توافق میان سه "افغان اصیل" در قطر
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۶    ۱۳۹۷/۱۱/۶ کد خبر: 157098 منبع: پرینت

جنگ قدرت میان طالبان و دولت پشتون محور افغانستان یک پدیده نو نیست. جنگ میان قبیلوی قرنهاست که میان درانی و غلجایی جریان دارد. اما در جنگ طالبان و دولت کابل قدرت های منطقوی و غربی نیز اشتراک دارند. کشور های ذیدخل از پاکستان گرفته تا امریکا، روسیه، ایران، چین، ترکیه، قطر، عربستان و امارات متحده عربی وارد گفتگوهای مستقیم با طالبان شده اند. اما دولت کابل ناراض است و می گوید مذاکرات باید " بین الافغانی" باشد.

واقعیت این است که در بازی تحت نام مذاکرات صلح در این و آن کشور سه افغان اصیل در زیر چتر پشتونولی باهم حرف می زنند، ولی افغان ارگ کابل از معادله خارج ساخته شده است. این در حالیست که، هیچ بیگانه ای در آن حضور ندارد و این افغانهای متخاصم اند که بر سر قدرت میان خود چانه می زنند.
این افغانهای اصیل عبارت اند از:

افغان اول: عمران خان. او نه تنها افغان اصیل است، بلکه طالب پرست تر از کرزی و غنی است. او حتا به افتخار خود را" طالب خان" می نامد.
مهمتر از همه کلید جنگ و صلح افغانستان در دست عمران خان بابای اوغان های "لر و بر" قرار دارد. آیا عمران خان اوغان اصیل نیست؟ پس نگرانی در چیست؟
افغان دوم: خلیلزاد افغان لغمانی الاصل God father طالبان در کاخ سفید است. او نماینده بزرگترین ابر قدرت جهان و کلید سر نوشت هر افغان در دست او است از ارگ گرفته تا کوه های سلیمان. مگر چنین نیست؟ مگر نگرانی در چیست؟

لشکر افغان: طالبان بحیث فرزندان و لشکر آرمانهای لر و بر افغان های اصیل اند و در محور بازی و ابزار بازی قرار دارند. در هر ماه در پایتخت یک کشور از پیکنگ، مسکو و تهران گرفته تا قطر، امارات، جده، تاشکند، انقره و اندونزیا مصروف مهمانی و عیاشی اند. مگر چنین نیست؟

افغان ارگ: اشرف غنی و کرزی دو عاشق اصلی طالبان که نقش کلیدی در تقویت و مشروعیت بخشیدن طالبان در سطح جهانی دارند، حضور مستقیم در گفتگوها با طالبان ندارند. این در حالیست که کاکای سالخورده غنی بحیث قاصد غنی در حاشیه هر مذاکرات خود را می رساند. مگر چنین نیست؟
مگر تنها کرزی و غنی و گلبدین افغان اند؟ پس افغان یعنی چه؟

به نظر می رسد که در مذاکرات قطر سه افغان اصیل یعنی افغان پاکستانی در تحت رهبری عمران خان، افغان امریکایی یعنی خلیلزاد و طالبان به توافق رسیده اند که نیروهای غربی کلید ارگ را از افغان ارگ گرفته به شورای کویته در تحت رهبری عمران خان، برادر ارشد افغانهای" لر و بر" تسلیم نموده خود از باتلاق افغانستان خارج شوند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سه افغان
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   مرحله بعدی جنگ بین افغانهای هردو طرف سرحد و پاکستانی ها است که در نتیجه بنا به فیصله شورای امنیت،جهت از بین بردن خطر افتادن سلاح اتمی در دست تروریست ها،پاکستان نیز مثل قزاقستان و اوکراین و لیبیا،خلع سلاح اتمی میشود.

>>>   دلت یخ شد!

>>>   Paiez
آقای غنی گفته:
در چهار سال حاکمیت غیر مشرع اش، چهل و پنجهزار انسان این سر زمین کشته شده است!!!
آخر چرا؟
به فکر من، تمام جنگهای بعد از سقوط نجیب الله را به جز در خود خواهی ها و قوم گرایی ها، افزون خواهی ها و در نهایت، برای رسیدن به امیال ... وشوم طرف های باطل، در چیز دیگری نباید جستجو کرد... البته، اینکه این جنگ ها و فجایع، ازکجا؟ چرا؟ و به چه منظوری؟ بالای کی ها؟ تحمیل شد، این را تاریخ قضاوت خواهد کرد؟
ولی، جنگ های پس از موافقت نامهء بن، سراسر بیهوده و عبث است؛ زیرا، مزدوران آشکاری آمده اند و دعوای آزادی دارند؛ همان هایی را که خود امریکا ساخته بود و امروز در غیاب دیگران، ظاهرن با آن ها مذاکره دارد؛ که بدینترتیب، در یک فریب دیگر، به متحجر ترین گروه این سر زمین، هم آبرو ببخشد و هم قدرت...
این گروه، و گروه های نکتایی دار و ظاهرن تکنوکرات، نزدیک به بیست سال است، آدم می کشند، برباد می کنند، فاجعه می آفرینند... چرا؟
برای اینکه، تعریف عدالت، انصاف، دیموکراسی، ملت ، هویت وحدت ملی را آن ها، در محور خود می خواهند... و با صد حسرت که، بیشتر از همه آقای غنی، تمام فرصت ها، امکانات، انسان های این جامعه را فدای خواسته های قومی خویش نموده است...و این را همه می دانند؛ متاسفانه، کسانیکه نی و چرا گفته می توانند، فاقد هرگونه امکاناتی هستند؛ و کسانیکه تمام امکانات را در اختیار دارند، مسخ شده اند، خدا شرمانده اند، دین و خدا را باخته اند!..

>>>   شما بیچاره ها

>>>   اب چشمم ریختریخته در گلون زنجیر شد
طفل دامن گیر من اخر گریبان گیر شد
جهان وملت افغان بعد ازبیست سال لشکر کشی ناتو وحمایت موسسه ای به اسم سازمان ملل واینهمه قتل وکشتار وخون ریزی باز صاحب همان طالبی میشود که قبل ازان بر سرنوشت افغانها حاکم نموده بودند این که طالب را خود ایجاد نمودند وتمویل وتسلیح کردند وحمایت وتقویت نمودند واین که القاعده وحکمتیار ودیگر ایادی شان را بالای ملت افغان بلای اسمانی ساختند تا توانستند تا امدن خودشان غارت وقتل عام نمودند ودرین میان بیش از یک ملیون افغان به قتل رسید وملیونها تن از انها معیوب واواره وبی خانمان گردید ومجبور به ترک وطن شدندو... وبسیار مسایل نه گفته ونا شنیده ای دیگر که ازحوصله ای بحث کنونی بیرون است وامیر زاده هم ازان بحث ها طرفه رفته واهسته وبدون تماس ازان عبور نموده اند هیچ جای شک وتردید نیست امروز چه شده که باز امریکای ها می ایند با همان طفل ناز پرورده ودست نشانده ای خود شش روز کامل جلسه ومذاکره می نمایند وبدون نتیجه ای ملموس پایان مییابد شما قبول میکنید که اگر خود امریکای ها تصمیم خروج از افغانستان را نگرفته باشند باقبول شرایط اولاد های ظاهرا ناخلف خودقبول میکنند که نیروهای خودرا از افغانستان بیرون کنند؟ اگر تحول جزری وجدی در موقف پاکستان صورت نگرفته وپاکستان همان یار قدیم واسپ زین کرده ای خارجی ها است همه مسایل با یک تلکس وفکس ومسیج هم حل میشود معلوم نیست امریکای ها واقعا بیچاره ودرمانده شده وکمک های چهل ملیارد دالری چین پیش چشم پاکستانی هارا گرفته و واقعا مهمانهای ناخوانده ای افغانهارا به بن بست مواجه ساخته ویا باز نیرنگ دیگری وبرنامه ای به مراتب حطرناک تر وجان گداز تر ازطرح طالب والقاعده وحکمتیار دارند که تا کدام خلاص گیرواقعی دیگر پیدا شود افغانهای باقی مانده رابه قتل رسانیده وکشور مارا به زمین سوخته مبدل مبسازند واگر امریکا راستی هم ازروی مجبوریت کشور مارا ترک مینمایند خونبهای سه ملیون افغان را که از اثر ندانم کاری های انها صورت گرفته وبه وقوع پیوسته چه کسی می پردازد؟!!!
تبنگ چی

>>>   جناب امیری !اگر جسارت نشود کدام تحول بزرگی در حال رونما شدن است تبدیل شدن پنج والی نام نهاد طالب ها وبرطرفی سه ریس موسسه ای بزرگ انها وطولانی شدن مذاکرات خلیلزاد از دوروز به شش روز انهم بدون پخش ظاهرا اعلامیه ای مشترک و...همه این پیامها گواهی ازیک بحران عمیق میان طالب ها وولی تعمتشان میدهد یک امریکای انهم نفر بسیار مهم شان چند دور مذاکرات را سرپرستی نموده ودر نهایت ظاهرا بدون کدام نتیجه ای ملموس اجلاس را پایان میدهد ورخ بسوی کابل میکندتا از دست نشانده های دیگرش خبر میگیردوبه کابل میرود تا مبادا انها تمرد نورزیده باشند این همه از یک مشکل جدی نمایندگی میکند چون برفرض وفاداری عام وتام طالب وپاکستان بازهم کنون خارجی ها چون گذشته وبیست سال قبل یکه تاز میدان وفاعل مختار وما یشاءنیستند درینجا لازیم است رضایت نسبی هندوستان وچین وروسیه وهم پیمان مخقی دیگرشان ایران راهم کسب نمایند وکنون پاکستانی ها هم فعلا فضل الهی مشکلات قابل ملاحظه در پیش دارند سرمایه گذاری چهل ملیارد دلاری جین ورعایت خاطر خلیجی ها وپیمانهای که درین اواخر با روسها دارندو... معلوم نیست اینبار هم میتواند با چالاکی ازین معضل عبور نماید ویا سحر بر ساحر غالب امده ونیرنگ انها افشاگردیده ومشت هاشان باز شده است ودیگر گرفتن چند تربوز در یکدست برایشان مقدور نیست مجبور اند ازمیان این همه تضاد هایک مسیر را انتخاب نمایند وطالب ها نیز چون گذشته چشم بسته ومجبور مطلق نیستند خریداران دیگری هم جز غربی هاوخلیج دارندودرمیان خلیجی ها هم کشمکش های جدی بوقوع پیوسته که در روابط طالب ها هم نمیتواند بی تاثیر باشد این همه علل وعوامل دست بدست هم داده جناب خلیل زاد را که در گذشته همچو مسایل را با گسیل نمودن یک فکس ویا مسیج حل مینمودبه درد سر مواجه ساخته است وان همه لاف وپتاقی را که به کشورش داده بی نتیجه گردید طالب دیگر ان طالبی بیست سال قبل نیست که باگفتن <شجره >استاد شوند وبا قومانده ای< نمله >بنشینند وقتی خارجی ها تصمیم گرفته اند که افغانستان را ترک نمایند وان را به پاکستان وطالب تسلیم نمایندوتروریسم بجایش باشد ومواد مخدر هم چند چندان شده است این همه ویرانی وبربادی وتباهی برای چه؟وراستی کشورهای صاحب منفعت در افغانستان با این نیرنگ ها قانع میشوند گذشته از همه در میان ملت های امریکا واروپا کسی پیدا نخواهد شد تا بگویدپس چرا این همه ظاهرا مصرف وگشته شدن عساکر انهاو... وباز کشور خودرادرهمان جای بیابند که بودند حتی چندین کیلومتر عقب گرد هم داشته باشند
تبصره| میان جوانها یک بازی است که یکی به تیزی دیگرش را شجره میگوید باید استاد شود ونمله میگوید باید بنشیند واین عملیه را زود زود تکرار میکنند تا جانب مقابل کانفیوز گردیده بجای این که به فومانده ای شجره داستاد شود از جا تکان نمیخورد ودران صورت بازی را می بازد
شیخعلی بلخابی سرپلی

>>>   همانگونه که طالبان خواهان خروج نیروهای امریکای ازافغانستان هستن
ومیخواهن ازافغانستان علیه همسایه هادهیچ حرکت نظامی شود
ماهم ازکشورهای همسایه میخواهیم تا تضمین کنن دیگرهیچ مخالف دولت افغانستان دران کشورها اموزش نظامی نبینن وبه هیچ جهت حمایت مالی نشون وهیچ وقت ازجانب همسایه ها تهدیدنشویم وپاکستان به ادامه موشک پراکنی ها ادامه ندهد
ودرغیراین صورت ما دوباره باامریکا یکجا میشویم واجازه همه نوع عملیات نظامی به امریکا میدهیم تا ازخاک افغانستان استفاده کنن
بایدهمه کشورهای همسایه تضمین کنن دیگرهیچ مخالف دولت درافغانستان دران کشورها لانه نداشته باشن
وبرای همیشه دست ازحمایت مخالفین افغانستان بردارن
جمشیدی هرات

>>>   ای مردم:
این جنگ جنگ امریکا وروسیه است نه جنگ
افغانستان میدان جنگ است وملتش چوب سوخت

>>>   نه خير اين معامله بين افغانها ى است که از روش باقى افغانها به ستوح آمده اند. مهم نيست که کى از کدام قوم است مهم اين است که حاکميت ملى و صلح در افغانستان تأمین شود. به همه افغانها است. تصادفات را نه بايد سياسى ساخت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است