ضرورت دادخواهی عمومی علیه طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۱    ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ کد خبر: 157632 منبع: پرینت

مذاکرات صلح میان نمایندگان طالبان و دولت آمریکا درقطر از نو آغازشده است. ملاغنی برادر و زلمی خلیلزاد، این مذاکرات را ادامه می دهند اما هیچ واکنش جدی از جانب جامعه مدنی و قربانیان حاکمیت سیاه پنج ساله ای طالبان، علیه این گروه نشان داده نمی شود.

گروه طالبان مرتکب نقض حقوق بشر، نسل کشی، و قتل عام مردم بی گناه شده است. این گروه خانه ها و شهرهارا آتش زده است، تاکستان هارا طعمه ای حریق کرده است، آثار تاریخی و باستانی کشور را تخریب و قاچاق کرده است، تجاوزات جنسی کرده است، حقوق انسانی زنان را نه تنها زیرپا کرده، که زنان را از هرنوع حق انسانی محروم کرده بود.

طالبان هزاران انسان را درمسیر راه ها اختطاف و شکنجه و مثله کرده اند، از مردم جبرا مالیات اخذ کرده اند، سرمایه های مردم را غارت و چپاول کرده اند، خلاصه هیچ جنایت، رذالت، پستی، ابتذال، نا انسانی و نامردمی نیست که این گروه انجام نداده باشد.

حالا سوال این است که مردم و خانواده های که قربانی داده اند، و بی جرم و بی جنایت توسط لشکریان جهل سربریده شده، مورد تجاوز گرفته، هتک حرمت و بی حیثیت شده اند، خانه ها باغ ها و تاکستان های شان آتش زده شده اند، همه این جنایت هارا به گروه طالبان می بخشند و هیچ بازخواست و بازرسی درکار نیست؟

مردم قطعا این همه جنایت را به این گروه جنایت کار نمی بخشند، این همه جنایت قابل بخشش نیست. مردم باید علیه این گروه اقامه دعوا کنند، و از سازمان های بین المللی خواهان رسیدگی قضایی به جنایت های بزرگ این گروه در دادگاه های بین المللی شوند. سازمان ملل و سازمان ها و نهاد های وابسته به این سازمان، اتحادیه اروپا، نهادهای حقوق بشری، فعالان حقوق بشر، حقوق زن، و حقوق اطفال و معلولین، همه و همه باید این گروه آدم کش و آدم ربا را تحت فشار قرار بدهند، تا از خواسته های غیر انسانی شان در فراشوند مذاکرات صلح بگذرند و همگام با قبیله سالاران دیگر دوباره بر سرنوشت مردم مسلط نشوند.

جامعه مدنی افغانستان، وظیفه انسانی و اخلاقی دارد، که دربرابر این گروه ایستادگی کند و نگذارد حقوق پایمال شده مردم دوباره پایمال شود، و بار دیگر لشکر شیطان شهرها و روستاهای کشور را تسخیر کند و افکار دوزخی اش را به مردم بفروشد. علمای دین باید مشروعیت دینی- مذهبی این گروه را زیرسوال ببرند، و ماهیت نژادپرستانه و قبیله سالاری این گروه را بر آفتاب افکنند. همه مسوولیت داریم، تا بخاطر حقوق انسانی مان دربرابر جنایت ها و تجاوزات این گروه خاموشی اختیار نکنیم، و با برگزاری سیمنارها، کنفرانس ها، تظاهرات مدنی، گفتگوهای حقوقی و سیاسی، از این گروه خلع مشروعیت کنیم تا بار دیگر شاهد تکرار و استیلای آن همه جنایت، رذالت، بربریت، تاریکی، و سیاهی نباشیم.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   جنایت طالبان ادامه جنایات دهه هفتاد است تنها طالب نی بلکه تمام جنایتکاران ضرورت به داد خواهی عمومی دارند ما نمیتوانیم یکطرف را نشانه بگیریم واز طرف دیگر چشم پوشی کنیم هر چیزیکه باشد بالای تمام شان یکسان قابل تطبیق باید باشد

>>>   همیشه ضعیف به ازتکاب جرم محاکمه و مجازات میشود نه قوی و اقویا
این قانون طبیعی بشر خردمند است .
م . ش .ف کابل

>>>   این از کمالات بشر اندیشمند است که مجرم فردی و ضعیف را بکوبد و مجرمین قوی را نوازش دهد .
دیوانهء راز

>>>   نویننده محترم از جنایات شروفساد که رقص مرده زایمان زن تجاوز به ناموس مردم دوذدی غارت چور وچپاول ویرانی شهر کابل اضمحلال اردو پولیس امنیت ملی وهزاران نهاد ملکی ونظامی رابه حلیلی محقق مسعود دوستم سیاف ربانی ګلبدین وسایر جنایت کاران جنګی بخشیده می توانند ولی امنیت سراسری طالبان را در زمان حکم رانی شان بخشیده نه می توانند بادار تان در حال فرار است وشما وطن فروشان در حال نابودی غرار دارید این رزمنده ګان افغان بزرګترین قدرت دنیا را به زانو دراورد وافتخارات دین ودنیا را ثبت تارخ پر افتخار افغانستان عزیز کرد وای به حال تان هم دین رفت وهم چوکی وغلامی وتاریخ غلامی تان یک بار دیګر رقم می خورد بی خبر

>>>   گر حکم شود که مست گیرند.
در شهر هر آن که هست گیرند.
کی بود که درین چهل سال گذشته در افغانستان در راس قدرت در افغانستان بود و قتل و قتال و جرم و جنایت نکرد؟
حلق و پرچم نکرد؟
گروپ های مجاهدین نکرد؟
طالبان نکرد؟
دولت کرزی نکرد؟
دولت غنی نکرد؟
جورج بوش که بخاطر سلاح هستوی به عراق حمله کرد و صد ها هزار نفر کشته ودرخمی شد و سلاح هستوی صدام حسین پیدا نشد،نکرد؟
حالا که امریکا بخاطر ایجاد پایگاه نظامی روسیه در ونزویلا،قصد حمله به ونزویلا را دارد،نمی کند؟
قدرت خودبخود زمینه ایجاد رقیب و دشمن را میکند و رقیب و دشمن بخاطر احراز قدرت تپ و تلاش میکند و کسی که در قدرت است،بخاطر حفظ قدرت تلاش میکند.
در بعضی جالات این رقابت سبب خدمت گذاری بیشتر برای مردم میشود، اما در بعضی جالات دیگر این رقابت شکل جنگ مسلحانه را به خود میگیرد که نه تنها باعث خدمت به مردم نمی شود،بلکه قبر مردم را میکنند.

>>>   مردم خیلی ها بی غیرت شده اند

>>>   این یک حقیقت امر است که طالبان ترورست وطنفروش مزدوران ای اس ای پاکستان جنایاتی را که این گروه نا مسلمان بی دین خدا ناترس در کشور ما انجام داده اند و هنوز ادامه دارد هتلر و چنگیز و هلاکو ویزید و حتی فرعون که دعوی خدایی را میکرد انجام نداده بودند که طالبان ترورست منافق شیطان صفت در حق مردم ما و کشور ما و فرهنگ ما بدستور ای اس ای پاکستان انجام داده اند ما چاره چیست ناگزیر تا یک زمان دیگر مردم ارام نشسته اند اما شما مطمین باشید که مردم در برابر گروه ترورست طالبان منافق شیطان صفت خاک فروش خاموش نخواهند بودند فعلا زمان ان نیست اما سازمان حقوق بشر و حقوق زن و حقوق اطفال سازمان ملل چرا خاموش است من هم نمیدانم بدتر ازین چه خواهد بود که بنام طالب مردم حساسیت دارند و روی سیاه تاریخ و جهان شده اند مردم ما از طالبان و نام امارت ساخت پاکستانی انها نفرت دارند چنانی که از گلبیدین از خود نفرت و انزجار نشان دادند به پسر ان که خود را کاندید پارلمانی کرده بود رای ندادند جز چند نفر جاسوس هم مثل گلبیدین و طالبان که ناکامی پسرک ان ناکامی و رو سیاهی به گلبیدین است .

>>>   100 % با شما موافق ام و تمام مردم نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا با شما موافق است. من رای موافق خود را به پیشنهاد شما ریختم از تمام مردم کشور آرزو میکنم در این رای گیری شرکت کنند تا جامعه ای مدنی و سازمان های حقوق بشری در داخل و خارج دست به اقدام قانونی بزنند .
تشکر. م از کانادا

>>>   Ariaie
#خراسان، واژه كه ما را متحد ميسازد و هزاران سال تاريخ و تمدن همه اقوام ساكن كشور را معنى مى دهد آمدنى است و روزى طلوع آن كه طلوع عشق، محبت ، اخوت، همدلى و ترقى است، سرزمين ما را گرم و روشن خواهد ساخت، و چى بهتر اگر اين طلوع چند روز زود تر بدمد!

>>>   لویه جرگهٔ حکومتی!
لویه جرگه‌ها در طول تاریخ توسط حکومت‌ها برگزار شده و حکومت‌ها توانسته‌اند برای کسب مشروعیت و بقای‌شان، از نشست بزرگ سمبولیک به‌نام «لویه جرگه» استفاده ببرند. حامد کرزی هم در دوره‌ قدرتش، دو- سه بار لویه جرگه برگزار کرد و هر کلاهی دلش خواست بر سر مردم گذاشت. اینک در دوره‌ی غنی احمدزی، این رییس توافقی و پوپولیستِ قرن نیز از اسلافش عقب نمانده و در صدد مهندسی یک لویه جرگهٔ نمایشی است تا بقایش را چند صباحی ازین‌طربق مشروعیت کاذب ببخشد. قرار گزاش‌ها، مسوولین اداره امور و حلقات نزدیک به ارگ، هر شب پس از ساعت ۸ در هوتل کانتیننتال (محل مهندسی طرح لویه‌جرگه) جمع می‌شوند و در صدد مهندسی چه‌گونه‌گی ترکیب و آجندای لویه جرگه مجلس می‌کنند. یک منبع از جمع برگزار کننده‌های لویه‌جرگه می‌گوید که اکثریت اعضای برگزار کننده افغان‌ها/پشتون‌ها هستند و بیش‌ترین آن کارمندان اداره امور و ارگ استند. نقش احزاب، جنبش‌ها و چهره‌های تاثیر‌گذار و اپوزسیون نهایت کم‌رنگ و در مواردی صفر است. قرار اطلاعات موثق، ۷۰ در صد اعضای لویه جرگه، مردم عام و غیر سیاسی هستند که بیش‌تر آن ها توسط طرف‌داران غنی احمدزی دعوت شده‌اند و این جماعت ۷۰ در صدی باز هم از یک قوم خاص اند. بنابراین با این روش و با این ترکیبِ از پیش مهندسی شده، چه توقعی می‌توان انتظار داشت؟ جای روشن‌فکران، جریان‌های سیاسی و قشر آگاهی که «تغییر» و «عدالت اجتماعی» می‌حواهند، درین لویه جرگه خالی خواهد بود و نتیجه‌ای جرگه هم چیزی خواهد بود که ارگ می‌خواهد.
هارون معترف

>>>   سهم تاجیکان جز در جبهات جنگ و سینه سپر کردن کجاست؟

>>>   کی این کار میکند، امروز تمام قدرت سیاسی ونظامی هم در دست مردمان است که جهاد کرده اند، و جهادی هاچه شامل دولت اند یا بیرون از دولت، همۀ شان از این قبیل جنایات را زیاد کرده و میکنند. مردم دیگر به حدی بیچاره شده که محتاج لقمه نان اند و یک تعداد دیگر که کمی امکانات داشته از وطن خارج شده اند

>>>   اولترباید جبر تاریخ هزاره نمایش داده شود که در دوره سیاه ربانی کدام فجایع نبود که نکرد از‌ رقص مرده گرفته تا بریدن سینه های زن و تیل داغ کردن که حتا بابه کلان ایشان چنگیز و یزید این اعمال غیر انسانی را اجرا نکرده بود

>>>   طالبان موکلین جهنم اند. مردم باید به صورت سراسری دست به تظاهرات و مصاحبه ها و نامه نگاری ها به سازمانهای حقوق بشری بزنند تا هرگز طالبان را نپذیرند.
درود بر نویسنده محترم. درود بر شهامت و ابتکار شما.

>>>   جنگ چهل ساله درکشورجنگ جهل برعقل بود
جنگ قومی ونژادی ومنافع کشورهای دیگربود
طالبان راپاکستان وعربستان ساخت
چرا وقتی طالبان علیه احمدشاه مسعود میجنگیدن امریکای وخارجی درکشور نبود وطالبان بودکشور را اشغال کردن وتمام زیربنای اقتصادی کشوررا ازبین بردن هزاران نفرکشتن میلیونها اواره کردن

>>>   طالبان موکلین جهنم اند. مردم باید به صورت سراسری دست به تظاهرات و مصاحبه ها و نامه نگاری ها به سازمانهای حقوق بشری بزنند تا هرگز طالبان را نپذیرند.
درود بر نویسنده محترم. درود بر شهامت و ابتکار شما.

>>>   مردم افغانستان همه هستی را از سبب نفا ق ازدست داده در همین چند سطر بالا هم سخنان نفاق دیده میشود یکی از نا جکها سخن میگویند ودی گر از خراسان حقیقت امر اینست که طالبان امدنی است به هیچ کدام تان این عیش ونوش که از پولها ی حرام حاصل شده نمی ماند عکسهای یاد گاری بلند منزلهای تانرا بگیرید وبه انها خدا حافظی نمایید در غیران باید بنام افغانها متحد و یک پارچه شوید وبه نوکران وغلاما بیگانه ها جواب دهید که این وطن جای انها نیست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است