چرا خلیلی استعفا نمی دهد؟
بهترین کار برای محمد کریم خلیلی است که همراهی با اشرفغنی را ترک کند و بیشتر از این باعث نشود تا از نام قوم شریف هزاره در راستای گسترش قبیله گرایی و فاشیزم استفاده شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ کد خبر: 157758 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) محمد اشرف غنی فرمان در مورد لوی جرگه مشورتی صلح را صادر کرد.
در فرمان غنی آمده است؛ به منظور استماع، استفاده موثر و ارج گزاری نهادینه به مشوره‌ها، نظریات و تحلیل نمایندگان مردم از تمام لایه‌ها و اقشار جامعه، جستجوی راه حل و تسریع روند مذاکرات، لوی جرگه مشورتی صلح تدویر می‌گردد.
لوی جرگه مشورتی صلح فرصت بزرگ و ملی خواهد بود تا نمایندگان مردم از سراسر کشور بتوانند در فضای آزاد و صمیمی به پرسش های اساسی اعم از حدود و چارچوب مذاکره با تحریک طالبان، تعریف و چگونگی دستیابی به صلح را مورد بحث قرار دهند. در روشنایی نظریات نمایندگان مردم، رهبری جمهوری اسلامی افغانستان، خط مشی صلح و مذاکره را تدوین و تکمیل نموده و سعی خواهد ورزید تا تمام امکانات و منابع ملی و دولتی را در راستای تطبیق آن به کار اندازد.
بخاطر اجرای این امر اسلامی و ملی محترم محمد عمر داودزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح به حیث رییس کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح گماشته شده و به موصوف وظیفه سپرده می‌شود تا با جلب همکاری و هماهنگی با تمام نهادهای دولتی در این راستا اقدام نماید.
کمیسیون به تاریخ نهم ثور سال 1398 لوی جرگه مشورتی صلح را برگزار نماید.
وزارت مالیه مکلف است مصارف مالی لوی جرگه مشورتی صلح را مطابق پیشنهاد رییس کمیسیون از کود (91) تأمین نماید.
وزارت های معارف، تحصیلات عالی، امور سرحدات، اقوام و قبایل، ارشاد،حج و اوقاف، امور زنان، امور مهاجرین و عودت کنندگان، اداره ارگان‌های محل، شهرداری کابل و سایر ادارات مؤظف اند تا کمیسیون را در امور محوله همکاری لازم نمایند.

فرمان جناب غنی درباره تشکیل کمیسیون برگزاری لوی جرگه یا نشست بزرگان، ایجاد یک اداره موازی دیگر و تشکیلاتی مضاعف در کنار دیگر تشکل های صلح تاکنون می باشد.
تداوم کاری و معاشی شورای صلح، تشکیل هیات صلح، کمیسیون رسیدگی به صلح در ارگ و تعیین محمد عمر داوودزی به عنوان رییس دارالانشای شورای صلح و بسط و گسترش این شورای برای جابجایی نیروهای مخصوص جناب داوودزی، از جمله اداراتی است که تا کنون تشکیل شده و هیچکدام شان موثریت لازم را نداشته و یا اصلا در کار و وظیفه موفق نبوده اند و فقط معاش های دالری دریافت کرده اند.

یکی از خصوصیات اشرفغنی این است که برخی افراد کاردان اما خنثی و بی عرضه را در پست های بالای حکومتی تعیین می کند و سپس افراد زیرک و فعال از قوم و اطرافیان خودش را در کنار انها جایگزین می نماید و بدین وسیله تمامی اختیار و اراده را از آن فرد مسوول کاردان می گیرد و از او صرفا به عنوان سمبل و نماد اما بدون کارایی و اجازه کار استفاده می کند.

در موضوع صلح نیز چنین کرده است. کریم خلیلی شاید آدم خوبی شده باشد اما بی عرضه است و ترسو و توانایی مقابله با دسیسه های قومی و جریانی را ندارد.
اینک در شورای صلح نیز او هیچکاره است و تقریبا از تمامی تصامیم و جابجایی ها و جلسات اصلی بی خبر است و فقط اسم رییس شورای صلح را یدک می کشد.
هرچند خبرهایی نیز از ارگ زمزمه گردید که وی از ریاست شورای صلح برکنار شده است اما این برکناری نه اسمی که رسمی بود و تمام اختیارات از وی گرفته شده و به عمر داوودزی تفویض گردید و فقط از خلیلی نامی ماند و معاشی!

در موقعیت فعلی بهترین کار برای محمد کریم خلیلی است که همراهی با اشرفغنی را ترک کند و بیشتر از این باعث نشود تا از نام قوم شریف هزاره در راستای گسترش قبیله گرایی و فاشیزم استفاده شود.
خلیلی با همراهی دیروز کرزی و امروز اشرف غنی، به مردم خودش خیانت کرد. زیرا نه عرضه و جرات دفاع از قوم خود را در مقابل تصامیم کاملا قومگرا و فاشیستی داشت و نه توانست افراد نخبه و با جربزه و با جرات را پرورش دهد تا آنان با قومگرایی و تسلط بیگانگان در کشور مبارزه کنند.

خلیلی باید در قیامت در پیشگاه عدل الهی جواب پس بدهد که چرا برای ماندن در قدرت و ارضای قوای درونی ریاست طلبی و شهرت، وسیله تباهی یک ملت را فراهم آورد و با وجودی که هیچکاره است، هنوز هم به ریاست اسمی دلخوش کرده است!

محمد کریم خلیلی و شاگرد وفادارش سرور دانش و دیگر اطرافیان شان بخوبی می دانند که هیچ کار مفیدی برای این مردم و آینده نسل این سرزمین انجام نداده اند، بل به تنها موضوعاتی که فکر می کردند، ماندن در قدرت اسمی و معاش های دالری و موقعیت تجاری شان بوده است. پس اگر روزی نرسد که در مقابل این مردم جوابگو باشند، باید خود را برای جوابگویی در پیشگاه عدل الهی آماده سازند.
پس بهتر است خلیلی تا پرونده اش سنگین تر نشده از مردم معذرت بخواهد و سران فاشیزم قبیله را ترک کند و اطرافیانش را نیز به ترک وظایف شان وادار سازد تا فاشیزم قبیله بداند همانگونه که ازبک ها از کنارشان رفتند، هزاره ها نیز بیشتر از این تحمل قبیله گرایی را ندارند و از گفتار و کردار فاشیستی سران قبیله که به دستور بیگانگان انجام می شود، بیرازی می جویند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
فاشیزم
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   در جایی که بودن و نبودنت فرقی ندارد، نبودنت را انتخاب کن. اینگونه به بودنت احترام گذاشته ای

>>>   خلیلی بعد از ختم دوره کرزی،خانه نشین شد.بخاطری که دوباره یک چوکی بدست بیاورد،باز در محافل هزاره ها برآمد و از کارکرد های دولت انتقاد کرد.
اشرف غنی او را منحیث رییس شورای صلح مقرر کرد،او چپ شد و دوباره به توصیف دولت پرداخت.
بعداً صلاحیت از خلیلی گرفته شد و به دیگران سپرده شد.
حالا خلیلی در سر پل صراط قرار دارد که نه به دوزخ راه دارد و نه به جنت. نه مخالف دولت است و نه موافق دولت.
در بیانیه اخیر خویش او چنین گفت :
اگر طالبان فکر میکنند که آنها با نادیده گرفتن دست آورد های هژده ساله گذشته در افغانستان،این کشور را دوباره به عقب میرانند،این یک خواب است و خیال ،و اگر دولت فکر میکند که طالبان می آیند و به دولت تسلیم میشوند،این نیز یک خواب است و خیال.
در نتیجه از بیانیه او چنین استنباط میشود که همین حالت فعلی یعنی جنگ بین دولت و طالبان ادامه خواهد داشت.

>>>   لطیف پدرام:
در سایت انترنتی هشت صبح امروز ۲۱ حوت۱۳۹۷ مقاله ای به این عنوان"پشتون ها و تاجیک ها از یگانه گی تا بیگانه گی" خواندم و این پاسخ کوتاه را نوشتم.

هر قدر ستم گری ملی و اجتماعی عمیق شود به همان پیمانه نزاع های قومی و طبقاتی و اجتماعی عمیق می شوند.
شوونیست های بی آزرمی که در پی تحقق هویت خود بر دیگر هویت ها می باشند عامل اصلی این بحران ها و انقطاب ها اند. ظلم است که بی ثباتی،بحران،کینه و نفرت ایجاد می کند نه عدالت و عدالت طلبی. اگر پشتون ها و تاجیک ها این همه مشترکات دارند و دو روی یک سکه اند، پس درهمان تذکره ی الکترونیکی بنویسید قوم پشتون ملت تاجیک، تا بدانیم که واقعا یکی هستیم. چرا از آن زاویه مطرح نمی کنید که افغان ها هویت تاجیکان را مثلا به حیث هویت ملی بپذیرند. نام افغانستان هم که یک نام جعلی و چندروزه است کدام نام تاریخی نیست. پس توصیه ی من به همه ی آن هایی که ظاهرا ادعای عدالت خواهی و انسانیت دارند این است فریب کارانه گپ نزنید هویت های اقوام را به رسمیت بشناسید،توزیع عادلانه ی قدرت را میان همه ی اقوام و شهروندان بپذیرید این تنها راه نجات از بحران است. اگر راست می گویید چرا بر سر کلمه ی افغان این قدر حساس هستید؟
من چرا خراسان را به عنوان نام کشور پیشنهاد کردم؟ برای این که آریا و آریا بازی بوی فاشیزم هیتلری می دهد و من از هر چه هیتلر، فاشیزم، تبعیض طلبی و ستمگری بیزارم. خود را دایه ی مهربانتر از مادر جا نزنید توصیه هم نکنید فقط به عدالت احترام بگذارید.
در افغانستان اقوام در کنار هم زیسته اند اما نه به عنوان اقوام برابر و شهروندان دارای حقوق برابر،بلکه به عنوان برده گان زیر دست یک ارباب قومی. این دولت-ملت شدن ای که این آقا در این مقاله می گوید حل کردن همه ی هویت ها در یک هویت افغانی است. ما دولت-ملت ای می خواهیم که نه از طریق نفی هویت های اقوام،بلکه از طریق به رسمیت شناختن آن ها، احترام گذاشتن به آن ها با تضمین های حقوقی در قوانین، در قانون اساسی و در چهارچوب های کاملا دموکراتیک شکل بگیرد و تحقق پیدا کند.

>>>   انسان طماع وحریص مانند خلیل کریمی که نه تنها خود و وجدانش بل بنام هزاره این قوم غیور و شریف را که همیشه از آبله کف دست و عرق پیشانی کار نموده و الگوی کار و کوشش وجهد انسانی هستن با خود میخواهد به بد نامی بکَشَد .

>>>   پدرام را نقد کردن آسان است ولی پدرام شدن کار دشوار!

در اوج رستاخیز تغییر یک هیئت حکومتی بعد از این که دکتر پدرام راضی شد به خانه آمدند، پیشنهاد دو وزارت از جمله وزارت خارجه را دادند، البته چک سفید را هم روی میز گذاشتند.

دکتر پدرام به آنها گفت: زیر عکس قهرمان ملی به من چنین پیشنهاد می کنید؟
آنها دلیل آوردند...
دکتر پدرام عریان گفت: من اصل نظام تان را غیر مشروع می دانم، روز دوم تشکیل حکومت وحدت ملی در تالار لویه جرگه همایش بزرگ بر علیه تان دایر کردم، حالا بیایم وزیر وزارت شما شوم؟
آنهم وزارت خارجه، از ریش تاجیک می گیرید به سبیلش پیوند می زنید؟
سکوت سنگین حاکم شد...
باز ادامه داد: چک سفید را هم ببرید اینجا چیزی برای فروش نداریم، مشکل این وطن با معامله گری حل نمی شود عزیزان، زخم این کشور ریشه در بی عدالتی دارد از نام کشور که قومی است تا پرچم، سرود ملی، وزارت ها، ریاست ها، تمرکز قدرت و...
چای تان را بخورید مهمان و عزیز ما هستید، ما مشکلات اقتصادی شدید داریم این را هم می دانیم طرفداران ما را از حکومت به بهانه ای مختلف اخراج می کنید یا عمدی جذب نمی کنید، با این حال #ما_اینجا_چیزی_برای_فروش_نداریم!

پ.ن: آنهای که تا چند روز پیش نقد می کردند حالا به خاطر یک پستِ که تداوم آن معلوم نیست مردم را توهین می کنند.

شفق‌سیاه‌پوش

>>>   از همه چیز مهمتر برای خلیلی و دانش معاش و دلار است. و به همین قناعت دارد. نه جرات دفاع از قوم دارد و نه حس قوم قوم گرایی را دارد.
ص. از ایران.

>>>   درکشـــــورهای اســـلامی کسیکه چوکی را اشغال کرد تازنده باشد برضائیت خود استعفا نمیدهد مگر اینکه گردنش رابزنند
مثلا درکشورالجزایز رئیس جمهورش حتی توان حرف زدن را از دست داده اما بازهم راضی به استعفا نیست ،
ر

>>>   حكومت هم بهانه ميخواهد كه أشخاص نيمه بي سواد را از پوست هاي دولتي دور نموده بجايشان نسل جوان و تحصيل كرده بياورند. كه املا و انشا خوب و فهم امورات دولت را داشته باشند.

>>>   بـه : حكومت هم بهانه ميخواهد كه أ....
همین جوانانی که می بینیم حتی سواد ندارند چی رسد به املا وانشا ، از طریق رادیو وتلویزیون ها می بینیم که به خواندن متن هم بدرستی وارد نیستند

>>>   جوانان که جای قبلی ها را میگیرد اکثریت شان از اروپا وامریکا ویا پاکستان آمده اند که نه تنها زبان مادری ویا زبان ورایج دفتری را نمی دانند و از فساد اداری که بشکل یک فرهنگ در کشور شده درک اساسی را ندارند زیرا آنها در محیط وفرهنگ غربی تولد ویا بزرگ شده اند .ما در داخل هم جوانان داریم که البته با غنی شاید در یک سفره لقمه نبسته ولی درهمین آب و خاک بزرگ شده واز رنج و درد مردم آگاهی بیشتر دارد .بدین منظور کار های غنی مانند همیشه یک ضرب المثل را بیاد میآورد که میگویند لقمه را از پشت گردن بدهن میبرد .

>>>   پاکستان یکدانه ای سرطانی ویا یک تومور چرکین است که انگلیسی ها در قلب آسیا تولید کردند و به ثمر رسانده و امروز نتایج شوم اش را در منطقه و جهان ولی منفعت اش را برای غربی ها جمع میکنند

>>>   خلیلی: مقاومت و ایستادگی مردم در برابر تروریزم بین المللی و بی عدالتی برگ زرین تاریخ مردم خواند و بیان کرد که با دشواری های زیاد در این سرزمین مقاومتی را شروع کردیم که نتیجه آن عزت و سربلندی امروز مردم ماست.
کدام عزت؟ کدام سربلندی؟ کدام مقاومت؟ کدام برگ زرین؟ فریب دادن مردم تا کی؟ قوماندانان سرشناس هزاره را شما نکشتید؟ از ترور صادقی تا افکاری تا سروری و اختری و ... همه قربانی توطئه شما شده اند. ثمره آن شهرک حاجی نبی و ثروت های بادآورده شما در دوبی و آمریکا است به این مردم مظلوم چه رسیده است؟؟؟ عوام فریبی تا کی؟ خاک به چشم مردم زدن تاکی؟

>>>   او ....هزاره بودن کی جرم بوده که العان باشد.
مگر پشتون بودن جرم است یا تاجیک وازبک بودن یا هر نژاد دیگری مهم شعور انسانی است از هر قوم که باشی باید شعور انسانی داشته باشی .

>>>   خلیلی انسان معامله گر و استفاده جو از نام قوم است که از خون مردم خود و اقارب خود را مالک ملیون ها دالر کرده اما یکروز هم نشده که بمردم فقیر هزاره کمک مالی و یا جنسی کرده باشد و حتی خمس و ذکات اش را هم ما مردم هزاره ندیده ایم این مجالس کمپاینی بخوداش و طرفداران نزدیک اش که کاسه لیسان اند براه انداخته وانهم با مشور و هدایت از داخل ارگ .

>>>   خلیلی حرفهای سالها قبل خود را تکرار میکند خدا خیر کند

>>>   حقیقتا که باعث مباهات است اینرا ما نه بلکه انسان های خوب دیگر جهان میگویندمثلا: کانادائی ها واسترالیائی ها اینرا با ثبوت گفته اند که هزاره ها مردم با استعداد صلحدوست ودارای ذهن قوی هستند یا کوتاه تر آی کیوی بلند دارند
ر

>>>   خصوصیات هـــزاره ها :
مـردمان مودب حلیم صبور قانع زخمت کش با استعداد ، نظیف ، کم حرف ، مبتکر ،مظلوم ، با هنر ،
در اکثریت مکاتب ولیسه ها اول نمره وشاکردان لایق هزاره هستند .
کاش من هم هزاره می بودم ،
در دنیای بعدی من می خواهم تا مرا هم هزاره خلق کند
( ر )

>>>   واقعا كه همين طور است همه مليت هاى ساكن افغانستان بأهم برادر هستند مرگ بر دشمنان زنده باد اتحاد واتفاق مردم افغانستان

>>>   آقای خلیلی و آقای محقق باید کودتای درون حزبی دهه 90 را
صادقانه به مردم توضیح بدهند.

>>>   هموطنان عزیز:
درفشانی های خلیلی رامطالعه کردم امامتاسفانه خلیلی مباهات مباهات میگوید،فکرمیکنم خلیلی هم شامل گروپ دموکراتان هزاره شده است وازین افتخارات هزاره هامباهات میکند:
1-چهارنفر مجهول الهویه که معمولاکلاه قره قلی به سردارنداز جمله یکی شان کشته شد شب که خواب بابه دیدند صبح چهاراهی پل سوخته را مسدود میکنندو عکس مزاری راسرچوب میزنند چندتا افراد مسلح موی کشال راوظیفه میدهند که یک کراچی ران ویک نفرموچی ویکنفر مزدورکار هزاره امروزبه کاررفته نمیتوانند همه بایدداخل مصلی غصبی بروندکه امروز وحدت ملی راخواب دیده ایم ودردشت برچی به نمایش میگزاریم، وحدت ملی یعنی هزاره ،به خلیلی بگوئیم که وحدت به این معنی است که همه اقوام افغانستان زیریک بیرق وتحت یک زعامت به شگوفایی مملکت کارکنیم،حالا خلیلی چندین شاخه وچندین گروه تحت زعامت چندین هیولاآنهم دردشت برچی راچگونه نام وحدت میدهد؟یکی ازرهبران مهم اهل تشیع شیخ محسنی صاحب ا ست که بدلیل فهم بلند و علم ودانش بالای شان هم مردم شیعه ایشانرابزرگ ورهبرخود میدانندوهم نزد بزرگان اهل سنت وجماعت نیزایشان مورد تکریم واحترام است،اما خلیلی که سابقه علافی دارد نامی ازایشان نمیبردوحتی درمراسم عیدبه احترام وی نمیرود درحالیکه درهمسایگی اش قراردارد، معلوم نیست کدام وحدت ملی منظورخلیلی است که مباهات میکند.
2-خلیلی که خودرانمادوحدت ملی میخواند اینقدرفهم نداردکه دلجویی بازماندگان شهدای بادغیس وپکتیااهمیت داشت ویا تفریح رفتن وکله پاچه خوردن درکوه بامیان ویکاولنگ؟
3-جناب خلیلی همه افتخارات رایادکرده اید اماازافتخارات فساداخلاقی هزاره ها اشاره نکرده اید بخداقسم اعتباروحیثیت مغل هاراهم بربادداده است شمابعضی چیزهارا تجاهل عارفانه میکنید وتذکرنمیدهید.
بقیه صحبتها دربحث های بعد.
هموطن شماازکابل

>>>   لذا در توبره کرده هر روز مانند بامیان به ثمن بخس می فروشی

>>>   خلیلی و محقق برای چندین سال است که برای هزاره ها مرده است. هزاره ها رهبران جوان تحصیلکرده و وفادار به مردم را انتخاب خواهد کرد.

>>>   بلی دوستان خلیلی بدترازمرده است
مرده درشب اول قبر دو ملائیگه سوال میکند مرده اکر
اعمالش خوب بود جواب میدهد اکر نبود
جای شان در جهنم است
وانشالله طالبان آدم کش جای شان در عمق جهنم است
وبا دالر وهابی شیاطین
وبعد جای دولت مردان خائین هم در جهنم است
درآن جا قدرت در کار نیست
یازی زی یا پختون بودند
وسلام هم وطن مهاجر

>>>   راست گفتید.همینطوراست.

>>>   در اول سخن باید گفت که کریم خلیلی و سرور دانش را مردم شیعه و هزاره دیگر خودشان نمیدانند بمثابه یک خاین عوام فریب پول پرست دانسته از رهبری خود انها را عزل کرده شده نمیتواند که هم رهبر ما شیعه ها و هزاره ها باشد و هم همدست با قاتلان مردم ما از دوران حامد کرزی تا امروز خلیلی با قوم پشتون داخل ارگ که معتصب و قومگرا و دشمن اقوام دیگر خارج از قوم خود شان هستند و حکومت تگ قومی خود شانرا میخواهند خلیلی با انها همراه و هم نظر است و اکنون چنان زیر بار ارگ وترس از اشرف غنی احمدزی شانه خم کرده که رسمن با گرفتن تذکرهبرقی از قومیت خود گذشته قومیت غنی احمدزی را به بسیار خوشحالی هم خودش و هم شاگرد اش قبول کردند و بگفته خود شان افتخار هم به اینکار شان میکنند به همین لحاظ است که به کشتن مردم شیعه و هزاره نه تنها که غمگین نمیگردد بلکه خوشحال هم میشوند خلیلی و دانش را مردم ما از خود رانده بحیث رهبر خود نمیشناسند هیچگاه دشمن خود را کسی رهبر خود نمیدانند حالا خلیلی و دانش از جمله دشمنان ما هستند نه رهبران ما.

>>>   هنوز زود است گذشت زمان نشان خواهد دارد که خلیلی و باند مخوف سازمان نصر چقدر بر این ملت ستم روا داشته اند. همه را خاین ساختند تا خود خادم ملت بمانند اما؟؟؟

>>>   خلیلی محقق ترسو تا کی این طالبان اوغان مردم هزاره را بکشد مردم غیور هزاره به پا خیزید تاکی اوغانهای طالب شیعه ها را بکشد تاکی ظلم رهبران هزاره خود شان را د اوغان ها فروخته اندازه گلبدین غیرت ندارد که اوغان طالب ادمکش را از بندی خانه اشرفغنی خلاصش میکند ولی شما در باره مردم هزاره هیچکاری نمیکند میترسین که مارا بکشد

>>>   سلام برادران مشکل بسیارزیاداست باکناره گیری یا جنگ علیه آنان خلیلی هیچ کاری نمیتواندبکند

>>>   Homayoun Paiez
سال هایی که کابل بانک در اوج شهرتش بود؛ یکی از دوستان من که مرد تحصیل کرده و در عین حال شغل بازرگانی داشت؛ از خارج کشور برای مدتی به وطن بر گشته بود؛ بنده به او دیداری داشتم و در این دیدار در حالیکه دوستان دیگری آن جا حضور داشتند؛ میان دوستان ار هر دری سخن می رفت؛ از جمله در مورد کابل بانک و موفقیت هایش هم تبصره هایی شد. آن دوست تحصیل کرده و جهان دیده و بازرگان من، همه را مخاطب قرار داده گفت: " دوستان، اینجا مسایل طوری جریان دارد که متاسفانه شما نمی بینید...؛ سوال، سوال قدرت است ، در نظریهء قدرت یکی هم این است: هر گروه و قومی که سر چشمه هایی اقصادی قدرت را بدست داشته باشد؛ قدرت سیاسی هم از آن او خواهد بود... بنا بر این، قوم حاکم، هر گز اجازه نخواهد داد که کابل بانک ویا نهاد اقتصادی دیگری به دست تاجیکان و یا کدام قوم دیگر، باقی بماند و یا باشد...!!
در آن زمان، حرف های دوست تحصیلکرده و جهان دیده و بازرگانم برایم، قابل فهم و باور نبود؛ ولی بعدن، جریانات کابل بانک و انحصار دیگر نهاد های اقتصادی و... حقانیت گفته های دوستم را برایم به اثبات رساند.
ایکاش، انحصار گران، وقتی دستان آقای فرنود را از اقتصاد کوتاه کرده بودند؛ ولی، نا مردانه به این ذلت نمی کشتندش؟!!!
اگر فاشیسم، یک کم دیگر در این جا ریشه بگیرد؛ وای به حال حق طلبان و آزادی خواهان و نه و چرا گویان!

>>>   Najib Salam
شير خان خودش مقصر سر نوشت بد خودش است ، او اگر به قوم و مردمش وفادار بود و به عنوان يك بازرگان و مرد بازار و داد ستد مى توانست سرمايه هايش را در راه رفاه مردم شفاف سرمايه گذارى كند ولى او در خدمت كرزى و باند او قرار گرفت و با آنها معامله كرد و تمام سرمايه و انرژى اش را در خدمت پيروزى كرزى قرار داد، سر انجام قيمت خوش باورى هايش را با مرگش پرداخت .
قبيله كسى غير از خودش را اجازه نمى دهد تا در سياست و تجارت سر بلند كند .

>>>   Saboor Raheel heeft een bericht gedeeld.
ما را ذره ذره نابود می کنند، و این حق ماست. سزاوار نابودی استیم و این سرنوشت محتوم ماست. چرا که به هیچ صورت به خود نمی آییم. هرگز هم به سرنوشت جمعی فکر نمی کنیم. هرگاه به شخص خود مان کمکی و مساعدتی و امتیازی برسد، دیگر چیزی به نام آرمان و مردم و منافع مردم نمی شناسیم. همه معامله گر و مزدور شده ایم. همه!
چشم به راه بنشینید تا یک یک نوبت برسد. اما تا آن وقت هم خود در خدمت رژیم قرار بگیرید و هم از چاکران و مزدوران خودی رژيم که چون سگ به دربار قبیله پاسبان اند تعریف کنید، تمجید کنید و با آنها عکس یادگاری بکیرید!

>>>   در اوج بحران اقتصادی جبهه مقاومت شیرخان فرنود با کمک مالی شخصی سه لگ دالر، کشور را از سقوط در برابر طالب و پاکستان نجات داد!
وقتی خبر وفات حاجی صاحب شیر خان فرنود راشنیدم سخت اندوهگین شدم و بیاد خاطراتی که در آن شرایط یعنی زمان مقاومت فداکاری نموده بود افتادم ، اوضاع اقتصادی تمام جبهات درحالت بحرانی قرار داشت.

آمر صاحب شهید بسیار به تشویش بود ، به جمشید گفت : به احمد ولی زنگ بزن وقتی همرای شان صحبت کرد همه صحبت در مورد مشکلات مالی بود که جبهات از یک ماه بدل اعاشه نگرفته بودن درشمال کابل اعاشه خشک توزیع می شد آنرا قرضه برای یک ماه تهیه نموده بودیم وقتی ازصحبت با احمد ولی فارغ شد آهی کشید بدون آنکه حرفی بگوید ؛ من گفتم آمرصاحب چیزی شده ؟
گفت : نی بعد از دو دقیقه درحالیکه بر بالشت تکیه کرده بود به آسمان آبی رنگ به ستاره های درخشان نگاه میکرد ؛روی بطرف من کرد وگفت رحیم خان مشکلات چطور شود ؟
من گفتم : این مقدار پول که مشکلات ماراحل کند نمیدانم ! بعد از لحظ یادم آمد که حاجی ذبیح شیخانی یکی ازتجاران مشهور ما در دبی است به آمرصاحب گفتم یک نفر بیادم آمد گفت : کی هست !
گفتم : حاجی ذبیح به جمشید گفت عاجل حاجی ذبیح را پیدا کن ؛ چون خداوند کار ساز شد حاجی صاحب پیدا شد .
آمر صاحب گفت : هرطور میشود بما پول قرض پیدا کن ، مشکلات را برش تشریع کرد .
درست بیاد ندارم شاید یک ساعت بعد حاجی ذبیح به جمشید زنگ زد که چارلگ دالر پیدا کردم وقتی جناب آمرصاحب خبر شد خیلی خرسند شد .
حاجی ذبیح که درچنین شرایط سخت که امید پنجاه هزار دالر را نداشتیم چارلگ پیدا کرده بود امر صاحب از حاجی ذبیح بسیار تشکری کرد برایش آفرین گفت و گفت : بگو این اندازه پول را از کجا کردی حاجی ذبیح گفت:
یکی از تجاران مشهور از برادران قندز بنام حاجی شیر خان فرنود لطف کرده است همین که مشکلات را برایشان ازصحبت شما که با من حکایت کردین باز گو کردم وی گفت هرآنچه در توان داریم فدای آمرصاحب ، آمرصاحب به حاجی ذبیح گفت نمبر حاجی شیر خان فرنود را به جمشید بدهید تا از همکاری شان تشکری کنم ، همین بود که طالبان در تالقان شکست خوردند.
یکماه بدل اعاشه جبهات ماورائ کوکچه را که جنرال محیب الله خان مسئولیت آنرا داشت برایش اجرا کردم ؛ بعدا به بدخشان پول روان کردم تا اینکه پول دولت آمد مشکلات تاحدی مرفوع شد خبر مرگ فرنود صاحب برمن ناگوار بود خیلی اندوهگین شدم کسی ازحق دفاع او نکرد بیچاره قربانی خوبی های خود شد اگر نه همه میدانند که سبب بحران کابل بانگ حاکمان قدرت بودن من این مطلب رابخاطری نوشتم تاجوانان بدانند که درگذشته و روز های دشوار چه حادثات صورت گرفته بود و شیر خان چه جوانمردی کرده بود خداوند آقا فرنود را غریق رحمت اش کند ، جنت جایش باشد وقتی من را غیرقانونی به پلچرخی آوردن میخواستم در بلاکی که ایشان زندانی بودند بروم متاسفانه جای نبود چند باری که دیدمش فقط برش گفتم ماشما جز صبرخدا چاره ای نداریم.
"حاجی عبدالرحیم "
پانوشت: یاران مسعود سخت نامردن، برای آزادی فرنود سکوت کردن و او را در چنگال توطئه رها کردند.
سعیدی

>>>   پدرام:
در زمان رضاشاه پهلوی جهان پهلوان غلام رضاتختی به شکل مشکوکی درگذشت. ساواک شایعه کرد که تختی خودکشی کرده است. آغاز انقلاب ایران بود. هنوز شاه در قدرت بود. نشریات ایرانی از ترس شاه نتوانستند بنویسند ساواک تختی را کشته است اما نشریه ی "توفیق"نوشت: تختی را خودکشی کردند.
زنده یاد شیرخان فرنود را ذره ذره"خودکشی کردند" من در پارلمان نسبت به آن ظلم هشدار داده بودم. اما آن صدا شنیده نشد و تنها ماند. نوبت خلیل فیروزی کی می رسد، که او را نیز ذره ذره خودکشی کنند؟
چرا عزیزی بانک و مسوولان اش به چنین سرنوشتی مواجه نشدند؟ پاسخ روشن است: هزاره و تاجیک و شیعه نبودند. چند سال قبل که فساد عزیزی بانک در مجلس نمایندگان مطرح شد و اعضای ایتلاف حمایت از قانون ظاهرا آن را جدی گرفته بودند یکی از نزدیک ترین عزیزان من که در عزیزی بانک کار می کرد، مرا به رستورانت استانبول دعوت کرد و از من خواست به عنوان یکی از سخنگویان آن ایتلاف پارلمانی، آن غایله را در برابر پول خاموش کنم. و اعضای ایتلاف را قانع بسازم از بررسی عزیزی بانک بگذرند من به آن دوست عزیزم که خوشبختانه زنده است و هم اکنون در کابل تشریف دارد،گفتم: فرض کنید از عزیزی بانک پولی بگیرم و این رشوه ستانی کاملا محرم بماند، وجدانی هم در کار نباشد، همین که پشت تربیون مجلس قرار بگیرم و از صداقت و راستی سخن بگویم و به قانون شکنان و رشوه خواران بتازم، حتما تو دوست عزیزم پیش چشم های من مجسم می شوی. آن گاه زبان من لکنت پیدا می کند و عرق شرم بر پیشانی ام می نشیند. چرا که مردم و رسانه ها اگر ندانند اصول اخلاقی و محکمه ی درونی ام که میداند! از آن دوست عذر خواستم و گفتم در آن مجلس آدم های دیگری هستند که در برابر پول و امتیاز تاب مقاومت ندارند. سراغ آن ها را بگیرید از من کاری ساخته نیست. به نظرم چنین شد و موضوع بررسی عزیزی بانک خوابید، ساکت ماند و تا همین اکنون در فراموشی ماند.

>>>   انا لله وانا الیه را چعون !
آدم خوبی بود خداوند بهشت را جایش سازد

>>>   تحلیل شما تکرار همان تاریخی است که عبدالرحمن با مفتیان درباری هزاره مثل خلیلی دانش و محقق قوم هزارره راه قتل عام کردند.
علی از ایران.

>>>   آدم زنده را مرده پنداشتن جرم است مگر شما اقا زاده ها از این دولت کمک نمیگیرید ،درصفوف دولت قرار ندارید ،خلیلی آدم نیک است بخاطرصلع و صفا خوشی وخوشبختی زندگی افغانستان تب و تلاش میکند ،او رسالت دارد تا بخاطر مردم افغانستان که همیشه رنج وظلم وستم را کشیده کوشش کند تا صلع را در وطن قایم سازد ، در مقابل صلع سنگ اندازی ظلم است ،بگزارید این پروسه به پیروزی برسد و مردم ما از این بدبختی و از ظلم ظالمان نجات یابد
عبدالله ریحان

>>>   یعنی مقصد ات این است که تمام تپ وتلاس خلیلی برای چوکی بود،نه برای هزاره ها؟
فکر میکنی که اگر خلیلی رییس شورای صلح نمیبود،حالا غالمغال را بخاطر سقوط غزنی و کشتن شاگردان مکتب امام مهدی می انداخت؟
فکر میکنی که اگر محقق معاون رییس اجراییه نمی بود،حالا در عوض آن که به ناتوانی خود در مقابل دولت اعتراف میکرد،غالمغال رابخاطر قتل هزاره ها سر میداد؟
فکر میکنی که منبعد وکلای جدیدی که به پارلمان می آیند،هر روز توصیف رییس جمهور و دولت را میکنند،تا خدای ناخواسته نشود که در دور دیگر انتخابات پارلمانی،توسط کمیسیون انتخابات نام شان در لست سلاح داران و قاتلین و مجرمان و زور گویان و غاصبان زمین و غیره،ثبت نشودوداز کاندیتاتوری حذف شوند.
هرچند یک تعداد شان نیز هستند،اما نه بخاطر آن از لست افتادند،بلکه بخاطر جر و بحث قومی و انتقاد از رییس جمهور و حکومت از لست کاندیدان حذف شدند.

>>>   * برای غنی چه فرق می کند که اتمر برود و محب بیاید؟ برمک برود و ضیا بیاید؟ شهیم برود و یفتلی بیاید؟ ستانکزی برود و صالح بیاید؟ بهرامی برود و محمدی یا بریالی بیاید؟
* برای ما چه فرقی داشت که قسیم فهیم، ضیا مسعود، یونس قانونی یا دوستم، خلیلی و دانش معاون بودند (یا هستند)؟

>>>   راست گفتی برادر وکلای ما هم در این روز ها بعوض داد خواهی و شکوه از عملکرد ارگ در انجام جنایات در حق مردم تشیع و هزاره در کابل و غزنی به مدح سرایی ارگ مشغول اند در حالیکه همه انها جوانان با تحصیل اند مانند مهدوی جعفری و غیره .

>>>   صلح با حکمتیار برای مردم وحکومت چی فایده کرد ؟؟؟

>>>   تنها محقق صاحب میتواهند این کار را کند

>>>   از زبان استاد سیاف !
عبدالله اعزام بعد از سفر به پنجشیر از سوی نفرات حکمتیار در همسویی با آی اس آی درپشاور ترور شد. او مسعود را به ناپلئون تشبیه کرده بود

>>>   خی ایتو کو!
یک بغل رویت را به طالبان پیش کو که یک سیلی در بغل گوشت کش کنند،بعدأ طرف دیگر رویت را پیش کن و برایشان بگو که اگه مرد هستی درین بغل گوشم نیز بزن.
اگر در بغل دیگر گوشت نیز زدند و صلح کردند،بدان که صلح با ذلت است و اگر در بغل گوش دیگرت نیز زدند و یک تاسکی نیز در پشت کله ات حواله کردند و صلح نکردند،بدان که هم ذلیل شدی و هم صلح بدست نیامد.

>>>   خلیلی عزت را در کرسی و مقام میبیند.
حال آنکه ذلیلانه در تلاش است تا با یک طالب وحشی کلامی رد و بدل کند مگر افسار طالب دست پاکستان است و تلاش ذلیلانه شورای بیکاران صلح بی نتیجه.
ذلت خلیلی زمانی کامل تر میشود که به صفت یک ازره از هویت اش بگذرد و تذکره اوغو گری بگیرد.

>>>   حالا کی زنگ را به گردن پشک آویزان کند ؟

>>>   همو اشرار ما اگر جاهل نباشند بیایند کابل مانند گلبدین از همینجا ویرانی وخرابی خونریزی کنند درکنارش ملیون ها دالر هم از سفارت خانه ها بگیرند
کسانیکه مانند موش سی سال را درتهکاوی های پاکستانی ها سپری کردند حالا افسوس میکنند که چرا قبلا نیامدند درقصر ننشستند وپول هاو امتیازات بیشمار نگرفتند آزادانه برای جمع آوری پول به کشورهای اجیر پرور سفرنکردند

>>>   استاد خلیلی آدم هوشیاراست طفلکها هرگز عزت شانرا به ذلت تبدیل کرده نمیتواند

>>>   خوب است این شورا را کدام اسم دیگر بنامیم مثلا شورای پول ویا شورای نیرنگ وخدعه وشورای خاک زدن به چشم ملت و... تقریبا بیش از ده سال میشودکه این کمیته تشکیل گردیده همه ساله صدها ملیون دالر درین موسسه حیف ومیل میگردد مگر ممولین وتعبیه کنند گان این شرکت دیوانه هستند که بدون نتیجه ای ملموس این همه مصارف گزاف وهنگقت را مینمایند در حالی که خود انها طالب وداعش وحکمتیار وهمه را تاسیس وبنا نهاده اند وعین همین مبالغ را در اختیار جانب مقابل هم میگذارند انها با پرداخت این همه بودیجه به جهان نشان میدهند که گویا درینجا چیزی بنام صلح با مخالفین در جریان است وگویا درین سرزمین راستی ثطب خای مخالف اند واین جنگ ساختگی وتقلبی نیست ویاجنگ واقعی روان است ودر ضمن بودن نیروهای خارجی بسیار بسیار ضروری است واگر این نیرو ها نباشد ان بلا های اسمانی در یک روز جهان را بلع می نمایند!!!
روسها رفتند ومزدور های خودرا به اساس توافقی که با سایرین کرده بودند تنها گذاشتند وفکر میشد که دولت نجیب ظرف دو ویا سه روز سقوط مینماید انگاه ای اس ای وحکمتیار خواب ارگ کابل واسیای میانه را میدیدند از جلال اباد شروع نمودند که نزدیکتر به پاکستان وگویا نزدیک تر به قوی ترین پایگاه های حکمتیار بود ولی با اندک مقاومت نیروهای منظم پاکستان وهم پیمانهای انها وگروه های مختلف مجاهدین و والقاعده و... همه نتوانست یک قدم هم در جلال اباد پیش روی نمایند بلاخره حکمتیار بهانه نمود که اگر مسعود سالنگ را می بست ما جلال اباد را فتح مینمودیم وقتی استراتیجیست یک جنگ بزرگ چنین تحلیل داشته باشد سرنوشت انجنگ چنین میشود!!!
معمولا در راس کمیته ای صلح کسانی را می اورند که نه به زبان جانب مقابل بلد است ونه ان طرف از انها خوششان می اید مثلا ربانی که سالها با انها جنگید ریس کمپنی صلح گردیدوبعد ازایشان یزید فرزندشان ویک مدتی هم خلیلی صاحب گرچه هردو با ای اس ای میانه ای خوبی دارند ولیظاهرا باهم در تضاد قرار دارند
یک زمانی حضرت مجددی ریس این شرکت بود در دبی امد از تجارباسم عودت کنندگان پول جمع اوری نمودحدود پنجصد هزار دلار تا امروز ان پولها را کس نتوانس از جیب حضرت وحضرت زاده ها بیرون نماید وهمچنین یکملیون ودوصد هزار دالر را فاطمه گیلانی گرد اوری نمود که به صندوق سره میاشت شخصی اش انداخت وبه کسی حسابدهی ندارد

>>>   از دیدگاه خلیلی صلح با طالبان یعنی تسلیم شدن به طالبان. خو این کار را زودتر انجام دهید تا مردم از سرگردانی نجات پیدا کنند.

>>>   امان الله خان از سفر قندهار خویش گذارشی آرده بود که درانجا ختی هم صنفی های دوره مکتبش رابه نسبت تخلف مجازات کرده بود

>>>   میگویند رئیس صاحب جمهور خیلی از خلیلی صاحب خوشحال شده است وگفته خلیلی صاحب از خود است باید متوجه اش باشیم

>>>   خلیلی برای حفظ موقعیت حاضر به هر کاری است.

>>>   برای حفظ چوکی حاضر است جان دهد.

>>>   حالا کسانیکه تظاهر میکنند و اما عقیده به وحدت ملی ندارند معمولا در جریان صحبت های رسمی گاهی به فارس و گاهی به پشتو صحبت می کنند این آنکه من تعصب ندارم و تعصب خود را به اینگونه پنهان می کند. در صورتیکه بهتر است به هر لسان که خوبتر مسلط هستند به همان لسان صحبت نمایند. و برداشت شنوندگان خود را در نظر داشته باشد. زیرا زبان وسیله افهام و تفهیم است نه وسیله خدعه و نیرنگ !

>>>   این خلیلی از اول بیچاره بود بخاطر معاونیت دوم همه چیز را قربانی میداد و به گفته سپنتا از هیچ چیز خبر نبود. حالا بخاطر چوکی قریب است چرندیات بگوید
آخر این خلیلی سر پیاز یا بیخ پیاز هیچگاهی صاحب صلاحیت نبوده است.

>>>   جاي شرم است، يك قومندان جنگي ، رهبر قومي قادر بخواندن پشتو از روي ورق نيست، در حاليكه سفير چين چندي قبل متن پشتو را بسيار خوب خواند

>>>   این در اصل یک تقلب است اگر درکشورهای اروپائی باشد پولیس اورا ولچک زده به توقیف میبرد

>>>   زمانی که در پشاور درس میدادم، روزی داخل صنف دوازدهم شدم و دیدم که شاگردان از یکدیگر آزرده خاطر معلوم میشوند. جویای احوال شدم زیرا تدریس فزیک و ریاضی تنها برای مغز متمرکز قابل تفهیم است تا پریشان خاطر و بالاخره دریافتم که در دفاع از ربانی و راکتیار با هم مشاجره داشته اند. بعد ازین که چند دشنام تابناک نثار هردو جنایتکار نمودم برایشان توضیح دادم که وقت گرانبها و دوستی شان را قربان این مضران جامعه نکنند. و همچنان از ایشان پرسیدم که منفعت حکومت پارسی زبان ربانی برای من (پارسی زبان) و نفع حکومت پشتون تبار برای مردم عادی پشتون چه دست آوردی داشته و خواهد داشت. هردو باید برای یک لقمه نان حلال جان بکنیم.
در طول تاریخ این به ا صطلاح رهبران!!! پشتون، تاجیک، هزاره و....با هم در یک غوری پلو می خوردند و می خورند مگربرای حفظ منافع شان مردم بیچاره را بنام ملیتی به جنگ می کشاندند و هنوز هم می کشانند. تا ملت اختیار خودش را بدست نگیرد و هنوز هم بدنبال این خردجالان روان باشند همین دیگ است و همین چمچه.
آزاده

>>>   خلیلی شرمت باد
ذلت از این بیشتر نمیشود
مثل دوستم مردانه میگفتی که ما پشتو مشتو نمی پامیم
یکی و خلاص

>>>   در مدینه منوره در داخل مسجد نبوی در بالای جایی که حضرت پیغمبر دفن است به عربی نوشته شده است: ای آن کسانی که ایمان آوردید، صدای خود را از صدای پیغمبر بلند تر نکنید( یعنی کاملآ چپ باشید).
پیش خود فکر کردم که خوب است نوشته نکردند که: ای آن کسانی که ایمان آوردید، از پیغمبر کرده تیز تر حرکت نکنید. در غیر آنصورت بیچاره ها مجبور بودند تا آخر زنده گی در همانجا ایستاد شده خشک میشدند و یا این که از پیغمبر کرده زیادتر نفس نکشید و امثالهم.
جالب است که عین قانون در مقبره لنین نیز وجود دارد و کسانی که از مقابل جسد او تیر میشوند، باید خاموش باشند.
اما در هندوستان در سر قبور موسیقی قوالی مینوازند.

>>>   خلیلی کم کم خود را باخته و سرمایه شان هم !
اگر خودکشی نکند ، غنی جواب تمام خیانتهایش به هزاره ها را خواهد داد بعد از رئیس جمهور شدن دور بعدی!

>>>   اویانی
🔴 کدام یک شاه خود خوانده، امیر و فرمانروا و «بابا»ی افغان ما آدمی خور و آدمیت کش نبوده دیروز و کدامش نیست آدمی خور همیندم؟
همه بگونه این نمونه «دانشمند!» ترین افغان؛ وزیر فرهنگ دربار سده بیست و یک افغانی؛ «شاعر و نویسنده!» نمونه و نامدار افغان بوده اند و هستند و همواره از نام خدا و با نام خدا، کشتار دارند و ویرانگری.
این راست روزگار ماست.

چه جانانه پاسخی آرند استاد عارف رحمانی به باری جهانی وزیر پیشین فرهنگ کشور:

«جناب وزیر!
شما مثلا شخصیت فرهنگی افغان ها هستید. شما مثلا وزیر فرهنگ مملکت بوده اید، واقعا شرم سارم از این همه جهل و جفنگ و عصبیت و کوته اندیشی تان.
حالا می‌فهمم چرا در ۲۷۰ سال حکومت تان به جای تولید فرهنگ، علم، هنر و شکل گیری تمدن و ترقی و توسعه و تولد شخصیت های مانند مولانا، سنایی، فردوسی، ابوریحان، فخررازی، خواجه انصاری، امام ابوقتیبه بغلانی، امام ابوحنیفه، بونصر مشکان ها، رژیم های ویرانگر و آدم کش شاهنشاهی، جمهوری های آدمی خوار داودخانی و کمونیستی، امارت اسلامی و ملاعمرها، ملادادالله، نادرغدارها، عبدالرحمان خان ها، ملاهبت الله ها و مزدورانی مانند ترکی و امین و نجیب و شماری از آدم کشان حرفه ی به نام غازی فلانی خان و غازی بهمانی خان تولید و تکثیر شده اند!!
حالا راز ۲۷۰ سال شرم سازی تاریخی یک ملت و سترون بودن این جامعه را از حیث علم و فرهنگ و تمدن درمی یابم. تعصب و توحش و نادانی تو در تو و فراگیر!!
حالا می فهمم چرا هر حاکم، وزیر و والی تان( جز استثناء هایی) در طول تاریخ ۲۷۰ ساله مزدور و وابسته به بیگانه، وطن فروش و جاسوس و غدار بوده است! حالا می فهمم چرا این همه بدبخت و عقب مانده هستیم و محصولات کشور افغان ها انتحاری و انفجاری و سیاست مداران فیک چون اشرف غنی است! حالا می فهمم که تقریبا همه تان سر و ته یک کرباسید! حالا می فهمم که اگر این مملکت ۲۷۰ قرن دیگر در دست سیاست مداران مثلا اهل علم و فرهنگ و ادبی چون شما باشد این کشور به عصر طلایی غوریان و غزنویان و کوشانیان و تیموریان و خراسانیان نخواهد رسید و از مولانای عشق و محبت و فرودسی حکمت و خرد و ابوریحان جامعه شناس و تاریخ دان و ریاضی دان و سنایی عارف و عاقل و بونصرمشکان مدیر و مدبر خبری نخواهد بود. و افغانستان هم چنان افغانستان خواهد ماند.‌ فاین تذهبون!»

هیچ ستم فاشیستی نبوده جاوید!
این باری جهانی «دانشمند!» افغان، نیز از «بسم الله الرحمان الرحیم» بهره گیرد برای کشتن:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است