سناتور امریکایی: دلیلی برای حضور در افغانستان نداریم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۱    ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ کد خبر: 157300 منبع: پرینت

سناتور ارشد جمهوریخواه اعلام کرد که نیروهای امریکایی باید هرچه سریعتر از افغانستان خارج شوند زیرا امریکا دلیلی برای حضور نظامی در این کشور ندارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رندپال، نماینده ایالت کنتاکی و عضو حزب جمهوری خواه امریکا بار دیگر خواستار خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان شد.
وی خاطرنشان کرد که هدف امریکا سرکوب القاعده در افغانستان بود، حالا که القاعده سرکوب شده است ما دیگر دلیلی برای حضور در افغانستان نداریم.

رندپال اظهار داشت: نیازی نیست که نیروهای امریکایی بیشتر از این در افغانستان حضور داشته باشند، امریکا نباید سالانه میلیاردها دالر برای جنگ در این کشور هزینه کند.
وی افزود: امریکا بجای هزینه میلیاردها دلار در جنگ نامعلوم افغانستان باید به فکر تامین امنیت امریکا و توسعه این کشور تمرکز کند.
رندپال در حالی خواستار خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده است که اکثریت سنای امریکا با تصویب لایحه با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مخالفت کرده است.

پس از دور اخیر مذاکرات امریکا با طالبان در قطر مقامات امریکایی بارها اظهارات ضدو نقیضی را درباره خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان عنوان کردند.
اخیرا ترامپ نیز گفته بود که اگر به توافق نسبی با طالبان برسد نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سناتور امریکایی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خارجیها که از افغانستان بروند صلح میشود چون هیچ گروهی بهانه برای جنگ و جهاد کردن ندارد فعلا همه گروها درگیر جنگ بخاطر پول آمریکاییها هستند آمریکاییها دالر بی حساب در افغانستان سرازیر میکنند
و مردم هم سر چور کردن دالر جنگ میکنند از ریس جمهور شروع تا چپ راسی و صاحب منصب و سرباز
همه مشغول چور و چپاول هستند وقتی پای دالر قطع
شود از افغانستان دیگر هیچ جنگی نخواهد بود چون وقتی بودیجه نباشد از چی جنگ کنند شاید یک چند وقتی بعد از رفتن خارجیها جنگ باشد ولی سرانجام
تمام میشود.
توریالی

>>>   Motaref
اشرف‌غنی در داخل کشور دستور شلیک بالای جنبش‌های مدنی تبسم، روشنایی و رستاخیز تغییر را می‌دهد؛ اما از خواست یک جنبش مدنی در خاک پاکستان حمایت می‌کند.

>>>   برادر توريالى واقعيت را تحرير نمودى . حالا شكم هاى اين جنايتكار ها از دالر بنديده و ديكر نيازى به قواى خارجى نيست .

>>>   استاد صبور رحیل

دری زبان فاخر رسمی است. باید هم دوستش داشته باشیم. به این ترتیب زبان رسمی‌یی که در ایران و تاجیکستان از طریق رسانه‌ها و نوشتار تولید می‌شود، نیز در اصل دری اند. اما اصل این زبان فارسی است. من در خانواده‌ام و در کوچه و کشتزار با مردمم فارسی می‌گویم نه دری.

پشتون زبانش پشتوست. فارسیوان زبانش فارسی است. فارسی تنها زبان نیست. هویت فرهنگی و قومی نیز هست. وقتی امام اعظم را در تمامی مناقبی که در موردش نوشته اند، فارسی می‌خوانند و اهل کابل، معنایش اینست که فارسی تنها زبان نیست بلکه قومیت نیز هست. وقتی سیبویه و سلمان را فارسی می‌خوانند معنایش زبان نیست، قومیت است. وقتی امام بخاری را فارسی می‌خواند، منظور قومیت است....

پس اینجا تنها موضوع زبان نیست که دری باشد و یا فارسی. فاشیزم قومی به خاطری بر دری خواندن این زبان پافشاری دارد که ما را از پیشینۀ تاریخی و تمدنی مان جدا کنند و این تاوان و جفای بزرگ را نباید اجازه داد.

وقتی شما به هند بروید و در مساجد و زیارتگاهها و کوچه های قدیمی اشعار و الفاظ را ببینید، مردم آنجا آن الفاظ و اشعار را دری نمی گویند، فارسی می گویند. در دانشگاه دهلی تنها یک دیپارتمتت به نام دیپارتمت زبان فارسی وجوئد دارد. چیزی به نام دیپارتمنت دری وجود ندارد. همین گونه در تمام عالم شعر و ادبیات مولانا و سعدی و فردوسی را فارسی می خوانند نه دری.

دری خواندن این زبان به منظور تقلیل هویت ما به چهارچوب شورباراز کابل است و بریدن از جعرافیای وسیعی که از اناتولی تا کاشغر و از خوارزیم تا بنگال گسترده است.

پ. ن: این متن را در پای پست دوستی نوشتم که گفته بود دری را دوست دارد.

>>>   نویسنده اولی
همه چیز را اینقدر راحت قضاوت نکن.مملکت آسیب دیده ما و مردمان بدبخت ما یک بار طعم بیرون رفتن عساکر خارجی را چشیدن .دیگر یک بچه خردسال هم این وضعیت را تحلیل میکند.از کمونیست ها گرفته تا مجاهد نما ها و طالبان جاهل که هیچ چیزی در مسیری انسانیت در وجودشان دیده نميشد.با مردم مثلی احيوان برخورد می نمودند.حتی اکثریت شان نمازشان را یاد نداشتن.بچه بازی وچرس کشیدن یک چیزی عادی برایشان بود.اگر این ها واقعا حکومت اسلامی که خودشان تعریف می نمودند وجود میداشت اگر با مردم برخورد عادلانه می‌نمودند .امروز اینقدر خار و ذلیل نميشدن .عمر ظالمان همیشه کوتاه وهيج وقت به مقصد نمی‌رسد

>>>   کرزی و غنی و اتمر و احدی باید در دم خلیل زاد بسته شده و همراه باداران شان از وطن حارج شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است