویش دارم یکبار دیگر افغانستان قربانی رقابت های قدرت های منطقوی و فرا منطقوی نشود، نبود همکاری منطقه ای و فرا منطقوی در قبال مذاکرات و سیاست های چند دست قدرت های منطقه ای و فرا منطقوی مانند امریکا، روسیه، پاکستان، هندوستان، چین، سعودی و ایران در افغانستان از موانع اصلی در برابر حل منازعه از طریق گفتگو است. بنابر این کنار هم آوردن مواضع مختلف و ایجاد یک اجماع بر سر مذاکره از چالش اصلی فراراه پروسه صلح است که در حال حاضر دور از امکان است.
در حالیکه در گذشته مذاکرات مستقیمی میان دولت و طالبان صورت نگرفته بازیگران بین المللی بشمول امریکا یا نخواستند یا نتوانستند حداقل مجراهای ارتباطی ثابتی را از طریق میانجی گری بین طرفین به وجود آورند.

فقدان یک الگوی روشن و آجندای گام به گام برای حل منازعه که تمام طرف ها روی آن توافق داشته باشند و همچنین اختلاف بازگیران داخلی و خارجی هرگونه پیشرفتی برای حل منازعه از طریق گفتگو را به چالش کشیده است و پیروزی بخاطر آوردن صلح اگر اجماع منطقوی و فرامنطقوی به وجود نیاید دور از امکان است چه بخواهیم چه نخواهیم.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب سعیدی صاحب تاوقتی که افغانستان صوبه پنجم پاکستان نشود نه طالب ازجنگ دست میکشد ونه حکومت ما طالبان را زندانی میکند کرزی هم دراخیر حکومت خود ده هزار انتحاری را بدون محکمه اززندان ها رها کرد وقوای آمریکا وناتو هم از افغانستان برآمد مگر طالب هنوز هم ظالم تر وقاتل تر نشد آیا به صلح حاضر شدند که با رهایی اینها به صلح تن دهند هدف طالب فقط وفقط تسلیم دادن این خاک به پاکستان است والی برآورده شدن هدف شان به جنگ خود ادامه میدهند
Ahmad Sameer

>>>   سهراب الهام
مردمی افغانستان بازی می دهد سر باز به قمیت خون شان گرفتار با میکنه باز بادر های آمریکا کی پشت بانی دو طرف است به بهانه ان ها جیب های شان دالر پر میکنه رها میکنه جای تاسف است با سر نوشت ملت ستیم دیده بازی میشود و به چشم مردم خاک میزند مردمی گوسفند ساختن

>>>   صلح باتضرع التماس وخیرات بدست نمی اید رهایی زندانیان طالبان نمیتواند به پروسه صلح
کشور کدام کمکی نماید این تنها امتیازاتی است
که یک جانبه برای طالبان هدیه داده میشود ...؟؟؟
درود ها نثار تان سعیدی گرامی...!!!
Fahim Fahim

>>>   بلی واقعن صلح نمیاد درافغانستان که حچ. افغانستان را باداران امریکاه در پردکاه قرار داده. من دریک جملا میکم فقط اقوام افغانستان اوزبک تا جیک هزاره '''''''''درفکر اصلحه مهمات دفاع از جان ناموس خاک خود باشد پشتون حچ وقت ارامی را درافغانستان نمیخاهد باید به پاه خست مثلی از روسها دفاع گردم
Aref Jafari

>>>   عجب صلع ناعادلانه طالبان مردم رامیکشند ولی درمقابل زندانیانشان آزاد میشود اگر خلیلزاد بدون مراجعه به مردم صلع مصلعتی باطالبان را به پیش ببرد این صلع نخواهد بود بلکه جنگ های شدید تری را درقبال خواهد داشت واز جانب دیگر آزادی زندانیان طالب دادن امتیاز وتشویق آنها به ادامه کشت وکشتار خواهد بود وبس.
Schkeb Rassa

>>>   هرسال که فصل زمستان میرسد پاکستان وامریکا گپ از صلح میزند دولت و طالب هردو زیر فرمان امریکا است طالب چرا خارجی هارا نمیزند که هرروز سربازان افغان وملت رامیکشدکسانی که طالب رابکشد مثل جنرال رازق قیصاری وعلیپور ویا دوستم نمونه است که چه رقم ، ، ، ،

>>>   احمد سعیدی صاحب!
ما به وجود تان افتخار میکنیم که همچو یک فرزندصدیق افغان در باره مسایل به طور عمیق وهمه جانبه می اندیشند، فکر میکنند واندیشه های خویش را با دیدگاه وسیع با مردم شریک میکنند.
راستش کسانی که به نام های قوم وغیره وغیره مضمون مینویسند حتی از خواندن همچو مطالب خسته شده ام
به امید صلح سرتاسری در افغانستان

>>>   چون تعداد طالب به کاسته شدن وضعف میرود به همین بهانه طالب ها را رها مبنمایند وباز کار ها طبق سابق ادامه می یابد وگرنه با طالبی که خودساخته اند وتمویلش میکنند صلح چه ضرورت است در طول همین مدت دیده اید ویا شنیده اید که کدام طالب اعدام شده باشد ویا محکوم به حبس ابد گردد اول کجا جرآت که قاضی ها این کار را بکنند وبازبرایشان اجازه نخواهند دادکه به این اعمال مبادرت ورزند در گزشته ها ربانی ومسعود وداود داود وسید خیلی ومطلب بیگ واحمد خان وجنرال رازق به جرم کشتن طالب ها از سوی دولت های مزدور اعدام شدند اینها با این نوع تظاهر وریا کاری فقط خودرا فریب میدهند نه ملت را چون مردم در طول بیست سال ازین نیرنگ ها فراوان دیده اند بلی میتوانند بل این ترفند ها ملت های خودشان را اغفال نمایند ودنیای از دنیا بیخبر را نه ملت افغان را
لالی از ننگرهار

>>>   محمد اکرام اندیشمند
از پل محمود خان که برموترهای جلال آباد و تورخم می نشینی، راننده بسیار خوش می شود که کرایۀ موترش را به کلدار پرداخت کنی. افغانی را با بی میلی می گیرد. در تمام ولایات و مناطق هم مرز با پاکستان، کلدار پاکستانی، پول اول مورد معامله در خرید و فروش است. در شهر جلال آباد وقتی 50 و 100 افغانی را چیزی خرید کنی، مساوی با کلدار حساب می کنند، در حالی که 50 افغانی 100 کلدار و 100 افغانی 200 کلدار می شود.
حالا که پول افغانی نشانۀ افتخار، اقتدار و هویت ملی ما است، چرا این ذهنیت و باور را به افغان های خودمان در خاک خود مان داده نتوانسته اید؟
گاهی از خود پرسیده اید که چرا این افغان های عزیز ما به این نشانۀ افتخار، اقتدار و هویت ملی ما اینگونه برخورد می کنند؟
تو که رگ های گردنت را برای شعار افغانیت اینقدر می پندانی و چیغ می زنی، چرا در شهر و قریۀ زادگاهت "اَودَر و اودر زاده هایت" را قانع ساخته نمی توانی که به جای کلدار پاکستانی از پول افغانی استفاده کنند؟

>>>   امریکا تا که نامش امریکاست و موجودیت فزیکی و بقای قدرتش فعال باشد در سر زمینی بنام افغانستان صلح را نمیخواهد بدلیل اینکه چندی قوت متضادش در اینجا لنگر انداخته و از طریق همان مزدوران و کاسه لیسان خود منطقه را تا ابد نا امن خواهد ساخت. لعنت به این قدرتمندان جنایتکار که انسان سر زمین ما لحظه احساس آرامش نکرده اند. از الله ج خواهانم که اینهمه قدرت های دهشت افگن و قاتلین انسانیت را از بیخ و بنیاد تباه و برباد سازد.
آمین!!

>>>   اقایی سیدی تکلیف تان باز زیاد شده وقتیکه افغانستان یک حکومت مستقل میداشت باز طالب همرایی حکومت افغانستان وارد میز مذاکره می‌شد ولی فعلا حکومت افغانستان حیثیت یک شعبه شاروالی امریکا را دارد هر وقت خواسته باشد ملغا میکند فلهذا طالب چی ضرورت دارد همرایی کارمندان شاروالی امریکا گفتگو نماید

>>>   Arianfar heeft een bericht gedeeld.
شگفتا!
انانی که دیروز شعار می دادند تا یک سرباز کفر در کشور باشد، نماز تان به درگاه پروردگار پذیرفته نمی شود و همسران تان بر شما حرام است و جهاد فرض و برای اثبات گفته های خود ده ها ایت و حدیث می اورند؛ امروز با ده ها و شایدهم صدها میلیون دالر با چند همسر در کاخ های افسانه یی زیر داربست امنیتی سربازان کفر لمیده اند و سیل دالر از واشنگتن و ریاض برای شان روان است.
اما زندگی میلیون ها هم میهن ما را تباه و برباد دادند.
اما این پایان کار نیست. تا دیروز این ها زیر نام پیشاهنگان جنگ به نام جهاد کشور را ویران کردند ، امروز با سر دادان شعارهای کاذب به پیشگامان صلح مبدل شده اند.

>>>   لت وکوب به خاطر به کار گیری واژه" شهرداری" در بغلان:
دیروز فریدون شینواری امرمالی واداری شهرداری پلخمری که سرپرستی اداره شهرداری بغلان را به عهده داشت؛ بخاطر استعمال واژه "شهرداری" به جای "شاروالی" یکی از انجینران فنی شهرداری بغلان را پس از توهین ودشنام رکیک لت وکوب کرده است.
در جریان لت وکوب به صدای بلند گفته:« لطیف پدرام هم پشت سرات باشد از شاروالی بغلان گم ات می کنم.»
فاشیزم قومی به اندازه ای در ادارات محلی بغلان قوت گرفته است که امروزه برای مردم محل اجازه نمی دهند تا به زبان خودشان سخن بگویند و متن بنویسند.
بارها گفته ام ویک بار دیگر تاکید می کنم که درد ما درد بی کلانی است.ما بغلانی ها پیشوا نداریم. به قول معروف اگر ما "سر به درد بخور" داشته باشیم؛ یک لابالی بچه که در روسپی خانه بزرگ شده وگذشته خوبی هم ندارد می تواند به زبان وفرهنگ ما توهین کند؟
هرگز نه !

>>>   طبعاً با آزادي طالبان از بندي خانه هاي حكومت تعداد جنگجويان افزايش يافته و مناطق بيشتر را طالبان اشغال ميكنند، و غرب حكومت را مجبور ميسازد تا قدرت را براي طالبان جديدتر تسليم نموده و يگان نَفَر از حكومت فعلي را طالبان در حكومت خود جاي ميدهند، و هم چنان از اعمال سابقه شان زشت خود، خىداري مي نمايند،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است