لیست اعضای کمیسیون های انتخاباتی اعلام شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۸    ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ کد خبر: 157644 منبع: پرینت

محمد اشرف غني اعضاي کمیسیون انتخابات و كميسيون سمع شكايات را تعيين كرد:
به تأسی از حکم ماده یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی و حکم فقره (5) ماده (13) قانون جدید انتخابات که طی فرمان تقنینی شماره (346) مورخ 23/11/1397 ریاست جمهوری ا.ا، توشیح گردیده، از میان هشتاد و یک تن کاندیدای ارایه شده از طرف احزاب سیاسی ثبت شده در وزارت عدلیه و نهاد های جامعه مدنی مرتبط به انتخابات، بعداز انتخاب (14) تن ایشان از جانب کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری ا.ا، تعیین ذوات آتی:

1. سید عصمت الله مل، برای مدت پنج سال؛
2. مولانا محمد عبدالله، برای مدت پنج سال؛
3. اورنگ زیب، برای مدت پنج سال؛
4. محمد حنیف دانشیار، برای مدت پنج سال؛
5. مسافر قوقندی، برای مدت سه سال؛
6. حوا علم نورستانی، برای مدت سه سال؛
7. رحیمه ظریفی، برای مدت سه سال؛
بحیث اعضای کمیسیون انتخابات منظور است.

اعضای معرفی شده به کمیسیون انتخابات، موظف اند، در اولین جلسۀ خویش، رییس، معاون و منشی کمیسیون را انتخاب نموده و فعالیت خویش را بر طبق قانون اساسی کشور و قانون جدید انتخابات، آغاز نمایند.
اعضاي كميسيون شكايات انتخاباتي:

۱. محمد قاسم الیاسی، برای مدت پنج سال.
۲. زهره بیان شینواری، برای مدت پنج سال.
۳. مولوی دین محمد عظیمی، برای مدت پنج سال.
۴. محمد یونس طغرا، برای مدت سه سال.
۵. سید قطب الدین رویدار، برای مدت سه سال.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون انتخابات
لیست اعضا
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
در کمیسیون های که قبیله گرایان اکثریت باشند ، نتیجه به گند کشیده می شود ، انتظار انتخابات شفاف را نداشته باشید .

>>>   Dr. Latif Pedram
در گزینش کمیشنرانِ کمیسیون‌های انتخاباتی، کاندید کمیشنر پیشنهادی حزب کنگره ملی افغانستان در آرای بلند قرار گرفت.
با وصفِ آن، اما در لیست گزینش شده‌ی کمیشنران که از سوی آقای غنی لحظات قبل نهایی و از طریق رسانه‌ها به نشر رسیده است، اسم بانو گیتی رویین کوهستانی منحیث کمیشنر تعیین شده، وجود ندارد.

منابع دلیلِ حذف نام بانو گیتی را کمبود سن عنوان کرده‌اند. با شماری از کاندیداهای ریاست جمهوری همان روز اعتراض کردیم که کمیسیونِ بررسی اسناد می‌بایست پس از بررسی دقیق اسناد کاندید کمیشنران، لیست را برای رأی‌گیری نهایی می‌نمودند، تا مشکل از اول حل شده می‌بود. در این پیوند، سهل‌انگاری کمیسیون بررسی اسناد، مایه نگرانی است. اگر ریگی در کفش نبود، اسناد کاندیدکمیشنران دچار اشکال بود همان زمان باید برای ما اطلاع می‌دادند تا ما شخص دومی را معرفی می‌نمودیم؛ اما چرا پس از پیروزی و دو دقیقه قبل از اعلام نتیجه، اطلاعِ حذفِ کاندیدای مارا می‌دهند؟

به‌هرانجام، به‌باور ما بیش‌تر از این‌که در این پیوند به این مسئله الزامات قانونی لحاظ شده باشد؛ سلیقه های سیاسی تعیین کننده واقع شده است. با این وصف به‌سلامتِ برگزاری و آینده‌ انتخابات باید با دیده‌ی تردید نگریست.

بانو گیتی تا 15 روز دیگر سنِ سی و پنج ‌ساله گی را تکمیل می‌نمود؛ درحالی که اشکالاتِ حقوقی و پرنسیپی کلانتری در اسنادِ شماری از کاندیدا وجود داشت که از عدم بررسی دقیقِ کمیسیون ترتیب اسناد ناشی می‌شد.

>>>   دهگان
اورنگ زيب يكي از اشخاص با اعتماد امر خيل هست. مدتی را به عنوان معاون مالي و اداري و مدتی را هم منحيث سر پرست دارانشاء كميسيون بعد از امرخيل ايفاي وظيفه نموده است.

نامبرده تحصيلات عالي ندارد و با يك سند جعلی خود را ليسانس زراعت معرفی کرده است. او أصلاً از ولایت كندز ميباشد ولي در فهرست كانديدهاي جديد خود را از ولايت پكتيا معرفي كرده است.

اورنگ زيب معاون مالى و ادارى پيشين دبيرخانه كميسيون مستقل انتخابات بتاریخ ۱۶/۵/۱۳۹۷به دليل ضعف مديريت، سهل انگارى در اجراى وظايف، عدم حفظ اسرار، حيثيت و وقار اداره از سوى كميسيون انتخابات پيشنهاد و به حكم رئيس جمهورى از وظيفه اش بركنار گرديده بود، در حالی که او حالا یکی از برندگان رای نامزدان ریاست جمهوری به عنوان عضو جدید کمیسیون های انتخاباتی است.

>>>   برنا مه عذل ملیت تاجک در تصمیم گیری انتخابات عملا اغار شد ولی پیامد ناگوار درقبال خواهند داشت

>>>   جناب پدرام شما 2000 رای را برا ی احرازکرسی پارلمان پوره نکردی چطور امکان دارد که به چوکی ریاست جمهوری برسی
بسیار خنده دار است برای تو
سبحان از بدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است