زلمی خلیلزاد: به حمایت همیشگی آمریکا دل نبندید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۷/۹/۲۰ کد خبر: 156404 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به مقام‌ها و رهبران سیاسی افغانستان هشدار داده است که از تلاش‌های صلح حمایت کنند و به پشتیبانی همیشگی امریکا دل نبندند.
به گزارش سپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد اخیرا در گفتگو با رسانه امریکایی “ستاراندستریپس” به مقامات افغان و افرادی که به تلاش‌های امریکا در روند صلح افغانستان بی توجه هستند هشدار داده است.

خلیلزاد بیان داشته که مقامات افغان باید از تلاش‌های امریکا برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان حمایت کنند و به پشتیبانی همیشگی امریکا از دولت کابل دلبستگی نداشته باشند.
وی تاکید کرده: ما نیاز داریم جنگ و خشونت در افغانستان متوقف شود، این یک فرصت کم سابقه برای هر بازیگر است تا از تلاش‌های صلح که توسط امریکا صورت می‌گیرد حمایت کند.
خلیلزاد افزوده: کسانی که در دولت افغانستان نسبت به این تلاش‌ها و مذاکرات صلح تمایل ندارند نباید بر حضور دوامدار نظامی امریکا در افغانستان حساب باز کنند.

حکومت افغانستان تاکنون به اظهارات نماینده ویژه امریکا در امور صلح واکنشی نشان نداده است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهور و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا به تازگی به پایان جنگ در افغانستان تاکید کرده‌اند.

دونالد ترامپ چندی پیش با ابراز امیدواری به تامین صلح در افغانستان تاکید کرده بود که گفتگوهای قوی با گروه طالبان جریان دارد که بسیاری از آن آگاهی ندارند.
به تازگی گزارش‌هایی به نشر رسیده که مقام‌های امریکایی و نمایندگان گروه طالبان بر سر رهایی هزاران طالب از زندان‌های افغانستان به توافق رسیده است و این توافق به خاطر اعتمادسازی صورت گرفته است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   همانطوری که فرصت از استفاده ملیارد ها دالر پول های کمک های جامعه جهانی،بخاطر چور و چپاول داخلی و خارجی و نبودن ظرفیت های داخلی برای سرمایه گزاری این پول ها از بین رفت و افغانستان همچنان در فقر و بدبختی باقی ماند،به همین منوال در افغانستان نظر به عدم موجودیت ظرفیت ها بخاطر صلح و مداخلات کشور های همسایه و قدرت های بین المللی،هیچ نوع صلحی به میان نخواهد آمد و با خروج قوای خارجی،وضعیت امنیتی افغانستان خرابتر خواهد شد.
چنانچه ما نیز یک مرتبه دیگر شاهد توافقات صلح بین مجاهدین و تشکیل دولت موقت در پاکستان به وساطت بینین سیوان نماینده وقت ملل متحد در افغانستان بودیم،که بواسطه وساطت وی دولت داکتر تجیب استعفی داد و دولت مجاهدین به کابل انتقال پیدا کرد و در نتیجه مخالفت های درونی شان،جنگ های داخلی شروع شد.
ناگفته نباید گذاشت که ملیت هزاره و ازبک،در آن زمان،با دریافت حد اقل سهم در دستگاه دولت قناعت داشتند.اما حالا اشتها تمام ناپذیر آنها به سهم زیاد در قدرت دولتی،یک پروبلم دیگر را ،به اضافه دیگر پروبلم ها ،در راه تشکیل دولت همگانی و مورد قبول همه مردم،اضافه خواهد ساخت.
در دوران رژیم طالبان،شاید هزاره ها و ازبک ها، از حمایت کمتر ایران و ترکیه برخوردار بودند.
اما حالا آنها شاید حمایت های بیشتری ازین کشور ها بدست بیاورند.
بنأ تأمین صلح در آینده نزدیک در افغانستان،نه در موجودیت قوای خارجی و نه هم با خروج آنها از افغانستان ،امکان پذیر است.

>>>   ای کاش هرچه زودتر آمریکا گورش را از افغانستان گم می کرد. همین حمایتهای آمریکا است که کشور ما را به ویرانه تبدیل کرده است.

>>>   آقای خلیلزاد!

اگر به حمایت امریکا دل نه بندیم پس به حمایت کی باید دل ببندیم، مردم مظلوم افغانستان بدون دل بستن به امریکا مگر راه و چاره ای دیگری هم دارن یک بار چهار اطراف خود را نگاه کنید ببینید که همه جا را گرگ های درنده گرفته از داخل جهادی های وطن فروش و همچنان ازبیرون همسایه ها از همه بد تر ایران و پاکستان. اما ما در بین گرگ های درنده گیر ماندیم.
جز امریکا دیگه هیچ کس مارا نجات داده نمیتواند.
خب نگاهی به اندازید به گذشته کشور بعد در میابید که باید به امریکا تکیه کرد بلی یک حقیقت است باید پذیرفت.

چون طالب و داعیش از نوکر های اصلی امریکا هستن هر دو به اشاره انگشت امریکا میرقصند.
طالب را از کشور کی بیرون کرد جهادی ها یا خلقی ها
به همه معلوم است و دیدیم کاکا امریکا بود که طالب را شکست داد البته خودش خواست فعلاً تا خود امریکا نخواهد کشور ارام نمیشود.
که حیقیت است نمیخواهد چون ما مردم امتحان داده هستیم روس ها را چی گونه بیرون کردیم.
همین قسم اگر کشور امن گردد جای برای بودن امریکایی ها در کشور باقی نمیماند تا چنگ باشد امریکا هم است و تا امریکا در افغانستان باشد امنیت هم نیست.
و از برکت همین جنگ ها و نا امنی ها خلیلزاد های زیادی صاحب امتیازات و معاش های کلان شده و میشوند.
سرنوشت کشور را خود ما زشت نویشتیم و گرنه کشور ما اینقدر هم زشت نیست.

《 ضیائی 》

>>>   صلح وارامش یک ضرورت اشد و نهایت ضروری برای مردم افغانستان است.درحدود چهل سال است که مردم افغانستان از بی امنیتی و جنگ خانمانسوز رنج میبرند.تمامی شیرازه اقتصادی افغانستان با خاک یک سان شد.بهترین انسان مومن ووطن دوست توسط حکومات وقت دستگیر گردیدند و اکثریت شان زنده زیر خاک گردیدند.اکنون که الحمدالله تمامی جناح های درگیر در افغانستان به صلح و سازش بخاطر جلوگیری بیشتر افغانستان راضی شده اند ودرین مورد در ممالک مختلف پروسه صلح درجریان است.جناب زلمی خلیل زادنماینده آیالات متحده آمریکادیدار های با سیاست مداران داخلی وهم با ممالک ذیدخل در مسائل افغانستان دیدارهای مفصل داشته اند.لذا تمامی هموطنان مومن وهم جامعه مدنی و تمامی اقشار مختلفدافغانستان باید تلاش صادقانه ووطن دوستانه داشته باشند تا صلح ،وحدت ملی واشتی همگانی در افغانستان هرچه زودتر حکمفرما گردد.
انشاللله وتعالی ومن الله التوفیق .
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است