حکومت جدید در افغانستان در راه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ کد خبر: 157849 منبع: پرینت

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفته که "به زودی صلح" در افغانستان برقرار خواهد شد و در آینده "حکومت جدید در افغانستان ایجاد خواهد شد" که از تمام مردم افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

اگر به دور از شتابزدگی سیاسی نسبت به سخنان عمران خان تامل گردد، در واقع وی عصاره مذاکرات پنج دوره ای امریکا با طالبان را در یک جمله مختصر خلاصه کرده است که «دولت جدید {به تبع موقت}» درراه است. یعنی پرده از همان رایزنی های فشرده ای دوحه برداشته است.

عمران خان پنهان نمیکند که در این مذاکرات پاکستان نقش محوری تسهیل کننده را داشته است. بی جهت نیست که دولت غنی با سراسیمگی این سخنان صدراعظم پاکستان را مداخله در امور داخلی افغانستان دانسته است. چون در همه مذاکرات دولت وی را کنار زدند و سخنان بچگانه حمدالله محب در واشنگتن، حاکی از نارضایتی عمیق غنی از خلیلزاد و امریکایی ها بود، که منجر به احضار مشاور امنیت ملی اش در وزارت خارجه امریکا گردید.

اگر همه چیز را از زاویه تیوری توطئه نگاه نکنیم، مذاکرات بسیار جدی پشت پرده در قبال جنگ و صلح افغانستان هم در واشنگتن و هم در کشورهای منطقه و اثر گذار بر حوادث سیاسی نظامی افغانستان، جریان دارد و از نظر من عمران خان محتوای اصلی نقشه راه ای که از سوی امریکا و پاکستان طراحی شده فاش کرده است. آنهم به زبان بسیار ساده، تشکیل «دولت موقت». یعنی شکل گیری دولت جدید، غیر از دولت غنی.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت جدید
عمران خان
نظرات بینندگان:

>>>   به امید یک دولت ۱۰۰‎٪اسلامی و یک صلح پایدار در افغانستان و روی سیاهی منافقین و کفار

>>>   به چه چیز خوش هستیم آیا به پیاده شدن نقشه دشمن دیرین پاکستان افسوس و صد افسوس قدرت طلبی طوری افغانها را به جان هم انداخته که به فکر این نیستند که تطبیق کننده کدام طرح در کشور شان اند خدا هدایت تان کند

>>>   Raheel
یک تحلیل سیاسی معیاری از چگونگی موضعگیری‌های گوناگون در برابر مذاکرات صلح با طالبان که میتواند سرمقاله یک نشریه معتبر بین‌المللی باشد؛ به قلم مصدق پارسا:

"جایگاهی که امروز طالبان از آن سخن می‌رانند نتیجهٔ سال‌ها همگرایی سران حکومت با طالبان است. همه می‌دانیم که هو‌یت‌بخشی به طالبان با نام «گروه مخالف سیاسی» به جای عنوان «گروه تروریستی» که بسا شایستهٔ این گروه بود، از زبان چه کسانی بیرون شد. امروز جهان تمام این اطلاعات را سر هم گذاشته و هر کشوری طالب را یک گروه سیاسی و بخشی از مردم افغانستان می‌پندارد که محروم از قدرت مانده اند.
بارها فرماندهانی که در چوکات همین نظام جمهوری اسلامی افغانستان در برابر طالب به جنگ و تصفیه و درگیری پرداختند، فردایش به کابل احضار شدند و طالب‌کشی شان عنوان «تصفیهٔ قومی» گرفت. هم‌آوایی با طالبان را می‌توان در اعلامیه‌های همین دولتی دید که تا یکی دو سال پیش هم جنایات طالبان را با ماست‌مالی «دشمنان مردم افغانستان» می‌پوشانید.
هیچ وجدان آگاهی از مذاکرهٔ پشت پرده خلیلزاد با طالبان، یا طرح‌های پیشنهادی عمران خان برای افغانستان پشتیبانی نمی‌کند، اما کسانی که حالا با گفتن چند جملهٔ احساسی به نشانی امریکا می‌خواهند خود را وطنپرستان شجاع بنمایند، خود زیر پای همین گروهک تروریستی زینهٔ صعود مانده‌اند. کسانی که با رسیدن به قدرت با اسب دونالد ترامپ همه‌سو تاختند و قهقه زدند، فکر کشیده‌شدن طناب در پیش پای این اسب شان را نمی‌کردند.
هر مذاکرهٔ پشت پرده بر سر منافع مردم مردود است، اما این ترس که رد مذاکرات پشت پرده غیرمردمی در قطر، مذاکرات پشت پردهٔ غیرمردمی در چهارراهی آریانا را منتفی نمی‌کند، سبب شده است تا مردم به جای حمایت تمام‌قد از حکومت، به نظاره‌گرانی بدل شوند که در هر دو سوی این بازی، حکمی جز باخت بر جبین شان نخواهد خورد."

>>>   ایا همین اشرف غنی احمدزی مصالحه با طالبان را بدون هیچ پی شرطی اعلان نکرده بود ایا هم غنی و دارو دسته عوام فریب قدرت خواه ان با وصف انجام حملات ترورستی و انتحاری طالبان با تقبیه کردن عمل جنایتکاران طالبان بازهم نمیگفتند که راه حصالحه و تفاهم با طالبان برادران ناراضی از جانب دولت باز است در هر جا و هر مکان و کشور که انها خواسته باشند ما اماده هستیم که با انها مذاکره و مفاهه و مصالحه کنیم حتی گفتند تغیر قانون اساسی را هم بخواست برادران ناراضی شان طالبان هم مطرحه کرده بودند چه شد که امروز مام ان سخنان شانرا فراموش کرده ریس جمهور و دارو دسته ان در مقابل مصالح با طالبان سنگ اندازی دارند و بر ضد حکومت موقت بر خواسته از خواست مردم و اشتراک همه سیاسیون اقوام کشور ما مخالفت شانرا بیان میکند حکومت موقت بمعنی این نخواهد بود که دیگر امارتن اسلامی جایگزین جمهوری اسلامی افغانستان گردد و ازادی های فردی و گروهی و ازادی بیان و حقوق زن و کار و فعالیت زنان در تمام عرصه های زندگی نادیده گرفته شود حکومت موقت که از صفر شروع بکار کند نبوده بلکه حکومت موقت که زمینه ساز انتخابات ازاد و شفاف بزیر چتر جمهوری اسلامی افغانستان شکل میگیرد و دستاورد های هژده سال گذشته به جای خودش بقوت خود باقیست اینرا همه میدانند که طالبان در نهایت ده هزار جنگجو و طرفدار خواهدداشت اما ملت افغانستان بیشتر از ۳۳ ملیون نفر است که نیمه انرا زنان تشکیل میدهد هرگز شده نمیتواند که خواست تعداد قلیل بر خواست تعداد اکثریت باشد اکثریت مردم ما از عملکرد غنی و دارو دسته ان نا راض هستند و کاری خوبی در مورد مردم و کشور انجام نداده اند بمانند امارت اسلامی طالبانی از حکومت وحدت اشرف غنی احمدزی متنفر هستند .

>>>   مردم عام افغانستان را حکومت موقت یاطالب مطرح نیست مرم راآرامی آسودگی امنیت مطرح است روزانه ۲۰۰صدافغانی کارمیکنم شش نفرنان خورداریم ماه شش هزارمعاش دار یم به شش هزارچقه چیز خریده میتوانم مردم ده غم چهارتانان خشک است نه معاش دالردارم نه ده غم حکومت استم
عبداله جوزجانی

>>>   سخنان دکتر عبدالله، سنجیده و منطقی بود. سیاست خارجی افغانستان نباید کار بچگانه باشد یا این‌که در جیب یک نفر واشنگتن فرستاده شود. وقتی رییس جمهوری و مقامات ارشد کشور به طور عملی از یک جنبش مخالف دولت پاکستان حمایت می‌کنند و کلاه‌گک رنگه بر سر می‌مانند، یا سخنگوی رییس‌جمهوری که نتیجهٔ انتخابات کشورش در هشت ماه اعلام می‌شود، با نشر عکس میرحسین موسوی به ایران درس دموکراسی می‌دهد، به این موضوع فکر نمی‌کنیم که چقدر به این کشورها وابسته و نیازمندیم. بحث امریکا و روسیه بماند بر سر جای خودش. پس هیچ عجیب نیست که پاکستان از «گود گورنمنت» خودش برای ما حرف بزند یا ایران صدها هزار مهاجر ما را اخراج کند. امریکا در پشت پرده ما را به طالبان تسلیم کند یا روسیه موانعی را بر سر پروسهٔ صدور ویزای خود برای شهروندان افغانستان به وجود بیاورد.
درست است، ما به همدلی و همگرایی نیاز داریم تا از این بنبست بگذریم، اما نباید فراموش کرد که ادامهٔ سیاست خارجی «مفلس‌خوشحالی» هیچ سودی برای ما ندارد.
نظر ما در مورد کشورهای قدرتمند منطقه و جهان و سیاست خارجی ما که به دست چند نفر شوقی گذاشتن عکس‌های ارگ در انستاگرام افتاده است، مصداق همان شوخی بچه‌های کابل است که «در خانه آرد نیس، موهای‌ته تیتانیک می‌زنی».
-مصدق پارسا

>>>   بزودی سطح تولید فابریکه های نصوار واسکت لنگی پیراهن تنبان نصوار دانی درپاکستان به اوج خود خواهد رسید وملیون ها دالر عاید خواهند کرد

>>>   اقای عمران خان حرفی بدی نزده است٫مشکل در احماقت ماست که حرف خوب وبدرا تشخیص نتوانسته وعکس العمل نشان میدهیم.اگر میگفت جنگ دوام میکند انوقت چطور موضعگیری میکردیم؟.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است