مسوول امنیت امشب شهر مزار کدام ارگان است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۷    ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ کد خبر: 157814 منبع: پرینت

اگر تا شب بحران موجود در بلخ حل نگردد و جنگ مبان دو جناح درگیری مهار نشود، شب پیش رو برای شهریان شهر مزار شریف یک شب دشوار و پرچالش خواهد بود. فعلا هیچ نهاد مشخصی به فکر امنیت جانی و مالی مردم و شهریان شهر مزار شریف نیست. دو جناح جنگی و طرف منازعه در برابر هم صف آراستند و درگیر جنگ و آماده باش جنگ اند.

فرمانده پیشین امنیه‌ی بلخ از هواداران یکی از جناح‌‌ها است و سرگرم دفاع از خود و منافع همان جناح است. جناح دیگر نیز کمر بسته است تا فرماندهی امنیه‌ی بلخ را تسخیر کند تا فرمان‌ده نو را به کرسی بنشاند.

در چنین حالتی کی و کدام نهاد حوزه‌های امنیتی پولیس را در شهرستان‌ها و شهر مدیریت می‌کند تا از آن طریق به امور امنیتی شهری و شهرستان‌ها پرداخته شود؟ شهر هم پر است از نیروهای مسلح غیر مسؤول.

در چنین وضعیتی تفکیک میان دزدان مسلح، فرصت‌طلبان، نیروهای مسؤول و غیر مسؤول دشوار است. پس امنیت دکان‌ها، بانک‌ها، مارکیت‌ها، سرای‌ها، زرگری‌ها، منازل مسکونی مردم و جاهای دیگر را کی و کدام نهاد می‌گیرد؟

مسؤول امنیت امشب شهر مزار شریف کدام ارگان است و کی‌ها در این زمینه و چپاول احتمالی دارایی‌های عامه مسؤول خواهند بود؟
رهبران رده‌ی نخست حکومت مرکزی که کار را برای مقرری چند تن تا این‌جا کشانیده اند یا عطامحمد نور و هوادارانش که برای ابقای مهره‌ها و شرط و شروط خویش تأکید دارند؟

در این میان سرنوشت مردم و امنیت روانی، جانی و مالی شان چه می‌شود؟
کدام جناح جانب مردم را گرفته است و کدام جناح در صدد تحکیم و تداوم قدرت و سیطره‌ی خویش است؟
آیا این نزاع و رویارویی‌ها خارج از دغدغه‌های قدرت، تصفیه‌کاری، مسایل انتخاباتی و اقتدارگرایی محلی است و همه کشمکش‌ها برای مردم و منافع مردم است؟

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مزار
امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   غمی با استفاده از احمق های تاجک چون عطا و اندرابی حوزه عمده رای تاجک را به چالش کشیده.
اندرابی باید بداند که جای کاغذ تشناب بعد از استفاده در کجاست.

>>>   مهمترین دست‌آوردهای سیاست غلط و لجوجانه آقای غنی شرات انداز طی پنچ سال سال به این قرار است دولت ناکاره غنی کوچی و غرق در فساد را که عامل اساسی فقر و بیکاری و ناامنی در کشور است
حکومت غنی در کشورما ۵۴۲ انتحاری مهندس شده
حکومت غنی ۱۸۰۰۰۰ نفر مرد عادی در انتحاری کشته شدند
حکومت غنی 45000 افسروسرباز شهید
حکومت غنی ۱۶۰۰۰ نفر اردوی ملی شجاع کشور کشته شدند
حکومت غنی ۱۵۰ ساختمان در کابل از اثر آسیب انفجار و انتحار تخریب شد
حکومت غنی ۸۰۰۰ طالبان آزاد شد و از بین بردن روحیه جنگی درمیان نیروهای نظامی و امنیتی. امروزه دیگر حتی نیروهای امنیتی، روحیه و انگیزه مبارزه با طالبان را ندارند.
حکومت غنی ۶۰۰۰۰ هزار زن بیوه شد
ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻨﻲ از اثرفقر و بیکاری ﻟﻜﻬﺎ ﻧﻔﺮ ﺭا ﻣﻌﺘﺎﺩ ﺳﺎﺧﺖ شد.
ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻨﻲ ﺩاﺭاﻱ ﻣﻠﺖ ﺭا ﺩﺯﺩﻱ ﻛﺮﺩ و ﺑﺤﺴﺎﺏ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ اش افزوده اند.
حکومت غنی ۱۴ ولایت کشور به محاصره طالبان در آمده است
حکومت غنی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دالر افغانستان از آمریکا قرضار شد
حکومت غنی ۳۲ وکیلان پارلمان کشته شد
حکومت غنی ۸۰ فیصد مردم کشوربرباد واز وطن فراری شد
حکومت غنی از هرنگاه در حکومت داری ۹۰ فیصد ناکام شد
حکومت غنی ۲۴۳ تظاهرات بزرگ برضد حکومت وحدت ملی شد
حکومت غنی ده ها نفر زد طالب کوش مالی و گرفتار شد
حکومت غنی قهرمان جبار و جنرال رازق کشته شد
حکومت غنی پارلمان تبدیل به ﻗﻮﻡ پرستی و فساد شد
حکومت غنی در ارگ غیره ﺗﻴﻢ ﺧﻮﺩﺵ دیگر قوم نیست
حکومت غنی سرک های مان از اثر بی توجه تخریب شد
حکومت غنی تعصیبات قومی سمتی به اوج خود رسید ، به خاطر سیاست‌های قوم‌گرایانه غنی،
حکومت غنی میان اقوام کشور تفریقه بی سابقه ایجات شد و بزرگ شدن شکاف‌های قومی و مذهبی
حکومت غنی داعش به کشورما بنام جعلی مهندسی شده پیدا شد.
حکومت غنی معاون اول را تبعید و توطعه و خانه نشین شد
حکومت غنی از بی کفایتی آن رای دادن مردم بر غنی پشیمان شدند
حکومت غنی از ترکیب لر و بر و داعش پیدا شد
حکو مت غنی دروغ گوی و گزافه گوی قانونی شد
حکومت غنی بلآخره کشور ما عنقریب است به بحران عظیم برود
حکومت غنی همکاران داخلی اش ناکام و شرمنده پیش باداراش شد
هم خدمت آقای اشرف غنی طی چهار سال با برنامه اسکان کوچی آن سوی مرز دیورند با تیم اش ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺎ

2. از بین بردن روحیه جنگی در میان نیروهای نظامی و امنیتی: رفتار آقای غنی و حکومت دربرابر طالبان موجب قباحت‌زدایی از طالبان و مشروعیت‌زدایی از مقاومت نیروهای ضد طالبانی شده است. برای همگان روشن است که امروزه دیگر حتی نیروهای امنیتی، روحیه و انگیزه مبارزه با طالبان را ندارند.

3. عدم اعتماد مردم به حکومت و نیروهای نظامی و امنیتی: سیاست غلط حکومت و ضعف مدیریت‌ها شکست‌های سنگینی را برای نیروهای امنیتی و حکومت دربرابر طالبان درپی داشته است. این شکست‌ها و ضعف‌ها چنان است که حتی مردم هم متوجه این قضیه شده و اعتماد آنان از حکومت به کلی سلب شده است.

4. نابود شدن تمامی آنچه دست‌آوردهای حکومت در دوره پساطالبانی دانسته می‌شد؛ مانند دست‌آوردهای حقوق بشری و دموکراتیک که برای جامعه جهانی و حامیان بین المللی حکومت مهم بود. به همین دلیل است که امروزه، منزلت این حکومت در نظر جامعه جهانی تفاوتی چندانی با منزلت حکومت طالبانی ندارد

به خاطر این سیاست غلط بود که حکومت نه خود با طالبان مبارزه کرد و نه از حضور کشورهای دیگری مانند آمریکا استفاده کرد. حال که خروج نیروهای آمریکا از کشور قطعی به نظر می‌رسد، دیگر نه توان مبارزه با طالبان است و نه انگیزه آن در داخل کشور و نه جامعه جهانی تمایل زیادی به حفظ این حکومت دارد.

اما درعین‌حال، تنها زمانی می‌توان امید به آینده این حکومت داشت که آقای غنی بجای التماس و مماشات با طالبان و اعتماد بر رفتارهای قوم‌گرایانه و لجاجت در قبال منتقدان، بپذیرد که سیاست گذشته او غلط بوده و درصدد جبران سریع آن برآید. ادامه رفتار لجوجانه و کودکانه آقای غنی کشور را به وضعیت دهه هفتاد خواهد برد

>>>   این ملا غنی در فکر جنجال آفرینی است و با تقرر دو جوان بی تجربه در پست های دفاع و داخله اوضاع را بد تر میکند این هنوز نفهمیدی که چه باید بکند ؟

>>>   Abdul Hai Khurasani
بلی،نه افغانستان؛ مایملک شخصی حاکم روانپریش و فاشیست ارگ کابل است و نه استان‌ پهناور بلخ مال شخصی کسی.

نباید هیچ شخصیت و بازیگر سیاسی این توهم را پیدا نماید که؛ قدرت، ثروت و تمام منافع مادی،معنوی و اقتصادی
یک کشور یا استان را میراث و مایملک شخصی یا قومی خود بداند.

بهتراست این مخبرالدولهٔ فربه ارگ؛ اول به اشرف غنی تذکر بدهد؛
که افغانستان مال شخصی پدر و پدر کلان تو کوچی نیست، که در کمال بی شرمی به خود حق می دهی تا لوحه دانشگاه هرات را پایین بیاوری و علیه زبان مقدس پارسی شمشیر خصومت را از رو ببندی؟

اول باید به حاکم ارگ کابل تذکر بدهی که مشروعیت و مقبولیت نداشته یی این حکومت مادر مرده از توافق کابل حاصل شده است و اقتدار سیاسی تنها مال پدر تو نیست، بلکه طرف دیگر قدرت ات کاخ سپیدار می باشد.
درست است که جام بلورین صبر استراتیژیک فرمانروای کاخ سپیدار، لبریز شدنی نیست اما «حیاء گربه کجا» رفته است؟
بلی، این مملکت تنها مال فاشیسم افغانی و محمد اشرف غنی نیست که برای خراسان و هویت تمدنی ما؛ تاریخ و قاموس و فرهنگ تدوین نماید.

بهتراست هم حاکم روانپریش ارگ کابل و هم تمام سیاست ورزان مافیایی بدانند که این کشور حق تمام شهروندان افغانستان است و کسی نباید امنیت و آرامش و آسایش مردم کشور و ولایات را در راستای منافع فاشیسم یا شخصی بهم بریزد.

زمانیکه محمد اشرف غنی لگام گسیخته و گستاخانه در جهت منافع فاشیستی خود گام بر می دارد، نمی توان کسی دیگری را توصیه کرد که رفتار دموکراتیک و مبتنی بر شهروند محوری داشته باشد.

>>>   Nasir Khalid
غنی از بلخ چی میخواهد
جدا از اینکه غنی توافقنامه ی با والی سابق بلخ به امضا رسانیده است که بر اساس ان تعین والی - قوماندان امنیه و مدیر جنایی باید در توافق با اقای نور صورت بگیرد.

سوال اساسی که میخواهم از غنی - و سرپرست وزارت داخله بپرسم این است که چرا همه ساله در روز های که مردم امادگی برای تجلیل از سال نو میگیرند دولت دست به دسیسه میزند.

در نوروز سال 2015 و 2016 مشکل بلخ با دوستم به اثر دسیسه غنی و تیمش صورت گرفت که اگر با تفاهم حل نمیشد جوهای از خون جاری میگشت البته در جنجال 2015 من در بلخ بودم و شاهد جریانات از نزدیک.

اما امسال چند روزی به فرا رسیدن بهار باقی مانده است و غنی دفعتا تصمیم میگیرد که قوماندان امنیه بلخ را تبدیل کند و معین ارشد امنیتی هم حرف از ارسال نیرو های بیشتر حمایتی میزند.

ایا قوماندان جدید در چند روزی که باقیمانده است میتواند بر اوضاع حاکم باشد؟
آیا او میتواند شرایط امنیتی را در امد امد صد ها هزار هموطن ما به بلخ کنترول کند؟
آیا او اشنایی کامل با اوضاع دارد؟
در چند روز باقیمانده چقدر میتواند همآهنگی میان نیرو های امنیتی بلخ ایجاد کند.
در حالیکه قبلا تمام پلانها برای تامین امنیتی در مراسم نوروز گرفته شده است و قوماندان جدید بی خبر از همه پلانها.
غنی اخرین توطیه اش را میخواهد عملی نماید که ایجاد شگاف و اختلاف میان مردم بلخ و اندراب است و اقای اندرابی سرپرست وزارت داخله نباید چنین فرصتی را مساعد سازد

با همین مختصر در میابیم که غنی و اندرابی سرپرست وزارت داخله بازهم دستان خود را برای دسیسه دیگری بهم داده اند تا اوضاع را در بلخ در اخرین روز های از سال روان متشنج نمایند.
امیدوارم تیم ارگ و سرپرست وزارت داخله با درک اساسیتهای موجود در بلخ عاقلانه عمل نمایند و کاری نکنند که فردا از کرده پشیمان شوند
و بالاخره اگر حادثه ی بوقوع پیوندد چی کسی مقصر خواهد بود؟؟؟

>>>   Motaref
قطعات خاص از چند روز به‌این‌سو در شهر مزار شریف جابجا گردیده بودند. از بلخ خبر می‌رسد که این قطعات نه‌تنها بالای فرماندهی امنیه این ولایت، بل‌که بالای مقام ولایت بلخ و چندین ساختمان حکومتی از چندین استقامت حمله را آغاز کرده‌اند. چنین به‌نظر می‌رسد که بحث معرفی فرماندهی جدید بلخ فقط یک بهانه است. حکومت کابل یک جنگ تمام‌عیار را علیه حکومت محلی بلخ و مردم بلخ راه‌اندازی کرده است.

>>>   Kamjo
شهروندان سرزمین خورشید خوب می دانند که جنگ امروزی ، میان غنی احمدزی + عبدالله ؛ وعطا محمد نور نیست.استمرارجنگ درفرآیند سده های اخیر پیوسته برای استقرارحاکمیت سیاسی شوونیسم قبیله افغان بوده واست. رهبران پشتونها با هزاران نیرنگ سیاسی خاکفروشانه ، گهی در چهره نماینده آمریکا ، وگهی درلباس تدلیس اسلامی طالبانی وبرخی درجامه دموکراسی وعدۀ در قالب های احزاب چپی ! همه یکسان وبدون تفاوت درمکان وموقف وموقعیت خود ، برای تداوم استقرارحاکمیت سیاسی شوونیسم قبیله افغان ، مبارزه می نمایند. بناً دفاع ازداعیه صلح وامنیت ومبارزه برای استقرار حاکمیت سیاسی مردم سالار ، رسالت همگانی ماست

>>>   Hamidi
پلان جابجای داعش در نزدیکی مرز های روسیه است هدایت بادارش است

>>>   نوروززاده
توافق امريكا و طالبان در دوحه و متعاقباً لشكركشي ارگ به مزارشريف..
حتماً گپ هاي مرموزي در پشت پرده هست..
خدا مي داند

>>>   درین جای شکی نیست که غنی کوچی از سیاست قومی سهو استفاده میکند۰
به اساس توافق های که بین غنی کوچی و عطا نور روی مسئله برکناری نور از ولایت بلخ به میانجیگری امریکا ایجاد شده بود، قومندان بلخ باید با مشوره با عطا تعیین میشد۰
غنی کوچی بر سر این توافق خود هم استوار نماند و بسیار سنجیده شده قصدن فقط پیش از نوروز بالای این عهد خود هم با سهو استفاده از نیروه های دولتی نامردانه پای گذاشت۰
نا گفته نماند که این گروه شرور در طول تاریخ چنین نامردی ها و بدقولی ها زیاد کرده اند۰ بطور مثال اسلاف غنی کوچی در روی قرآن به امیر حبیب الله کلکانی توافق کردند و به او اطمینان دادند، و بعد نامردانه خلاف تمام فرهنگ های انسانی روی قرآن و روی آن توافقنامه پای گذاشتند و او و یارانش را کشتند۰ آن نامردی و بیفرهگنی این بدوی ها حقیقتی است که ثبت تاریخ کارنامه های این قبیلوی های شرور است و همه از آن خبر دارند۰
غنی کوچی در حقیقت کار اسلافش را یکبار دیگر بازهم تکرار کرد و ثابت ساخت که از این گروه شرور، بیفرهنگ، و نامرد تاریخ بیش از این نمیشود انتظار برد۰
مردم بیجا نگفته اند که این بیفرهنگ ها در یک دست قرآن و در دست دیگر شمشیر دارند۰

>>>   درین جای شکی نیست که غنی کوچی از سیاست قومی سهو استفاده میکند۰
به اساس توافق های که بین غنی کوچی و عطا نور روی مسئله برکناری نور از ولایت بلخ به میانجیگری امریکا ایجاد شده بود، قومندان بلخ باید با مشوره با عطا تعیین میشد۰
غنی کوچی بر سر این توافق خود هم استوار نماند و بسیار سنجیده شده قصدن فقط پیش از نوروز بالای این عهد خود هم با سهو استفاده از نیروه های دولتی نامردانه پای گذاشت۰
نا گفته نماند که این گروه شرور در طول تاریخ چنین نامردی ها و بدقولی ها زیاد کرده اند۰ بطور مثال اسلاف غنی کوچی در روی قرآن به امیر حبیب الله کلکانی توافق کردند و به او اطمینان دادند، و بعد نامردانه خلاف تمام فرهنگ های انسانی روی قرآن و روی آن توافقنامه پای گذاشتند و او و یارانش را کشتند۰ آن نامردی و بیفرهگنی این بدوی ها حقیقتی است که ثبت تاریخ کارنامه های این قبیلوی های شرور است و همه از آن خبر دارند۰
غنی کوچی در حقیقت کار اسلافش را یکبار دیگر بازهم تکرار کرد و ثابت ساخت که از این گروه شرور، بیفرهنگ، و نامرد تاریخ بیش از این نمیشود انتظار برد۰
مردم بیجا نگفته اند که این بیفرهنگ ها در یک دست قرآن و در دست دیگر شمشیر دارند۰

>>>   بزودي مزار را طالب اشغال ميكند و امنيت تأمين خواهد شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است