نگرانی مردم و قطعیت توافق امریکا با طالبان
مهار طالبان در مناطق فرهنگی و جغرافیای زیستی شان تنها در چهارچوب یک اداره فدرال میسر است و بس. این جبهه با توجه به اوضاع شتابنده سیاسی افغانستان، باید به سرعت و با دقت ایجاد گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ کد خبر: 157679 منبع: پرینت

مذاکرات صلح افغانستان میان طالبان و امریکایی ها زمانی ماهیت جدی به خود گرفت که وزیرخارجه امریکا اعلام نمود که اگرمذاکرات به همینگونه پیش برود تا دوهفته دیگراو نیز در جمع مذاکره کنندگان در دوحه می پیوندد.

این سخن آقای پمپئو بدان معنا است که توافقات اساسی میان امریکا و طالبان روی سرنوشت صلح افغانستان به وجود آمده است. چون سکوت معنا دار سه روز آخر مذاکرات بیانگرآن بود که بطور کلی روی خروج نظامیان امریکایی و ضمانت طالبان به مبدل نشدن افغانستان به کشور صادر کننده تروریسم برای امریکا و غرب، توافق شده است و فقط میخواهند که نحوه اعلام آنرا با ابهت جلوه دهند و برای بالا رفتن وزن سیاسی این توافقات، وزیر خارجه امریکا به دوحه می آید تا بر این توافقات رنگ و لعاب بین المللی بدهد و قبل از آن وزرای خارجه روسیه، ازبکستان نیز از محضر ملا غنی برادر در دوحه استفاده بردند. اما چیزی که بسیار جالب بود اینکه وزیر خارجه امریکا هنوز طالبان را تروریست میداند و اینک با همین تروریستان میخواهد مذاکره کند. انهم در سطح سکاندار سیاست خارجی بزرگترین ابر قدرت دنیا؛ برای اینکه مستند تر سخن گفته باشیم. از قول بی بی سی بخوانید:

- آقای پمپئو در پاسخ به سوالی در گردهمایی "کشاورزان آینده آمریکا" گفت: "هیات ما مشغول گفتگو با تروریستان طالبان در افغانستان است و تلاش دارد نتیجه این مذاکرات به افغانستانی بیانجامد که در آن جنگ و خشونت پایان یافته باشد، تهدیدی به ایالات متحده نباشد و کشوری باشد که در آن حقوق اساسی هر شهروند افغانستان احترام شود."

دیگر شبهه ای باقی نمانده است که امریکایی ها بیرون میشوند و طالبان بر اهرم های قدرت تکیه میزنند. اما هیچ یک از سیاستمداران افغانستان - داخل و خارج - طرحی برای چگونگی قدرت گیری طالبان ارایه نمی کنند. طالبان چگونه می آیند؟ بر مناطق زیستی و فرهنگی شان متمرکز میشوند و یا اینکه سلطه شان را بر کل افغانستان می گسترانند؟ شریک قدرت میشوند و یا کل قدرت را قبضه میکنند؟ سرنوشت دستاوردهای 18 ساله چه میشود؟ با حقوق زنان و کودکان چگونه برخورد میگردد؟
و از این قبیل دهها سوال دیگر...؟

اما ازدید من انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می افتد و قبل از پوره شدن دوره کاری دولت غنی، حکومت موقت تشکیل میشود و این حکومت زمینه ساز مشارکت طالبان خواهد شد. یا در انتخابات و یا طی یک جرگه سراسری. لذا غنی با دم و دستگاه خود در فرایند های بعدی نقشی نخواهد داشت و همین اکنون هم مصداق های عینی آن در طی این مذاکرات به مشاهده رسیده است. -شاید ماموریت اش تکمیل شده باشد و جست و خیزهای این روزهایش ممکن بازی بیش نباشد- اما سوال اساسی هنوز باقی میماند که:
جوامع محروم افغانستان در قبال آمدن و یا یورش طالبان، با چه راهکاری میتواند، از خود دفاع نماید؟

هرگونه مقابله نظامی نه در توان این جوامع است و نه هم حمایت ملی و بین المللی را باخود دارد. لذا بلا درنگ باید در یک گستره کلان سیاسی وارد عرصه شد. صلح با طالبان اکنون یک امر اجتناب ناپذیر است. اما این مصالحه باید در چوکات یک اداره فدرال شکل بگیرد. این همان طرحی است که سال ها جناب لطیف پدرام مطرح نموده است. مهار طالبان در مناطق فرهنگی و جغرافیای زیستی شان تنها در چهارچوب یک اداره فدرال میسر است و بس. این جبهه با توجه به اوضاع شتابنده سیاسی افغانستان، باید به سرعت و با دقت ایجاد گردد.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهار طالبان
بومی
نظرات بینندگان:

>>>   زلمی خلیل زاد، بازیگر سریال حمام خون در افغانستان

>>>   طالبان که آمدند و دولت را گرفتند،از لطیفدرام دعوت میکنند و به او میگویند که شما خواهان چگونه یک دولتی هستید؟
بعداً لطیف پدرام جواب میدهد که ما یک دولت فدرالی میخواهیم.
بعداً ملا هیبت الله روی خود را به طرف ملا برادر کرده میگوید:
بخاطری که پدرام صاحب خفه نشود،باید ما و شما پیشنهاد پدرام صاحب را برای تشکیل یک دولت فدرالی قبول کنیم.

>>>   Salam
نظام فدرال معناى مرگ حاكميت قبيله است ، اگر واقعن به اين پايان باور داريد از فدرال و فدرال خواهى پشتيبانى كنيد . هيچ گزينه يى ديگر به استبداد قبيله پايان نخواهد بخشيد.

>>>   گذشتگان به ما دروغ گفتند و ما به آینده گان .
چقدر آسان و عبث ، عمر گرانبهای خود را برای اثبات دروغ های مان به هدر داده ایم .
کریمی استالفی

>>>   Bakhshi Zafari
ما هميشه ميگيم كه آب از بالا خِت است.
قيمت مواد سوخت (تيل)وسايط وزارت دفاع در بازار ٥٦ روپيه ،اشرف غني قرار دادش را به برادر زاده اش به ٧٨ روپيه عقد نموده است.
طرح و ديزاين ماستر پلان شهرك اداري واقع دارلامان با شركت مجهول الهويه ي لبناني به ١٨ مليون دالر توسط اشرف غني قرار داد شد.در حالي كه شركت هاي داخلي حاضر اند با دو مليون دالر اين كار را بهتر انجام دهند.
بحث دزدي ١٨٠ مليون دالري و انتقال ١٥٠ مليون دالر به حساب پسرش توسط رولا جان غني بماند سر جايش.

>>>   افغانستان یک کشور اشغال شده است که تقریبا سه صده آخر که اوایل با گرفتن مقداری پول از انگلیس و چند روز امارت ویا حکومت تا زمان امان اله بعدا با آمدن نادر شکل پیمانکاری وهم حالت سیاسی کمی تغییر نمود ولی با مردار شدن نادر پسر فاسدش ظاهر به حکومت رسید که بیشرمانه ادعای دموکراسی و آزادی بیان میکرد که در مدت 43سال با قرضه های دراز مداوای کوتاه مدت ویا کمک های موسسات خیریه جهانی کشور بر باد فنا داد و خودش با عیاشی وزن بارگی روز گار را سپری نمود که با کودتای داوود حکومت از نظر سیاسی ظاهرا تغییر کرد اما زمامدار اصلی وطن درین زمان روسیه شوروی شد ونوکران خود فروش اش از ترکی تا نجیب بر اریکه قدرت پوشالی و مزدور تکیه کردند با تجاوز روسها کشور های غربی متوجه این لقمه ای چرب شدند وباز هم بکمک مزدوران دست به فعالیت های زیادی زدند که نتیجه اش تشکیل احزاب سیاسی در پاکستان و ایران و جنگ های داخلی همچنان آمدن طالب وغیره تا امروز که همه میدانند .هیچگاه حکومت های ذکر شده استقلالیت سیاسی چه در داخل و مخصوصا در خارج از کشور نداشته و ندارند حالا اوضاع کشور ونابسامانی های آن از ده سال ویا بیست سال ویا نیم قرن پیش نیست بلکه از سالیان دراز است که مردم ما با رنج فقر بیسوادی بیکاری بیدرمانی وغیره رنج برده و میبرند .سود این خیانت ها به جیب یک عده ای محدود از یک زبان و یک قوم میرفت اما حالا چند لاشخور از ملیت های دیگر این سر زمین هم به آنها پیوسته و مردم عادی اعم از پشتون تاجیک و هزاره ودیگر اقوام همچنان در منجلاب بودند و هستند به امید رحمت الهی و گشایش از دربارش .

>>>   تمامي افغانستان نه گوشه اش ، و همانند هاي پدرام كه جهاد نكرده اند ، نميتوانند طرحي داشته باشند ، همه منافقين آماده جنگ باشند و صلح با آنان و بخشيدن ايشان از دايرة طالبان مباد ،
كابلي از نيزيلند

>>>   مردم چرا پریشان ونگران باشند با اوردن طالب هیچ چیز را از دست نمیدهند وحتما هیچ چیزی را بدست هم نمی اورند این مذاکرات یک نمایش وسناریوی بیش نیست مگر دنیا ومردم ازیاد برده اند که طالب را در کویته ای پاکستان هسته گذاری نموده وانهارا به قدرت رسانیده تا امروز انها را حمایت وپشتیبانی کردند خارجی ها با این ترفند ها میخواهند به چشم جهانیان خاک بزنندوچنین جلوه دهند که گویا طالب را نمی شناسند وبا انها روابط ندارند کسی نیست که از انها بپرسد ان هلیکوبتر های که طالب را از جنوب به شمال وازیک جا به جای دیگر انتقال میداد طیاره های جن وملایکه بود ویا توسط طیاره های هلیکوبتر به انها رس رسانی میشد ازکجا امده بود ویا مگر خلیجی ها میتوانند بدون اجازه ای انهابه طالب قرت ار گاه وسفارت بدهند!!! این مذاکرات هم عین همان پروسه میباشد
مولانا قربان

>>>   ترامپ میگوید : اول امریکا !
بنا اینگه مازیرکدام حاکمیتی زندگی میکنیم هیچ ربطی به ترامپ ندارد

>>>   امریکا افغانستان را ترک نمی نماید.
از شواهد و قراین بخوبی برمی آید که امریکا تا کارِمنطقه را تمام نکرده باشد ، افغانستان را ترک نخواهد نمود .
شاید به پیشوازانتخابات ریاست جمهوری امریکا ، کارگردانِ جنگ و صلحِ افغانستان آقای زلمی خلیلزاد ، درمتن درامه ی صلح با طالبان ، نمایش کوتاه خروج قسمی سربازان را گنجانیده باشد ؛ اما این هرگز به معنای خروج کامل نخواهد بود .
برای تکمیل نمودن حلقه ی محاصره ی ایران وحضور پرقدرت امریکا در منطقه ، در پهلوی پایگاه های نظامی درعراق و شرق میانه ، حضور نیرومند نظامی امریکا در شرق و غرب افغانستان نیز از اهمیت خاصی برای واشنگتن برخوردار میباشد .
امریکا هنوز رژیم اسلامی ایران را سرنگون نکرده و پروژه ی خطرناک گسترش داعش درشمال افغانستان را تا کنون به سر نرسانیده است .
برای دست یافتن به این اهداف خرابکارانه ی سیاسی ــ امنیتی و دستبرد های سودجویانه ازمنابع سرشارزیرزمینی افغانستان ، امریکا اینبار نیت دارد تا با استفاده از کل دولت نوظهور اسلامی - طالبی افغانستان ، کشور ما را به نقطه ی اتصال و انتشار جنگ در ایران ، آسیای میانه ، فدراتیف روسیه و چین مبدل نماید .
با آنکه هنوز طالبان حاضر به گفتگوی رو در رو با دولت کابل نشده اند ؛ اما بزودی زمینه ی این رو در رویی در کشور آلمان و یا محلی دیگر مساعد خواهد شد .
طالبان که دیگر بهانه ی خاصی برای حضورشان در این نقش وجود ندارد ، دیر یا زود همانند حزب اسلامی ، جمعیت اسلامی ، وحدت اسلامی ، اتحاد اسلامی وغیره وارد ساختار حکومتی شده و حامی و ایجادگر بزرگ شان امریکا را در رسیدن به اهداف استراتژیک شان معاونت خواهند نمود .
هرچند بسیاری ناظران ، پیوستن طالبان به پروسه ی مذاکرات را بشارت دهنده ی ثبات و صلح می دانند ؛ اما متأسفانه آنگونه نخواهد بود . با پیوستن آنان هم ، بی ثباتی و نا امنی در افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت و طالبان نیز همانند سایر گروههای اسلامی و افراد و گروههای دیسانت شده از امریکا ، کانادا وغرب ، از دسترخوان فساد و چپاولی که امریکاییان هموار نموده اند ، سود خواهند برد .
به باور ناظران ، بی ثباتی و ناامنی تا زمانی در افغانستان ادامه خواهد یافت که تمام گروه های قومی ما متحد و بیدارشده ، سرنوشت جنگ و صلح شان را خود بدست بگیرند .
مردم باید نگذارند تا حکومت های دست نشانده و مزدور ، افغانستان را وسیله ی انتقال جنگ در منطقه و نقطه ی تقابل میان قدرت های بزرگ بسازند .
فروغی

>>>   خجالت بکشید.مگر فعلا که ها از این سرزمین دفاع می کند. همین جوانان سلحشور وبا غیرت با تشکیل قوای مسلح350 هزار نفری این مملکت را محافظت می کنند. خیلی سال میشود که نیروهای خارجی فقط درپایگاه هايشان گرفتن خوابیدن

>>>   خیلی سالهاست که مردم افغانستان از سرزمین شان خودشان دفاع میکنند.خودش نیرو های مسلح دارد پشتبانه مردمی دارد.عساکر خارجی فقط از دور نظاره گر بودند.بودن و نبودشان آنقدر هم مهم نیست.تنها چیزی که خیلی مهم است کمک های نظامی شان که آنهم پا برجاست.(

>>>   اجنبیها و دشمان بسيار کوشش کردند تا افغانستان را پارچه پارچه و مردم آنرا از هم جدا کنند ولی امروز اينکار شدني نيست زيرا از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب تمام افغانها با يک قومانده تحت يک بيرق به جلو روانند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است