چرا نتایج گفتگوهای قطر پنهان نگهداشته شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ کد خبر: 157802 منبع: پرینت

گفتگوهای ۱۶ روزه قطر بدون توافق مشخصی پایان یافت، اما هیات‌های امریکا و طالبان از پیشرفت‌ها در این مذاکرات سخن گفته‌اند. مقامات حکومتی پس از این مذاکرات بر گفتگوهای بین الافغانی تاکید کردند.
به گزارش صدای آلمان، در دور اخیر مذاکرات بین امریکا و طالبان، دو موضوع محوری مورد بحث‌ قرار گرفته است: یکی، تعهد طالبان برای این‌که دیگر از افغانستان حملات تروریستی انجام نخواهد شد و دوم اینکه هر دو هیات روی پلان خروج نیروهای خارجی از افغانستان بحث‌کرده‌اند.

هیات‌های امریکایی و طالبان گفته‌اند که در باره هردو موضوع بحث‌های جدی انجام شده است. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که در این مدت با جزئیات بیشتر روی موضوعات «پیچیده» و «مشکل» بحث و تبادل نظر شده است.

شورای صلح افغانستان این مذاکرات را «مقدماتی و غیر رسمی» می‌داند و می‌گوید پس از پایان این مذاکرات، گفتگوهای اصلی صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان، احزاب، نهادهای مدنی و زنان با طالبان آغاز خواهد شد.
اسدالله زایری معاون سخنگوی شورای صلح افغانستان به دویچه وله گفت: «ما این نشست را یک گام رو به جلو می‌دانیم و امیدواریم که این نشست منجر به شکستن قفل موجود در روابط بین حکومت و طالبان شود.»

انتظار برای پایان دوره حکومت؟
اسد وحیدی تحلیلگر مسایل سیاسی و کسی که گفتگوهای قطر را دنبال کرده می‌گوید طرف‌های گفتگو در قطر جزئیات اصلی بحث شان را پنهان می‌کنند زیرا در صورت مطرح شدن ایجاد حکومت موقت، این گفتگوها با مخالفت حکومت روبرو خواهد شد. او گفت «جزئیات اصلی بحث» پس از ماه جوزا علنی خواهد شد.
در حالی که حکومت با طرح حکومت موقت مخالفت کرده ولی آقای وحیدی می‌گوید با ختم دوره کار حکومت کنونی در ماه جوزا، این موضوع مطرح خواهد شد. او گفت که بسیاری سیاستمداران بیرون از حکومت نیز منتظر پایان دوره حکومت هستند.

حکومت: صلح مانع انتخابات نشود
همزمان با پایان دور اخیر مذاکرات در قطر، مقام‌های حکومت وحدت ملی بر برگزاری انتخابات تاکید کردند. حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا انتخابات ریاست جمهوری در تابستان سال آینده برگزار شود در حالی که برخی از تحلیلگران می‌گویند در صورتی که انتخابات برگزار شود، روند صلح نتیجه نخواهد داد زیرا طالبان نمی‌توانند پس از انتخابات وارد نظام سیاسی این کشور شوند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در مراسم گرامی‌داشت از سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری که در ارگ برگزار شده بود، بر آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات تاکید کرد.
آقای غنی گفت که کمیشنرهای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی با شفافیت کامل انتخاب شده و برای برگزاری انتخابات آمادگی می‌گیرند.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان نیز بر برگزاری انتخابات تاکید کرد و گفت اگر صلح بهانه‌ای برای برگزار نشدن انتخابات شود، دولت داری در این کشور متوقف خواهد شد.
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت در این مراسم تاکید کرد که هیچ ‌بهانه‌ای نباید مانع گفتگوی مردم با طالبان شود. اشاره او به خواست طالبان بود زیرا این گروه گفته است که با حکومت مذاکره نمی‌کند.
مقام‌های حکومتی در این مراسم تاکید کردند صلح واقعی زمانی تامین می‌شود که طالبان با مردم افغانستان گفتگو کنند، حقوق اساسی مردم به رسمیت شناخته شود و نظر یک گروه بر تمامی مردم افغانستان تطبیق نگردد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گفتگوها
قطر
نظرات بینندگان:

>>>   بپاسخ چرای شما که مذاکرات بین تیم اقای خلیل زاد نماینده امریکا و طالبان تحت سرپرستی ملا برادر پنهان نگداشته شد بخاطر ریس جمهور غنی احمدزی بیکاره و سنگ انداز در مورد مسالحه با طالبان از دست دادن قدرت اشرف غنی شرارت پیشه است اگر امریکا درک میکرد که غنی توان مذاکره با طالبانم را دارد و خواست جامعه جهانی و ملت زجر کشیده افغانستان را بعوض قدرت خواهی و قدرت طلبی شخص خودش ترجیح میدهد هرگز نا نماینده امریکا در کار بود و نه چیزی پنان مانده میتوانست پس تمام بد بختی و کشتن و بستن و تخریب کشور ما بقتل رسیدن ۴۵۰۰۰ نیرو های مسلح که این رقم کمتر را غنی گفته همه وهمه مسولیت ان بدوش طالبان ترورست اله دست بیگانگان از قوم اشرف غنی و شخص خود غنی احمدزی که خود را ریس جمهور و سر قوماندان اعلی قوای مسلح بار بار یاد کرده میباشد قطه در معاصره طالبان از قوم خودش قرار میگیرد هر قدریکه دادمیزنند که کمک بفرستند غنی اصلا به ان توجه نکرده تا قطه ازبین برود سلاح ومهمات ان بدست برادران طالب اش قرار بگیرد و سرباز و افسر قطه اسیر شده مردم فارسی زبن و ازبیک انرا طالبان قتل عام کند و پشتون انرا با تبادله با ترورستان گیر شده شان رها میکند پس از ان غنی با چیغ و خیزک زدن میگوید امر حمله به طالبان را داده ام تا طالبان را نابود کنند در حالیکه نه در انوقت طالبان وجود دارد ونه قطعه ای است ونه سلاح ومهمات همه برباد رفته مسولیت ان بدوش سر قوماندان صاحب خود خواه قومگرای معتصب قوم وزبان است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است