سخنان حمدالله محب و واکنش سفیر امریکا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ کد خبر: 157819 منبع: پرینت

حمدالله محب مشاور امنیت ملی هشدار می‌دهد که توافق امریکا با طالبان بدون دخیل بودن حکومت افغانستان، بی‌احترامی به قربانیان رویداد یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ و نیروهای این کشور است که در افغانستان کشته شده اند.
به گزارش یک، آقای محب می‌گوید این شرم آور خواهد بود که اگر معامله‌ی با هراس افگنان که بیش از پنج هزار امریکایی را کشته صورت بگیرد و زندگی افغان‌ها به دست آنان سپرده شود. درهمین حال سفیر امریکا در تویترش به گونه تُند نوشته هر افغانی که منافع شخصی و سیاسی‌اش را بر منافع ملی و فرصت حاضر برای دست‌یابی به صلح ترجیح می‌دهد، بی‌حرمتی به جان‌باختگان جنگ بر ضد هراس افگنی در افغانستان است.

به نظر می‌رسد حکومت افغانستان نسبت به حاشیه قرار گرفتن در گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان سخت ناخشنود است.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی در گفت‌وگو با فاکس نیوز، از توافق امریکا و طالبان بدون دخیل بودن حکومت افغانستان هشدار داده است. او این کار را بی‌احترامی به قربانیان رویداد یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱در امریکا و آنعده سربازان امریکایی خوانده که در افغانستان کشته شده اند.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی گفت: «این شرم آور خواهد بود اگر معامله با هراس افگنان که بیش از ۵۴۰۰امریکایی را کشته، صورت گیرد و زندگی افغان‌ها به دست آنان سپرده شود. این کار یک پیروزی برای این هراس افگنان خواهد بود.»

درهمین حال سفیر امریکا در کابل در تویترش ظاهرن در پاسخ به این گفته‌های محب نوشته که امریکا‌یی‌ها و افغان‌ها در کنار هم در برابر هراس افگنی جنگیده و وظیفه همه است که به قهرمانان و کسانی که جان‌های شان را از دست داده، حرمت بگذارند.

جان بس سفیر امریکا در کابل گفت: «فساد در افغانستان و سوء استفاده از تجهیزات، پول و سایر کمک‌ها که از سوی مردم امریکا فراهم می‌شود، بی‌‎حرمتی به جان باختگان ماست؛ همینگونه هر افغانی که منافع شخصی و سیاسی خود را بر منافع ملی و فرصت حاضر برای دستیبابی به هدفی که برای آن شمار زیادی قربانی داده اند.

آقای محب در گفتگو با فاکس نیوز همچنان گفت که طالبان قابل اعتماد نیستند و افزود: «چطور می شود که به یک گروه هراس افگن اعتماد کرد؟ طالبان درخواست های دارند، و همه چیزهای را که درخواست کرده اند، بدست آورده اند، و تاهنوز هیچ چیزی (دربدل) نداده اند. خواست آنان این بود که با ایالات متحد امریکا یک دور گفتگوی مستقیم داشته باشند و سپس گفتگوهای بین افغانی را آغاز خواهند کرد تا آن که به یک توافق دست یابند. اما این چنین نشد و هنوزهم آنان به خواست های خودشان پابندی دارند.»

آقای محب می‌گوید که طالبان همزمان با گفت‌وگوهای صلح با امریکا، در حال آمادگی گرفتن برای راه اندازی حمله‌های بزرگ هستند.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی گفت: «ما شاهد هستیم که طالبان برای حمله‌های بزرگ در سراسر کشور آمادگی می‌گیرند، از این رو ما نیز برای جلوگیری آن آمادگی می‌‎گیریم. ما مقدار زیادی از مواد انفجاری را بدست آورده ایم. آنان همزمان با گفت‌وگوها، فعالیت‌های تخریبی خود را متوقف نکرده اند. آنان تلاش دارند فعالیت‌های خود را بیشتر کنند، ما تلاش داریم آنان را از کشتن و خراب کاری بیشتر در افغانستان باز داریم.»

مشاور شورای امنیت ملی می‌گوید طالبان تنها به دنبال بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان استند اما هرگز از پیوند با هراس افگنان جهانی و فعالیت‌ هراس افگنانه دست برنخواهند داشت.این مقام افغانستان افزود: «آرزو و خواست آنان خروج کامل نیروهای امریکایی است و اما آنان نمی خواهند که از حمایت فعالیت های هراس افگنانه و گروه های هراس افگن دست بردارند. آنان نمی توانند از دی-ان-ای شان (خواص ذاتی) شان متفاوت عمل کنند.»

این مقام کشور همچنان بر نیاز به یک راهبرد برای خروج تاکید کرده گفت: «ما می دانیم که امریکایی ها از پشتیبانی شان از نیروهای افغانستان خسته شده اند. ما میخواهیم که آنان بدانند که این جنگ آنان نیست.» اقای محب افزود که این جنگ داخلی هم نیست و گفت که که قدرت های منطقه مثل پاکستان به حمایت اساسی به طالبان ادامه می دهد. اگر امریکایی ها می خواهند که نیروهای شان را از افغانستان بیرون کنند، آنان می توانند این کار را کنند. تمام خواست ما این است که این کار را مسوولانه انجام دهند و ما بالای یک جدول زمانی کار کنیم که ما شانس اداره جنگ را داشته باشیم. این تمام خواست ما است.»

این درحالیست که نمایندگان امریکا و طالبان پس از شانزده روز گفت‌وگو، پیش نویس یک توافق را درباره خروج نیروهای خارجی و تضمین طالبان به امریکا آماده ساخته و انتظار می‌رود دو طرف پس از مشوره با رهبران شان، آن را نهایی سازند.
اما تا هنوز پیشرفتی درباره آتش بس و گفت‌وگوی طالبان با حکومت افغانستان به میان نیامده است؛ هرچند زلمی خلیل‌زاد گفته که بدون توافق در همه عرصه‌ها، هیچ توافقی امضا نخواهد شد.

مختار سار - سجاد محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمدالله محب
سفیر آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   اقای محب اظهارات شما راجع به خلیلزاد بیوقت و بی معنا و بی منطق و وبه ضرر افغانستان است لازم است که حد خود را بشناسید
بصیر نظری

>>>   امریکاه در افغانستان در برابر ترورستان شکست خورده دنبال راه فرار است امریک دیگر ادعای ابرقدرتی نکند. امریکا فرار می‌کند فرار کند ولی حق ندارد بر سرنویشت ملت افغانستان با دشمنانش معامله کند.
حقگوی جلال آباد

>>>   آغاي محمدي تشكر از توضيح اين خبر ، و ما افغانها بايد از اين حقيقت بايد حمايت همه جانبه كنيم ، بس است مزدوري نا كسان ، محب حق گفته و اين خواست اكثريت ملت است ، امريكا مردم بيچاره را تحت نام و پلان هاي مختلف بمبارد كردند و هزار ها نَفَر كشته شد، و ظاهراً بنام كشتن طالب و القاعده نه خانه ماند و نه باغ و نه زمين و نه جنگل، و حالا ميخواهند همان اجيران بي دين خود را يعني طالبان را دو باره بقدرت بياورند كه از طريق اين مزدوران ارزان قيمت بتوانند عليه چين ، ايران و شوروي سابق تخريبات نمايند، بر ما ملت افغان ضرور است و هم وجيبه ديني ما است كه از حق خود و حاكميت ملي و تماميت ارضي خود دفاع نمائيم ، طالب اگر افغان هستند بيايند مانند حكمتيار با دولت و ملت بپيوندند و آنهم با عذر خواهي از ملت ، من در حالي كه مخالف سياست حكومت فعلي هستم مگر آوردن طالب به حكم امريكا قابل قبول هيچ افغان نيست ، بر ماست كه همه از اين بيان محب و موقف فعلي دولت دفاع نمائيم و از امريكا بخواهيم كه معذرت خواسته و مذاكرات با طالبان را با اشتراك حكومت افغانستان پيش ببرند نه در پشت در هاي بسته .

>>>   اگر امریکا به نفع شخصی ارگ و محب عمل کند و حرف بزند و لو به ضرر کشور ضد منافع ملی ما باشد برای اینها خوب و قابل قبول و اما اگر بر خلاف منافع شخصی و حذف شان از چوکی ، آنرا بر ضرر همه افغان ها تعبیر و توجیه کرده داد و فریاد می کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است