دعوای حقوقی بالای کمیسون بررسی اسناد کمیشنران
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ کد خبر: 157650 منبع: پرینت

کمیسون بررسی اسناد ثبت نام کمیشنران برای انتخاب شدن، قبل از اجرایی شدن رای دهی، مکلف بود که اسناد کاندیدان را به دقت بررسی میکرد و هرکاندیدی که واجد شرایط نبود، باید نمیگذاشت که وارد انتخابات کمیشنری گردد و بدون درنگ به معرفی کننده آن مراجعه میکرد تا فرد جایگزین را معرفی کند.

کمیسیون بررسی اسناد کاندیدان کمیشنری، بطور آگاهانه خانم رویین کوهستانی را که از سوی حزب کنگره ملی معرفی گردیده بود، به بهانه 15 روز کمی سن از 35 سالگی، در آخرین لحظات تایید اشرف غنی، از لیست کمیشنران حذف کردند. در حالیکه در این کشور بی در و پیکر و اسیر در چنگال چند شوونیست، سفرای 80 ساله و کمیشنران فاقد مدرک تحصیلی وجود داشته است. اما خانم گیتی که تجربه کمیشنری موفق ولایت پروان، ماستر حقوق و علوم سیاسی و سال ها کار در محاکم عدلی را داشت، بهانه آوردند تا بحیث کمیشنر ثبت نگردد. این وظیفه کمیسیون بررسی اسناد کمیشنران قبل از رای گیری بود که این اشکال را اطلاع میداد تا پیش از گزینش کمیشنران، حزب کنگره ملی فرد دوم را معرفی میکرد.

در حالیکه این اعتراض به قوت خود باقی است و بیعدالتی آشکار در این مورد برجسته می باشد اما به یاد داشته باشیم که شوونیزم راه را بر مبارزان عدالتخواه با استفاده از کوچکترین امکان می بندد. ما در این سالهای ستم، شاهد حرکاتی از این نوع بوده ایم. از کانتینر سالاری تا شلیک مستقیم برسینه مبارزان عدالتخواه، از توطیه های درونی تا سبوتاژهای علنی، از تهمت زنی ها تا آشفته سازی فضای سیاسی، همه و همه یک مخرج مشترک داشته است که: «با لطایف الحیل مبارزان عدالتخواه را از صحنه کنار بزنند.»

ازسوی دیگر این رویکرد در قبال خانم گیتی رویین، نشان میدهد که شوونیزم در انتخابات ریاست جمهوری - اگر برگزار شود - از ورود شخصیت های وطندوست ، مترقی و عدالتخواه با تمام توان جلوگیری میکند و درنظر دارد که انتخابات را به شیوه دلخواه شان مهندسی کند.
از نظر من حزب کنگره ملی بالای کمیسیون بررسی اسناد کمیشنران باید دعوای حقوقی ترتیب بدهد تا این مساله به محکمه راجع گردد. حقوقدانان حزب کنگره نباید در این زمینه کوتاه بیایند، چون حق مشروع شان تلف شده است. با این مراجعه به محکمه برای غنی و اطرافیانش روشن نمایند که در این دور با دست باز نمیتوانند که انتخابات ریاست جمهوری را به نفع خود مهندسی کنند. گذشته از آن حزب کنگره ملی باید نخستین حزبی باشد که با ختم دوره کاری دولت اشرف غنی، در ماه جوزای 1398 خورشیدی، این دولت را غیرمشروع اعلام بدارد.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیشنران
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   همه این کار ها نمایشی و برای فریب اذهان عامه است کدام انتخابات ؟ تا هنوز از لجن زار انتخابات گذشته پا بیرون نکرده ایم و یا نمیتوانیم پا بیرون کنیم. اصلاٌ انتخابات نمیشود زیرا ما به صلح نیاز داریم و بعداٌ به انتخابات ! اما کسانیکه به انتخابات پر از تقلب دلبسته اند پس صلح نمی خواهند و در آن صورت همین جنگ بیهوده ادامه خواهد داشت و بازهم حیات هزاران افغان در خطر نابودی .

>>>   سعیدی
با سلام !
کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی قبل از ظهر امروز با حضور داشت رهبران حکومت وحدت ملی دست روی قرآن پاک گذاشته سوگند وفاداری یاد کردند. خوب به یاد دارم که کمیشنران قبلی نیز دست روی قرآن گذاشته سوگند یاد کرده بودند، بالاخره چه کردند. آینده این کمیشنران نیز مانند کمیشنران قبلی خواهد بود یا چیز دیگری.

>>>   دو کشور هند وپاکستان بایک سبقه تاریخی واشتراکات فرهنگی؛ دوکشوری که زمانی گذشته قسمتی از راه ابریشم بودند دو کشوری که رهبرانشان یاران مبارزه با استعمار روباه پیر بودند مهاتما گاندی وقاعد اعظم محمد علی جناح دو دوست.که بعداز 72 سال این دو کشور بر سر ایالت جامو وکشمیر همبشه درگیر وهرچند که تا این رمان که میتوانستند دوستانه تین مشکل را بین خود حل کنند ولی مگر قدرتهای استکباری میگذارند؟ وحال ردپای رژیم اشغالگر قدس شریف وعربستان نیز بر اتش دشمنی این دوکشور میدمند..هردو کسورقربانی اند هند قربانی اسراییل اشغالگر که با دو هدف نفوذ خود به خلیج بنگال وآ سیایی جنوب غرب وهدف دوم فروش اسلحه ونفوذ رژیم اشغالگر در پاکستان از خاطر همسایگی با مرزهای جنوبشرقی ایران وجاده صاف کنی عربستان سعودی برای اشاعه هرچه بیشتر وهابیزم بنآءهردو کشورهند وپاکستان ضرور است بایاد اوری تاریخ گذشته ومصلحت داشتن یک اتحاد و وحدت با یکدیگر اجازه ندهند منطقه حیاط خلوت دشمنان انسانیت گردد.پاکستان باید یک تغییر رفتار واجتناب از پرورش تروریستان در دامن خود بدهد .وحسن همجواری وهمکاری باهند را در دستور کار خو قرار دهدوگرنه هردو کشور بشدت ضدر خواهند کرد
داکتر عبدالرب اچک زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است