کدام کشورها با طالبان در تماس هستند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۷    ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ کد خبر: 156742 منبع: پرینت

نزدیک به ده کشور بگونه جداگانه با گروه طالبان در تماس هستند و با این گروه درباره صلح افغانستان رایزنی می‌کنند.
به گزارش آریانا نیوز، آگاهان و جریان های سیاسی از پیشبرد گفتگوهای صلح در غیاب دولت افغانستان و در حاشیه نگهداشتن دولت دراین پروسه انتقاد می‌کنند.

محمد اسماعیل خان، عضو رهبری حزب جمیعت اسلامی می‌گوید: "صلح در حقیقت در قیومیت سه کشور پاکستان، عربستان و امارات متحده عربی است که در گذشته از طالبان حمایت کردند و فعلاً صلح در محور همین سه کشور می‌چرخد و باید کشورهای منطقه و همسایه و خود حکومت نیز در این رون شریک باشند".

این در حالی است که آغاز این روند را نخست واشنگتن با فرستادن نماینده ویژه برای صلح افغانستان برداشته و پس از آن روسیه با برگزاری نشست صلح مسکو، در کنار آن ایران، امارات متحده عرب، عربستان سعودی، قطر، پاکستان، ازبکستان، چین و تاجیکستان هرکدام با طالبان یا گفتگو کرده اند و یا به نحوی درباره چگونگی پیشبرد گفتگوهای صلح با این گروه ملاحظاتی دارند.

احمد ولی مسعود رییس روند وفاق ملی در این مورد گفت: "تازمانی که ما به یک دولت انتخاباتی مشروع وباقاعده و از موضع قدرت صلح را دنبال نکنیم، از پایگاه دولت ضعیف نمی‌شود از موضوع قدرت به موضوع صلح پرداخته شود".
اما کنار زدن افغانستان دراین گفتگوها و نیز سفر هیات‌های طالبان به شمار از کشورها به نحوی دادن مشروعیت سیاسی ازسوی این کشورها به طالبان نیست؟

سید اکبرآغا، عضو پیشین گروه طالبان بیان می‌دارد: "درباره صلح به دیگر کشورها اعتماد کردن کار خوبی نیست، این گفتگوها باید افغان محور باشد".
از سویی هم حکومت و شورای عالی صلح می‌گویند که در جریان تمامی تلاش های کشورهای منطقه در پیوند به روند صلح افغانستان قرار دارند و این تلاش ها از بهر زمینه سازی برای آغاز گفتگوهای رو در رو میان حکومت وطالبان است.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی در این مورد بیان داشت: "سایر کشورهای که بالای مخالفین مسلح حکومت نفوذ دارند، باید از نفوذ شان برای کشاندن طالبان به میز گفتگوهای صلح استفاده کنند".

همچنان اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای صلح می‌گوید: "این تلاش ها هیچگاه ناسازگار با تلاش های شورای عالی صلح نیست بلکه مکمل این تلاش ها است".

با این حال روز گذشته کشور ایران تایید کرد که یک هیات طالبان به آن کشور سفر کرده و با مقام های وزارت خارجه این کشور درباره صلح افغانستان گفتگوهای مفصلی انجام داده است. افزون براین در روز های نزدیک قرار است نمایندگان امریکا وطالبان درجده پایتخت عربستان سعودی برای چهارمین بار دیدار کنند. حکومت گفته است که دراین نشست هیات‌ می‌فرستد، اما طالبان هرگونه دیدار با هیات حکومت افغانستان را رد کرده اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
کشورها
نظرات بینندگان:

>>>   در ترکیب طالبان از پاکستان است،از چیچین است،از کشور های آسیای میانه است.از کشور های عربی است.حتی از بعضی کشور های اروپایی نیز است.امروز نیز از ایران یکی بنام جندالله و بکی دیگر نمیدانم که نامش چی بود،فدا حسین کربلایی بود یا کدام چیز دیگر.
اما تا بحال هیچ طالبی از هندوستان و امریکا در جمع طالبان وجود ندارد.
باید یگان چندرا سنگه و جان رابرتسون نیز در جمله طالبان طور نمونه ازین کشور ها نیز شامل شوند تا از قافله به عقب نمانند.

>>>   صلح با طالب یعنی پیروزی پاکستان
و شکست دیورند خواهان

>>>   تمام کشور ها بشمول ایران

>>>   این دولت رسوا چقدر سخنگوی و معاون و مشاور دارد؟؟ خداوند این ها را به عذاب خود گرفتار کند.

>>>   همه میدانند که نام گذاشتن طالب بالای ترورستان افسران کمونیست خلقی فراری از افغانستان پس از کوتای ناکام شان در برابر داکتر نجیب الله و استقرار شان در پاکستان این خاینین دین و ملت و کشور مورد استفاده ای اس ای قرار گرفت و نام تشکل انها را طالبان نام نهاد به کمک نظامی و لوجستیکی ارتش و استخبارات پاکستان مطابق پلان و رهبری انها توسط جنرالان پاکستانی از راه سرحد اسپین بولدک انها وارد کشور ما شدند و سقوط حکومت مجاهدین هدف شان بود و افغانستان رامنحیث صوبه پینجم پاکستان شناخت از اهداف اصلی پاکستان و وطنفروشان بنام طالبان بود که به اثر مقاومت مردمان کشور و باساس فیصله ملل متحد و کمک قوای ناتو در راس امریکا ا تلفات سنگین مالی وجانی اشغالگران ازین کشور رانده شدند طالبان یک نام است که پاکستان تعرض نظامی خود را بخاطر اشغال افغانستان نامگذاری کرده و چند خاین وطنفروش بی غیرت را به خود غلام کرده است کمونستان خلقی بنام رهبری گروه طالبان از خود نه صلاحیت دارد ونه تصمیم از انها است پاکستان تصمیم گیرنده اصلی است هرگاه عربستان سعودی و امارات عربی و قطر کمک مالی نکنند و روسیه و ایران کمک نظامی نکنند به تنهایی پاکستان هم توان پیشبرد جنگ در کشور ما را بنام طالبان ندارد چندین کشور خیانتکار از همسایه گرفته تا چند کشور عربی درین جنگ دخیل هستند .

>>>   بيشتر از پاكستان و بنگله ديش عراق و الجزاير و ازبكستان و تاجكستان و چچن و ساير كشور هاي عربي در بين شان ديده شده و يك تعداد الماني و اروپايي هم در زمان حكومت شان و هم درين اواخر نوسط نيرو هاي دولتي دستگير گرديده. اما بيشترين تعداد شان را پاكستاني ها تشكيل ميدهد كه در زمان جنگ هاي شان در شمالي از حدود سيزده هزار اسير جنگي در پنجشير حدودا پنج هزار ان پاكستاني بود كه بعد از سقوط شان توسط مارشال فهيم عفو گرديده رها شدند.

>>>   دوستان، ما طالب آمریکایی و هندی نیز داریم، طالب آمریکایی جناب خلیل زاد و طالب هندوستانی خمینی، این ها رو فراموش کرده اید؟ در چهار اطراف افغانستان ََطالبان وجود دارد، طالب چچینی، طالب ازبکستانی، طالب پاکستانی، طالب اویغور چینی، طالب تاجیکستانی، طالب قرقیزستان، طالب روسی، و طالبان قفقاز و... کلی طالب داریم، پدر و پدر بزرگ طالبان در خانه خدا تشریف دارند که خداوند متعال به آنها از هیچ نوعی کمکی در مقابل مردم افغانستان دریغ نمی کنن، پول، تجهیزات، نظامی، لجستیکی، مهمات، خوراک، پوشاک، لباس سیاه و سفید خلاصه همه مایحتاج زندگی آنها رو مهیا می کند طالبان از خدا و خانه خدا چه می خواهند؟ ثروت معادن افغانستان و ویرانی کشتن مردم آن سر زمین رو که هیچکاه موفق نشن امین یا رب العالمین .

>>>   پاكستان
بنگله ديش
عربستان
عراق
قطر
امارات متحده عربي
مصر
سوريه
فلسطين
بلوچ هاي ايران
ايغور هاي چين
تاجكستان
ازبكستان
تركمنستان
قرغزستان
قزاقستان
مغولستان
اذربايجان
چچنيا
روس
تركيه
المان

>>>   اگر طالب بياييد دوره سياه افغانستان و كشور هاي مجاور ان اغاز خواهد شد. اميدوارم اين ....روي قدرت نياييند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است