تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۷ | کد خبر: 157112 | منبع: | پرینت |
میدانم که بسیاری از مردم هرات از شورای شهر (شورای مشورتی شهرداری هرات) نه شناخت کافی دارند و نه هم دل چندان خوشی. ولی من به عنوان کسی که چند صباحی در آنجا نمایندهگی کردم، میدانم شورای شهر با همه خوبیها و بدیهایش، فایدهاش بیشتر از ضررش است.
بسیاریها خبر دارند که سال گذشته شورای شهر از حیف و میل شدن حدود 300 تا 400 میلیون افغانی جلوگیری کرد و حتا در این زمینه مورد تشویق مقامات مرکزی کشور نیز قرار گرفت.
در ماههای نخستی که شهردار هرات آغاز بهکار کرد، خیلی سر و صدا کردیم. حقیقت قضیه این بود که شهردار هرات در روزهای اول نمیدانست کجا است؟ با زمین و زمان درگیر بود. با خشنترین روحیه ممکن با همه حرف میزد. میگفت من حاضر به گفتگو با رسانهها نیستم. غیر از خودش، همه را دزد و آشوبگر میخواند و خلاصه کار به جایی رسید که تعدادی از اعضای شورای شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. یکی از معترضین خودم بودم. سپس، داستان از حالت اداری خارج و جنبه سیاسی گرفت. خیلی از کسانی که منتقد عملکرد شهردار بودند، سکوت کردند و حتا از او حمایت کردند و خلاصه صفحه به سود شهردار ورق خورد.
در شورای شهر هرات 43 نفر عضو هستند. شماری از این اعضا، آنقدر پاکنفس و پاکسرشت هستند که جایی برای بحث ندارد. متنفذ، پاک و مردم دار.
اما حقیقتا شورای شهر با آمدن آقای انوزی متاسفانه نسبتا از هم پاشیده است.موضوع اصلی این است که آقای انوری میگوید رهبری فعلی شورا قبول ندارد و این وضعیت باعث شده تا هم اکنون شاروالی هرات، هیچ آقا بالاسری نداشته باشد. هیچ کس نمیداند که وضعیت شهرداری چگونه است؟ کسی نمی داند که چرا پروژههای عمرانی متوقف هستند. کسی نمیداند که برنامههای آینده شهرداری برای بازسازی شهر چیست؟
در حال حاضر هرزگاهی جلسات شورای شهر برگزار میشود. شاید ماهی یکبار .. و هر جلسه نیز متاسفانه با درگیریهای لفظی به پایان میرسد. با این وصف، نمیدانم که قصه شهرداری و شورای شهر به کجا خواهد رسید.
وحید پیمان
>>> Hadi
برادران هراتی ما سینه هایشانرا در مقابل تانکهای حفیظ الله امین این دین ستیز و فاشیست قبیله سپر ساختن اما اگر شهردار انتصابی ارگ را اجازه دهند که فرهنگ و زبان مادری شانرا به نابودی بکشاند،شرم آور خواهد بود.
>>> به پاسخ شهردار بیفرهنگ هرات
زادگاهِ رستم و شاهان ساسانی یکیست
شوکت شهنامه و فرهنگ ایرانی یکیست
ارزش خاک بخارا و سمرقندِ عزیز
نزد ما با گوهر و لعل بدخشانی یکیست
ما اگرچون شاخهها دوریم از هم عیب نیست
ریشۀ کولابی و بلخی و تهرانی یکیست
از درفش کاویان آواز دیگر میرسد:
بازوان کاوه و شمشیر سامانی یکیست
چیست فرق شعر حافظ، با سرود مولوی؟
مکتب هندی، عراقی و خراسانی یکیست
فرق شعر بیدل و اقبال و غالب در کجاست؟
رودکی و حضرت جامی و خاقانی یکیست
مرزها دیگر اساس دوریِ ما نیستند
ای برادر! اصل ما را نیک میدانی یکیست
«تاجکی»، یا «فارسی»، یا خویش پنداری «دری»
این زبان پارسی را هرچه میخوانی، یکیست!
نجیب بارور
>>> Arya
....در کنار پدر فاشیسم!
این ....که توسط پدر فاشیسم به عنوان شهردار هرات باستان معرفی شده است با الهامی که از این پدر فاشیسم گرفته در شهر باستان هرات طی یک اقدام ....گونه واژه ی سرک را جایگزین واژه زیبای خیابان نموده است.
حرکت یکسان سازی مضحک سال هاست در این ماتم سرا توسط تمامیت خواهان قبیله به راه افتاده که بجز نفاق و بدگمانی میان اقوام این سرزمین دست آوردی دیگری نداشته است.
>>> ورانیان خراسانی
ملتسازی؛
اصول و قاعدهی ملتسازی حکم میکند که مردم اوغانستان بجای کلمهی خدا، کلمهی بگوان را بکار ببرند، هرچند کلمهی خدا مقبول است ولی برای تفکیک هویت ملی در اوغانستان باید از کلمات رایج در ایران خود داری کنیم. در اوغانستان هرگز کلمهی بگوان بجای خدا هنوز تعویض نشده است، دوستان در مسایل ملی پیش از پیش قضاوت نکنند. زیراکه؛ ما به افغانیت خود ادامه میدهیم و تا خدارا بگوان نسازیم ایلا دادنی نیستیم. پروسهی ملتسازی در ۲۰۱کشور بر اساس اصول و قواعد صهیونیسم جهانی که در نزد ما افغانیت نامیده میشود، تکمیل شده و اوغانستان از این امر مستثنا نیست. بنابر این؛ با احساسات و عاطفه در فیسبوک ملتسازی نمیشود، بلکه ملتسازی در نهادهای قبیلوی بر اساس قراردادهای صهیونیستی ساخته میشود.
محترم «مامد دیوس جنوری» شهردار هرات
>>> کوچی ها پاکستان با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی در افغانستان
امدن کوچی ها از آن طرف مرز دیورند با عث نا هنجاری های اجتماعی در کشور ما و آفات طبیعی خطر ناک سر طان زا در جامعه افغانستان !
اولیت استراتژی اشرف غنی کاشتن تخم تفرقه و اسکان کوچیان پاکستان است، آمدن کوچی ها پاکستان با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی در جغرافیا افغانستان . آمدن کوچی هم به اساس پلان شوم استعمار کهن برای ایجاد تشدید و گسترش بحران سیاسی ، قومی و زبانی در افغانستان بمنظور قتل و قتال ملت ما است.
اقوام کوچی رمه دار آن طرف مرز دیورند با تطبیق نظام نامه امان الله خان در فصل بهار به چراگاه های افغانسان از بیرون مرز دیورند می آیند, آنها دارای زمین و خانه ای نیستند و «چادرنشین » غژدی نیسن اند. و کوچی در ایام تابستان برای استفاده از علف خوش خوار ما به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همرای گله بز , رمه گوسفند, گله گاو , شتر ,اسپ از داخل دره ها و باغستان شاداب منطقه به مناطق چراگاه های مرتفع نیزدیک یخچال های طبیعی منابع آبی کشورما کوچ مي نمایند.
این سیستم چرای عنعنوی مفرط و غیر علمی کوچی ها در واحد های چراگاهی افغانستان از طرف ک آنها ها از عدم کنترول دولت های قبیله معمول بوده که باعث پایمال حاصلات مردم بی دفاع و جنگلات کشور زیبا ما توسط رمه ای های آنها و در نهایت خطر عظیم نا هنجاری های اجتماعی تخریب فرسایش نباتات و فرسایش خاک در مناطق دشتی وکوهی افغانستان گردید ه است.
بسیاری ازچراگاه های کوهی و دشتی کشور بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسولیت دولت نابکار طرف دار قبیله آنها موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق مواجه شده اند وادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطر ناک از بابت پامال شدن گیاهان توسط رمه کوچی مانند آمدن برف کوچ ها سریع آب شدن یجچالهای طبیعی کشور و در نتجیه باعث روا ناب سیلی بارانها های موسومی سرازیر شدن سیل های مخربه و کم آبی ,طوفان شن های روان و پیامد آن الوده گی بصری محیط زیست در بعضی محالت و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان از عملی ناسلم آنها روبه رو کرده است.
در اثر چرای بی رویه تنوع حیات وحشی , گیاهان دچار مشکالات بیشتر می شود و با انقاض روبر خوا هد شد. برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت ازحیات پوشش گیاهی باید تصویب به اجرا در اید تا گیاهان و جانوران بومی بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند.
چرای بی رویه کوچی ها یک از دالیل سرزمین های تخریب شده ای کاهش پوشش گیاهی از دید گاه دانش محیط زیست می باشد.
واین نوع چرای بی مسولیت طبیعت زیبای شاداب کشور ما را لکد مال و خاک آلوکرده ساخته اند. ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده از طرف کوچی ها در شیب ها ی تند تپه ها و دامنه کوه ها مشکل و تقریبا غیر ممکن است و به ارزش ملیار دار آسیب رسانده و می رساند .
رعایت فصل چرا و آماده گی چراگاه جهت استفاده از چرا گاه ها از دید دانش محیط زیستی الاقل یک ماه بعد از آب شدن برف ها ویا از اولین بارنده گی در منطقه تا موقع ای که گیاهان به ارتفاع 21 سانتی نرسیده اند آغاز چرا غیر علمی و غلط از طرف دانشمدان محیط زیست گفته شده است. چرای غیر داشتن تقویم چارواها در بلندی و ارتفاعات چراگاه ها باعث از بین رفتن پوشش گیاه وبدون رشد ونمو گیا در سالهای آینده و هم موجیب اصلی تخریب منابع طبیعی هیمن چرا بی تقویم می شود و نیز از جمله عوامل تهدید کنند اکوسیتم کوهستانی است و پیامد آن آمدن طغیان دریا ها از اثر برف کوچ , فرسایش آب ,خاک و سیلاب های ویرانگری را به بار آورده و می آورد.
هوطنان مهن دوست نمونه ای خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی از طرف کوچی در بهسود ، در دایمراد حجرستان ناور غزنی ، خاواک پنچشیر ،دشت شیواه ، بدخشان ، دشت برچی قندوز و این آفات طبیعی خطر ناک اجتماعی در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد اشرف غنی کوچی و تعصب آمیز هم تبار آن ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور، و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام بومي كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به داد ستاني معرفي نه گرديد. تیم فاشیستی غنی کوچی ابو جعل در ناحیه بگرام ولایت پروان به توزیع شناسنامه افغان را به کوچی های پاکستان جواز توزیع آن به مدیریت ثبت احوال نفوس صادر کرد است .
از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.
اشرف غنی احمدزی مامور انجام تجزیهی این سرزمین است اگر چنین نباشد هیچ آدم ملی گرا، عاقل و مهین دوست دست به اعمالی نمی زند که سبب ساز نارضایتی مردم تا سرحد برافراشتن پرچم های قومی و جدایی طلبی شوند.
بطور نمونه ناهنجاری اجتماعی امروز ولایت قندوز براساس نظام نامه امان الله خان شروع شد و دراولین سال حکومت نادر شاه پدر ظاهرشاه اقوم اوغان از پاکستان به سرزمین حصلخیز قندوز وبغلان از آن سوی مرز دیورندآورده اند تا این شاهرک حیاتی زرخیز را در دست داشته باشند و در دوره ظاهرشاه توسط کا کا هان اش اقوام اجناد عنعنوی پیشه چاروا دار غژدی نشین را به منطقه حاصلخیز قندوز کسیل کردند.
بنابرین محیط اجتماعی قندوز کهن در این صد چند سال اخیر ناهنجاری های اجتماعی دشواری را پشت سر داشته و هنوز هم ادامه دارد.
باید اضافه که این چرگاه ها سرسبز به رمه ها کوسفندان و گله بزه و خیل شر قطاران کوچیان عنعنوی اختصاد داده شد واهسته آهسته کو چیان را در جغرافیا قندوز بغلان ساکن ساختند و طبیعت زیبا قندوز باستان وبغلان را قطعه قطعه و اراضی جنگلی آن و دشت های سبز پرعلوفه آن را دست خوش ناملایمات انسانی شده اتت.
هروز از بابت و ناهنجاری های اجتمای زخم هایی بر پیکر طبیعت زیبای قندوز می رسد و بخش زیاد این منطقه با حوادث تلخ طبیعی روبه روی می باشد.
ضمناَ باید اضافه ساخت که ناهنجاری های محیط اجتماعی درولایت قندوز از طر اجناد به واسط فشار بر منا بع محیطی و بهرهبرداری غیر اصولی و ناپایدار از این منابع محیطی موجب تشدید تخریب محیط زیست در منطقه شده است و بحرانهای زیست محیطی نیز به واسط تحلیل و از بین بردن منابع مورد استفاده اجناد عنعنوی بر شدت فقر اهالی بومی منطقه می افزاید..
>>> Salam
شاروالی یک واژه ی مزخرف است ؛ شار شکل مسخ شده و وحشی شده شهر است. و وال از هند آمده است ، ما واژه ی زیبای شهرداری داریم ، دیگر از این واژه استفاده نکنید .
>>> پروسه فر هنگ کوچی سازی اشرف غنی با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی در افغانستان
امدن کوچی ها از آن طرف مرز دیورند با عث نا هنجاری های اجتماعی در کشور ما و آفات طبیعی خطر ناک سر طان زا در جامعه افغانستان !
اولیت استراتژی اشرف غنی کاشتن تخم تفرقه و اسکان کوچیان پاکستان است، آمدن کوچی ها پاکستان با عث خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی در جغرافیا افغانستان . آمدن کوچی هم به اساس پلان شوم استعمار کهن برای ایجاد تشدید و گسترش بحران سیاسی ، قومی و زبانی در افغانستان بمنظور قتل و قتال ملت ما است.
اقوام کوچی رمه دار آن طرف مرز دیورند با تطبیق نظام نامه امان الله خان در فصل بهار به چراگاه های افغانسان از بیرون مرز دیورند می آیند, آنها دارای زمین و خانه ای نیستند و «چادرنشین » غژدی نیسن اند. و کوچی در ایام تابستان برای استفاده از علف خوش خوار ما به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همرای گله بز , رمه گوسفند, گله گاو , شتر ,اسپ از داخل دره ها و باغستان شاداب منطقه به مناطق چراگاه های مرتفع نیزدیک یخچال های طبیعی منابع آبی کشورما کوچ مي نمایند.
این سیستم چرای عنعنوی مفرط و غیر علمی کوچی ها در واحد های چراگاهی افغانستان از طرف ک آنها ها از عدم کنترول دولت های قبیله معمول بوده که باعث پایمال حاصلات مردم بی دفاع و جنگلات کشور زیبا ما توسط رمه ای های آنها و در نهایت خطر عظیم نا هنجاری های اجتماعی تخریب فرسایش نباتات و فرسایش خاک در مناطق دشتی وکوهی افغانستان گردید ه است.
بسیاری ازچراگاه های کوهی و دشتی کشور بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسولیت دولت نابکار طرف دار قبیله آنها موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق مواجه شده اند وادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطر ناک از بابت پامال شدن گیاهان توسط رمه کوچی مانند آمدن برف کوچ ها سریع آب شدن یجچالهای طبیعی کشور و در نتجیه باعث روا ناب سیلی بارانها های موسومی سرازیر شدن سیل های مخربه و کم آبی ,طوفان شن های روان و پیامد آن الوده گی بصری محیط زیست در بعضی محالت و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان از عملی ناسلم آنها روبه رو کرده است.
در اثر چرای بی رویه تنوع حیات وحشی , گیاهان دچار مشکالات بیشتر می شود و با انقاض روبر خوا هد شد. برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت ازحیات پوشش گیاهی باید تصویب به اجرا در اید تا گیاهان و جانوران بومی بتوانند دوباره زندگی خود را بازیابند. چرای بی رویه کوچی ها یک از دالیل سرزمین های تخریب شده ای کاهش پوشش گیاهی از دید گاه دانش محیط زیست می باشد.
واین نوع چرای بی مسولیت طبیعت زیبای شاداب کشور ما را لکد مال و خاک آلوکرده ساخته اند. ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده از طرف کوچی ها در شیب ها ی تند تپه ها و دامنه کوه ها مشکل و تقریبا غیر ممکن است و به ارزش ملیار دار آسیب رسانده و می رساند . رعایت فصل چرا و آماده گی چراگاه جهت استفاده از چرا گاه ها از دید دانش محیط زیستی الاقل یک ماه بعد از آب شدن برف ها ویا از اولین بارنده گی در منطقه تا موقع ای که گیاهان به ارتفاع 21 سانتی نرسیده اند آغاز چرا غیر علمی و غلط از طرف دانشمدان محیط زیست گفته شده است. چرای غیر داشتن تقویم چارواها در بلندی و ارتفاعات چراگاه ها باعث از بین رفتن پوشش گیاه وبدون رشد ونمو گیا در سالهای آینده و هم موجیب اصلی تخریب منابع طبیعی هیمن چرا بی تقویم می شود و نیز از جمله عوامل تهدید کنند اکوسیتم کوهستانی است و پیامد آن آمدن طغیان دریا ها از اثر برف کوچ , فرسایش آب ,خاک و سیلاب های ویرانگری را به بار آورده و می آورد.
هوطنان مهن دوست نمونه ای خطر عظیم ناهنجاری های اجتماعی از طرف کوچی در بهسود ، در دایمراد
حجرستان ناور غزنی ، خاواک پنچشیر ،دشت شیواه ، بدخشان ، دشت برچی قندوز و این آفات طبیعی خطر ناک اجتماعی در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد اشرف غنی کوچی و تعصب آمیز هم تبار آن ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور، و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام بومي كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به داد ستاني معرفي نه گرديد. تیم فاشیستی غنی کوچی ابو جعل در ناحیه بگرام ولایت پروان به توزیع شناسنامه افغان را به کوچی های پاکستان جواز توزیع آن به مدیریت ثبت احوال نفوس صادر کرد است .
از نظر اکثریت آگا هان قلم بدست ميبايست مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمد زی مورد باز پرس واستجواب ملت افغانستان و نهاد هاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهاد هاي معتبر قرار گيرد.
اشرف غنی احمدزی مامور انجام تجزیهی این سرزمین است اگر چنین نباشد هیچ آدم ملی گرا، عاقل و مهین دوست دست به اعمالی نمی زند که سبب ساز نارضایتی مردم تا سرحد برافراشتن پرچم های قومی و جدایی طلبی شوند.
بطور نمونه ناهنجاری اجتماعی امروز ولایت قندوز براساس نظام نامه امان الله خان شروع شد و دراولین سال حکومت نادر شاه پدر ظاهرشاه اقوم اوغان از پاکستان به سرزمین حصلخیز قندوز وبغلان از آن سوی مرز دیورندآورده اند تا این شاهرک حیاتی زرخیز را در دست داشته باشند و در دوره ظاهرشاه توسط کا کا هان اش اقوام اجناد عنعنوی پیشه چاروا دار غژدی نشین را به منطقه حاصلخیز قندوز کسیل کردند.
بنابرین محیط اجتماعی قندوز کهن در این صد چند سال اخیر ناهنجاری های اجتماعی دشواری را پشت سر داشته و هنوز هم ادامه دارد.
باید اضافه که این چرگاه ها سرسبز به رمه ها کوسفندان و گله بزه و خیل شر قطاران کوچیان عنعنوی اختصاد داده شد واهسته آهسته کو چیان را در جغرافیا قندوز بغلان ساکن ساختند و طبیعت زیبا قندوز باستان وبغلان را قطعه قطعه و اراضی جنگلی آن و دشت های سبز پرعلوفه آن را دست خوش ناملایمات انسانی شده اتت.
هروز از بابت و ناهنجاری های اجتمای زخم هایی بر پیکر طبیعت زیبای قندوز می رسد و بخش زیاد این منطقه با حوادث تلخ طبیعی روبه روی می باشد.
ضمناَ باید اضافه ساخت که ناهنجاری های محیط اجتماعی درولایت قندوز از طر اجناد به واسط فشار بر منا بع محیطی و بهرهبرداری غیر اصولی و ناپایدار از این منابع محیطی موجب تشدید تخریب محیط زیست در منطقه شده است و بحرانهای زیست محیطی نیز به واسط تحلیل و از بین بردن منابع مورد استفاده اجناد عنعنوی بر شدت فقر اهالی بومی منطقه می افزاید..
>>> بعضی پاک نفس هستند!!!
مثلا کی؟؟؟
حتی یکی را نام ببرید.
تمام هراتی ها آنان را می شناسند.
>>> هرات چون در مجاورت با ایران است تحت پوشش پروژه ضد ایرانی سعودی و امارات قرار دارد.
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است