دعوای حقوقی بر کمیسون بررسی اسناد کمیشنران
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ کد خبر: 157675 منبع: پرینت

کمیسون بررسی اسناد ثبت نام کمیشنران برای انتخاب شدن، قبل ازاجرایی شدن رای دهی، مکلف بود که اسناد کاندیدان را بدقت بررسی میکرد وهرکاندیدی که واجد شرایط نبود، باید نمیگذاشت که وارد انتخابات کمیشنری گردد. وبدون درنگ به معرفی کننده آن مراجعه میکرد تا فرد جاگزین را معرفی کند.

کمیسیون بررسی اسناد کاندیدان کمیشنری، بطورآگاهانه خانم رویین کوهستانی را که ازسوی حزب کنگره ملی معرفی گردیده بود، به بهانه 15 روز کمی سن از 35 سالگی، درآخرین لحظات تایید اشرف غنی، از لیست کمیشنران حذف کردند. درحالیکه در این کشور بی درو پیکر واسیردرچنگال چند شوونیست، سفرای 80 ساله وکمیشنران فاقد مدرک تحصیلی وجود داشته است. اما خانم گیتی که تجربه کمیشنری موفق ولایت پروان، ماسترحقوق و علوم سیاسی وسالها کاردرمحاکم عدلی راداشت، بهانه آوردند تا بحیث کمیشنرثبت نگردد. این وظیفه کمیسیون بررسی اسناد کمیشنران قبل ازرای گیری بود که این اشکال را اطلاع میداد تا پیش ازگزینش کمیشنران، حزب کنگره ملی فرد دوم را معرفی میکرد.

در حالیکه این اعتراض به قوت خود باقی است وبیعدالتی آشکاردر این مورد برجسته می باشد اما به یاد داشته باشیم که شوونیزم راه را بر مبارزان عدالتخواه با استفاده از کوچکترین امکان می بندد. ما در این سالهای ستم، شاهد حرکاتی از این نوع بوده ایم. ازکانتینرسالاری تا شلیک مستقیم برسینه مبارزان عدالتخواه، از توطیه های درونی تا سبوتاژهای علنی، ازتهمت زنی ها تا آشفته سازی فضای سیاسی، همه وهمه یک مخرج مشترک داشته است که «با لطایف الحیل مبارزان عدالتخواه رااز صحنه کنار بزنند.» ازسوی دیگر این رویکرد در قبال خانم گیتی رویین، نشان میدهد که شوونیزم درانتخابات ریاست جمهوری - اگر برگزارشود - ازورود شخصیت های وطندوست ، مترقی وعدالتخواه با تمام توان جلوگیری میکندودر نظر دارد که انتخابات را به شیوه دلخواه شان مهندسی کند.

از نظر من حزب کنگره ملی بالای کمیسیون بررسی اسناد کمیشنران باید دعوای حقوقی ترتیب بدهد تااین مسئله به محکمه راجع گردد. حقوقدانان حزب کنگره نباید در این زمینه کوتاه بیایند، چون حق مشروع شان تلف شده است. با این مراجعه به محکمه برای غنی واطرافیانش روشن نمایند که دراین دور با دست باز نمیتوانند که انتخابات ریاست جمهوری را به نفع خود مهندسی کنند. گذشته ازآن حزب کنگره ملی باید نخستین حزبی باشد که با ختم دوره کاری دولت اشرف غنی، در ماه جوزای 1398 خورشیدی، این دولت راغیرمشروع اعلام بدارد.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بررسی اسناد
کمیشنران
نظرات بینندگان:

>>>   سکوت باعث می شود که هر روز که بگزرت باند مافیای اقتصادی اشرف غنی قدرت سیاسی را در دست بگیرد. در سول سال های گذشته هیچ کار نیک برای این کشور شد و تمام منابع اقتصادی بدست اشرف غنی می باشد.

>>>   Salam
نظام فدرال معناى مرگ حاكميت قبيله است ، اگر واقعن به اين پايان باور داريد از فدرال و فدرال خواهى پشتيبانى كنيد . هيچ گزينه يى ديگر به استبداد قبيله پايان نخواهد بخشيد.

>>>   گذشتگان به ما دروغ گفتند و ما به آینده گان .
چقدر آسان و عبث ، عمر گرانبهای خود را برای اثبات دروغ های مان به هدر داده ایم .
کریمی استالفی

>>>   از چوکی ریاست کمیسیون‌ پاین اش کردند اما خاموشان قرن همچنان خاموش اند !
رامین حمیدی

>>>   Azadi
غنی احمدزی بر حوا علم نورستانی می‌گوید؛ شرم نیست به یک تاجیک و اون هم یک پنجشیری رای می‌دهید ! خودت می‌توانی ریس کمیسیون انتخابات باشی، بعد ازآن انتخابات باردیگر شکل می‌گیرد و محمد عبدالله حذف می‌شود.

>>>   Hashmat Radfar
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل...
روز اول؛ اگر شفاف و بیطرفانه عمل نکنید، محکمه در انتظار تان است.
روز دوم؛ از پشت خط تلفن به یکی از کمشنران زن، بتو شرم نیس، خجالت نمیکشی که به یک تاجیک او هم یک پنجشیری رای بتی، باز اگه رای دادی گله نکنی..!!

>>>   بچشم همين طور ميشود، كدام فرمايش ديگر جناب عالي ؟
احزاب و أشخاص كه در ذره بين ديده نمي شوند، دعواي پادشاهي را دارند، كمي عقل تان را بكار باندازيد، آيا در تمام جهان أقليت ها كدام مؤثريت سياسي قوي ميداشته باشند ؟ همه شان سالها مانند طفيلي در سايه احزاب كلان زنده گي ميكنند، در انتخابات هم با احزاب بزرگ ائتلاف نموده و رأي خود را به آنها علاوه ميكنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است