اکثر زنان در "ارتش و پولیس" مورد تجاوز قرار گرفته اند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۸    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157778 منبع: پرینت

بر اساس نتایج بدست آمده از یک نظرپرسی از 115 زن نظامی در ولایات مختلف کشور، نیم از این زنان گفته‎اند که بارها بگونه‎ مستقیم از سوی همکاران و آمرین شان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‎اند...
به گزارش پیک، طی یک نظرپرسی تازه‎ که به‎طور کتبی و مصاحبه‎ رودررو از 115 زن نظامی در کابل، بدخشان، هرات و قندوز پیرامون چگونگی وضعیت و مصوونیت‌ شان در صفوف اردو و پولیس کشور در سه ماه گذشته انجام شده‎است، نیم از این زنان گفته‎اند که بارها بگونه‎ مستقیم از سوی همکاران و آمرین شان مورد آزار و اذیت جنسی (فزیکی) قرار گرفته‎اند؛ اما به‎دلیل ترس ازدست دادن وظیفه، شکایت نکرده‌اند.

مسوولین وزارت امور داخله نیز از هشت شکایت زنان پولیس مبنی بر آزار و اذیت‌شان ازسوی مردان پولیس درجریان سال روان خورشیدی سخن گفته‎اند. هرچند به ‎گفته‎ی مسوولین، شکایات‎ رسیده چندان مهم نبوده و یا واپس گرفته شده؛ اما در مقایسه با سال گذشته چندین برابر کاهش را در ثبت شکایات‎ زنان پولیس نشان می‎دهد.

ویس احمد برمک، وزیر پیشین امور داخله، در حالی‌که از برکناری ده‌ها تن از مقام‌های این وزارت به اتهام آزار و اذیت جنسی زنان پولیس و معرفی آنان به نهادهای عدلی و قضایی سخن می زند؛ اما جمشید رسولی سخنگوی دادستانی عمومی، می‎گوید: تا کنون هیچ شکایت و یا پرونده‌ مربوط به آزار و اذیت زنان در صفوف نیروهای امنیتی کشور، به‌این نهاد مواصلت نکرده‎است.

برخی‎از فعالین حقوق زن نیز، با ابراز نگرانی از نبود حاکمیت قانون و فرهنگ هم‌زیستی سالم میان مردان و زنان در محیط کار و اجتماع، کاهش درج شکایت و آمار روزافزون خشونت را، بیان‎گر وضعیت نابه‎سامان زنان در صفوف نیروهای امنیتی کشور می‎دانند.

مهمترین عوامل عادی شدن آزار و اذیت زنان، محیط مردسالار، مجبوریت اقتصادی، نبود حمایت از زنان قربانی و برعکس آن از عاملان خشونت در برابر زنان؛ از مهمترین عواملی‌اند که به گفته‌ نیمی از زنان پاسخ دهنده‌ این نظرپرسی، روزتاروز رنگ و بوی عادی شدن آزار و اذیت زنان را در فرهنگ روزمره‌ محیط و اجتماع شکل داده‌است.

وژمه فروغ، رییس نهاد مطالعاتی زنان برای صلح که پیش ‌از این به‌حیث معاون دفتر وزیر امور داخله و رییس جندر و حقوق بشر وزارت دفاع نیز وظیفه انجام داده‌است، به خبرنگار پیک گفت که در جریان کارش در وزارت دفاع با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شده‌است: نمی‌توانستیم عاملان قضایا را به جزای اعمال شان برسانیم، آن‌ها از طرف کسانی دیگر که حتی رهبری وزارت دفاع جرأت مقابله با آن‌ها را نداشت، حمایت می‌شدند.

بیش‌تر از نیمی زنان پولیس و اردو که در نظرپرسی پیک سهم گرفته‌اند، نیز مدعی‌اند که اگر از آزار و اذیت آمران و همکاران (مرد) خود شکایت کنند، هم بدنام و رسوا و هم از وظیفه برکنار می‌شوند.
بیش‌تراز ۴۰ فیصد زنانی که در نظرپرسی سهم گرفته‌اند، گفته‌اند که یگانه نان‌آوران خانواده‌های شان استند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان
تجاوز
نظرات بینندگان:

>>>   زنان در صفوف قوای دولت ومردان در صفوف طالبان مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند.بدبختی است.
عاقل

>>>   Saboor Raheel
قتل بیرحمانه یک کودک توسط آدم‌ربایان شهر کابل را به سختی تکان داده است. همه خواهان اعدام‌ فوری مجرمین این جنایت هولناک اند.
این مجرمین را به دست مردم شهر بسپارید و با همان بی‌رحمی‌یی که کشته اند، کشته شوند.

شهر پر از جنایتکار است. اما آیا کسی هست که به فکر امنیت جان و مال و آبروی مردم باشد؟ تامین امنیت مردم درین نظام اولویت درجه چندم است؟ دولت و سیاسیون (کاندیداهای ریاست جمهوری)، چه برنامه های اجتماعی دراز مدت و کوتاه مدتی برای درمان دردهای مهلک اجتماعی و عوامل جرم و جنایت دارند؟
تمام هم و غم غنی و حواریونش پشتونی ساختن تمامیتخواهانه دولت است. هیچگونه اهمیت و مسوولیتی در قبال امنیت جانی و مالی مردم قایل نیستند. هر کوچه و پس‌کوچه شهر از ولگردان، بیکاران و معتادان مواد مخدر پر است....

آری؛ قاتلین مهسا باید اعدام شوند. فوری اعدام شوند، اما با دولت فاشیستی و قومگرای جنایت‌آفرین چه باید کرد؟

>>>   عسکر مظلوم٫زنش توسط قوای دولتی ومردش توسط طالبان مورد تجاوز قرار میگیرد.خداخیر کند.قیامت نزدیک است.
پاکدل

>>>   غريب خدا ساخته ، اما بيغيرتي را خود ما ميخواهيم ، از قديم حتي مرد ها در اردو مورد تجاوز قرار گرفته اند، در أوائل حكومت كرزي در پكتيا كدام عسكر اردو بالاي يك خَر تجاوز كرده بود و كسي ديگر آنرا فلم گرفته و در يك سايت خبري مانده كه به سطح جهاني افغان ها، خصوصاً مهاجرين افغان مقيم خارج را شرماندند و مدت ها در خبر هاي مختلف نشر ميشد.
اين مردم قابليت إصلاح شدن را ندارند، چون خود شان سالها در مسجد، كوچه، ليليه عسكري مورد تجاوز و استفاده قرار گرفته اند حالا ميخواهند درد هاي سابق خود تسكين بخشند.
حالا بايد همه إناث اردو، پوليس ، صحت ، متحداً آواز شانرا بلند نمايند، اگر دولت اقدام فوري نكرد به ملل متحد و جهان عرض نمائيد.

>>>   به صبور رحیل: من نمیدانم شما منحیث یک انسان از کدام بعد سخن میگوئید؟ اگر همین حکومت که شما آنرا با همه بی شرمی به فاشیست بودن و قومگرایی متهم میسازید یک ولگرد، جانی، اختطافچی و .... را عزل و یا برطرف میکند و یاهم جلوگیری از دزدی و خیانت آنها میکند، انسانهای چهار پا مانند شما به تظاهرات و ... آغاز و فریاد میزنند. لعنت به قضاوت که شما میکنید.

>>>   حق این زنان است که مورد تجاوز قرار بگیرند اگر دل شان نمیخواهد در صفوف اردو و اساکر چه میخواهند لعنت بر شوهرا پدر وبرادرای این بی شرفا که به اینا اجازه میدهند که چنین جاهای بروند آیا این وظایف تان انقد مهم است که به خاطرش تن فروشی میکنید آبروی نداشته ی تان میرود بازم تحمل میکنید بازم لعنت بر خود تان لعنت بر پدر تان لعنت بر برادرای تان لعنت بر شوهرای تان تف به شرف شما و شرف و غیرت بسته گان تان خدا لعنت تان کند که دین اسلام را لکه دار میکنید مردانگی و انسانیت و اسلامیت را زیر سوال میبرید
حمید هراتی

>>>   تاخودزن نخواسته باشد به زور وجبر نمی نوان به اوتجاوزکرد قهقه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است